Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door lauraV
#1159441
Om de dag geef ik kvv en zelf ingeslagen vlees van herby (paard , lams, kippennek , orgaan zoals maag en hartjes van de kip).
Mijn vraag is bij het zelf samen stellen en  naast de groente ( en soms een eitje en yoghurt ) of er een soort  poeder  (bv een multie energie poeder) bestaat die je erbij toe kan voegen zodat je zeker weet dat ze al het nodigen binnen krijgen?
verder krijgen ze ook nog om de dag wat lams ribbetjes en kippennekken als een lekker knabbeltje.
De brok van Fokker raken ze niet meer aan omdat ze zich voldaan voelen , dus heb ik de ongeveer 7 kilo aan een vriendin gegeven die op dit moment financiel een beetje krap zit.
Ik moet toe geven , ik zou niet anders meer willen voeren , (  ;) toen ik de 13 kilo vlees van herby op de aanrecht zag liggen moest ik wel ff slikken hoor :)) maar kan wel bedenken dat vegetarische baasjes het moeilijk vinden ;)
verder heb ik het idee dat ze ( ik voer dit nu ongeveer 3 weken) in 1 keer giganties in de rui zijn :)

alvast bedankt,

ps ben ik nu ook een halve barfer? ;D
#1159597
[quote="lauraV"]
Om de dag geef ik kvv en zelf ingeslagen vlees van herby (paard , lams, kippennek , orgaan zoals maag en hartjes van de kip).
Mijn vraag is bij het zelf samen stellen en  naast de groente ( en soms een eitje en yoghurt ) of er een soort  poeder  (bv een multie energie poeder) bestaat die je erbij toe kan voegen zodat je zeker weet dat ze al het nodigen binnen krijgen?
verder krijgen ze ook nog om de dag wat lams ribbetjes en kippennekken als een lekker knabbeltje.
De brok van Fokker raken ze niet meer aan omdat ze zich voldaan voelen , dus heb ik de ongeveer 7 kilo aan een vriendin gegeven die op dit moment financiel een beetje krap zit.
Ik moet toe geven , ik zou niet anders meer willen voeren , (  ;) toen ik de 13 kilo vlees van herby op de aanrecht zag liggen moest ik wel ff slikken hoor :)) maar kan wel bedenken dat vegetarische baasjes het moeilijk vinden ;)
verder heb ik het idee dat ze ( ik voer dit nu ongeveer 3 weken) in 1 keer giganties in de rui zijn :)

alvast bedankt,

ps ben ik nu ook een halve barfer? ;D
[/quote]

BARFen betekent natuurlijk voeren. Poedertjes en pillen en anderszins supplementen horen daar in principe niet bij tenzij je een zieke hond hebt. Maar waarom zou je dat doen? Je kunt heel goedkoop BARF-spullen inkopen en als je weet wat je doet, heb je een uitgebalanceerde maaltijd en komt jouw hond niets tekort. Als je daarnaast ook nog kvv voert (wat al compleet is) zie ik geen reden om nog vitaminen/mineralen toe te voegen.
#1161252
Jazeker ben je dan een halve barfer  ;)
Verder ben ik het met Rovanna eens, bij een goed zelf samengesteld menu horen geen energie-poedertjes of wat dan ook van dien aard. In een goed samengesteld menu zit alles wat je hond nodig heeft namelijk.
Dat betekent wel dat als je half zelf samenstelt, je wel de barf-percentages in het oog moet gaan houden. En dus iig voldoende vleesbotten voeren.
#1161404
ik ben zo bang dat ik van iets mischien te weinig voer waardoor ze niet al het goede binnen krijgen :-[ vandaar de vraag of er iets is wat ik om de dag toe kan voegen , want doe dit nog niet zo lang :-[ en wil alleen maar het beste voor mn meiden :-\
#1167350
het barf-gedeelte stel ik inderdaad samen zoals het hoort :), het is alleen nu niet meer dat de honden ongeduldig staan te wachten bij de zelf samen gestelde maaltijd :-[
ze lusten beide geen yoghurt , heb het nog met verse kaas geprobeerd maar dat eten ze met lange tanden :'(.
heb ik ze teveel verwend?
vleesafsnijdsels pikken ze gewoon tussen het orgaan vlees uit en laten dit staan.
de carnibest eten ze ook nu met lange tanden , het enige wat ze verder nog aardig eten is kippennekken , vleesbotten en rodi pens.
wat moet ik nu nog doen om ze gretiger te laten eten?
ik kan kijken of ze kwark eten , die is niet zo zuur als yoghurt?
is wel een dillemma aan het worden hoor :(
iemand tips?

o ja , als er mensen zijn in de omgeving weert , ik weet een slager waar je niets voor rund of lams ribbn/botten hoeft te betalen
#1167380
Honger laten lijden  8)
Serieus. Een hond kan zonder problemen een dag of 6 vasten dus een of zelfs 2 dagen overslaan kan absoluut geen kwaad. Krijg ik hier ooit gemuts of gemeut (van meneer Kátur de Kritiese Konsument  >:() dan krijgt hij gewoon 2 dagen niks. En daarna dezelfde maaltijd nog een keer.
Hij mag het 5 minuten proberen, is hij dan nog niet aan het eten dan verdwijnt de hap gewoon weer in de koelkast voor een volgende keer. En ik ga het er zeer zeker niet in staan praten of zelfs lepelen.

Zuivel is absoluut niet nodig, dat is meer voor de leuk. Kun je dus gerust weglaten.
En runderbotten zijn een absolute nono, veel te hard, echte gebittenkrakers, en slecht verteerbaar. Dus ook gratis beter iet aanpakken.
#1167962
nee , bedoel de  en de ene dag geef ik kvv en de andere dag samengesteld ;)
heb toch nog een klein vraagje ?
de 2 damens mogen zich nog wel eens als schaap voordoen en zijn dan niet bij de grassprieten weg te slaan :yucky:..... zou dit iets met het slecht eten te maken hebben?
en als dit niet slecht is , ( ik weet dat de vraag een beetje raar over komt :-[)maar valt dit onder groente /groenvoer?
maar ik denk wel dat ik strenger moet zijn hoor als ze niet meteen willen eten ::)
niet meteen eten , hup terug in de koelkast en later nog eens proberen ;)
maar sinds  een tijdje wonen we weer met zn drieen ipv 4 , en ik denk dat ik iets te veel wil zorgen voor mn meisjes wil zorgen ,vandaar :)
#1168094
[quote="Kruimel"]
Honger laten lijden  8)
Serieus. Een hond kan zonder problemen een dag of 6 vasten dus een of zelfs 2 dagen overslaan kan absoluut geen kwaad. Krijg ik hier ooit gemuts of gemeut (van meneer Kátur de Kritiese Konsument  >:() dan krijgt hij gewoon 2 dagen niks. En daarna dezelfde maaltijd nog een keer.
Hij mag het 5 minuten proberen, is hij dan nog niet aan het eten dan verdwijnt de hap gewoon weer in de koelkast voor een volgende keer. En ik ga het er zeer zeker niet in staan praten of zelfs lepelen.

Zuivel is absoluut niet nodig, dat is meer voor de leuk. Kun je dus gerust weglaten.
En runderbotten zijn een absolute nono, veel te hard, echte gebittenkrakers, en slecht verteerbaar. Dus ook gratis beter iet aanpakken.
[/quote]

Dat heb ik dus ook wel gedaan, als Fosko niet wilde eten zette ik het weer weg en kreeg hij het later of de volgende dag, maar kreeg van verschillende kanten een schrikreactie, omdat ik mijn hond dat blootstel aan een maagtorsie. Dus durf ik hem geen dag meer zonder eten te laten, maar meneer maakt er dan misbruik van, want weet dat hij dan iets anders(lekkerders)krijgt.
Dus wat is dan wijsheid? ::)
#1168285
Dat van die torsie is volgens mij onzin. Hoe maagtorsies ontstaan is niet bekend, afgezien dan dat van een verhoging eten duidelijk een groter risico geeft. En brokken geven een groter risico dan vers.
Structureel vasten moet je wel opbouwen, het binnenwerk van de hond moet eraan wennen. Maar als een hond ziek is eet hij ook wel eens een aantal dagen niet, daar wordt 'ie dun van maar dat is het dan ook wel. En een hond die sowieso regelmatig de boel laat staan is dus al gewend aan vasten in principe.
Nee, een torsie is het laatste waar ik me zorgen over zou maken.
#1168722
[quote="Kruimel"]
Dat van die torsie is volgens mij onzin. Hoe maagtorsies ontstaan is niet bekend, afgezien dan dat van een verhoging eten duidelijk een groter risico geeft. En brokken geven een groter risico dan vers.
Structureel vasten moet je wel opbouwen, het binnenwerk van de hond moet eraan wennen. Maar als een hond ziek is eet hij ook wel eens een aantal dagen niet, daar wordt 'ie dun van maar dat is het dan ook wel. En een hond die sowieso regelmatig de boel laat staan is dus al gewend aan vasten in principe.
Nee, een torsie is het laatste waar ik me zorgen over zou maken.
[/quote]

Hier schrik ik toch wel van. Ik heb hier dus nog nooit van gehoord. Mijn honden eten uit bakken die verhoogd zijn. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

alvast bedankt
Jolita
Door Jolly
#1168759
[quote="jolita"]
Hier schrik ik toch wel van. Ik heb hier dus nog nooit van gehoord. Mijn honden eten uit bakken die verhoogd zijn. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

alvast bedankt
Jolita

[/quote]

Het idee hierachter is dat de honden dan meer lucht naar binnen happen met het happen in hun brokken (ja let wel op het woord: brokken).
Die lucht in samenwerking met het uitzetten van de brokken door water te drinken in de maag, zou meer kans geven op maagtorsie.

Echter ook met het eten van barf en kvv kan dit gebeuren, maar ook als ze niet van een standaard eten, dus gewoon van de grond.
Maagtorsies zijn nog steeds een beetje raadsel, hoe het nou precies ontstaat.
Dus voorzichtigheid is altijd geboden.
#1168823
Hoi Jolanda,

Bedankt voor je snelle reactie! Zoals je weet eten mijn honden geen brokken, maar carnibest en bibi. Morris (5 maanden oud) eet niet normaal, maar gaat als een stofzuiger door zijn bak. Zal ik dan toch maar voor de zekerheid zijn bak lager zetten? Onze honden krijgen alleen pas na een wandeling hun eten en na het eten liggen ze altijd "uit te buiken". 

gr jolita
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door