Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lisa
#1149897
Begin september heeft er hier een virus huisgehouden waar vele honden goed ziek van zijn geweest en de weekenddienst overspoeld is. Heftige diarree en overgeven. Sacha heeft alleen last gehad van erge spuitdiarree en heeft bij de dierenarts medicatie gehad. Het ging vlot beter, maar eigenlijk is zijn ontlasting nooit meer helemaal goed geworden. Giardia test was negatief. Deze heb ik laten testen vanwege het 'sausje' op zijn ontlasting, maar dat gaat nu beter. Probiotica 2 weken gegeven en nu net weer een week bezig. Dat leek in het begin iets te helpen (kleur werd donkerbruin en iets steviger), maar de ontlasting blijft helaas erg wisselend en ook goed ruikbaar. De ene keer wel een bruine sigaar, de andere keer iets dunner en ook gelig/groeniger (? vind het ondefinieerbare kleur). Sacha eet Carnibest diabetes (2/3e kilo/dag) en krijgt dagelijks glucosaminepoeder van de Groene Os over zijn voer ivm artrose. Hij is een labrador van 9,5 jaar. Je merkt verder niets aan hem. Is vrolijk, met dit weer helemaal in zijn element en heeft veel energie. Hij heeft voor september op een aankomdieet gestaan, hij was te mager maar is nu al maanden keurig op gewicht. Wat wel opvalt is dat hij meer uit zijn bek stinkt. Naast een epilude tussen twee tanden, zien zijn tanden er voor zijn leeftijd toch aardig goed uit. De vacht ruikt ook meer en dat was voorheen ook niet.
Iemand tips wat ik verder kan doen? Ik wil een afspraak gaan maken met de dierenarts, maar wilde eerst hier even informeren.

Groetjes,
Lisa
Door Mevroi Kruim
#1150036
Nou, het is misschien heel vergezocht maar ik heb zojuist een boek over stress bij honden gelezen en daar werden al deze symptomen, dus diarree/wisselende ontlasting, stinken uit de bek, riekende vacht, toegeschreven aan stress. Geen idee natuurlijk of dat voor jouw Sacha het geval zou kunnen zijn?
Door Laura2004
#1150040
Ik zou met zo'n hond zelf samen gaan stellen, Ziggy had ook dezelfde klachten (en daarbij ook huidklachten), het heeft lang geduurd (ruim 2 jaar), maar haar ontlasting is nu goed, maar ik denk dat je dat alleen voor elkaar krijgt met zelfsamengestelde voeding, zodat je precies weet wat er in gaat en zodat je de voeding kan aanpassen aan je hond.
Door Connys
#1150052
Tja die medicatie heeft waarschijnlijk toen heel veel darmflora kapotgemaakt en omdat je hond al wat ouder is, komt het waarschijnlijk moeizaam op gang. Misschien bij de probiotica ook prebiotica geven en extra vezels( gepureerde groente)én kleipoeder in de vorm van Schindele's mineralen werkt heel goed.
Door Lizzy
#1150429
[quote="Connys"]
Tja die medicatie heeft waarschijnlijk toen heel veel darmflora kapotgemaakt en omdat je hond al wat ouder is, komt het waarschijnlijk moeizaam op gang. Misschien bij de probiotica ook prebiotica geven en extra vezels( gepureerde groente)én kleipoeder in de vorm van Schindele's mineralen werkt heel goed.
[/quote]

Ja, dit wilde ik ook gaan adviseren. Dat zou ik doen. En als dat niet met een weekje of 2 a 3 helpt: zou ik ook ander voer gaan proberen. Ik raad je aan de Schindele's mineralen heel langzaam op te gaan bouwen want een hond met een kapotte darmflora kan echt erg heftig op de klei reageren (om daarna mooie ontlasting, schone darmflora en opgebouwde darmflora te krijgen).
Door Lisa
#1160768
Bedankt voor de reacties! Ik geef nu kruiden en de drollen zien er beter uit. Mocht het toch niet goed gaan, zal ik de klei eens proberen en zien waar ik dat kan kopen. Wat is de dosering en in opbouw? En prebiotica wat is daarvan aan te raden en is dat echt om er ook bij te geven of zal de klei met probiotica dan genoeg zijn?
Door tieneke
#1160783
[quote="Lisa"]
Begin september heeft er hier een virus huisgehouden waar vele honden goed ziek van zijn geweest en de weekenddienst overspoeld is. Heftige diarree en overgeven. Sacha heeft alleen last gehad van erge spuitdiarree en heeft bij de dierenarts medicatie gehad. Het ging vlot beter, maar eigenlijk is zijn ontlasting nooit meer helemaal goed geworden. Giardia test was negatief. Deze heb ik laten testen vanwege het 'sausje' op zijn ontlasting, maar dat gaat nu beter. Probiotica 2 weken gegeven en nu net weer een week bezig. Dat leek in het begin iets te helpen (kleur werd donkerbruin en iets steviger), maar de ontlasting blijft helaas erg wisselend en ook goed ruikbaar. De ene keer wel een bruine sigaar, de andere keer iets dunner en ook gelig/groeniger (? vind het ondefinieerbare kleur). Sacha eet Carnibest diabetes (2/3e kilo/dag) en krijgt dagelijks glucosaminepoeder van de Groene Os over zijn voer ivm artrose. Hij is een labrador van 9,5 jaar. Je merkt verder niets aan hem. Is vrolijk, met dit weer helemaal in zijn element en heeft veel energie. Hij heeft voor september op een aankomdieet gestaan, hij was te mager maar is nu al maanden keurig op gewicht. Wat wel opvalt is dat hij meer uit zijn bek stinkt. Naast een epilude tussen twee tanden, zien zijn tanden er voor zijn leeftijd toch aardig goed uit. De vacht ruikt ook meer en dat was voorheen ook niet.
Iemand tips wat ik verder kan doen? Ik wil een afspraak gaan maken met de dierenarts, maar wilde eerst hier even informeren.

Groetjes,
Lisa
[/quote]
Laat je bij je hond regelmatig bloed prikken? Dit uit de bek stinken kan zeer zeker te maken hebben met een onstabiele diabetes net als de dunnere ontlasting  ;) Wacht vooral met groene klei toevoegen(en hier moet je met jouw patientje uiterst voorzichtig mee zijn!!!) en laat aub eerst de bloedwaardes van je hond controleren voor je iets gaat veranderen aan zijn voedingspatroon.Heb zelf een Leonberger met zware suiker gehad,het komt me echt heel bekend voor.
Hoe is het trouwens met zijn ogen?Geen last van staar?
Door Lisa
#1160844
Het lijkt mij dat als er diabetes in het spel is, ik dan toch wel een ziekere hond heb? Je merkt verder helemaal niets aan hem, hij is nog erg actief en 2,5 uur in het bos rondrennen is geen punt. Staar speelt iets, maar dat lijkt mij vrij normaal op 9,5-jarige leeftijd.
Door Connys
#1161547
[quote="Lisa"]
Bedankt voor de reacties! Ik geef nu kruiden en de drollen zien er beter uit. Mocht het toch niet goed gaan, zal ik de klei eens proberen en zien waar ik dat kan kopen. Wat is de dosering en in opbouw? En prebiotica wat is daarvan aan te raden en is dat echt om er ook bij te geven of zal de klei met probiotica dan genoeg zijn?
[/quote]Prebiotica versterkt de probiotica en ik zou het erbij geven als de ontlasting toch weer wisselend blijkt te zijn en dat geldt voor de kleipoeder van Schindele ook, want die versterken het afweersysteem en zorgt voor een betere darmfunctie http://www.aquasilver.nl/assets/s2dmain.html hier kun je er alles over lezen. Bij onze honden werkt het super. Beginnen met een half theelepeltje en dan opbouwen naar 2 theelepels per dag.
Door Lisa
#1163668
Dank je! Je link werkt niet bij mij thuis en op het werk, maar heb even gegoogled. Eens zien of ik het bij het reformhuis kan kopen, want helaas was vanmorgen de ontlasting toch weer niet helemaal oké  :(. Prebiotica zal ik dan gelijk ook even naar zoeken. Is er nog een speciaal merk wat goed werkt of maakt het niet uit? En van de kleimineralen dat het extra ijzer geeft, is geen punt? Prebiotica ook samen geven met de pro? Het wordt wel een toevoegingenmengelmoes zo; prebiotica, probiotica, klei, glucosaminepoeder... Maar als het maar helpt!
Door Lizzy
#1163687
Prebiotica : http://nl.wikipedia.org/wiki/Prebiotica

Bedoel je dus dat je voedingsvezels aan je hond zou willen geven? Je zou Psyllium Husk kunnen proberen. Je kunt het samen geven, voedingsvezel + probiotica. Schindele's mineralen heb ik ook goede ervaring mee maar bouw het langzaam op. Mijn hond is een keer echt heel ziek geweest van in een keer teveel klei (ontgiften - dat was na een narcose). Als het niet beter wordt, zou je ook nog een ander voer kunnen proberen.

Wat zegt je DA er eigenlijk van? Want uit de bek stinken vind ik eerlijk gezegd niet zo'n fijn teken...
Door Lisa
#1163698
Ik heb ooit bekstinken al eens aangekaart en mijn dierenarts vond het meevallen. Hij is inmiddels weg en een andere uit de praktijk heeft de epilude geconstateerd maar heeft niets gezegd over het bekstinken. Je valt niet achterover van de stank, maar appeltjesfris is het zeker niet. Het is geen amoniaklucht of zo hoor.

Omdat door Conny en jou het advies gegeven werd, ben ik dus nu gaan googlen op die mineralen. En ik begreep uit de reacties dat de prebiotica de probiotica versterkt. Maar ik vraag mij dus af of het dan niet een beetje veel toevoegen wordt. Oftewel, zou ik niet beter die mineralen kunnen proberen? Een week of twee of zo? Mocht het dan niet over zijn een bezoek aan de dierenarts?
Door Lizzy
#1163712
Ik vind het lastig.... Ik zou zelf Schindele's mineralen proberen. En geen prebiotica. Als het met een weekje niet beter gaat, dan zou ik zelf ander voer proberen. Helaas is het niet zo dat omdat je hond het er altijd goed op gedaan heeft, voer geen oorzaak kan zijn.... Mogelijk is er zelfs iets aan het "recept" veranderd, nEt op zo'n wijze dat jouw hond er niet meer goed op reageert. Als dat ook niet helpt: dan ging ik zeker terug naar de DA voor een grondig onderzoek.
Door Lisa
#1163723
Oké, dank je. Dan zal ik kijken of ik straks die mineralen kan vinden, anders moet ik ze ergens zien te bestellen. Moet ik de probiotica dan laten staan neem ik aan? De glucosaminepoeder van de Groene Os kan ik gewoon blijven geven? Mocht het niet werken, dan inderdaad maar over op een ander merk voer. Helaas is Bibi hier in het oosten niet te verkrijgen en is het Smuldier, Rodi of Duck. Of zou ik weer terug kunnen gaan van de diabetes versie naar de normale van Carnibest? Of is ander merk even beter?
En alvast even voor mijn idee: stél dat het niet beter is, wat voor grondig onderzoek doel je dan op? Ontlasting lijkt me (op wat enzo?) maar nog iets anders?
Door Lizzy
#1164456
Ja hoor, je kunt gewoon glucosamine blijven geven. Probiotica kun je er ook gerust bij geven. Je kunt eerst de normale versie van Carnibest natuurlijk proberen. En als dat niet werkt: is zelf samenstellen geen optie voor je? Dan weet je tenminste exact wat je hond eet en kun je ook beter kijken of er voedingsmiddelen zijn waar hij slecht op reageert.

Is zijn ontlasting de vorige keer alleen op giardia getest? Of ook op wormen? Je DA komt hoogst waarschijnlijk vrij snel met brokken aan... Misschien moet je anders naar een DA die pro vers is?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door