Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nouchka
#1168111
Ik ben deze week begonnen met mijn barf menuutje. 
Straks ga ik mijn bestelling halen.  Maar mijn brokjes voor de katjes waren op, dus ben nu al met hen wat begonnen. 
Ik vind het een hele aanpassing voor hen.  Iets totaal anders dan die brokjes, en plots maar 2 keer per dag eten ipv heel de dag.
Anaïs doet het goed.  Zij eet alles goed op.  Bij gebrek aan al de percentages geef ik er ook wat Smuldier bij. (morgen dus opgelost)
Miu doet het wat minder.  Ze vindt de kippenekjes maar niks.  Zelfs platgeslagen laat ze ze leggen.  Stel nu dat enkel de organen en het spiervlees opeet.  Moet ik er dan best kvv bijgeven?  Ik maak misschien al een probleem voor er één is, maar wil het toch al graag weten.  Want als ze het vleesbot niet opeet, krijgt ze niet al haar percentages binnen.
Bied ik het haar ook best meermaals per dag aan?  Of moet ik nu al streng zijn en niet gegeten 's morgens, dan pas 's avonds?  Ik weet niet in hoeverre een kat een gewoonte dier is..
Door Mevroi Kruim
#1168294
Een kat is heel erg een gewoonte-dier  :D
Een week of zelfs 2 weken geen bot is voor een volwassen kat geen drama. Ik zou er dus ook geen drama van maken en gewoon platmeppen en desnoods in stukjes knippen en 2x daags aanbieden.
Je zou ook een andere soort vleesbot kunnen proberen, bv konijn. Misschien valt de kip niet zo in de smaak.
Door brie
#1168638
Het percentage bot in een compleet prooidiertje ligt ook niet zo hoog..Zelf voer ik 3/2/1 (bot/spier/orgaan) maar op de verschillende versfora zijn de meningen heel erg verdeeld wat nu een goed percentage is wbt botten.. (heb zelfs eens gelezen dat er katten zijn die het met minder dan 10% bot doen)
Maak je er niet te druk om zou ik zeggen, bij katten is het ook maar net hoe de wind waait..de ene week lusten ze geen kipkarkas, terwijl ze het bij wijze van spreken de week erna grommend uit je handen trekken..
meestal moeten onervaren barfers ook nog even doorkrijgen hoe het nu in zn werk gaat; het gebruik van tanden  ;D

in het begin gaf ik onze balinese kater de platgemepte stukjes kippennek uit de hand..
en ook zat ik inderdaad een beetje te miepen met de hoeveelheden en tijdstippen waarop ik het aanbood... (op een gegeven moment zo'n beetje de hele dag, om gek van te worden  :-X)
Hier was het ook zo dat goed voorbeeld deed volgen..dus de ene kat zag hoe de ander het opat..
en ik bood het toen op een gegeven moment ook maar 2 keer per dag aan..  niet eten=pech gehad, dan hebben ze de keer erop echt wel honger

succes  :D
Door Nouchka
#1168689
Ze eten alle twee in de keuken, en inderdaad Miu zit nogal veel naar Anaïs te kijken.  En probeert steeds naar haar bakje te gaan.  Terwijl er net hetzelfde inligt. :D
Heb het al platgeslagen en in stukken geknipt.  Maar kip is inderdaad het enige dat ik nog maar heb gegeven.  Daarstraks ben ik mijn bestelling gaan halen, dus dan kunnen we beginnen te experimenteren hé.
Bedankt voor de geruststelling.
Door flin
#1168712
Het percentage bot in een compleet prooidiertje ligt ook niet zo hoog..Zelf voer ik 3/2/1 (bot/spier/orgaan) maar op de verschillende versfora zijn de meningen heel erg verdeeld wat nu een goed percentage is wbt botten.. (heb zelfs eens gelezen dat er katten zijn die het met minder dan 10% bot doen)
gosh Brie, je bedoelt:

150 gr botmix (70/30)
100 gr vlees
50 gr orgaan

toch?? of zit 'k er helemaal naast?
~~~~
ervan uitgaande dat 'n wandelend prooitje zo'n 15 % kaaal bot heeft,
ingewanden zo'n 15 % innemen,
en de rest spiervlees,
zou ik persoonlijk niet aan die structuur gaan sleutelen....

maar stel;
je voert nog n's wat kuikens erbij, of 'n niet volwassen muis,
nog n's wat vis-zonder-graat
dan daalt je bot-% in't menu ook, en is't dus slimmer om boven die 15 % (of zoals je wilt 30 % vleesbot) te gaan zitten...


dat ze'n keer niet 'evenwichtig' eten zal geen structureel probleem opleveren...dat doen we zelluf ook wel n's toch?

...als er maar geen 'te-' voorstaat zei m'n oma altijd, behalve bij te-vreden ;)
Door brie
#1168717
flin schreef: gosh Brie, je bedoelt:

150 gr botmix (70/30)
100 gr vlees
50 gr orgaan

toch?? of zit 'k er helemaal naast?
~~~~
komt ze weer met mn rekensommen gedoe aan zetten ::) ;)

de dagen dat ze vleesbot mix krijgen van herby kun je het inderdaad zo stellen inderdaad.
vaak krijgen ze ook smorgens een kipkarkas/ eend/kipnek/ stuk parelhoen of stuk eendkarkas etcetc en dan smiddags spiervlees met orgaan..
over het algemeen is dan de karkas de zwaarste in gewicht, dus zou je de verhouding 3/2/1 ook aan kunnen houden.
Door flin
#1168747
brie schreef: komt ze weer met mn rekensommen gedoe aan zetten ::) ;)

de dagen dat ze vleesbot mix krijgen van herby kun je het inderdaad zo stellen inderdaad.
vaak krijgen ze ook smorgens een kipkarkas/ eend/kipnek/ stuk parelhoen of stuk eendkarkas etcetc en dan smiddags spiervlees met orgaan..
over het algemeen is dan de karkas de zwaarste in gewicht, dus zou je de verhouding 3/2/1 ook aan kunnen houden.
jah, jah, jah...zo bennik... ::) :P ;)

't is meer om anderen niet op 't verkeerde been te zetten met die verfoeilijke botmixen.. ;)

als 'k dit:

150 gr botmix (70/30)
100 gr vlees
50 gr orgaan

omreken, kom 'k op:
35 % kaal bot...dus zo'n 70 % vleesbot...errug veul bot...

maar zoals je met de karkassen beschrijft...tuurlijk, prima!!! :-*
Door brie
#1168756
flin schreef: jah, jah, jah...zo bennik... ::) :P ;)

't is meer om anderen niet op 't verkeerde been te zetten met die verfoeilijke botmixen.. ;)

als 'k dit:

150 gr botmix (70/30)
100 gr vlees
50 gr orgaan

omreken, kom 'k op:
35 % kaal bot...dus zo'n 70 % vleesbot...errug veul bot...

maar zoals je met de karkassen beschrijft...tuurlijk, prima!!! :-*
door jou rekensom destijds ben ik nu toch wel iets meer spiervlees bij die botmixen gaan voeren hoor :P
kwerd er gewoon bang van!!!
de botmixen worden hier de laatste weken weer erg slecht gegeten..eigenlijk zijn er 2 van de 5 die het zonder problemen eten, de rest loopt te miepen met die mixen..
vandaar dat ik wat meer karkassen etc geef de laatste tijd
Door flin
#1169950
Nouchka schreef: Ik heb jullie discussie even gelezen.
Ik denk dat ik ze nog een paar keer moet lezen voor ik ze snap ;D ;D
Maar ik doe mijn best... ;)
laat je niet gek maken hoor! ;)

zolang je geen botmix geeft (zo'n pakje van Herby) ga je dat stuk gewoon vergeten!

gewoon lekkur met je bestelling aan de slag....vinden ze 't al wat?
Door Nouchka
#1171032
Vandaag eendenekken gegeven.  Miu likt er eens een paar keer aan, maar vindt het maar niets. Zelfs platgeslagen en in stukjes geknipt, wil ze het nog niet.
Anaïs doet haar best dan weer wel, maar lijkt nog niet altijd goed te lukken.  Toen ze haar interese begon te verliezen, maar platgeslagen (de eend hé ;D) en toen at ze hem wel op.
Ik doe er nu nog vleescompleet bij, maar morgen beginnen ze aan het echte werk.
Hoeveel tijd geven jullie je kat?  Ik bedoel, als Miu na een week nu nog geen bot eet, geef ik dat dan maar op en begin ik het te mixen? Of is dit wat snel?
Morgen parelhoen...  Ben benieuwd
Door Mevroi Kruim
#1171070
Eendennekken zijn hard werken, mijn tandelozen krijgen dat zelfs platgemept en geknipt niet goed weg. De tandkarpers wel maar die hebben er ook op moeten oefenen. En eend is hier niet bijzonder populair bij het kritiese pluisvolk  >:(
Kwartel krijgen ook de ouwetjes goed weg, en konijnenvoorpoten van Herby, mits een paar keer geknipt. En die vinden ze ook lekkur!
Het kan dus het wennen aan het gebruik van de kaken wezen ('worden we moei van ...') of 'eend is viehies'.
Nil desperandum  :D keep cool, gewoon doorgaan  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door