Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ibbi
#1158540
Borre is nu 3,5 maand.  Ik kreeg hem met 7 weken - heel erg jong ja maar moeder - zwerfkatje - was er al weer vandoor  >:(  en hij had niet zulke goede ontlastig van de kittenbrokjes, daarom heb ik besloten hem gelijk op kvv te zetten.

Hij krijgt als ontbijt een 1dagskuikentje ( zijn lievelings eten )
dan eet hij voornamelijk cb, bibi, bandit
en erbij iedere dag bv; kipfilet, kalkoen, runderlap, rundergehakt, tartaar, vis
kippennekjes om te kauwen
( eerst wilde hij geen nekjes en gaf ik smuldier kip, maar sinds gister gaan de nekjes er opeens in! )

edit; zo'n 4 x per week ook nog een blikje Shesir kitten of Almo nature

Vlees en kauwdingen vind hij interessanter dan de cb/bibi
dus dat wil ik uitbreiden.

Ik voer hem op 't oog. hij groeit erg goed ( is nu 2,3 kilo - ondanks dat hij vd week een buikvirus had en twee dagen leegliep ) ik schat in dat hij ongeveer 2 ons per dag eet.  Borre is halflangharig, vader is waarschijnlijk een maincoon of boskat, dus hij wordt groot.

Vraag ;   ik kan bij de poelier kippen/konijn/hazen karkas halen, hoe geef ik dat aan Borre. Moet ik daar een stuk afhakken of zo? Kippenvleugeltjes valt ook onder vleesbot?
kippenorgaantjes of iets als lamshart; hoe veel mag hij daarvan - 1 x per week?


eendennekjes wil ik volgende x bestellen bij prooidier.nl - wat meer afwisseling voor hem.

vraag ; Kwartel, hoe voer je dat, is dat een heel pakketje, moet ik dat in stukken hakken of knippen? Hoe doe ik dat?

Nog meer suggesties voor Borre?


:-[ dit is de eerste kat bij wie ik vers voer  :)
De 10 volwassen katten ontbijten met brok en krijgen s'avonds cb sinds een paar weken, maar de helft wil het niet eten.
één van de weigeraars probeer ik echt over te zetten, hij heeft terugkerende blaasproblemen.
Een paar katten vinden het heerlijk, 2 willen wel een stukje vlees maar geen cb, en 1 wil ook kippennekjes...
( maar zij weigerde het kuikentje dat ze gister voor het eerst kreeg, dat heeft Borre daarna gepikt en opgegeten  ;D terwijl hij zijn eigen kuikentje al op had )
Laatst gewijzigd door ibbi op za 24 jan 2009, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1158916
heej, goed jôh!

maaruh, 11 kattekoppen dus... :o

eet 't spul apart? is er wel de rust om een en ander in't oog te houden?

d'r staan hier her en der 'trucs' om katten over te krijgen op cb, of ander kvv; de één vermengt 't met blikvoer, de ander weer door wat vis erdoor te prakken, maar eigenlijk ook door de brokjes helemaal weg te halen, de dieren 2 eetmomenten (of 3) te geven,  en langzaam af te laten kicken van alle smaakmakers...

Borre zou je idd een kwartel kunnen geven, en alstie klaar met eten is, de kwartel weer terugleggen in de koel, tot de volgende maaltijd
zelf kan 'k aan 'kale' kwartels komen zonder ingewanden, maar er zijn bij 'k meen Herby ook wel komplete kwartels te bestellen of karkas (daar is't mooiste vlees al vanaf) voor duif is dat idem-dito, en vinden ze hier erg lekker!

  natuurlijk kun je 'n stuk karkas hakken, en er nog wat spiervlees en/of orgaan naast geven

en verder:miss nog parelhoen

alles wat karkas is noemen we vleesbot, daar geef je altijd nog wat extra vlees naast
is't een dier met nog al z'n vlees, maar geen ingewanden meer,  is't bijna kompleet; 't mist alleen z'n ingewanden

probeer in prooidier termen te denken: en na te bootsen;
hoeveel vlees zit er aan, hoeveel ingewanden zou't (gehad) hebben, en hoeveel bot

gebruikelijk is om:
40-50% vleesbot aan te houden
14-20% orgaan
en overig = spiervlees

prooitjes die kompleet zijn (alles erop en erin) hoef je dus niks meer aan uit te rekenen

succes!
Door ibbi
#1159362
Dank je wel voor de tips ~ ik heb de afgelopen dagen ook al heel wat zitten lezen in alle topics!

11 katten ja  :) gezellige familie hoor!  Ik heb eind november 60 kilo brokken gekocht dus die ga ik eerst opmaken de komende maanden. Toen kwam Borre - min of meer onverwacht - en besloten we hem op vers te zetten ... degene die het uit zichzelf willen eten krijgen nu dus s'avonds ook kvv - de rest mag gewoon nog brokjes eten.
Behalve Tom want die moet vlees eten - ook al wil hij perse niet! Voor hem roer ik er nog steeds iets anders doorheen.  En dan eet hij een paar dagen en roer ik er minder en minder door ... en dan weigerd hij te eten... en dan na 2 dagen begin t weer van voor af aan.
( ik wil hem niet langer laten vasten, ben al de d**d dat hij leververvetting krijgt! Hij heeft overgewicht en moet zeker een kilo afvallen)
Hij kan er maar moeilijk aan wennen dus  - maar ik hoop hem zo van de blaasontstekingen af te helpen.


Eten gaat prima, volgens strak regime,  op hun vaste plekjes - keuken, woonkamer, slaapkamer, badcel, op de grond, op de kast, iedereen kan rustig eten.  Ze eten 2 x per dag, af en toe 3 x per dag als ze wat extra krijgen.
Kleine Borre eet natuurlijk nog 6 x
:)

Dit is Borre
Afbeelding
Door Henkje
#1159949
aaaaaahhhh :D :D :D :-* :-* :-*
het is net mijn Ronja in babyvorm! Heeft ze ook een wit puntje aan de staart??
Door maddoc
#1159955
gaat goed zo te horen.
met de tips van flin en de zoekfunctie moet het verder ook goed komen,
vooral geduld hebben.

btw: dit is ook even een test of dit viia de telefoon
kan, computer heeft de geest gegeven.
Door ibbi
#1161033
nee Bor heeft geen wit puntje aan z'n staart  ;)  ( het is een hij!  ::))

dank jullie wel, ik zal de complimentjes doorgeven aan hem  :)
Door ibbi
#1166134
Ik ben aan het bekijken of ik een bestelling wil doen bij prooidier.nl of bij herby,
en ik heb de volgende vragen  :)

de botmix van herby - wat moet ik me daarbij voorstellen - ziet dat er net zo uit als een rol bibi ?
maar dan per kilo verpakt?

Om wat meer dingen te gaan uittesten; b.v. parelhoen bevleesd karkas / kwartels / eendenrug ?
en dan bv nog iets van konijn en een botmix?
Of de runderspiervlees snippers ? Hoe ziet dat eruit? Is dat qua qualiteit vergelijkbaar met een sucadelapje wat ik voor hem haal bij de slager?

Bij prooidier.nl bestel ik denk eens een pretpakketje voor hem  :)
Oh en daar zag ik paardenspiervlees, nou ja misschien niet te veel verschillende dingen in één x bestellen.

Een hoop vragen maar ik zie zoveel dingen staan  :D  ik ga het al leuker vinden! En Borre groeit als een speer en geniet van zijn eten! Daar gaat het om - hij is in de sneeuw aan het banjeren  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1166187
botmix is gemalen vleesbot, het is dus niet compleet zoals bibi. meestal zit het is een zak in een vierkant blok. hou er rekening mee dat de vleesbotmix geen ideaal percentage voor vleesbot heeft; het heeft namelijk 70% bot en 30% vlees ipv 50-50. je moet er dus extra spiervlees aan toevoegen om het een ideaal vleesbot te maken (ongeveer 300-350 gram).
de zalmbotmix is wel 50-50, maar valt hier niet in de smaak.

parelhoenkarkas, kwartels en eendenruggen vallen hier goed in de smaak. de eendenruggen zijn royaal bevleesd (ik reken ze als 30% bot en 70% vlees), maar wel aan de harde kant. ik had er moeite mee om ze door de molen te draaien. spreeuwtje haalt ook eendenruggen door de molen, en die krijgt dat wel beter voor elkaar (ze is ook een stoer mens natuurlijk  :D )
de kwartels van herby zijn echt erg lekker en compleet; er zitten nog wat orgaantjes in. ze zijn al geplukt, dus gewoon ontdooien en wegleggen. ik geef 1 kwartel per kat per dag.

rundvleessnippers zijn restjes spiervlees. als een biefstuk uit de koe komt, is dat nog niet vierkant, net als lapjes vlees ook niet dezelfde afmeting hebben zoals je ze in de super ziet. de resten daarvan zijn die snippers. soms met wat vet oid eraan. ik bestel het meestal en hier vinden ze het lekker. sucadelapje is wel een hogere kwaliteit vlees, maar daar is de prijs ook naar.
paard hebben ze hier nog nooit gegeten.
konijn is ook lekker. sien eet karkas zo in stukken en voor otje haal ik het door de molen als onderdeel van de zelfgemalen prak.

ik heb de eerste keer knaagdier ook een pretpakketje besteld (toen afgehaald bij de frettenstichting in breda). het zou eigenlijk voor sien zijn, om uit te proberen. ot is er met het bakje vandoor gegaan en heeft dat helemaal grommend in haar eentje leeg zitten eten  :D .
Door ibbi
#1166705
:bigarmhug:  dank je koekje! waar zou ik zijn zonder je hulp  :)  ... zonder jullie hulp!
wat een fijn mensen hier op het forum.
Ik kan nu mooi een lijstje samenstellen voor Borre en de rest  :)
Door Mevroi Kruim
#1167133
Paard vinden de katten hier om ene moord voor te doen *gromgrauw* het is vaak lekker zacht en niet zo taai als rund. Verder heeft Herby zgn 'natte' oftewel bloederige haaskarkassen inclusief orgaan, die gaan mits gemalen voor de tandelozen ook grif naar binnen. Konijnenvoorpoten krijgen ze prima weg, achterpoten zijn te hard. Hertesnippers en hazensnippers zijn hier ook zeer populair.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1167165
nijnvoorpoten zijn ook erg royaal bevleesd. ik hak ze in stukjes (of haal ze door de molen voor ottepot) als ruime porties voor sien. 1 portie is dan een portie spiervlees en vleesbotje tegelijk.
Door ibbi
#1167420
ok bedankt! Mijn bestellijst wordt al groter  :)
vandaag de bestelling bij prooidier gedaan en nog een aantal rollen bibi besteld, kippenekken en het pretpakketje om uit te testen!

mijn zoon had een pakje enkelvoudig rund van smuldier gehaald - wat zit daar in- pens??  Ik vind het stinken!!
Borre vond het overheerlijk trouwens  ;D
Wat een viese lucht - dat hoef ik niet meer.

Ik heb geen molen - dus ik probeer alles zo te geven of hakken of met een hamer te pletten. 
Die nijnvoorpoten lijken me wel wat ja. Haas en paard ook wel.

Ik heb een grotere vrieser nodig  ::)

Update over Tom -  die braakt nog steeds als er maar een flintertje vlees door z'n blikvoer zit....
maar heeft gister wel besloten dat hij kipfilet lust!
Gebakken en met kruiden welleswaar maar toch ........  ;D :D
Ik vind het al een vooruitgang - voorheen wilde hij alleen groenten pikken  :D
Door flin
#1167494
de smuldier-rund-enkelvoudig zit geen pens in;
maar 'k krijg wel n's de indruk dat de pakjes in de super niet altijd even goed (lees bevroren) behandeld worden....

tegenwoordig neem 'k eerder de rodi-rund-enkelvoudig mee:
't is bijna slurrie, zo fijn gemalen, maar 't lijkt iets minder vet, en de katten reageren er beter op...

als Tom idd wèl licht gekookt of gebakken wil eten....kun je dat proberen, en steeds iets minder lang kokkerellen voor 'm?
  geen bot koken of bakken hé...!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door