Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1136736
Alléé ... hondje is een understatement .... normaal is het een Flat van 38 kg.
Ik zal nu een verhaal beginnen die héél lang is maar noodzakelijk is om uit te leggen waarom ik Drammer op barf wil zetten en met welke zaken ik rekening moet houden.

1. Drammer is mijn allerliefste flat waarmee we in 2008 een hels jaar hebben meegemaakt.
In mei wint hij de Best of Show bij de Nederlandse Flatcoated Retriever Club en één week erna doet hij een maagtorsie.
We waren er binnen het kwartier bij en wordt zijn leven voor de eerste keer gered door een spoedoperatie.
Na deze zware operatie zakt zijn gewicht tot 34 kg.
We blijven bij onze verse voeding maar hij wordt niet meer de oude.

2. Na een tijdje begint hij over te geven. Niet continue maar op heel onregelmatige tijdstippen. Wij maken ons geen zorgen omdat er steeds wordt gezegd dat dit normaal is en dat hij toch minstens 6 maanden nodig heeft om te herstellen.
Ik ga regelmatig op DA-controle en we krijgen medicatie om zijn maag te laten herstellen.
Op een avond wordt hij niet wakker en ga ik in allerijl naar de DA. Hij blijkt helemaal uitgedroogd en men vermoedt "iets" in zijn maag.
Mits een endoscopie geen uitsluitsel geeft, wordt Drammer voor een 2de keer geopereerd. De DA vindt ernstig ontstoken darmen, maag en lymfeklieren. Er wordt een bioptie genomen van de maag, darmen, lymfeklieren en lever.
Hij is natuurlijk vermagerd en in afwachting van de resultaten wil de DA hem zetten op een hypo-allergeen dieet. En natuurlijk ..... brokken.
De brokken zijn Hill's Z/D ( héél duur ) en geven als resultaat dat Drammer nog meer vermagerd.
De diagnose van IBD ( Inflammatory Bowl disease ) wordt gesteld en na een heel "gevecht" ;) met mijn DA wordt Drammer terug op verse voeding gezet ( vlees, groenten en aardappelen ) met cortisone-medicatie voor zijn IBD.
Zijn gewicht zit nu op 31 kg.

3. Drammer blijft sukkelen met zijn gewicht maar doet het verder heel goed. Hij blinkt, eet goed, speelt maar vermagerd.
Bij de DA hebben ze een voedselconsulente maar die mij onvoldoende ondersteuning kan geven omdat ze volledig is gefocust op brokken.
Op maandag 21/12 moet ik Drammer terug binnen doen. Hij is plots verzwakt, verkrampt en beeft. Hij kan niet meer in de auto. Uiteindelijk geeft hij bloed over en tijdens een derde operatie wordt een gigantische maagzweer vastgesteld. ( 20 % van zijn maag werd weggenomen )
Men vermoed dat hij reeds heel lang maagzweren ( nerveuse hond ) had die tengevolge van de cortisone zijn verergerd.
Op kerstdag mocht ik hem ophalen en mijn lieveling woog maar 27,75 kg meer. :'(

Na het opzoeken van informatie op het internet en na onze ervaring van vorig jaar ben ik er nog steeds van overtuigd dat de problemen van Drammer ontstaan zijn door het eten van vroeger : rijst en pasta.
Sedert zijn laatste operatie heb ik geen aardappelen meer gegeven en zijn gewicht is gestegen naar 28,70 kg en gisteren ( 02/01 - 11 dagen later ) 29,40 kg.

Mits ik vind dat zijn huidige dieet ( van de DA ) veel te éénzijdig is en eigenlijk niet alles geeft wat hij nodig heeft, zou ik willen geleidelijk overschakelen naar barf.
Drammer is nu beter. Zijn algemene conditie is buitengewoon goed gezien de omstandigheden. Hij blinkt, hij speelt, hij eet goed, ...

Ik heb dus een hond die moet verdikken maar die een verkleinde maag heeft alsook een maag die na de maagtorsie is vastgezet.
Hij is tevens allergisch aan koolhydraten maar dit is bij Barf geen probleem. ( denk ik )
Hij neemt nu ook medicatie om de maagzweren te genezen, dit betekent het maagzuur te neutraliseren en omwille van de noodzakelijk enzymen om de vertering te verbeteren krijgt hij ook verse pancreas.
We moeten nog altijd rekening houden met zijn IBD maar ik denk met over te schakelen naar barf dat dit de maag en darmen ( ontstekingen ) ten goede zal komen.

Mijn eerste vraag is : aan welk percentage zou ik Drammer voederen ? Ik dacht 4%.
In de bibliotheek varieert het percentage van 2% naar 7% afhankelijk van de grootte van hond.
Kan er iemand mij raad geven?
#1136892
He Murielle, wat een verhaal zeg  :o   :-X

Ik denk, hoewel ik geen verstand heb van Flatcoated retrievers, dat je zeker wel 4% mag voeren. En dat in meerdere porties per dag.

Succes !!!!
Laatst gewijzigd door Nynke op za 03 jan 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1137143
Jeetje wat een verhaal !!! Dat is niet niets zeg.....Als ik heel eerlijk ben zou ik deze hond eerst op een KVV zonder granen zetten, en pas als de maagzweer over is, dus ook de maagzuurremmers zou ik grote botwerk gaan toevoegen, dus pas dan zou ik overgaan op barf. Wat betreft percentages, zolang hij moet aankomen, dus vermagerd is, zou ik hem zeker 4% of zelfs iets meer geven, hangt er van af hoe goed hij aankomt op de 4%, en dan zijn maaltijden inderdaad verdelen over een aantal keren per dag tot hij beter hersteld is en beter op gewicht is. En goed kijken, komt hij aan op 4 % dan zou ik dat aanhouden, lukt het hem niet om aan te komen dan zou ik iets meer gaan geven, of komt hij heel snel aan met 4% dan zou je kunnen overwegen om iets minder te geven, want je wil wel dat hij aankomt maar wel rustig/gestaagd. Hoe dan ook zou ik hem van de brokken/blikken van de dierenarts af willen hebben als het mijn hond was.  Dat is hoe ik er over denk, wellicht dat andere hier meer ervaring mee hebben of anders over denken ;) Sterkte ermee :-*
#1137300
conleeuw schreef: Als ik heel eerlijk ben zou ik deze hond eerst op een KVV zonder granen zetten, en pas als de maagzweer over is, dus ook de maagzuurremmers zou ik grote botwerk gaan toevoegen, dus pas dan zou ik overgaan op barf.
Dat zou ook mijn idee zijn ja.
#1137483
conleeuw schreef: Jeetje wat een verhaal !!! Dat is niet niets zeg.....Als ik heel eerlijk ben zou ik deze hond eerst op een KVV zonder granen zetten, en pas als de maagzweer over is, dus ook de maagzuurremmers zou ik grote botwerk gaan toevoegen, dus pas dan zou ik overgaan op barf. Wat betreft percentages, zolang hij moet aankomen, dus vermagerd is, zou ik hem zeker 4% of zelfs iets meer geven, hangt er van af hoe goed hij aankomt op de 4%, en dan zijn maaltijden inderdaad verdelen over een aantal keren per dag tot hij beter hersteld is en beter op gewicht is. En goed kijken, komt hij aan op 4 % dan zou ik dat aanhouden, lukt het hem niet om aan te komen dan zou ik iets meer gaan geven, of komt hij heel snel aan met 4% dan zou je kunnen overwegen om iets minder te geven, want je wil wel dat hij aankomt maar wel rustig/gestaagd. Hoe dan ook zou ik hem van de brokken/blikken van de dierenarts af willen hebben als het mijn hond was.  Dat is hoe ik er over denk, wellicht dat andere hier meer ervaring mee hebben of anders over denken ;) Sterkte ermee :-*
Dit zou ook mijn eerste idee zijn.
#1137523
Jeetje wat een verhaal !!! Dat is niet niets zeg.....Als ik heel eerlijk ben zou ik deze hond eerst op een KVV zonder granen zetten, en pas als de maagzweer over is, dus ook de maagzuurremmers zou ik grote botwerk gaan toevoegen, dus pas dan zou ik overgaan op barf. Wat betreft percentages, zolang hij moet aankomen, dus vermagerd is, zou ik hem zeker 4% of zelfs iets meer geven, hangt er van af hoe goed hij aankomt op de 4%, en dan zijn maaltijden inderdaad verdelen over een aantal keren per dag tot hij beter hersteld is en beter op gewicht is. En goed kijken, komt hij aan op 4 % dan zou ik dat aanhouden, lukt het hem niet om aan te komen dan zou ik iets meer gaan geven, of komt hij heel snel aan met 4% dan zou je kunnen overwegen om iets minder te geven, want je wil wel dat hij aankomt maar wel rustig/gestaagd. Hoe dan ook zou ik hem van de brokken/blikken van de dierenarts af willen hebben als het mijn hond was.  Dat is hoe ik er over denk, wellicht dat andere hier meer ervaring mee hebben of anders over denken  Sterkte ermee
Hier ben ik het ook mee eens. Ik zou geen barf gaan geven als ie nog maagzuur remmers heeft, dwz botwerk.
Je zou ook de botten zelf kunnen malen (is wel veel werk, maar dan weet je precies wat je geeft, en kun je de verhoudingen zelf regelen). Ik doe dat ook als bij Falco de vertering af en toe niet optimaal is. Een soort aangepaste barf ;)
Vlees en orgaan in stukjes geven de eerste tijd en als dat goed gaat misschien steeds ietsje groter maken.
Maar ik zou erg voorzichtig zijn zolang ie nog op de maagzuur medicijnen staat. Op een verstopping zit je zeker ook niet te wachten!


Groetjes Juul
#1138421
Bedankt allemaal.
Ik denk de 4% aan te houden en te zien wat zijn gewicht doet.

Ik heb de hoeveelheden eens uitgerekend en hij zou zo'n 1 520 gr per dag moeten hebben en dat is zo ongeveer de hoeveelheid die hij momenteel krijgt verdeeld over 4 maaltijden.
Momenteel krijgt hij paardenvlees + pancreas en een groentenmix + kefir.

Bot krijgt hij niet en dat zint me niet echt omwille van het noodzakelijke calcium. Zijn voeding is niet evenwichtig genoeg.
Omwille van zijn medicatie voor het maagzuur kan hij ook nog geen echt bot verteren maar ik kan misschien met hele kleine hoeveelheden zacht, gemixt bot beginnen.

Heeft er iemand ervaring met de botmix die aangegeven wordt bij Herby en Dogshape ?
Uit wat bestaat dat ? Is het gemixt bot en vlees?
Zou ik dit eventueel kunnen geven als vervanging van het percentage botvlees ?
#1138457
jelle01 schreef: Bedankt allemaal.
Ik denk de 4% aan te houden en te zien wat zijn gewicht doet.

Ik heb de hoeveelheden eens uitgerekend en hij zou zo'n 1 520 gr per dag moeten hebben en dat is zo ongeveer de hoeveelheid die hij momenteel krijgt verdeeld over 4 maaltijden.
Momenteel krijgt hij paardenvlees + pancreas en een groentenmix + kefir.

Bot krijgt hij niet en dat zint me niet echt omwille van het noodzakelijke calcium. Zijn voeding is niet evenwichtig genoeg.
Omwille van zijn medicatie voor het maagzuur kan hij ook nog geen echt bot verteren maar ik kan misschien met hele kleine hoeveelheden zacht, gemixt bot beginnen.
Als je hond een tijdje geen bot krijgt, dan is dat niet zo heel erg. Laat hem eerst herstellen en dan kun je weer bot toevoegen. Anders neem je een variatie met een KVV en wat barfdingen erbij, dan krijg je in ieder geval wat gemalen bot binnen, (mits je dus een KVV neemt waar gemalen bot in zit en geen calcium preparaat)
Probeer eerst rustig kippen nekken en karkassen, dan heb je in ieder geval wel al wat zachter bot, maar geef hem gewoon de tijd. Zeker met zo;'n ziekte geschiedenis
#1165905
Redelijk herkenbaar verhaal!
W.b.t. percentage .. dat is ook afhankelijk van aard van hond en van activiteit.
Nina van mij kreeg voor haar rug en knie operatie ca 1 kilo per dag.
Nu ze dus al maanden niet zo veel kan en mag w.b.t. lopen krijgt ze 500 gram per dag. Zij weegt al die tijd tussen de 26.5 en de 28.5.
Nogal wisselend dus, zoals je ziet. Nina is wel van aard erg nerveus en hyper.....dat vraagt meer energie en dus meer voeding.
Ook is het wel afhankelijk van wat je geeft hoor. Nina kan soms slecht tegen vet en bepaalde koolhydraatbronnen (toevallig zit ze nu in een periode van maagklachten) en dan eet ze dus erg licht verteerbaar voedsel en heb ik het verhoogd naar 600 gram omdat ze beetje mager werd. (oorzaak is trouwens ook IBD).

Je moet dus gewoon ergens starten en ik denk dat bij normale activiteit en bij een gemiddeld drukke hond (dus geen sloompie maar ook geen stuiterbal),  je best met 4% kunt beginnen  en gewoon even in de gaten houden.

Succ 6.
#1165949
jelle01 schreef: Bedankt allemaal.
Ik denk de 4% aan te houden en te zien wat zijn gewicht doet.

Ik heb de hoeveelheden eens uitgerekend en hij zou zo'n 1 520 gr per dag moeten hebben en dat is zo ongeveer de hoeveelheid die hij momenteel krijgt verdeeld over 4 maaltijden.
Momenteel krijgt hij paardenvlees + pancreas en een groentenmix + kefir.
Ja, paardevlees + pancreas (waarom pancreas?), groentemix + kefir is een tijdje leuk, maar dat blijft niet leuk. Daar moet inderdaad voedsel bij.
Bot krijgt hij niet en dat zint me niet echt omwille van het noodzakelijke calcium. Zijn voeding is niet evenwichtig genoeg.
Omwille van zijn medicatie voor het maagzuur kan hij ook nog geen echt bot verteren maar ik kan misschien met hele kleine hoeveelheden zacht, gemixt bot beginnen.
Persoonlijk ga ik een heel end mee met Conleeuw, behalve dat ik zelf nooit KVV ging voeren maar zelf vleesbot ging malen en de rest van het voer zelf ging samenstellen. Wat je nodig hebt is een vleesmolen. Een electrische (en dan moet je of een hele dure nemen of een niet te dure en in calculeren dat deze niet het eeuwige leven heeft, je gaat er namelijk vleesbot mee malen en dat is niet echt waar ze voor gemaakt zijn). Of een handmolen van Porkert. Ik zou daarmee eerst kippenvleesbot gaan malen. En ik zou zelf langzaam gemalen kippenvleesbot toe gaan voegen aan zijn huidige menu. Dus paardenvlees + groente/kefir en gemalen kippenvleesbot. En ik zou zelf beginnen met zo'n 20% gemalen kippenvleesbot en de rest dus paardenvlees + groente enzo. Dit percentage is erg laag maar ga eerst maar eens kijken hoe hij het daar op doet.

Goed. Als dit goed gaat, dan zou ik langzaam andere dingen gaan toevoegen. Want niet alleen heeft je hond calcium broodnodig, maar ook heeft hij orgaanvlees nodig. Ik zou dus beginnen met het toevoegen van een frutseltje hart. En de week erop en frutseltje lever. Kleine beetjes, want orgaanvlees laxeert.

Als dat goed gaat, dan kun je een beetje meer vleesbot gaan geven. Zo'n 30%. En dan ga je langzaam toewerken naar zo'n 10% orgaanvlees in de vorm van hart, lever en nier. Als dat goed gaat, ga je ook een beetje pens toevoegen. En als dat goed gaat, dan ga je ook wat andere vleessoorten toevoegen. Zoals rund. En lam. En als dat goed gaat, dan ga je ook eens andere gemalen vleesbotten proberen. Zoals gemalen parelhoenkarkas. En dan ga je langzaam 40% vleesbot geven. En kijk goed hoe je hond het hier op doet. En als parelhoenkarkas goed gaat, probeer dan ook eens gemalen eendennekken. Als dat allemaal lekker gaat: ga dan eens een kippennek geven zonder dat je deze maalt. Plet de nek goed met een (vlees)hamer en geef het aan je hond. En kijk hoe dit gaat. Als dat goed gaat, geef dan eens een kippennek zonder dat je deze plat mept. En als dat goed gaat, geef dan eens een kippenkarkasje. Als dat goed gaat, geef dan eens een ongemalen parelhoenkarkasje.

Ik zou er persoonlijk niet aan denken om deze hond vleesbotten van grotere dieren te gaan geven. Volgens mij is zijn spijsverteringsstelsel daar gewoon niet en nooit sterk genoeg voor en ik zou zelf dat risico nooit nemen. Zou ik bij de eerste hele kippennek al het gevoel hebben "mmm", dan bleef ik geplette kippennek en eendennek voeren en desnoods nog wat gemalen parelhoenkarkas. Maar ik maalde het dus wel zelf. En het vlees + orgaanvlees gaf ik wel in grotere stukjes. Ik weet niet of je nu paardenvlees in grotere stukjes geeft? Als je dat nu gemalen geeft: dan zou ik dat zelf in blokjes van 3 a 5 cm gaan snijden. En dat kun je dan langzaam uitbouwen naar grotere stukken vlees/orgaanvlees.

Kortom, doe het langzaam maar ga je menu uitbreiden en zorg dat je op een gegeven moment gewoon een goed barf menu geeft, met de juiste percentages en afwisselend in diersoorten. Alleen paard is dus niet voldoende. Alleen paard en kip ook niet. Het mooiste geef je tenminste 4 verschillende diersoorten. Liefst 2 verschillende soorten vleesbot, 2 verschillende soorten vlees/orgaanvlees dus in totaal 4.

Ik zou zelf zo ergens tussen de 30% a 50% vleesbot gaan voeren (waar jouw hond het het beste op doet. Dit moet je gewoon zelf uitproberen, daar kunnen we je geen advies in geven behalve dan dat je goed moet kijken naar je hond), tussen de 10% en 20% orgaanvlees (inclusief pens), tussen de 5% en 15% groente en de rest opvullen met spiervlees.
Heeft er iemand ervaring met de botmix die aangegeven wordt bij Herby en Dogshape ?
Nee. En daar wil ik ook geen ervaring mee. Om de doodsimpele reden dat ik wil weten wat mijn hond eet. En in mijn ogen doe je dus verstandig het heft zelf in handen te nemen. Zelf malen.
#1166037
Noes schreef: Mag ik vragen welke medicijnen je nu gebruikt? (even zijspoor sorry!)
vraag ik me ook af. Is me ook niet helemaal duidelijk of je nu helemaal rauw voert?

Met die combinatie van problemen vraag ik me af of de maag ooit nog wel zodanig kan funktioneren om grote stukken of botten te voeren. Ik denk ook dat je zult moeten helpen in de vorm van malen. Zeker nu in het begin, kan die maag alle hulp gebruiken.
En met IBD beginnen met mager vlees, voorzichtig met vet. Eierschaalpoeder als calciumvoorziening. Dan kun je daarna als het goed gaat overstappen op bot.

Hoe lang krijgt hij al maagzuurrremmers? (Ik heb ooit iets gelezen dat je daarmee ook in een vicieuze cirkel kunt komen maar weet even niet meer precies hoe het zit.... misschien iemand anders hier?)
Jij zit in België hé? Ben nieuwsgierig waar ergens................. :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door