Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1166085
Naar aanleiding van dit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 246.0.html

Ik ben met Barf in aanraking gekomen door sietie, toen ik haar vertelde dat mijn katje Tijn verschrikkelijk aan de diarree was.
Hij kon weken lang zijn ontlasting niet ophouden en mijn hele kleine appartementje zat onder de diarree (als ik er aan terug denk vind ik het een wonder dat ik het zo lang heb volgehouden :-\ )
Maaaaar... sinds ik Tijn op vers heb gaat het echt super goed met hem!
Zijn ontlasting is poepie hard ;D

Nu hij een behoorlijke periode stabiel is en snel uitgekeken raakt op zijn eten, wordt het tijd voor een echt goed gevarieerd barfmenu.
Zodat hij niet uitgekeken raakt op zijn eten en, nog belangrijker, hij alle voedingsstoffen binnen krijgt die hij nodig heeft.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, alle tips zijn welkom.

Gegevens Tijn:
Leeftijd +/- 8 maanden en geiwcht 3 kilo.
Behoefte per week ong 700 gram.

Maandag
50 gr zalm, 50 gr parelhoen
Ochtend: zalm x parelhoen
Avond: zalm x parelhoen
Dinsdag
40 gram hart, 50 gram konijn (eventueel bijproduct yoghurt of groenten)
Ochtend: konijn
Avond: hart
Woensdag
50 gram haas, 1 ei, 20 gr lever
Ochtend: haas x ei
Avond: haas x lever
Donderdag
¼ duif, 50 gr zalm
Ochtend: zalm
Avond: duif
Vrijdag
50 gr parelhoen, 50 gr konijn (eventueel bijproduct yoghurt of groenten
Ochtend: parelhoen x konijn
Avond: parelhoen x konijn
Zaterdag
40 gram nier, 1 ei, bijproduct yoghurt of groenten
Ochtend: nier x ei
Avond: nier x bijproduct
Zondag
¼ duif, 50 gr haas
Ochtend: haas
Avond: duif

Totaal
Vlees/bot: 400 gram en ½ duif
Orgaanvlees: 100 gram
Bijproducten: 100 tot 150 gram
Door flin
#1166274
fijn dat Tijn beter gaat!

Totaal
Vlees/bot: 400 gram en ½ duif
Orgaanvlees: 100 gram
Bijproducten: 100 tot 150 gram
wat bedoel je precies met : vlees/bot ?
bedoel je karkassen, waar 't mooie vlees vanaf is, of bedoel je een heel diertje, met al z'n vlees?

en bijproducten? yoghurt, en ei en groente?
'k zou zelf de bijproducten als extra'tje zien; 20 % aan bijproducten, kun je beter vervangen door spiervlees, en ze af en toe een schaaltje yoghurt geven, omdat ze dat lekkur vinden, zo-ook met een restje groente

en 3 keer in de week 'n eitje, of 1-dags-kipje...
Door Sietie
#1166550
flin schreef: fijn dat Tijn beter gaat!

wat bedoel je precies met : vlees/bot ?
bedoel je karkassen, waar 't mooie vlees vanaf is, of bedoel je een heel diertje, met al z'n vlees?

en bijproducten? yoghurt, en ei en groente?
'k zou zelf de bijproducten als extra'tje zien; 20 % aan bijproducten, kun je beter vervangen door spiervlees, en ze af en toe een schaaltje yoghurt geven, omdat ze dat lekkur vinden, zo-ook met een restje groente

en 3 keer in de week 'n eitje, of 1-dags-kipje...
ik reageer even voor Erica, konijn en haas bestaat uit de hele achterbouten , de parelhoen is zwaar bevleesd is eigenlijk alleen het borst stuk af voor de rest compleet. de duif is ook compleet. die 20% aan bijproducten zou ik dan eerder vervangen door nog wat meer konijn, haas of parelhoen te geven, duif of kwartel of iets dergelijks, anders ga je denk ik te ver onderuit met het botpercentage als je daar spiervlees van zou maken. de zalm is trouwens het achterlijf van de zalm dus geen kop.
Laatst gewijzigd door Sietie op zo 01 feb 2009, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1166777
Sietie schreef: ik reageer even voor Erica,
konijn en haas bestaat uit de hele achterbouten ,
de parelhoen is zwaar bevleesd is eigenlijk alleen het borst stuk af voor de rest compleet.
de duif is ook compleet.
die 20% aan bijproducten zou ik dan eerder vervangen door nog wat meer konijn, haas of parelhoen te geven, duif of kwartel of iets dergelijks, anders ga je denk ik te ver onderuit met het botpercentage als je daar spiervlees van zou maken. de zalm is trouwens het achterlijf van de zalm dus geen kop.
ah, zo..ja, :)
zo voer ´k zelf ook idd; geen karkassen, maar diertjes met al ´t vlees, en zonder ingewanden, (wèl koppen)
die de katzels er weer ´los´ bijkrijgen...

dan zou 'k zelfs niet meer aan bijproducten denken, en idd meer prooitjes geven, en als extra's n's wat yoghurt of overgebleven groente erbij

miss even in de gaten houden wat ze dan aan bot binnenkrijgen:
de achterpoten van haas bv kunnen flinke botten zijn die ze miss niet wegkrijgen; aan de andere kant;
denk 'k dat een kat met 'n vlees-bot % van 35 %- 45 % in z'n menu, prima rondkomt, zie de ontlasting... :P

vis reken 'k zelf apart, in't menu, ze krijgen 't hier uitsluitend voor de nodige omega 3, ( zo'n 5 - 10 %)
en of er dan nog n's een graat inzit of niet, maakt op 't vis-% in 't menu weinig uit..

en dan krijgen ze hier af en toe nog 's een muis en een hamster
duif en kwartel vinden ze hier ook heeeerlijk!
Door Sietie
#1166895
flin schreef: ah, zo..ja, :)
zo voer ´k zelf ook idd; geen karkassen, maar diertjes met al ´t vlees, en zonder ingewanden, (wèl koppen)
die de katzels er weer ´los´ bijkrijgen...

dan zou 'k zelfs niet meer aan bijproducten denken, en idd meer prooitjes geven, en als extra's n's wat yoghurt of overgebleven groente erbij

miss even in de gaten houden wat ze dan aan bot binnenkrijgen:
de achterpoten van haas bv kunnen flinke botten zijn die ze miss niet wegkrijgen; aan de andere kant;
denk 'k dat een kat met 'n vlees-bot % van 35 %- 45 % in z'n menu, prima rondkomt, zie de ontlasting... :P

vis reken 'k zelf apart, in't menu, ze krijgen 't hier uitsluitend voor de nodige omega 3, ( zo'n 5 - 10 %)
en of er dan nog n's een graat inzit of niet, maakt op 't vis-% in 't menu weinig uit..

en dan krijgen ze hier af en toe nog 's een muis en een hamster
duif en kwartel vinden ze hier ook heeeerlijk!





de poten zijn door de gehaktmolen gegaan ;) ;D
#1168210
Nou, ik hoef niks meer te typen ;)
Het gaat dus inderdaad om "gehakt", alleen de duif wordt heel gegeven (in 4'en verdeeld, zodat ik het als kleine porties kan geven. Anders wordt het er weer uitgebraakt).

Als ik hem dan aanpas, wordt het zo:

Maandag
50 gr zalm, 50 gr parelhoen
Ochtend: zalm x parelhoen
Avond: zalm x parelhoen
Dinsdag
50 gram hart, 50 gram konijn
Ochtend: konijn
Avond: hart
Woensdag
50 gram haas, 20 gr lever, 50 gram konijn
Ochtend: haas x ei
Avond: haas x lever
Donderdag
¼ duif, 50 gr zalm
Ochtend: zalm
Avond: duif
Vrijdag
50 gr parelhoen, 50 gr konijn
Ochtend: parelhoen x konijn
Avond: parelhoen x konijn
Zaterdag
50 gram nier, 50 gram haas
Ochtend: nier
Avond: haas
Zondag
¼ duif, 50 gr haas
Ochtend: haas
Avond: duif

Totaal
Vlees/bot: 500 gram en ½ duif
Orgaanvlees: 120 gram
Bijproducten: alleen voor de lekker
Door Sietie
#1168331
Donderwolkje schreef: Nou, ik hoef niks meer te typen ;)
Het gaat dus inderdaad om "gehakt", alleen de duif wordt heel gegeven (in 4'en verdeeld, zodat ik het als kleine porties kan geven. Anders wordt het er weer uitgebraakt).

Als ik hem dan aanpas, wordt het zo:

Maandag
50 gr zalm, 50 gr parelhoen
Ochtend: zalm x parelhoen
Avond: zalm x parelhoen
Dinsdag
50 gram hart, 50 gram konijn
Ochtend: konijn
Avond: hart
Woensdag
50 gram haas, 20 gr lever, 50 gram konijn
Ochtend: haas x ei
Avond: haas x lever
Donderdag
¼ duif, 50 gr zalm
Ochtend: zalm
Avond: duif
Vrijdag
50 gr parelhoen, 50 gr konijn
Ochtend: parelhoen x konijn
Avond: parelhoen x konijn
Zaterdag
50 gram nier, 50 gram haas
Ochtend: nier
Avond: haas
Zondag
¼ duif, 50 gr haas
Ochtend: haas
Avond: duif

Totaal
Vlees/bot: 500 gram en ½ duif
Orgaanvlees: 120 gram
Bijproducten: alleen voor de lekker
nee joh doe ik wel voor je... ;D ;D ;D
Door Sietie
#1168351
je zit met orgaan op zon 17%... ik zou echt niet meer geven....(15 % is eigenlijk de max) de gemalen zalm valt onder spier...je kan ook bijvoorbeeld smorgens konijn voeren en s'avonds haas of orgaan... je hebt nu bijvoorbeeld s'morgens: haas EN Konijn en s'avonds idem... je kan er dus ook voor kiezen s'morgens alleen konijn en s'avonds alleen haas...tis maar wat je makkelijker vindt.. ;)
Door Sietie
#1168403
koekje schreef: als bij de gemalen zalm ook gemalen graat zit, reken ik het liever onder vleesbot.
Er zit idd graat bij..ik meende dat ik ergens een keer een post van lizzy heb gezien, waar ze de achterstukken tot spiervlees rekende en alleen de kop tot vleesbot rekende? Of ben ik hier nu mis mee?... of is dat alleen bij honden zo? (ik heb verder geen ervaring met katten en barf :))
Laatst gewijzigd door Sietie op di 03 feb 2009, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1168692
Donderwolkje schreef: Nou, ik hoef niks meer te typen ;)
Het gaat dus inderdaad om "gehakt", alleen de duif wordt heel gegeven (in 4'en verdeeld, zodat ik het als kleine porties kan geven. Anders wordt het er weer uitgebraakt).

Als ik hem dan aanpas, wordt het zo:

Maandag
50 gr zalm, 50 gr parelhoen
Ochtend: zalm x parelhoen
Avond: zalm x parelhoen
Dinsdag
50 gram hart, 50 gram konijn
Ochtend: konijn
Avond: hart
Woensdag
50 gram haas, 20 gr lever, 50 gram konijn
Ochtend: haas x ei
Avond: haas x lever
Donderdag
¼ duif, 50 gr zalm
Ochtend: zalm
Avond: duif
Vrijdag
50 gr parelhoen, 50 gr konijn
Ochtend: parelhoen x konijn
Avond: parelhoen x konijn
Zaterdag
50 gram nier, 50 gram haas
Ochtend: nier
Avond: haas
Zondag
¼ duif, 50 gr haas
Ochtend: haas
Avond: duif

Totaal
Vlees/bot: 500 gram en ½ duif
Orgaanvlees: 120 gram
Bijproducten: alleen voor de lekker
zietter goed uit hoor!!

miss kun je nog n's wat wisselen met kippemaagjes, en 'n kwartel of kipje-uit-de vries-van de lidl oid,
zalm kun je wisselen, met makreel, sardien oid...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1168724
Sietie schreef: Er zit idd graat bij..ik meende dat ik ergens een keer een post van lizzy heb gezien, waar ze de achterstukken tot spiervlees rekende en alleen de kop tot vleesbot rekende? Of ben ik hier nu mis mee?... of is dat alleen bij honden zo? (ik heb verder geen ervaring met katten en barf :))
de zalmbotmix van herby reken ik als 50-50 (ideaal vleesbot dus). honden eten veel, en dan zijn kleine hoeveelheden wel tot het 1 of ander te rekenen. alleen zalmfilet (of ander zalmvlees en ook visblik) reken ik ook als spiervlees.
een kleine hele vis met organen reken ik als compleet.
Door flin
#1168741
koekje schreef: de zalmbotmix van herby reken ik als 50-50 (ideaal vleesbot dus). honden eten veel, en dan zijn kleine hoeveelheden wel tot het 1 of ander te rekenen. alleen zalmfilet (of ander zalmvlees en ook visblik) reken ik ook als spiervlees.
een kleine hele vis met organen reken ik als compleet.
'k reken 't apart...
stel: je menu bestaat voor (zeg maar wat) 25 % uit vette vis, dan lijkt me dat (veel te) veel, (te weinig ruimte voor andere voedingsstoffen)
en stel: je menu bestaat voor zo'n 5 à 10 % uit vis, (wat redelijk lijkt) dan doet 't er weinig toe of 't mèt of zonder graat is, (behoudens je gemiddelde bot-percentage)

't blijft vis, en 'k reken 't zelf al helemaal niet tot prooidier/vlees oid...:) 'k zie 't als omega 3-bommetje
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door