Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#1158470
Helemaal nieuw hier en alles al uitgeplozen, maar toch een paar dingen niet kunnen vinden. Ik zal eerst het hele verhaal eens uit de doeken doen.
Wij hebben een hond van een jaar nu en vanaf het begin een verdraait moeilijke eter. Mijn eerste theorie is dat dit voort is gekomen uit het nest (theorie 2 komt zo). Hij was 1 uit een nest van 2 en met 9 weken hebben we meneer letterlijk onder mama vandaan moeten trekken. Natuurlijk heeft de fokster de pups aan eten laten wennen, en zijn broertje at prima, maar die van ons had liever melk. Het eerste vaste voedsel was Rodi vers vlees, daarna zijn ze aan de ProPlan gegaan.
Eenmaal thuis kregen we er geen halve brok in. Het is niet onze eerste hond dus consequent geweest, 5 min laten staan, weghalen, laat maar honger hebben eet vanzelf wel. Niet dus. Minipup werd steeds magerder dus op naar de dierenweinkel. De dierenwinkel is hier helemal fan van vers vlees, ondanks zijn brokkenassortiment. Dus met een pakje Duck naar huis. Ook niet graag, maar hij at er wat van. Zo dus een hele tijd aangemoddert. Over op Eukanuba, weer s terug naar vers. En zo verder, wat een ramp. Tot hij toen hij een paar maanden oud was opeens een terugval kreeg. Hele jeukaanvallen kreeg haar waar geen troost mogelijk was.Door merg en been ging dit. En onder de hotspots, een slechte vacht. In overleg was de enige optie prednison en aan de onderzoeken. Maar dit voelde niet goed omdat hij verder een gezonde jonge hond was. Actief, leergierig. Via veel speuren en overleggen op Prins diepvries gezet met rijst. Dit verbeterde direct, het vuil kwam zijn lange flaporen uit. We hebben geen medicijnen gegeven, maar hij bleek wel overgevoelig op eiwitten. Hij at dit redelijk graag en mijn 2e theorie waarom hij slecht eet/at is omdat ik ergens denk dat mijn hond zijn pijn aan eten heeft gekoppeld. Of dat echt kan…? Op en gegeven moment stopte hij weer met eten. Weer streng geweest, maar dat resulteerde nu in enorm gal braken van het leeg zijn etc. Toen zijn we op een plan uitgekomen wat redelijk goed gaat. 5 dagen krijgt hij geperste basis brok van Prins, en 2 dagen vlees van Prins met vers hart erdoor. We wachten weer op het moment dat het fout gaat en daarom verdiep ik me nu erg in het BARF, dat lijkt mij heel natuurlijk. Ik heb alleen wat dingen waar ik tegenaan loop. 1. Waar vind ik voedingswaarden van de elementen? Dus wat zit er in hart, wat zit er in pens enz? Aangezien hij laag op eiwitten moet staan! 2. Hij eet alleen kleine beetjes. De 2 dagen vers kan ik niet uitbreiden omdat hij die hoeveelheid plakken niet weg krijgt en nu dus nog echt tegen het magere aan zit. Geef ik dus geen brok krijgt hij te weinig binnen en hij is nog in de groei! Ik ben dus bang dat hij dat BARF ook zal doen. 3. Hij lust het niet, althans...Ik heb geprobeert pens, kip en weet ik niet van Smuldier te geven, dit raakt hij niet aan. Hij lust alleen vers hart van Albert Heijn, maar hart mag niet meer dan 10% van zijn maaltijd beslaan. Wat zal hij wel lekker vinden? Ik zit binnen 20 min bij de Islam. Slager in R’dam, dus daar wil ik het vandaan halen!
Ik hoop op jullie advies, Excuus voor het lange verhaal!
#1158501
Jantina schreef: Helemaal nieuw hier en alles al uitgeplozen, maar toch een paar dingen niet kunnen vinden. Ik zal eerst het hele verhaal eens uit de doeken doen.
Wij hebben een hond van een jaar nu en vanaf het begin een verdraait moeilijke eter. Mijn eerste theorie is dat dit voort is gekomen uit het nest (theorie 2 komt zo). Hij was 1 uit een nest van 2 en met 9 weken hebben we meneer letterlijk onder mama vandaan moeten trekken. Natuurlijk heeft de fokster de pups aan eten laten wennen, en zijn broertje at prima, maar die van ons had liever melk. Het eerste vaste voedsel was Rodi vers vlees, daarna zijn ze aan de ProPlan gegaan.
Eenmaal thuis kregen we er geen halve brok in. Het is niet onze eerste hond dus consequent geweest, 5 min laten staan, weghalen, laat maar honger hebben eet vanzelf wel. Niet dus. Minipup werd steeds magerder dus op naar de dierenweinkel. De dierenwinkel is hier helemal fan van vers vlees, ondanks zijn brokkenassortiment. Dus met een pakje Duck naar huis. Ook niet graag, maar hij at er wat van. Zo dus een hele tijd aangemoddert. Over op Eukanuba, weer s terug naar vers. En zo verder, wat een ramp. Tot hij toen hij een paar maanden oud was opeens een terugval kreeg. Hele jeukaanvallen kreeg haar waar geen troost mogelijk was.Door merg en been ging dit. En onder de hotspots, een slechte vacht. In overleg was de enige optie prednison en aan de onderzoeken. Maar dit voelde niet goed omdat hij verder een gezonde jonge hond was. Actief, leergierig. Via veel speuren en overleggen op Prins diepvries gezet met rijst. Dit verbeterde direct, het vuil kwam zijn lange flaporen uit. We hebben geen medicijnen gegeven, maar hij bleek wel overgevoelig op eiwitten. Hij at dit redelijk graag en mijn 2e theorie waarom hij slecht eet/at is omdat ik ergens denk dat mijn hond zijn pijn aan eten heeft gekoppeld. Of dat echt kan…? Op en gegeven moment stopte hij weer met eten. Weer streng geweest, maar dat resulteerde nu in enorm gal braken van het leeg zijn etc. Toen zijn we op een plan uitgekomen wat redelijk goed gaat. 5 dagen krijgt hij geperste basis brok van Prins, en 2 dagen vlees van Prins met vers hart erdoor. We wachten weer op het moment dat het fout gaat en daarom verdiep ik me nu erg in het BARF, dat lijkt mij heel natuurlijk. Ik heb alleen wat dingen waar ik tegenaan loop. 1.
Ik weet niet of hij de pijn relateert aan eten. Dat kan volgens mij wel. Misschien niet onverstandig om deze vraag ook eens op het hondengedragsforum te zetten (http://www.hondengedragsforum.nl).
Waar vind ik voedingswaarden van de elementen? Dus wat zit er in hart, wat zit er in pens enz?
Dan moet je dit soort sites doorspitten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 511.0.html. Het boekje "Onze Hond, voedingsgids" (niet meer nieuw verkrijgbaar) van Nic Dhont bevat ook wel enkele analyses.
Aangezien hij laag op eiwitten moet staan!
Want? Waarom?
2. Hij eet alleen kleine beetjes. De 2 dagen vers kan ik niet uitbreiden omdat hij die hoeveelheid plakken niet weg krijgt en nu dus nog echt tegen het magere aan zit. Geef ik dus geen brok krijgt hij te weinig binnen en hij is nog in de groei! Ik ben dus bang dat hij dat BARF ook zal doen. 3. Hij lust het niet, althans...Ik heb geprobeert pens, kip en weet ik niet van Smuldier te geven, dit raakt hij niet aan. Hij lust alleen vers hart van Albert Heijn, maar hart mag niet meer dan 10% van zijn maaltijd beslaan. Wat zal hij wel lekker vinden? Ik zit binnen 20 min bij de Islam. Slager in R’dam, dus daar wil ik het vandaan halen!
Ik hoop op jullie advies, Excuus voor het lange verhaal!
Hoe is hij verder qua gezondheid? Qua ontlasting? Is hij helemaal grondig onderzocht door een DA en gezond bevonden?

Hoe reageert hij op kippennekken? Of doorgeknipte (met snoeischaar) kippenvleugels? Ik weet natuurlijk niet wat jouw hond lekker gaat vinden. Ik zou gewoon van alles gaan proberen. Kopvlees, lever, groentemix, rauw sardientje, kippennekken, eendennekken, lamsvlees, etc. Je moet ergens beginnen, denk ik. Heb je het idee dat hij gemalen spullen niet lekker vindt? Ik zou zeggen: begin eens met bij de poelier een kippenvleugel te kopen. Knip deze op diverse plekken in en zet hem daarmee in een kamer, schuur, hal, afgesloten keuken (of iets dergelijks) op een kleedje. En kijk wat hij daar mee doet.
#1158528
Buiten de eiwit-allergie om is hij echt gezond volgens de veterinaire onderzoeken. Wat formaat betreft heeft hij ook geen groei achterstand of iets, hij is ook nog naar zo'n nestbeoordeling geweest en daar was de keurmeester uit Frankrijk weg van hem. Mooi groot, een superplus op zijn vacht een goed gebit. Het is alleen een magere hein. Dit is dan wel niet medisch, maar zo'n 'hondenman' ziet al wel snel aan vachtconditie etc of er iets mis is met een hond. Hij beweegt ook erg veel, is veel buiten, mooie spiertjes op z'n achterhandje dus je zou toch denken dat hij honger moet hebben?
Ontlasting is prima, niet al te veel maar een 2, 3 x per dag een goed stevig drolletje waar hij wel op moet werken maar niet te veel zeg maar. Dus dan ga ik er vanuit dat zijn anaalklieren ook keurig uitgedrukt worden. Plassen gaat goed. En drinken doet hij op de versdagen minder dan op de brok dagen, logisch.
Voor wat betreft die eiwitgehaltes waar ik op moet letten: Hij is overgevoelig op eiwit getest, hij mag bevoorbeeld als snack nog wel een pensstaafje, maar geen 'huid'kluifjes (buffelhuidje) meer omdat dit puur eiwit is.
Zoals ik al zei wil ik zeker wat gaan halen bij die slager in R'dam morgen. Kan ik hem gewoon zo'n kippennekje geven? Hij is nog geen bot gewent, maar wel versvlees.
Het gemalen spul eet hij inderdaad niet, althans, Smuldier kijkt hij niet aan!!! Daar loopt hij hard voor weg.
#1159045
Hoi Jantina,

naar mijn idee kun je een Griffon best een kippennekje voeren hoor !!  Zeker als hij al rauw gewend is. Eventueel kun je het even vasthouden, met een washandje voor de grip, maar als je hond geen schrokker is zou ik dat niet doen. Je kunt het ook nog een beetje platslaan, als je dat een veiliger idee vindt. Ik haal mijn kippennekjes ook regelmatig bij het IC, lekker voordelig, 1 euro de kilo als je 5 kilo afneemt.
#1159449
Jeetje wat moet dat zwaar zijn zeg, om je pup zo te zien. Slecht eten, slecht groeien en klachten. Terwijl als hij maar goed zou eten het waarschijnlijk vanzelf goed zou komen, maar hoe leg je je diertje dat nou uit? Niet leuk.

Ik ben ook geen expert, maar ik denk eigenlijk dat je met je hond kunt beginnen zoals iedere beginner. Makkelijke botjes, niet teveel verschillende soorten tegelijk introduceren. Kijken hoe hij het doet op wat kippen-/ eendennekjes, en dan langzaam verder. Uiteraard rekening houdend met het eiwitgehalte, dus voor jou is het dan iets ingewikkelder.
Als hij weigert te eten, inderdaad consequent blijven. Er zijn verschillende trucs om het lekkerder/aantrekkelijker te maken. Zoals het vlees heel kort aanbakken, of in zijn zicht doen alsof je er zelf heerlijk van aan het smullen bent en hem dan een stukje aanbieden.
Ik heb wel begrepen dat de combinatie brok/vers meer kwaad dan goed doet voor het interne gestel van een hond. Het is jammer dat hij geen kvv (gemalen spul) moet, anders zou je daar je basis van kunnen maken en van daaruit verder werken naar het barfen. Is er niet een ander kant-en-klaar versvoer wat hij lekker zou vinden? Smuldier is volgens mij ook niet zo'n goede kwaliteit, heb je wel eens carnibest of haaksbarf ofzo geprobeerd?
#1159484
Jantina schreef: Buiten de eiwit-allergie om is hij echt gezond volgens de veterinaire onderzoeken.
Een eiwit-allergie bestaat in mijn ogen niet. Een hond heeft eiwitten nodig. Anders gaat hij dood. Hij kan hooguit allergisch zijn voor bepaalde eiwitten in specifiek voedingsmiddel. Zou jouw hond allergisch zijn voor eiwitten, zou hij NUL eiwitten mogen of anders aan zijn allergie dood gaan. Dan zou je hem eiwit-vrij moeten voeren. En dan gaat hij ook dood. Vergeet dit dus maar, dat laag-eiwit dieet. Dat gaat echt nergens over. De meeste honden zijn niet allergisch voor eiwit uit vlees. Die zijn allergisch voor granen. En heel soms zijn sommige honden allergisch voor bijvoorbeeld kip. Of vis. Of ei. Maar allergisch voor eiwit: bestaat gewoon niet.

Als jij wilt weten waarvoor je hond allergisch (als hij al allergisch is voor iets in de voeding..., want dat is nog maar de vraag. Ik zie helemaal niks waar dat uit zou blijken): dan moet je een eliminatie dieet doen. En hem dus een eiwit (oftewel vleessoort) geven die hij nooit eerder gegeten heeft. Iets waar hij nog geen allergie voor op heeft gebouwd. Bijv. konijn of eend of geit. Als alle klachten over gaan, dan weet je in ieder geval 1 ding: er is iets met de voeding. Maar dan weet je dus nog steeds niet waar je hond allergisch voor is... En dus moet je langzaam (eens per week) 1 nieuw ding aan het menu toe gaan voegen. Om te kijken of er iets bij zit waar je hond slecht op reageert. Dat houd je dan zeer nauwkeurig bij. En dan komt er misschien iets uit. Misschien dat hij niet tegen graan kan. Of tegen bepaalde soorten groenten.

Maar, vooralsnog is er helemaal geen reden om hem op een eliminatie dieet te zetten. In mijn ogen heeft je hond gewoon een 100% rauw/versvoer dieet nodig en zou ik hem op BARF zetten. Want met KVV heb je geen idee wat je hem voert. Bovendien eet hij dat toch slecht, dus ik zou zeggen: zet hem op een gewoon normaal BARF van 50% vleesbot (de botten moeten wel voor tenminste 50% uit vlees bestaan en anders moet je het extra aanvullen met vlees), 20% orgaanvlees inclusief pens, 10% a 15% groentemix en de rest spiervlees. En dan beginnen met de beginnersvleesbotjes. Kippennekken kan ie prima aan.

Gemalen vlees of KVV heeft je hond beslist niet nodig. Dus ik zou zeggen: brokken de kliko in, KVV de kliko in en zelf gaan samenstellen. Je komt er vanzelf achter wat hij wel en niet te eten vindt. Maar, wees streng. Dus geef hem een paar kippennekken en als hij ze niet opeet? Wegnemen en de volgende maaltijd weer aanbieden. Geen hanemedijkies.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door