Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sylvie
#11676
Een van de voordelen van rauw voeren vind ik wel, dat veel brokkenhonden blijkbaar jaarlijks naar de da moeten om onder narcose tandsteen te laten verwijderen en ik denk niet dat mijn honden dat ooit zullen hoeven ;D.
Maar ik vroeg me af, wat de nadelen van zo'n narcose precies kunnen zijn. Ik weet wel dat Collies en andere rassen er overgevoelig voor kunnen zijn en mijn boerenverstand zegt me dat een narcose vast schadelijk is, maar wie kan er wat concreters over vertellen?
Door oebaya
#11677
Sylvie niet echt, want het voor zo ver ik weet, is het bij honden nooit gemeten.
Maar ik ga even van de mens uit: een narcose geeft veel gifstoffen in het lichaam. Derhalve kan je bij een mens tot 6 maanden na een operatie geen betrouwbare leverwaarden meten.
Voor mij zegt, dat genoeg over de gevaren van narcose, omdat bij honden inmiddels dezelfde narcosegassen worden gebruikt.
Door Angelique
#11679
Een van de voordelen van rauw voeren vind ik wel, dat veel brokkenhonden blijkbaar jaarlijks naar de da moeten om onder narcose tandsteen te laten verwijderen en ik denk niet dat mijn honden dat ooit zullen hoeven ;D.
Maar ik vroeg me af, wat de nadelen van zo'n narcose precies kunnen zijn. Ik weet wel dat Collies en andere rassen er overgevoelig voor kunnen zijn en mijn boerenverstand zegt me dat een narcose vast schadelijk is, maar wie kan er wat concreters over vertellen?
Er is nog wel een wezenljk verschil tussen een narcose en een roesje. Ook is van belang hoelang de hond onder zeil moet blijven. Mijn DA zegt altijd dat iedere narcose er eentje teveel is omdat die altijd risico's met zich meebrengt.
Een hond die bij mij in de trimsalon komt die alleen onder narcose gedaan kan worden daar heeft de DA al van gezegt dat dit (2 x maal per jaar een narcose van 1,5 uur) dus absoluut niet kan en veel te veel is. (een andere oplossing heeft die echter ook niet  :-/)
Door Ink
#11680
Mag ik inhaken? Zo niet, dan toch  :D.
Hoe gaat dat eigenlijk bij HD foto's? Ik heb gelezen over niet, licht en hevig qua narcose. Geen idee of we dat ooit bij Sam zullen laten doen, maar hoe werkt dat nou in de praktijk?
Door qyan
#11681
bij de methodes die nu het meest wordt gebruikt gaat de hond onder een licht roesje.
licht roesje, geweldig, zo licht dat qyan er 2 nodig had en vervolgens ik weet niet hoeveel uur onder zeil is geweest.
hij heeft met die 2 lichte roesjes er ook 1,5 uur over gedaan om wakker te worden, weet niet hoeveel dat normaal is, maar vond het voor en roesje vrij lang.
sommige da´s doen het zonder volgens horen vertellen, maar dat hangt van de hond af, weet niet wat hiervan waar is met de foto´s zoals ze nu worden gemaakt, want de standen van de poten lijken me als de hond bij bewustzijn is niet prettig!

met de penhipp methode (nog niet goedgekeurd voor de officiele hd foto´s) wordt de hond NIET onder narcose of ene roesje gebracht en schijnt een veel betrouwbardere uitslag te hebben dan de nu gebruikte methode.
betreft het echter ene moelijk te hanteren hond volgt wel ene licht roesje, maar anders niet.
zijn maar weinig da´s die met deze methode werken overigens, dacht 2 of 3 in ned, misschien zelfs maar 1.
>:(had ik 3 weken eerder moeten weten, had ik qyan ook laten rontgenen volgens de penhipp methode.
deze methode schijnt echter ook een betrouwbaar beeld te kunnen geven bij pups vanaf 4 maanden in tegenstelling tot de nu gebruikte methode waarbij pas een goed beeld gevormd kan worden op een leeftijd van 1 a 1,5 jaar.
Door Angelique
#11682
Mag ik inhaken? Zo niet, dan toch  :D.
Hoe gaat dat eigenlijk bij HD foto's? Ik heb gelezen over niet, licht en hevig qua narcose. Geen idee of we dat ooit bij Sam zullen laten doen, maar hoe werkt dat nou in de praktijk?
Overal gaat het anders, bij mijn DA is dit de procedure.

Het is mogelijk om HD-foto's te maken zonder roesje. De hond moet echter op zijn rug in een trechtervormige bak en dan moeten zijn achterpoten gestrekt worden en de knieen moeten op de juiste plek gemanouvreerd worden. Sommige honden raken hievan dusdanig in de stress of zijn zo sterk dat de DA de poten niet in de gewenste stand krijgt. Dan krijgt de hond een roesje, een lichte, het gaat er immers alleen om dat die even rustig is. Bij mijn honden is het met de teven altijd gelukt zonder roes, wij blijven er altijd bij wat voor hond natuurlijk ook prettig is. De 2 reuen moesten wel even gaan dommelen omdat die te sterk waren voor de spierballen van DA. Echter nog voordat de administatieve zaken geregeld waren waren de honden alweer wakker en konden gewoon lopend naar de auto.

Sommige artsen zetten de honden standaard onder narcose, omdat dit natuurlijk veel sneller werkt.
Soms wordt wel eens een slechte uitslag aan de narcose gewijd, de spieren zouden zo verslapt zijn dat er een slechte aansluiting op zou treden. Echter als dat zo zou zijn dan zou logisch gedacht de  hele hond uit elkaar moeten vallen als die onder narcose is. Hier hecht ik dan ook weinig waarde aan.
Omdat aan iedere narcose/roesje een risico verbonden is, is het erg prettig als je een dA hebt die eerst kijkt of het wel nodig is en dan daarna nog heel gedoseerd spuit.
Door SHIVA
#11683
hoi sylvie mijn honden hebben ook nog nooit tandsteen hoeven weg te halen omdat drie honden altijd wel een bot krijgen om te kluiven,maar dat wilde ik niet echt vertellen .
het verhaal van mijn golden
mijn golden retriever is 13 jaar geworden en 8 jaar gegeven door de da,
wat deed meneer aan tandsteen verwijdering
hij ging grazen ja hij trok graspol plus klei uit de grond kauwde er op en spuugde het weer uit ,niet kotsen maar echt uitspugen en daarna nam hij een ander polletje ,en als meneer dacht nu is het genoeg liep hij weer verder ,
echt hij had een gebit waar je jaloers op kon zijn.
raar maar waar gr shiva
Door sylvia
#11684
hoi sylvie mijn honden hebben ook nog nooit tandsteen hoeven weg te halen omdat drie honden altijd wel een bot krijgen om te kluiven,maar dat wilde ik niet echt vertellen .
het verhaal van mijn golden
mijn golden retriever is 13 jaar geworden en 8 jaar gegeven door de da,
wat deed meneer aan tandsteen verwijdering
hij ging grazen ja hij trok graspol plus klei uit de grond kauwde er op en spuugde het weer uit ,niet kotsen maar echt uitspugen en daarna nam hij een ander polletje ,en als meneer dacht nu is het genoeg liep hij weer verder ,
echt hij had een gebit waar je jaloers op kon zijn.
raar maar waar gr shiva
een flossende hond  ;D  ;D  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door