Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jeanne
#11597
Ik heb ook een vraagje.
Bij onze Freule zijn vorig jaar enkele vetbulten en wat mamma-tumoren weggehaald. (na de operatie ging het dus weer mis met haar huid, maar dit terzake)
Maar nu, na meer als een half jaar, zijn twee van die vetbulten nog steeds een soort van gaatjes, waar zo nu en dan nog steeds talg uit komt. De DA reageerde hier verder niet op, toen ik laatst met haar bij de DA was. (weet je nog, ze had die verpakking van de leverworst opgegeten en dat lag niet zo goed :()
Kan ik hier zelf iets aan doen. Want ik zie het dus echt niet zitten om haar weer te laten opereren, en van medicijnen gaat haar huid weer opspelen.
Of moet ik het maar goed schoonhouden (ze likt het zelf ook schoon) en af en toe uitknijpen (dat is trouwens een tic van mijn janneman, die bultjes uitknijpen, yak :P)
Ze heeft er verder geen last van........
Door Paul_Barte
#11598
Jeanne,

En dat uitknijpen moet je dus NIET doen!!! De kans dat het onstoken haarzakje aan de binnenkant openspringt is erg groot en dat levert geheid een gigantische ontsteking op!! (welke met heel veel moeite te zijn genezen met vaak grote hoeveelheden antibiotica).

De enigste manier om dit probleem te verhelpen is inderdaad operatief!!

Gevulde talgklieren NOOIT uitknijpen en ook niet 'lek laten prikken' door een DA. (kwetsen heet dat met een mooi woord).
Door sylvia
#11599
ik heb ook zo'n tic,inderdaad gewoon uitknijpen,wel goed schoonmaken natuurljk.
Door Lizzy
#11601
Ik heb ook 1 hond die veel van dit soort talgkliercystes heeft. De dierenarts heeft ze inderdaad uitgeknepen en daarna zijn ze allemaal gaan ontsteken en/of teruggekomen.... Ik heb dit op internet onderzocht en er staat letterlijk bij "Niet uitknijpen". Ik laat ze gewoon lekker zitten. Ze heeft geen last van die dingen en ze gaan ook niet ontsteken. Als ik twijfel of het een talgkliercyste of wat anders is (soms heeft ze ineens een nieuwe) dan laat ik een biopt nemen.

Ik geef wel "grote klis" van Vitelle. Dat is voor schone talgklieren. Volgens mij helpt het wel bij Whoofer...

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#11602
ja het mag bij jezelf ook niet....officieel,doe ik dus ook gewoon,Eden hier heeft één zo'n talgkliertje in haar nek gehad,die kneep ik 1 x in de week voorzichtig uit,is op een gegeven moment van zelf verdwenen.
Ik weet natuurlijk niet of ik over het zelfde spreek als paul,maar voor zo'n meeeter (puist) ga ik mijn hond niet onder narcose doen.Het is wat anders als het een kolosaal ding is maar een gewoon dingetje doe ik gewoon zelf.
Door sylvia
#11603
bij mexicaanse naakthonden komt dit ook veel voor,en is zeer ongewenst omdat de huid er niet van uit ziet,een zeer bekende fokster heeft mij eens uitgelegd hoe dat bijgehouden wordt.......deze plekjes worden uitgeknepen en bij dichte ophopingen wordt het zelfs met een scalpel iets geopend (zelf doen ze dat ,niet mijn hobby trouwens) Ik moet zeggen de huidjes zagen er perfekt uit.
Door Lizzy
#11604
ja het mag bij jezelf ook niet....officieel,doe ik dus ook gewoon,Eden hier heeft één zo'n talgkliertje in haar nek gehad,die kneep ik 1 x in de week voorzichtig uit,is op een gegeven moment van zelf verdwenen.
Ik weet natuurlijk niet of ik over het zelfde spreek als paul,maar voor zo'n meeeter (puist) ga ik mijn hond niet onder narcose doen.Het is wat anders als het een kolosaal ding is maar een gewoon dingetje doe ik gewoon zelf.
Volgens mij is er ook een verschil tussen een verstopte porie (dingetje die mee-eet) en een talgkliercyste! Een meeeter-achtig ding kun je wel uitknijpen, denk ik. Een talgkliercyste niet. Da's hartstikke link! Deze cystes kunnen overigens echt kolosaal worden! Whoofer heeft er 1 van 4 cm doorsnede! Deze kan ik operatief laten verwijderen, maar dat doe ik niet omdat ze er geen last van heeft en het ding niet ontsteekt. Lekker laten zitten dus zolang ze niet rottig doen (ik ben sociaal, ik laat ze meeeten).

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#11606
Neem van mij maar aan dat je een ontstoken talgklier NIET uit moet knijpen   :-/

Helaas ben ik ervaringsdeskundige alleen aan de verkeerde kant van de scalpel  :'(
Door Jolly
#11607
och ik was niets van plan, maar ik ben dan zo bang dat zoiets naar binnen toe gaat open klappen en dat je dan nog verder van huis bent zeg maar. Chasey heeft  van dit hier alles gelukkig geen last .
Door Lizzy
#11608
Neem van mij maar aan dat je een ontstoken talgklier NIET uit moet knijpen   :-/

Helaas ben ik ervaringsdeskundige alleen aan de verkeerde kant van de scalpel  :'(
Helemaal eens!
Door jeanne
#11609
IK knijp ze niet uit, Janneman heeft die tic >:(
Freule heeft nog twee van die grote bulten, een op haar zij, en een in haar nek. Gelukkig heeft ze lekker los vel, en zitten ze niet in de weg. Ik laat ze dus ook noooooooit meer operatief weghalen >:( Want vanaf die tijd is het gaan emmeren >:(

Lizzy, wat is een grote klis van Vitelle nu weer ???
toch geen klisMA :-/ ieks
Het zijn trouwens twee kleine uitstulpinkjes geworden, denk dat het wildvlees is........
Door Lizzy
#11610
Grote Klis:

In Nederland komt hij nog steeds in het wild voor: de Grote klis. De plant heeft van haken voorziene bloemhoofdjes, die gemakkelijk overal aan blijven kleven. Ze zijn daarmee vaak een geliefd speelgoed voor kinderen. Vermoed wordt, dat deze forse plant oorspronkelijk uit Azië afkomstig is. In Japan is de wortel nog altijd een geliefde groente.

De Grote klis werd reeds in de oudheid gebruikt om
zijn bijzondere en gezonde eigenschappen. Zo werkt de plant ondermeer huidzuiverend bij bijvoorbeeld puistjes.

Toepassingen
- Voor schone talgklieren - Huidzuiverend

Groetjes, Lizzy
Door jeanne
#11611
Ooh, en moet ik haar dan gewoon zo'n plant laten eten ???

Leuke foto he?
plaspauze, hihi
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door