Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1163016
Even voor de zekerheid: ik ga binnenkort van start met barfen en heb het nodige gelezen, met name op deze site. Mijn complimenten voor de samenstellers: ik ben heel veel wijzer geworden!
Nu mijn vraag. Mijn honden krijgen nu brokken en zijn al wel gewend om zo nu en dan vers vlees, kippennekken, diverse soorten groentes, sardientjes, makreel, ei, karnemelk, yoghurt en kwark voorgeschoteld te krijgen.  Ik wil dus de overgang maken naar barf en dacht dat als volgt te doen. De basis voor de eerste week is 600 gram pens, 300 gram kippennekken, 100 gram wortels (in de blender). Verder elke dag een eitje of zuivel (karnemelk, yoghurt of kwark) en één keer per week wat sardientjes of makreel toevoegen aan de maaltijd. Vervolgens wil ik dus elke week de pens met 100 gram verminderen (tot uiteindelijk 100 gram overblijft) en ander vlees gaan toevoegen, maar wel één vleessoort per week. Ook de groentemix wil ik per week uitbreiden met een soort. Ik heb een heel schema gemaakt en na zo'n twaalf weken heb ik zo'n beetje alles ingevoerd wat ik uiteindelijk met barf wil gaan voeren. Duurt deze overgangsfase te lang en komen ze hierdoor vitaminen te kort of kan dit? Misschien is mijn schema aan de voorzichtige kant... Heel graag een reactie. Oja, mijn honden wegen allebei ruim 38 kg en ik heb bewust ruim 2,5% van hun gewicht genomen om dat ze zeer actief zijn (ook sport).
Gebruikersavatar
Door koekje
#1163021
waarom begin je niet met een gewoon barfmenu? dus groentemix van verschillende soorten, meerdere soorten vlees en orgaan en verschillende soorten beginnersbotjes?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1163034
yazzie schreef: Even voor de zekerheid: ik ga binnenkort van start met barfen en heb het nodige gelezen, met name op deze site. Mijn complimenten voor de samenstellers: ik ben heel veel wijzer geworden!
Nu mijn vraag. Mijn honden krijgen nu brokken en zijn al wel gewend om zo nu en dan vers vlees, kippennekken, diverse soorten groentes, sardientjes, makreel, ei, karnemelk, yoghurt en kwark voorgeschoteld te krijgen.  Ik wil dus de overgang maken naar barf en dacht dat als volgt te doen. De basis voor de eerste week is 600 gram pens, 300 gram kippennekken, 100 gram wortels (in de blender). Verder elke dag een eitje of zuivel (karnemelk, yoghurt of kwark) en één keer per week wat sardientjes of makreel toevoegen aan de maaltijd. Vervolgens wil ik dus elke week de pens met 100 gram verminderen (tot uiteindelijk 100 gram overblijft) en ander vlees gaan toevoegen, maar wel één vleessoort per week. Ook de groentemix wil ik per week uitbreiden met een soort. Ik heb een heel schema gemaakt en na zo'n twaalf weken heb ik zo'n beetje alles ingevoerd wat ik uiteindelijk met barf wil gaan voeren. Duurt deze overgangsfase te lang en komen ze hierdoor vitaminen te kort of kan dit? Misschien is mijn schema aan de voorzichtige kant... Heel graag een reactie. Oja, mijn honden wegen allebei ruim 38 kg en ik heb bewust ruim 2,5% van hun gewicht genomen om dat ze zeer actief zijn (ook sport).

Als je honden nu al zonder problemen allerlei verse dingen eten dan hoef je die overgang niet zo intens te maken. Ik zou gewoon zeggen, brokken eruit en schotel ze een volledig menu voor.
Door yazzie
#1163043
Ik wil dus niet te veel nieuwe dingen in één keer geven. Pens, kippennekken en diverse groentes vinden ze lekker en vertonen ze ook geen allergische reactie op. Als ik te veel nieuwe vleessoorten in één keer ga toevoegen en ze zijn ergens allergisch voor, kan ik moeilijker achterhalen waardoor het komt. Als ik één verschillende vleessoort ga toevoegen per week, heb ik, denk ik, eerder in de gaten door welk vlees het komt als ze ergens niet goed op reageren. Bovendien denk ik dat één van mijn honden aan de diaree zal gaan bij te veel nieuwe dingen. En... hier in de bieb stond ook het advies om te beginnen met een paar dingen en het langzaam op te voeren. Als voorbeeld werd dus genoemd pens, kippennekken en groenten. Ik heb dan gekozen voor één groente en uit te bouwen met één nieuwe groente per week om bovengenoemde redenen. Spiervlees ga ik ook geven, komt in de derde week erbij. Overigens: de eerste week geef ik 600 gram pens; de tweede week 500 gram; derde week 400 gram; enz. Wat ik minder geef aan pens, ga ik dus vervangen door bevleesd bot, spiervlees en orgaanvlees.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1163048
waarom verwacht je allergische klachten? ontgiften kan, dat lees je wel vaker. maar dat beperk je niet door erg incompleet te voeren. en ontgiften staat los van allergische reacties, volgens mij.
Door pallas
#1163050
yazzie schreef: Ik wil dus niet te veel nieuwe dingen in één keer geven. Pens, kippennekken en diverse groentes vinden ze lekker en vertonen ze ook geen allergische reactie op. Als ik te veel nieuwe vleessoorten in één keer ga toevoegen en ze zijn ergens allergisch voor, kan ik moeilijker achterhalen waardoor het komt. Als ik één verschillende vleessoort ga toevoegen per week, heb ik, denk ik, eerder in de gaten door welk vlees het komt als ze ergens niet goed op reageren. Bovendien denk ik dat één van mijn honden aan de diaree zal gaan bij te veel nieuwe dingen. En... hier in de bieb stond ook het advies om te beginnen met een paar dingen en het langzaam op te voeren. Als voorbeeld werd dus genoemd pens, kippennekken en groenten. Ik heb dan gekozen voor één groente en uit te bouwen met één nieuwe groente per week om bovengenoemde redenen. Spiervlees ga ik ook geven, komt in de derde week erbij. Overigens: de eerste week geef ik 600 gram pens; de tweede week 500 gram; derde week 400 gram; enz. Wat ik minder geef aan pens, ga ik dus vervangen door bevleesd bot, spiervlees en orgaanvlees.

Als je graag wilt uitzoeken of ze ergens allergisch voor zijn zou ik voor een goed eliminatie dieet gaan. er zijn al div topics over (medische hoek)
Na één week kan je m.i. niet zeggen of een bepaalde vlessoort echt goed gaat, daar zal je meer tijd voor nodig hebben.
Eigenlijk heeft het dus in mijn ogen niet zoveel zin het op deze manier aan te pakken. Ga voor een goed en eenvoudig menu met zachte botten en dan uitbreiden, dan krijgen je honden ook geen tekorten ;)
Door yazzie
#1163069
Ik ben misschien zo voorzichtig door ervaringen op allergiegebied met mijn vorige hond en de wetenschap dat één van mijn honden een gevoelig maag/darmstelsel heeft...

Wanneer je een maag/darm-gevoelige hond hebt, is het ook uitkijken geblazen. Wees met geen enkele hond te snel met het introduceren van nieuwe voedingsmiddelen zoals botten, maar ook vlees en orgaanvlees. Wees ook niet te snel met het geven van allerlei vissoorten. Bouw het langzaam op.

En omdat ik hier ook gelezen heb (in de bibliotheek) om bij het overzetten van honden van brok naar barf dat je dat langzaam moet opbouwen...

Begin de eerste week bijv. met alleen kippennekken (platgeslagen) en groentemix (geef niet teveel verschillende groentes en houdt bij welke je gebruikt - altijd handig om later terug te zien welke van de groentes mogelijk problemen heeft veroorzaakt) en pens. Geef de week erop bijv. kippenvleugels (en knip deze goed in!) met groentemix en pens. Geef de week daarop bijv. ook lamsvlees (met groente). De week daarop rundvlees/hart en bijv. pens. De week daarop een klein beetje lever. Geef de week daarop bijv. 1 keer hele/rauwe vissen (en nog steeds kip). Bestudeer de hond goed. Geef dan een keer bijv. lamsribben of kalfsribben/nekken. Blijf de hond bestuderen.

De strekking van het bovenstaande verhaal is dus NIET de soorten vlees die ik boven gekozen heb (Dit is maar een voorbeeldje) maar wel: bouw LANGZAAM OP! Introduceer nieuwe dingen voorzichtig en niet allemaal tegelijkertijd!


Ik heb dit voorbeeld dus aangehouden, maar misschien zijn de hoeveelheden die ik gebruik niet geheel correct. Aan de andere kant: als ik teveel bevleesd bot in één maaltijd ga geven, weet ik dus niet hoe het gaat met ontlasting (of die niet te hard wordt). Ik weet dat je ook in één keer je hond van brokken op barf kan overzetten, maar ik geef echt de voorkeur aan een langzame opbouw (simpelweg omdat het hier ook wordt geadviseerd...) Maar nogmaals, misschien zijn de onderlinge hoeveelheden die ik voor ogen heb daarbij niet correct en moet ik dat misschien aanpassen...

In elk geval dank voor jullie reacties en misschien zijn er suggesties hoe wel op een verantwoorde manier langzaam op te bouwen? Heel graag.
Door Lizzy
#1163493
yazzie schreef: Ik ben misschien zo voorzichtig door ervaringen op allergiegebied met mijn vorige hond en de wetenschap dat één van mijn honden een gevoelig maag/darmstelsel heeft...

Wanneer je een maag/darm-gevoelige hond hebt, is het ook uitkijken geblazen. Wees met geen enkele hond te snel met het introduceren van nieuwe voedingsmiddelen zoals botten, maar ook vlees en orgaanvlees. Wees ook niet te snel met het geven van allerlei vissoorten. Bouw het langzaam op.

En omdat ik hier ook gelezen heb (in de bibliotheek) om bij het overzetten van honden van brok naar barf dat je dat langzaam moet opbouwen...

Begin de eerste week bijv. met alleen kippennekken (platgeslagen) en groentemix (geef niet teveel verschillende groentes en houdt bij welke je gebruikt - altijd handig om later terug te zien welke van de groentes mogelijk problemen heeft veroorzaakt) en pens. Geef de week erop bijv. kippenvleugels (en knip deze goed in!) met groentemix en pens. Geef de week daarop bijv. ook lamsvlees (met groente). De week daarop rundvlees/hart en bijv. pens. De week daarop een klein beetje lever. Geef de week daarop bijv. 1 keer hele/rauwe vissen (en nog steeds kip). Bestudeer de hond goed. Geef dan een keer bijv. lamsribben of kalfsribben/nekken. Blijf de hond bestuderen.


Het wordt dan blijkbaar tijd dat ik deze tekst eens aanpas! Want dit geldt voor honden die echt extreem gevoelig op het spijsverteringskanaal zijn en al "aan de diarree gaan wanneer ze iets nieuws ruiken". Dit zijn honden die brokken eten maar aan de diarree gaan als ze 1 pinda van de grond afvreten tijdens een feestje. Honden die bij de eerste beste keer dat je ze 1 pakje Rodi geeft direct een week aan de slinger zijn.

En, als jij jouw honden nu al probleemloos "brokken en vers vlees, kippennekken, diverse soorten groentes, sardientjes, makreel, ei, karnemelk, yoghurt en kwark" voert, dan is er geen reden om zo voorzichtig te beginnen want dan vallen jouw honden dus niet in die categorie die ik bedoel.

Wanneer je honden nog brokken eten, is het wel heel raadzaam om in het begin alleen beginnersvleesbotjes te geven. Dus inderdaad kippennek, eendennek, kwartel en dit uit te bouwen naar kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, eendkarkas, etc. Als ze dit echt 100% goed verteren: dan pas vleesbotten van grotere (wel jonge!) dieren te gaan geven zoals geiten of lamsrib. 

Ik heb dit voorbeeld dus aangehouden, maar misschien zijn de hoeveelheden die ik gebruik niet geheel correct. Aan de andere kant: als ik teveel bevleesd bot in één maaltijd ga geven, weet ik dus niet hoe het gaat met ontlasting (of die niet te hard wordt). Ik weet dat je ook in één keer je hond van brokken op barf kan overzetten, maar ik geef echt de voorkeur aan een langzame opbouw (simpelweg omdat het hier ook wordt geadviseerd...) Maar nogmaals, misschien zijn de onderlinge hoeveelheden die ik voor ogen heb daarbij niet correct en moet ik dat misschien aanpassen...

Ja, je kunt dus prima de brokken vandaag nog schenken aan het asiel en vandaag nog gaan zelf samenstellen. Het is handig om de hoeveelheid vleesbot die je per week geeft over 7 dagen te verdelen. Dan loop je het meest kans dat de ontlasting er elke dag prima uit ziet.
Door yazzie
#1163785
Is het in dit geval dan een idee om te beginnen met de dingen die ze al gewoon zijn en daar meteen een ander botsoort, spiervlees en orgaanvlees aan toe te voegen? En dit uit te breiden met drie verschillende dingen per week? Dus elke week een ander botsoort, spiervlees en orgaanvlees toevoegen? Ik had namelijk echt het idee dat ze beginners waren en dus van vooraf aan volgens bovenstaand schema moesten beginnen. Overigens gaat mijn ene hond dus wel van runderhart en lamshart aan de diaree, ook als ik het geef met kippennekken... Andere hond heeft daar weer geen last van. Met welk orgaan zou ik dan het beste kunnen beginnen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1163796
yazzie schreef: Is het in dit geval dan een idee om te beginnen met de dingen die ze al gewoon zijn en daar meteen een ander botsoort, spiervlees en orgaanvlees aan toe te voegen? En dit uit te breiden met drie verschillende dingen per week? Dus elke week een ander botsoort, spiervlees en orgaanvlees toevoegen? Ik had namelijk echt het idee dat ze beginners waren en dus van vooraf aan volgens bovenstaand schema moesten beginnen. Overigens gaat mijn ene hond dus wel van runderhart en lamshart aan de diaree, ook als ik het geef met kippennekken... Andere hond heeft daar weer geen last van. Met welk orgaan zou ik dan het beste kunnen beginnen?
Op zich is dat een prima idee hoor. Ik ben ook niet zo'n doodloperstype.  ;D

Misschien dat het hart dan in wat kleinere porties moet aanbieden (Dat zou ik dan uberhaupt met het orgaan zoals lever/nier/hart doen.)en dan later uitbreiden tot het wel goed gaat.  Maar dat later kan ook nooit komen. eén van mijn honden kan prima tegen lever totdat ik 'm zijn portie in 1 x geef, dan is die een dagje aan de racekak. verdeel ik het over 2 dagen, niks loos.  Met welke je precies begint is denk ik niet zo interessant.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door