Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1161535
Sinds een tijdje eten onze honden KVV. Dit krijgen ze iedere morgen. 's Avonds krijgen ze sinds kort zelf samengesteld.  Ze krijgen het wel als mix omdat ik het ten eerste erg eng vind om grote stukken en botten te geven en ten tweede is het voor mij met 11 honden geen doen om overal bij te zijn.
We hebben een aantal schrokkoppen in ons midden, ik ben daarom bang dat ze stikken als ik ze tegelijkertijd eten geef. Ik heb helaas geen tijd om ze om de beurt eten te geven. Dus vandaar de mixen. Wel krijgen ze soms - in het weekend - om de beurt een runderstrot of een stuk luchtpijp. Zelfs dit vind ik al eng  :-[

Ik geef 's morgens KVV om eventuele tekorten op te vangen. Alhoewel ik hier wel steeds lees dat je nooit zeker weet wat je voert als je KVV geeft. Ze krijgen de glutenvrije variant van Smuldier en ze doen het daar fantastisch op. Mooie stevige en weinig ontlasting. Wellicht als ik het allemaal goed in de vingers heb ga ik helemaal over op zelf samengesteld, maar vooralsnog wil ik het eerst even een tijdje op deze manier doen.

Met behulp van Hellen en de rekenhulp ben ik tot de volgende hoeveelheden gekomen die ze 's avonds krijgen.
Onderstaande berekeningen betreffen 7 avondmaaltijden  (ze eten met z'n allen 2 kg per avond)                             
                                 Gram
Nier                   700 Rund
Hart                   700 Rund
Lever                   700 Rund
Spiervlees 5250 Rund/schaap/kip
Karkas + vlees 4550 Kip/haas/konijn/parelhoen/eend (uitgaande van de verhouding 30/70)
Groente                2100 Verschillende soorten
Totaal        14000 is dus de helft van wat ze krijgen per dag

Pens heb ik als orgaan hierin niet meegenomen omdat ik heb begrepen dat dit aan KVV veel wordt toegevoegd.
Naast bovenstaande krijgen ze per week een eitje en yoghurt of kwark die ik gebruik om de groente te pureren en eens in de 14 dagen een mix van zalmkoppen.

Kloppen deze hoeveelheden?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.
Laatst gewijzigd door Ons Elftal op di 27 jan 2009, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1161811
Ons Elftal schreef: Sinds een tijdje eten onze honden KVV. Dit krijgen ze iedere morgen. 's Avonds krijgen ze sinds kort zelf samengesteld.  Ze krijgen het wel als mix omdat ik het ten eerste erg eng vind om grote stukken en botten te geven en ten tweede is het voor mij met 11 honden geen doen om overal bij te zijn.
Bedoel je hiermee te zeggen dat je de botten maalt, of koop je een een of andere mix??
                                 Gram
Nier                   700 Rund
Hart                   700 Rund
Lever                   700 Rund
Spiervlees 5250 Rund/schaap/kip
Karkas + vlees 4550 Kip/haas/konijn/parelhoen/eend (uitgaande van de verhouding 30/70)Groente                2100 Verschillende soorten
Totaal        14000 is dus de helft van wat ze krijgen per dag
want zoals het hier staat geef je gewoon vleesbot??

Wat is 30 en wat is 70??
Als het 30% bot is en 70% vlees, dan voer je minder dan 10% bot en dat vind ik aan de lage kant.
Als het andersom is kan het weer wel. Dan zijn je karkassen wel heel erg kaal?

In kvv zit normaal gesproken veel orgaan, niet alleen pens. Maar: volgens mij bevat de glutenvrije variant van Smuldier geen orgaan??? Ik zou dat eerst even navragen of nakijken op de verpakking.
Een totaal van 15% orgaanvlees in je menu is op zich goed, maar 5% nier en 5% lever vind ik zelf wat aan de hoge kant. Als er geen orgaan in de kvv zit zou je een deel door pens kunnen vervangen.
Verder heb ik van de combinatie kvv en barf geen kaas gegeten, dus kan ik daar niets zinnigs over zeggen.  ;)
Door Ons Elftal
#1161930
Ja, wij mixen het bot zelf. Vandaar de kleine soort karkassen.

Wij gaan uit van 70% bot en 30% vlees.

In de glutenvrije variant van Smuldier zit wel orgaan. Ik kom er stukken pens in tegen. Hij is hetzelfde als de "normale" complete variant alleen zonder de toevoegingen waar gluten in voorkomen.
Ondanks dat er wel pens in de Smuldier zit krijgen ze af en toe pens tussendoor. Dat vinden ze heerlijk.

Welke hoeveelheid nier en lever zou jij aanraden?

Fijn dat je er naar hebt willen kijken!
Gebruikersavatar
Door pike
#1162188
Ons Elftal schreef: Ja, wij mixen het bot zelf. Vandaar de kleine soort karkassen.

Wij gaan uit van 70% bot en 30% vlees.
dat is dan oké
In de glutenvrije variant van Smuldier zit wel orgaan. Ik kom er stukken pens in tegen. Hij is hetzelfde als de "normale" complete variant alleen zonder de toevoegingen waar gluten in voorkomen.
dat is dan ook oké, snap ik niet waarom ik dat hier en daar lees maar goed dat is weer een ander verhaal
Ondanks dat er wel pens in de Smuldier zit krijgen ze af en toe pens tussendoor. Dat vinden ze heerlijk.

Welke hoeveelheid nier en lever zou jij aanraden?

3% van het totale voer is volgens mij voor lever voldoende, nier kan je nog wat minder doen.

Zelf geef ik (gemakshalve  :-[) evenveel lever als nier. Ik geef elke dag orgaan en deel de weekportie door 7. Ze krijgen een dag nier en een dag lever, 2 dagen hart en 3 dagen pens. Als ik eens wat anders aan orgaan heb, bijvoorbeeld tong, dan doe ik dat in de plaats van een keertje pens.


Fijn dat je er naar hebt willen kijken!
Een elftal lijkt me een enorme klus, ik heb mijn handen al vol aan mijn trio  ::)
Door Ons Elftal
#1162290
Oké, dan kan ik met de nier en lever aan het rekenen gaan. Ik moet vanavond weer bestellen, dus ik ben erg blij met je snelle en duidelijke antwoord.

Het is goed te doen hoor elf honden. Ik hoef het gelukkig niet alleen te doen, want dan zou het geen haalbare kaart zijn. Maar gelukkig zijn mijn man en kinderen er net zo gek mee en kunnen we de "zorg" delen.
Weet je, we zijn zo ontzettend dol op ze, dat het eigenlijk geen moeite is. Nu ik met zelf samenstellen ben begonnen kost het me ineens heel veel tijd om hun eten te maken, er over na te denken enz. Brokken in een bak gooien is een fluitje van een cent. Maar ik ga er vanuit dat het me steeds makkelijker af gaat en zo niet, jammer dan, ik heb het er graag voor over.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door