Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1163795
Dag allemaal

We hebben een puppy (boerenfox teefje) van 11 weken oud en sinds ongeveer 2 weken krijgt ze KVV. Ik heb haar heel langzaam overgezet van brok door een schema te volgen dat elders op dit forum staat (langzaam steeds meer brokkenmaaltijden vervangen door KVV, en dat in het begin overgoten met kokend water).
Sinds ruim een week eet ze volledig KVV en sinds enkele dagen ook zonder het te overgieten. Ze poept en plast al heel wat minder dan bij de brokken, maar de poep is wel nog dun.  Dat lijkt me niet zo fijn voor haar maar ook niet zo voor ons (we hebben vloerbedekking...)
Ik weet dat dat vaak gebeurt als je overstapt, maar ik zou graag wiilen weten hoe lang dat ongeveer kan duren.

(Ze krijgt nu Rodi en dat zal later afgewisseld worden met Smuldier. Ik weet dat er wellicht betere merken zijn maar tot op heden zijn dit de merken die ik hier eenvoudig kan krijgen.)

groetjes, Anjo
#1163858
Dat mag/moet van mij toch wel na een week over zijn
dank je wel! Dan kijk ik het nog even aan tot ze ongeveer een week ongekookt heeft gegeten maar als het dan nog is, probeer ik iets anders. Eerst maar eens een andere smaak en als dat niet helpt een ander merk. Ik geef nu alleen de lam/rijst variëteit van rodi maar die hebben ook nog andere dingen.
Leuk verkrijgbaar of niet
Ik ben zeker niet te beroerd om meer moeite te gaan doen hoor, maar ik ben niet altijd even mobiel en heb geen grote diepvries dus kan ik geen grote hoeveelheden tegelijk gaan halen als ik een keertje wel kan. Dat wordt dus best lastig.
(Toevallig iemand in Utrecht stad-noord-oost die wil delen of een adres weet waar ik iets anders kan kopen??)

Ik wil ook niet te snel switchen omdat ik inderdaad ook al begrepen had dat je je het beste in het begin bij 1 merk-smaak kunt houden.

Het is overigens geen echte diarree (denk ik, nog niet veel ervaring), maar wel dun genoeg om geen keutel te zijn. Oprapen kan dus niet echt goed. Beetje zalvig, zeg maar.
Hoe dan ook lijkt het me niet optimaal. Het vreemde is dat ze bij de overgang juist heel erg wisselde. De ene keer hele stevige donkerbruine en dan weer dun en wat lichter.
#1164013
[quote="fsas"]
dank je wel! Dan kijk ik het nog even aan tot ze ongeveer een week ongekookt heeft gegeten maar als het dan nog is, probeer ik iets anders. Eerst maar eens een andere smaak en als dat niet helpt een ander merk. Ik geef nu alleen de lam/rijst variëteit van rodi maar die hebben ook nog andere dingen.


Dat Lam is dus enkel lamshart endus niet vreemd dat je daar dunne ontlasting op krijgt. Ik zou dan van Rdoi zowieos een andere variant nemen




Ik ben zeker niet te beroerd om meer moeite te gaan doen hoor, maar ik ben niet altijd even mobiel en heb geen grote diepvries dus kan ik geen grote hoeveelheden tegelijk gaan halen als ik een keertje wel kan. Dat wordt dus best lastig.
(Toevallig iemand in Utrecht stad-noord-oost die wil delen of een adres weet waar ik iets anders kan kopen??)

Ik wil ook niet te snel switchen omdat ik inderdaad ook al begrepen had dat je je het beste in het begin bij 1 merk-smaak kunt houden.


Dat hoeft ook niet hoor. Ik zou eerst even een weekje afwachten, is het dan nog niet goed dan minstesn 1 week 1 complete soort geven zonder afwisseling en als dat goed gaat zoetjesaan wat nieuwe smaakjes erbij doen. Helaas schakelt niet iedere pup vlekkeloos over en die van jou doet dat dus ook niet. Het is even een kwestie van volhouden :-\
Gaat het na een paar weken op 1 soort nog niet lekker dan zul je in de rondte moeten gaan kijken of er nog wat anders te krijgen is.


Het is overigens geen echte diarree (denk ik, nog niet veel ervaring), maar wel dun genoeg om geen keutel te zijn. Oprapen kan dus niet echt goed. Beetje zalvig, zeg maar.
Hoe dan ook lijkt het me niet optimaal. Het vreemde is dat ze bij de overgang juist heel erg wisselde. De ene keer hele stevige donkerbruine en dan weer dun en wat lichter.



[/quote]

Op zich is die wisselende ontlasting niet vreemd. Je voert meerdere varianten en naar soort krijg je ook andere ontlasting. Maar algemeen gezien moet het wel stevig zijn en geen dunne kleffe flats.
#1164537
Truus schreef: Het zou ook een soort van ontgifting kunnen zijn doordat ze voorheen brokken heeft gehad.
Geef het vooral op kamertemperatuur en je zou probiotica kunnen geven om de darmflora een beetje te versterken.
@Truus
Ik heb ook aan ontgiften gehad maar ze heeft maar heel even brokken gehad... het leek mij niet dat er zich zo snel al zooi in haar lijfje opgebouwd heeft. Maar misschien heb ik het mis. Ik zet in ieder geval graag nog even door want ik ben er wel van overtuigd dat kvv beter is dan brokken.

@Angelique
Dat Lam is dus enkel lamshart en dus niet vreemd dat je daar dunne ontlasting op krijgt. Ik zou dan van Rdoi zowieos een andere variant nemen
Wist ik niet...Ik heb gisteren weer een aantal pakken ingeslagen :'( maar heb ook nog wat pens liggen die ik ook al gekocht had voordat we haar hadden. Ik was op de lam/rijst smaak verder gegaan omdat ik daar toevallig samen met de pens mee begonnen was en ik het al snel toch bij 1 smaak wilde houden. En omdat ik dacht dat het niet uitmaakte voor ons hondje en de lam net even ietsje prettiger voor mezelf was dan de pens (na het overgieten met water) ben ik met lam verder gegaan.
Dat hoeft ook niet hoor. Ik zou eerst even een weekje afwachten, is het dan nog niet goed dan minstesn 1 week 1 complete soort geven zonder afwisseling en als dat goed gaat zoetjesaan wat nieuwe smaakjes erbij doen. Helaas schakelt niet iedere pup vlekkeloos over en die van jou doet dat dus ook niet. Het is even een kwestie van volhouden
Gaat het na een paar weken op 1 soort nog niet lekker dan zul je in de rondte moeten gaan kijken of er nog wat anders te krijgen is.
Ze heeft nu alleen de lam/rijst: ik wissel niet. Dat heb ik alleen in het begin gedaan maar omdat ze diarree had ben ik al snel bij 1 soort gebleven. Met een zoon met een eiwit-allergie weet ik wat het is om nieuwe voedselsoorten voorzichtig te introduceren en er zo achter te komen wat wel/niet goed is. Maar bij honden is het toch wat anders omdat ik niet goed weet welke poep "goed" is en welke niet.
Maar volhouden ben ik sowieso wel van plan. Tenzij het echt niet gaat, maar dat kan ik me niet voorstellen want er zijn nog heel veel soorten die ik nog niet geprobeerd heb. Iik wil niet terug naar brokken. Het is nog even zoeken maar er is vast een KVV te vinden die ons hondje bevalt en die ik ook praktisch gezien kan regelen.

Maar algemeen gezien moet het wel stevig zijn en geen dunne kleffe flats.
yep, dat is het nu dus wel...
Ik zal de komende dagen eens voorzichtig op pens overschakelen en dat een poosje geven. Eens zien of dat beter gaat.

met dank voor het meedenken!

groetjes, Anjo
#1164861
Hoi,

Is je hondje wel ontwormt ??
Misschien is het dat ??

Onze hond (volwassen engelse bulldog) heb ik in één keer met succes op carnibest gezet.
Hij had gelijk geen diarree meer,weet dus niet hoelang het duurt voordat ze aan versvoer gewent zijn,
geef jij of iemand anders ook geen hondekoekjes bij ?
Mijn hond kan alleen tegen snacks van gedroogt vlees die ik zelf droog ,die uit de winkel en vooral de gedroogde kip van C1000 geven hem gelijk dunne ontlasting.

Misschien kun je Energique nr 4 eens proberen of een beetje  zelfgekookte rijst bij zijn eten doen ?
Helpt bij onze jack ook altijd als hij toch eens aan de dunne is,

succes
#1166152
[quote="angie69"]
Hoi,

Is je hondje wel ontwormt ??
Misschien is het dat ??

...
geef jij of iemand anders ook geen hondekoekjes bij ?
Mijn hond kan alleen tegen snacks van gedroogt vlees die ik zelf droog ,die uit de winkel en vooral de gedroogde kip van C1000 geven hem gelijk dunne ontlasting.

Misschien kun je Energique nr 4 eens proberen of een beetje  zelfgekookte rijst bij zijn eten doen ?
Helpt bij onze jack ook altijd als hij toch eens aan de dunne is,

succes
[/quote]

Ze is ontwormd, dus dat zou het niet mogen zijn. Ze krijgt wel belonings`snoepjes´ in de vorm van hele kleine stukjes rodi-worst, maar veel is dat zeker niet. Zelf drogen vind ik (nog) geen optie... ik wil allereerst even weten of het aan het soort KVV ligt (vandaar mijn vraag)

Het is overigens sinds vandaag al een beetje beter. Ik ben nu aan het overschakelen van de lam smaak naar de pens. Nog even afwachten maar...

met dank,

groetjes, Anjo
#1169662
Dag allemaal

Nog even het vervolg: ik heb haar inmiddels overgezet op pens ipv lam (beiden de komplete versie van Rodi) en het probleem is verholpen! Zelfs al toen ze nog maar gedeeltelijk pens had en nog gedeeltelijk lam.  We hebben verder niets gewijzigd, dus ik denk sterk dat de hoeveelheid lam de oorzaak was.

Haar poep is nu donker en het zijn nu (meestal) gewoon nette keutels.

Met dank voor het meedenken en de adviezen,

groetjes, Anjo
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door