Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1124760
hallo, het onderwerp zegt het eigenlijk al maar ik zal het nog even toe lichten.
als ik vlees voor de hondjes krijg/bestel doe ik dit meestal per kilo, nu voer ik het zo : ik laat het ontdooien en voer het daarna in 3 dagen op ! nu vraag ik mij af , of dit wel goed is . en of ik niet beter kleine porties kan maken van die kilo's . ( drie kleine porties) die ik dan weer invries. ik krijg mijn vlees altijd bevroren  thuis geleverd.
kan ik dit dan laten ontdooien, portieneren en weer bevriezen ?

groetjes dineke
#1124765
Ja hoor, dat kan prima. Je hoeft het dan overigens niet helemaal te laten ontdooien, vaak kun je het vlees al wel uit elkaar krijgen als het nog een beetje bevroren is. Ik doe het ook vaak zo. Of ik haal een kilo uit de vriezer, laat dat ontdooien, geef de honden daarvan wat nodig is en doe de rest (meteen in de juiste porties) weer terug.
#1124768
Hier ook ,ik verdeel het als ik het binnen krijg,soms kan je half bevroren vlees zo door midden hakken/snijden.

En ik vries het weer in,mijn honden krijgen samen maar een pondje en ik voer geen 2 dagen achter elkaar spiervlees/vleesbot.
Door Borke
#1124840
Hier heb ik soms klompen vlees van 4 of 5 kg en die laat ik deels ontdooien en vries ik in in kleinere porties.
Het liefste koop ik vlees verpakt per kg, want dat is voor de honden samen een dagportie. Maar niet van alle vleessoorten wil je een volledige dagportie geven. Bijvoorbeeld bij ribben geef ik er graag wat orgaanvlees bij.
Door brie
#1124874
Ik wilde laatst ook wat ontdooien, er een portie afhalen en de rest en bewaren in de koelkast voor 2 dagen later.
Toen ik het 2 dagen later wilde pakken kwam er toch een lucht vanaf!!!  :o  (de luchtdichte bakjes doen in ieder geval goed zn werk, want ik heb niks geroken in de koelkast)
Heb alles maar weggemieterd, wat het was echt bedorven  :-\
Ik ben dus voorstander van het portitioneren van vlees..
Gebruikersavatar
Door nova
#1127092
Als je het vlees gedeeltelijk laat ontdooien, dan kun je ook nog eens veel makkelijker snijden, dan wanneer het helemaal ontdooid is.
maar hier gaat het ook terug in de vriezer hoor!
#1158381
Hallo,

Ik ben net nieuw hier op barfplaats omdat ik mij aan het oriënteren ben op het gebied van barf voor mijn Airedale Terriër van 7 maanden. Al lezende kwam ik het berichtje tegen van Brie waarin ze verteld dat na 2 dagen het ontdooide vlees in de koelkast enorm stonk. Ik weet hoe dit komt en wil dat graag even uitleggen.

Stel je bewaard je vlees in Tupperware (sluit immers goed af!) Echter, de bacteriën die op rauw vlees en verse vis zitten gedijen het beste in een zuurstofarme (!) omgeving. Of te wel in een anaërobe omgeving en gaan zich dus enthousiast vermenigvuldigen. Doe je het rauwe vlees of de vis dus in een rond bakje waarvan het deksel luchtdicht sluit dan bederft je vlees dus sneller!!!

Daarom moet je het vlees en de vis altijd in een rechthoekige bak bewaren die dus niet luchtdicht afsluit. Dit is een aërobe omgeving (veel zuurstof) en daar kunnen die bacteriën dus niet goed tegen. Voorheen was het zo dat alleen de ronde bakjes van Tupperware lucht-en lekdicht afsloten en rechthoekig dus nooit. Dat is nu niet meer het geval, Tupperware heeft niet stil gezeten en nu ook rechthoekige voorraaddozen die ook lucht-en lekdicht afsluiten, de zgn Blokbussen. Hier moet je dus ook niet je vlees in doen!

Jullie merken het al wel denk ik, ik ben (tot heel recent) Tupperware demonstratrice geweest! Vandaar dat ik dit weet en dit graag aan jullie vertel om te voorkomen dat jullie geheel goed bedoelt je vlees verkeerd bewaren!

Is er trouwens iemand op deze Barfplaats die uit de regio Emmen komt? Dan zou ik namelijk graag willen weten waar hij/zij zoal de produkten vandaan haalt en wat het zoal kost aangezien ik al lezende merk dat de kiloprijzen nogal verschillen! Maar dit heeft ongetwijfeld ook te maken in welke regio men woont.

Ik hoop jullie hiermee geholpen te hebben! Heeft iemand naar aanleiding hiervan vragen over de bakjes van Tupperware, dan stel ze gerust!

Hartelijke groet,

Paula van der Werf
#1158396
Hallo Paula,

Hier een beginnende barfer met  2  honden (labradors), die in de omgeving woont van Emmen.
Ik woon in Oosterhesselen, en ben ook nog een beetje op zoek naar waar ik alles kan kopen.
Pens heb ik vers uit Nieuw Weerdinge, van Dijkstra, dat is een slager die ook zelf slacht. Veel andere spullen komen van Herby uit Wolvega,  mijn man werkt in Oosterwolde en haalt het dus op. En als laatste heb ik veel gekocht bij "Gelukkig Dier"in Schoonebeek, zij heeft veel op voorraad en heeft mij ook geholpen bij het samenstellen van het menu.
Hoop dat je er iets aan hebt, Marjan
Door Borke
#1158583
[quote="Paula de Koe"]
Is er trouwens iemand op deze Barfplaats die uit de regio Emmen komt? Dan zou ik namelijk graag willen weten waar hij/zij zoal de produkten vandaan haalt en wat het zoal kost aangezien ik al lezende merk dat de kiloprijzen nogal verschillen! Maar dit heeft ongetwijfeld ook te maken in welke regio men woont.
[/quote]
Ik woon aan de andere kant van het land... maar ik kan je Herby aanraden, die bezorgd ook bij jou in de regio en is over het algemeen degene met het grootste assortiment en de scherpste prijzen.
In de rubriek vraag en aanbod kan je zijn adres en info vinden.
#1159388
[quote="Marjan, Bailey en Chester"]
Hallo Paula,

Hier een beginnende barfer met  2  honden (labradors), die in de omgeving woont van Emmen.
Ik woon in Oosterhesselen, en ben ook nog een beetje op zoek naar waar ik alles kan kopen.
Pens heb ik vers uit Nieuw Weerdinge, van Dijkstra, dat is een slager die ook zelf slacht. Veel andere spullen komen van Herby uit Wolvega,  mijn man werkt in Oosterwolde en haalt het dus op. En als laatste heb ik veel gekocht bij "Gelukkig Dier"in Schoonebeek, zij heeft veel op voorraad en heeft mij ook geholpen bij het samenstellen van het menu.
Hoop dat je er iets aan hebt, Marjan
[/quote]
Ik heb een vakantiehuisje in Zweeloo en ben ook heel blij met "gelukkig Dier". Als ik lang op vakantie ga, kan ik gewoon niet alles meenemen. Ik neem dan voor een week mee en bestel, voor ik op vakantie ga, de rest bij GD en haal het daar dan op. Soms haal ik ook nog spullen bij GD als ik maar een weekend ga en dan om mee naar huis te nemen voor mijn eigen voorraad. Sommige dingen zijn bij GD weer goedkoper dan bij Herby, even bekijken dus.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door