Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenn
#1165175
Hoi,

1 van mij poezen heeft de zeldzame genetische aandoening xanthomatose. Het lichaam is niet in staat vetten normaal te verwerken, de lever heeft het zwaar te verduren en er wordt in de huid en mond vet afgezet. Ze moet vetarm gaan eten!
Zijn er hier mensen vetarm kant en klaar versvoer kennen?

Groetjes,
Wendy
Door Too
#1165213
Ik ken t niet en durf er ook niks over te zeggen, je zou contact op kunnen nemen met Tannetje [Hitam op dit forum] wellicht kan zij je meer informatie geven
Gebruikersavatar
Door koekje
#1165216
vertarm is niet vetloos. ik ken de aandoening verder niet en weet niet of je mogelijk supplementen nodig hebt.
ik zou zeker zelf gaan samenstellen. en als je echt gemalen prak wilt voeren, zelf malen dan.
op die manier kan je mager spiervlees en vleesbotjes gebruiken en stukken vlees van vetranden ontdoen.
Door Rianne145
#1165469
Dat zou ik ook doen, zelf malen als je gemalen wilt voeren. Maar volgens mij is rauw vet heel anders van samenstelling als gekookt of bewerkt vet. Misschien dat het wel goed gaa met rauw vet?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1165614
in cb zit een vitaminepreparaat en zonnebloemolie. met zelf samenstellen voer je dit niet. vraag ook zeker advies aan een DA die bekend is met versvoeren.
Door flin
#1166304
wenn schreef: Hoi,

1 van mij poezen heeft de zeldzame genetische aandoening xanthomatose. Het lichaam is niet in staat vetten normaal te verwerken, de lever heeft het zwaar te verduren en er wordt in de huid en mond vet afgezet. Ze moet vetarm gaan eten!
Zijn er hier mensen vetarm kant en klaar versvoer kennen?

Groetjes,
Wendy
'k heb er nav je schrijven wat over zitten lezen...
dit vond 'k er nog over:

http://www.ingentaconnect.com/content/b ... awler=true

http://www.biomedexperts.com/Abstract.b ... s_in_a_cat

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 09b4434e54


'k zou idd zelf gaan samenstellen, mager vlees geven, en miss iets van pancreas bijgeven....

hoe is je DA hierop uit gekomen?
wat waren/zijn de kenmerken?
heeft poes nog broers en zussen (ouders?) waar dit bij bekend is?

sterkte!

edit: en dit:

http://wvc.omnibooksonline.com/data/papers/2008_V73.pdf

Diagnosis/Treatment plan:
o Xanthomatosis due to high fat diet
o W/D low fat/high fiber diet—eliminate all snacks! Monitor and ensure that cat is
consuming the diet. Food was switched over gradually over a 1week period.
o Complete resolution over a one month period. GI issues also resolved, and cat is
completely off prednisolone at this time.
Laatst gewijzigd door flin op zo 01 feb 2009, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenn
#1167471
Bedankt,

Ik had bijna niks gevonden :)
Morgen moet ik bellen om behandelplan te bespreken.
Onze poes is een ex-zwerver, dus van familie weten we niks. De da trok bloed en er dreef gigantisch veel vet op. Ook waren er vetgezwellen in huid en op tandvlees.
Ik denk dat als we idd vetarm moeten gaan voeden, dat het dan Hill's zal worden.

Groetjes en bedankt voor de extra info!
Wendy
Door flin
#1167480
wenn schreef: Bedankt,

Ik had bijna niks gevonden :)
Morgen moet ik bellen om behandelplan te bespreken.
Onze poes is een ex-zwerver, dus van familie weten we niks. De da trok bloed en er dreef gigantisch veel vet op. Ook waren er vetgezwellen in huid en op tandvlees.
Ik denk dat als we idd vetarm moeten gaan voeden, dat het dan Hill's zal worden.

Groetjes en bedankt voor de extra info!
Wendy
en wat gaat Hills daar aan verbeteren, denk je?
'k hoop dat je weet wat daar zo in zit?

succes in elk geval!
Door Truus
#1167487
Als je Hill's gaat voeren is dat geen goed plan. Zou het niet als gezonde voeding betitelen.
Jammer :-\
Door wenn
#1167493
Tja als het echt heel vetarm moet zijn, dan moet het wel hé. Op verse voeding doet ze het nu niet goed.
Door 202Spots
#1167496
Zelf kip/kalkoen/kwartels of wat dan ook ...gaan malen nadat je eerst alle vellen en zichtbaar vet eraf hebt gehaald. Bij alle andere vlees soorten ook eerst al de vet eraf snijden.
(En bij vis de vel er af. de binnekant van vel bevat veel vet in vis)
Dat deed ik nadat ze hier panceatitis hadden gehad, en doe het nu nog steeds voordat ik maal....
Success ermee!
Door flin
#1167506
wenn schreef: Tja als het echt heel vetarm moet zijn, dan moet het wel hé. Op verse voeding doet ze het nu niet goed.
je hebt 't nu over carnibest toch?

er zijn zowieso ook andere merken kvv; is dat nog een optie?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1167520
wenn schreef: Tja als het echt heel vetarm moet zijn, dan moet het wel hé. Op verse voeding doet ze het nu niet goed.
ik heb je verteld dat in cb zonnebloemolie zit. dit is puur vet. ook weet je met kvv niet hoeveel er aan het vlees hing voor het de molen inging. met zelf samenstellen kan je de vetste delen eraf halen, zoals Dory beschrijft.

kijk, het is jouw kat. als jij denk dat met heuvels waar afgewerkt frituurvet inzit het beter zal worden, moet je dat doen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door