Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1166893
...om te kijken naar mijn menuutje? ;)

In eerste instantie wilde ik half kvv en half barf gaan geven. De afgelopen tijd hebben we regelmatig barfhapjes tussendoor gedaan, en tot nu toe leert de ervaring dat het nauwelijks extra moeite is vergeleken met kvv. (Voeren in de ochtendstress enzo, ik zag het al voor me, maar dat valt dus reuze mee.) Ik zal wat rekening moeten houden met onze logeerpartijtjes en als Cas meegaat naar het werk is het ook niet handig als alles naar pens ruikt  :D. Nou ja, dan is kvv of Naturediet altijd nog een alternatief.
Maar ik merk als je eenmaal bent bekeerd tot het BARFdom is er geen weg meer terug!  :wavetowel2:

;)

OK, dan nog wat info over mijn manneke Cas. (Staat overigens voor Casanova ;)) Hij is een bordercollie, geboren 14 oktober dus op moment van posten zo'n 3,5 maand jong. Van de week was ie een tandje kwijt dus volgens mij begint ie al te wisselen. Hij heeft de volgende barfhapjes al met smaak verorberd de afgelopen tijd: kipvleugeltjes, kipkarkas, kipfilet, lamsribbetjes, (verse)lamspens, lamsrug (daar blijft wel een deel bot van over wat ik afpak/ruil), kwartel, zalmfilet, kalkoenpoot (blijft ook een stuk over), gekookte peultjes.

Hij weegt ongeveer 10 kilo. Ik voer vooral op het oog en op gevoel, in totaal krijgt hij ruim 5% van zijn gewicht volgens dit menu.
Ik ben uitgegaan van 55% vleesbot. Hij verteert dit goed en ik heb de indruk dat hij deze hoeveelheid nodig heeft.
Verder 'slechts' 10% groente, omdat ik 15-20% rijkelijk veel vind voor een overwegend carnivoor. Maar ik zal daar nog wat meer over lezen, en afhankelijk van hoe hij het doet eventueel de groenteporties wat opschroeven.
Dan nog 20% orgaanvlees en 15% spiervlees.

Dan... het menu! Ik wilde eigenlijk twee weken nemen als uitgangspunt, omdat je dan wat meer ruimte hebt met het indelen van de porties. Maar het was nu al zo'n gepuzzel, dat ik liever jullie feedback afwacht voordat ik het nog ingewikkelder maak. :)


maandag
kipvleugels/-nekken/-karkas300 gram
lamstong100 gram
kalkoen dijvlees100 gram

dinsdag
lamsrug250 gram
groentemix100 gram
eitje50 gram
lever konijn of biokip100 gram

woensdag
kalkoennekken200 gram
spiervlees paard of hert200 gram
hart rund of hert100 gram

donderdag
spiervlees rund200 gram
kwartel150 gram
konijn kopje(s)150 gram

vrijdag
lamspens (vers)200 gram
konijn karkas (kop+nek+borst)300 gram?
groentemix100gram
scheut yoghurt

zaterdag
parelhoen karkas300 gram
hamster150 gram
niertjes konijn of biolam100 gram

zondag
zalmkop400 gram?
groentemix150 gram



In totaal kom ik dan op 1850 gram vleesbot, 500 gram spiervlees, 600 gram orgaan en 350 gram groentemix. Daarbovenop komt nog 300 gram aan compleet prooidier. Per week zo'n 3650 gram kwaliteitsvoer :yes:
Ik heb mijn bestelling nog niet binnen en weet dus nog niet precies weet hoe zwaar sommige dingen zijn, hoeveel vlees er aan zit etc.

Veel dank aan iedereen die hiernaar wilt kijken, en nog meer dank voor iedereen die zijn/haar gedachten hierover met mij wilt delen! :D
Laatst gewijzigd door Boez op zo 01 feb 2009, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#1166920
Ik vind het er heel goed uitzien. Goed in verhouding en een hele mooie afwisseling. Het enige wat ik mis is een beetje lever.
En persoonlijk zou ik geen hanster voeren, maar dat zegt meer over mij dan over jouw menu.
Door Cathelijn
#1167083
Ik vind het er ook goed uitzien, afwisseling is zeer goed.
Denk dat het konijn+borst+kop zwaarder is, hier is het echt een maaltijd (ik voer 500 gram). Zelfde geldt voor de konijnenkop, maar dat moet je straks maar even zien.
Door Boez
#1167124
Thanks voor jullie reacties! :)

Lever zit er wel in, op de dinsdag. Verder hebben kwartels en hamsters ook een levertje ;)
Wat betreft die konijnenkoppen en -karkassen, tjsa ik heb geen idee hoeveel ze wegen. Als ik dat verkeerd heb ingeschat zal ik wat verder aan het puzzelen moeten. Maar inderdaad, daar kom ik gauw genoeg achter en al doende leert men.

Voor twee weken zou ik het menu willen gaan uitbreiden met wat meer kip en rund/lam, ook omdat die dingen wat beter betaalbaar zijn.
Maar goed, ik ga eerst kijken hoe dit werkt. De aanpassingen leg ik t.z.t. graag weer aan jullie voor. Meer opmerkingen en tips zijn nog steeds welkom!

Dank ook namens mijn barfmonstertje.  :D
Door Boez
#1228295
Inmiddels is mijn kereltje flink gegroeid :D en heb ik het menu alweer een aantal keer wat aangepast. Hij is nu bijna 6 maanden, een zwart-witte boevemans border collie van 17 kilo schoon aan de haak!
Ik merk dat ik best wel een 'uit de losse pols'-barfer ben. Mijn monster doet het er goed op (ik ben ZO blij dat ik barfen heb ontdekt! :D) maar zeker voor een opgroeiende hond is het toch belangrijk de juiste verhoudingen in de gaten te houden. Vandaar dat ik het erg zou waarderen om weer wat feedback te krijgen op mijn menu.

Ik ga uit van 5% van het lichaamsgewicht, hij weegt dus 17 kilo, dat komt neer op 5950 gram per week, afgerond 6000.
Qua verhoudingen:
Vleesbot 50%
Groente 10%
Orgaan 20% (waarvan de helft pens en de helft verdeeld over hart,nier,lever en tong)
Spiervlees 20%




maandag
vleesbot kip450 gram
lamstong150-200 gram
spiervlees kalkoen 200 gram

dinsdag
lamsribben450 gram
groentemix150-200 gram
spiervlees (wild of rund)150 gram
(bio-)kippelever100 gram

woensdag
eendennekken350 gram
spiervlees rund300 gram
hart rund of lam200 gram

donderdag
spiervlees kalkoen300 gram
kwartel150-200 gram
parelhoenkarkas of konijn kopje(s)300 gram

vrijdag
pens lam of rund600 gram
haaskarkas200 gram
groentemix100gram
scheut yoghurt of huttenkase, eitje

zaterdag
kip vleesbot450 gram
spiervlees wild250 gram
niertjes bio-lam100 gram

zondag
zalmkop (of half panharing half bot)600 gram
groentemix200 gram



Ik kom dan in totaal op ongeveer 200 gram complete prooi, 2800 gram vleesbot (nodig 3000), 1200 gram spiervlees (nodig 1200), 1200 gram orgaan (nodig 1200) en 450 gram groentemix (nodig 600).
In totaal kom ik op 5850 gram per week, nodig 6000. Ik merk dat ik in de praktijk nogal eens naar boven afrond, dus die 150 gram komt m.i. wel goed. Ook de porties groentemix zijn meestal groter dan verwacht.

Verder wissel ik nog wel eens de ene diersoort voor de andere, als dat qua voorraad beter uitkomt. Uiteraard vleesbot voor vleesbot wisselen, etc.

Dan nog iets anders. Ik merk dat mijn manneke een tijdlang minder dan 5% van zijn gewicht heeft gegeten, maar als ik hem meer zou geven zou hij te dik worden. Ik heb dus vertrouwd op mijn eigen inschatting en niet zozeer op voorgeschreven percentages, hoewel het natuurlijk wel iets is om in de gaten te houden. Ik heb de indruk dat hij nu weer aan het groeien gaat ofzo, want ik denk dat hij nu wel weer aan die 5% kan zitten zonder vadsig te worden.
Door Lizzy
#1228435
Boez schreef: Inmiddels is mijn kereltje flink gegroeid :D en heb ik het menu alweer een aantal keer wat aangepast. Hij is nu bijna 6 maanden, een zwart-witte boevemans border collie van 17 kilo schoon aan de haak!
Ik merk dat ik best wel een 'uit de losse pols'-barfer ben. Mijn monster doet het er goed op (ik ben ZO blij dat ik barfen heb ontdekt! :D) maar zeker voor een opgroeiende hond is het toch belangrijk de juiste verhoudingen in de gaten te houden. Vandaar dat ik het erg zou waarderen om weer wat feedback te krijgen op mijn menu.

Ik ga uit van 5% van het lichaamsgewicht, hij weegt dus 17 kilo, dat komt neer op 5950 gram per week, afgerond 6000.
Qua verhoudingen:
Vleesbot 50%
Groente 10%
Orgaan 20% (waarvan de helft pens en de helft verdeeld over hart,nier,lever en tong)
Spiervlees 20%




maandag
vleesbot kip450 gram
lamstong150-200 gram
spiervlees kalkoen 200 gram

dinsdag
lamsribben450 gram
groentemix150-200 gram
spiervlees (wild of rund)150 gram
(bio-)kippelever100 gram

woensdag
eendennekken350 gram
spiervlees rund300 gram
hart rund of lam200 gram

donderdag
spiervlees kalkoen300 gram
kwartel150-200 gram
parelhoenkarkas of konijn kopje(s)300 gram

vrijdag
pens lam of rund600 gram
haaskarkas200 gram
groentemix100gram
scheut yoghurt of huttenkase, eitje

zaterdag
kip vleesbot450 gram
spiervlees wild250 gram
niertjes bio-lam100 gram

zondag
zalmkop (of half panharing half bot)600 gram
groentemix200 gram

Ziet er prachtig en afwisselend uit!
Ik kom dan in totaal op ongeveer 200 gram complete prooi, 2800 gram vleesbot (nodig 3000), 1200 gram spiervlees (nodig 1200), 1200 gram orgaan (nodig 1200) en 450 gram groentemix (nodig 600).
In totaal kom ik op 5850 gram per week, nodig 6000. Ik merk dat ik in de praktijk nogal eens naar boven afrond, dus die 150 gram komt m.i. wel goed. Ook de porties groentemix zijn meestal groter dan verwacht.
Dat is ook prima dus. Het komt ook allemaal niet zo heel krap.
Verder wissel ik nog wel eens de ene diersoort voor de andere, als dat qua voorraad beter uitkomt. Uiteraard vleesbot voor vleesbot wisselen, etc.
Ook dat is prima. Zolang je maar in de gaten houdt dat je hond bijv. niet teveel/te vaak iets van kip ofzo krijgt, maar zo te zien houd je dat keurig in de gaten.
Dan nog iets anders. Ik merk dat mijn manneke een tijdlang minder dan 5% van zijn gewicht heeft gegeten, maar als ik hem meer zou geven zou hij te dik worden. Ik heb dus vertrouwd op mijn eigen inschatting en niet zozeer op voorgeschreven percentages, hoewel het natuurlijk wel iets is om in de gaten te houden. Ik heb de indruk dat hij nu weer aan het groeien gaat ofzo, want ik denk dat hij nu wel weer aan die 5% kan zitten zonder vadsig te worden.
Het kan de groei zijn, het kan ook de warmer wordende temperaturen zijn. Linga vrat in de winter 800 a 1200 gram per dag en was soms ronduit mager. Nu wordt ze mollig op 800 gram. Gewoon lekker op het oog voeren, dat doe je prima!
Door Boez
#1228461
Dank je, dat is fijn om te horen! (lezen  8))
Zeker dat stuk over op het oog voeren, dat stelt me wel gerust omdat het nu natuurlijk wel om een pupseltje gaat.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door