Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1161292
Wanneer ik voor onze 11 honden groente moet maken, sta ik een behoorlijk tijdje in de keuken. Geen probleem hoor, maar als het makkelijker kan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Omdat ik per week al ruim 2 kilo groente moet maken is invriezen geen optie (lees: best wel grote vriezers maar nog plaatsgebrek).
Per dag hebben ze samen 3 ons groente nodig. Zou het bezwaarlijk zijn ze iedere dag groente te geven? 3 ons meekoken met ons eigen eten is veel minder werk. Dan kan ik als de kook erover is geweest de groente voor de honden uit de pan halen en dan pas voor ons eventueel zout toevoegen.
Door Lizzy
#1161299
Ik geef ze hier ook elke dag groente (OK, wel rauw gepureerd, maar gekookt kan natuurlijk ook). Ik geef je groot gelijk, met 11 honden zou ik ze lekker met jullie groente mee laten eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#1161307
Ik zou niet weten waarom je niet elke dag groente zou kunnen geven. Hier krijgen ze het ook elke dag (ca. 150 gram voor 3 honden), maar wel rauw. Ik weet niet of de celwanden bij "even de kook erover" wel voldoende stukgekookt zijn  :-\ Je zou het dan misschien toch nog moeten pureren en dan kan je het net zo goed gelijk rauw pureren lijkt me.  Misschien dat iemand hier weet hoe lang je de groente moet koken om de voedingsstoffen voor de honden opneembaar te maken ;)
Door Ons Elftal
#1161325
Ik pureer het ook altijd hoor. Dat is geen probleem en met 3 ons helemaal zo gebeurd. Ik dacht trouwens dat het beter is voor sommige groenten om ze eerst te koken. Met name voor sperzieboontjes?
Het is natuurlijk wel zo als ik elke dag groente geef, dat ze dan maar één soort per dag krijgen. Soms kook ik twee verschillende soorten per dag, maar normaal gesproken maar één soort. Over de week genomen hebben ze dan toch weer zeven soorten.
Laatst gewijzigd door Ons Elftal op ma 26 jan 2009, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#1161348
Volgens mij is even de kook er over voldoende.
Ik kook de groente tegenwoordig ook, de dames vinden het dan goed te eten, terwijl rauwe groente er met veel moeite (niet)  in gaat.
Ze eten gewoon met onze groente mee, vind ik ook makkelijker.  Ik haal de porties voor hen er dan gewoon eerder uit. En dat ze dan elke dag maar 1 soort krijgen lijkt me geen probleem hoor, over de hele week genomen hebben ze dan toch meerdere soorten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1161370
Ons Elftal schreef: Wanneer ik voor onze 11 honden groente moet maken, sta ik een behoorlijk tijdje in de keuken. Geen probleem hoor, maar als het makkelijker kan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Omdat ik per week al ruim 2 kilo groente moet maken is invriezen geen optie (lees: best wel grote vriezers maar nog plaatsgebrek).
Per dag hebben ze samen 3 ons groente nodig. Zou het bezwaarlijk zijn ze iedere dag groente te geven? 3 ons meekoken met ons eigen eten is veel minder werk. Dan kan ik als de kook erover is geweest de groente voor de honden uit de pan halen en dan pas voor ons eventueel zout toevoegen.
Zo doen we het hier ook, alleen niet dagelijks. Ligt er een beetje aan wat wij eten natuurlijk.
Door Ons Elftal
#1161541
Ik ga er inderdaad vanuit dat we elke dag groente eten die zij ook mogen hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Voor die dagen zal ik dan speciaal voor de honden groente apart moeten maken, maar dat vind ik geen probleem. Zo'n kleine hoeveelheid is zo gemaakt.
Groente vinden ze hier heerlijk, zowel gekookt als rauw. Dus voor onze honden is het geen straf als ze iedere dag groente krijgen. Ik ben er maar direct mee begonnen.

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie's.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1162434
kiek krijgt altijd de groentes van mijn zoontje..
die lust t nl niet..  ;D
ik ga ervanuit dat ze genoeg binnen krijgt..
in het wild krijgen ze ook geen afgepaste hoeveelheid groente en zal het ook niet altijd afwisselend van samenstelling zijn..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door