Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nouchka
#1157751
Ik had al een topic geopend bij de kvv, omdat ik mijn katjes van brok naar kvv wou zetten.  Maar ach wat, ik ga ineens barfen denk ik.  Ik begin er aan met mijn honden, dus dan kan ik het beter ineens helemaal goed doen.  Ik wil barfmonsters!!!! :D

Dus ik heb 2 kittens van bijna 8 maanden.  Ze wegen elks 3 kilo.
Dus dan krijgen ze elk 90 gr per dag ofwel 650 gr per week.
325 gr vleesbot
130 gr spiervlees
100 gr orgaan
100 gr bijprodukten. (eieren, yoghurt, ...)

Dan komen mijn vraagjes al. 
ALs je een prooidier geeft, hoe bereken je dat dan in de percentages?
Wat zijn die bijprodukten juist en waarom zijn ze al dan niet nodig?
90 gr mogen ze per dag hebben, wat doe ik dan met karkassen, die wegen toch zwaarder.  Knip ik ze of is dat gevaarlijker (kleinere stukjes bot)?
Door Too
#1157822
Wat stoerrrrr  ;D


Die bijproducten daar reken ik niet zo erg mee... ik ga uit van 50% vleesbot, 15% orgaan en 35% spier, als een maaltje eens een keer klein uitvalt gaat er een eitje bij [1 ei voor 2poezen] en af en toe een lepeltje yoghurt omdat t feest is.

Prooidieren: hele dieren met ingewanden heb ik nooit, kwartel en duif zijn bloot en nagenoeg schoon van binnen Een kwartel is ca 180gr en daarmee een mooie dagportie voor de 2
Ik trek dat gewicht af van het bot-en spiervlees totaal [snap je m nog?]

Karkassen knip/snij/hak ik in maaltijdstukken, ze mogen t dan zelf verder verwerken en dat gaat prima.
Je hebt vast al heul veul gelezen maar voor de zekerheid: begin t botwerk met kippenekken [evt even een hijs met de hamer geven om te pletten] dan krijgt de maag de tijd om zich in te stellen op t verteren van botjes, daarna ga je verder met wat hardere botjes.

Succes
#1158407
heej, nog een barf-bikkel  :D :D
helemaal top!!!

ik ga wbt de percentages met too mee. 50% bot 35 % spier en 15% orgaan
Ik zou het percentage overige weglaten..een beetje yoghurt of een eitje zie ik als extra, niet als onderdeel van het menu.
Een ei is overigens qua samenstelling te vergelijken met een eendagskuiken (tis een luxe ei zeg maar) dus als je zowel eendagskuikens als ei geeft is dat dubbelop- vind ik persoonlijk een beetje teveel van het goede.

In de prooidiertjes zitten hier toch wel wat orgaantjes..Maar goed, ik voer hier 3x per week "complete prooidiertjes

maandag: kwartels (zitten toch echt nog wel orgaantjes is, al zijn de darmen en maag etc er wel uitgehaald)
donderdag: visdag (hele visjes)
zaterdag: eendagskuikendag

over de rest van de dagen verdeel ik de percentages bot.spier/vlees

Ik geef hier ook zo groot mogelijk (in tegenstelling tot mij honden die alles keurig kauwen willen de katten wel eens hele stukken doorslikken) maar ik knip/snij het wel zo dat er makkelijk te kauwen hoekjes aan zitten.
Anders weten ze hier niet waar ze moeten beginnen of ligt mn hele huis onder de meegesleurde barfmeuk  ;D

een kipkarkasje knip ik in 2 delen (in de lengte)
eendennekken sla ik even plat, konijnkarkasjes knip ik ook in 2 delen.

succes met je poezels  :D
Lusten ze veel?
#1158429
Ik zou die gewichten als richtlijn nemen en even kijken of je ze moet aanpassen. Mijn katten eten namelijk veel meer dan wat er voor katten van hun gewicht staat. Ze verbruiken dan ook erg veel energie, als ze buiten komen zullen ze in de winter ook aan meer eten behoefte hebben dan zomers.
Voeren doe je  met je ogen, dus even kijken of niet gaan afvallen of vet worden.
#1158432
Lusten ze veel?   Wel dat vind ik een goed vraag. :D  Geen idee.
Ik heb al kip gegeven en dat vinden ze wel lekker.  Vooral Anaïs  staat te springen.  Ze probeert steeds mee te eten uit de bak van Bailey, mijn ierse setter.  Ik heb ze ook al makreel gegeven en dat vonden ze ook erg lekker.  Ik ga sebiet wat konijn proberen.

Maar ze hebben dus nog geen botten gehad.  En geef immers nog steeds brokjes.  Ik wil gewoon die zak opkrijgen, die kost immers 33 e voor 4 kg.  En het geld groeit me niet echt op de rug  ;).  Maar hij is bijna op.
Of denken jullie dat ik al eens een kippenekje kan proberen?

De percentages die ik had gevonden komen uit een topic hier.  Maar ik zal jullie percentages eens uitrekenen en dan een menuutje proberen samen te stellen.

Nog een vraagje ; zo'n eendagskuiken, wat moet ik me daar bij voorstellen?  Is dat met kop en veertjes?
Heb gisteren een konijn gekocht met kop eraan.  En misschien heel gek, maar dat maakt het meer 'dier' voor mij.  Heb ik wel wat moeite mee.  Stom hé. :-X
#1158436
Het zijn nu nog binnenkatjes ( zijn ook nog niet gesteriliseerd (mag ik dit zeggen op BP  :D))
Dus heel veel verbruiken ze niet. Maar ze zijn ook nog jong, dus ik zal zowiezo binnenkort weer moeten aanpassen.
#1158521
Mijn drie kleintjes zijn ongeveer even oud als die van jou (van maart, mei en juni). Ze zijn wel gesteriliseerd en mogen elke dag een uurtje onder toezicht naar buiten (als het niet regent). Ze wegen tussen de 3,5 - 4 kilo. Ronja en Frits zijn HTK. Ronja mag niet veel dikker worden. Grendel is iets langharigs en Skoll kruising Maine Coon. Zij mag wel iets steviger worden. Frits was erg afgevallen en mag ook wel iets meer eten.

Zo ziet het er bij mij uit (irritant om een tabel uit Word te kopieren):

        ’s ochtends                         ‘s avonds
maandag: 60 gram vleesbot+ 1 kuiken 60 gram vleesbot, 45 gram orgaan
dinsdag: 60 gram spiervlees+ 1 kuiken 60 gram vleesbot (+ schepje yoghurt)
woensdag: 50 gram vis                         60 gram vleesbot, 45 gram orgaan
donderdag:kwart kwartel+ 1 kuiken         60 gram vleesbot, 45 gram orgaan
vrijdag: 65 gram spiervlees+ 1 kuiken 60 gram vleesbot
zaterdag: 50 gram vis                         60 gram vleesbot, 45 gram orgaan
zondag: 60 gram spiervlees+ 1 kuiken 60 gram haaskarkas

% per week
Vleesbot: 60 540 gram
Spiervlees:20 180 gram
Orgaan: 20 180 gram

Kuikens 5x35 gram 175 gram
Vis 2x50 gram 100 gram

Totaal: 1175 gram

9 maaltijden vleesbot 540/9 = 60 gram
3 maaltijden spiervlees 180/3 = 60 gram
4 maaltijden orgaanvlees 180/4 = 45 gram

Frits en Skoll à 66 gram vleesbot, 66 gram spiervlees en 50 gram orgaan
Ronja en Grendel à 54 gram vleesbot, 54 gram spiervlees en 40 gram orgaan


Ik ga uit van minder spiervlees, omdat de meeste vleesbotten hier wel meer vlees hebben dan 50-50
Ik geef ook (nog) geen prooidieren. Dit omdat het nu prima gaat hier.
Verder wissel ik heel erg af met het vlees. Konijn en kwartel vinden ze het lekkerst. Ik knip het vleesbot wel in wat kleinere stukken, maar dat is voor mij makkelijker verdelen.

Kippennek kun je prima proberen. Als ze het niet snappen, kun je pletten met een hamer of in kleinere stukken knippen.
#1158555
Ok, ik heb me eens bezig gehouden met mijn menuutje.
Dat heb ik al opgesteld voor ik jouw reactie kreeg Henkje.  Das handig om eens te vergelijken met kittens die even oud zijn.
In ieder geval, dit had ik in gedachte.

maandag ; 90 gr kwartel

dinsdag ; 90 gr hele visjes

woensdag ; 70 gr eendenkarkas
                    20 gr kippelever

donderdag ; 70 gr konijn
                    20 gr eendenhart

vrijdag ; 70 gr kippenekken
              20 gr kalkoenspiervlees

zaterdag ; eendagskuiken 90 gr (ben ik nog niet zeker van, even antwoord op mijn vraag afwachten)

zondag ; 70 gr parelhoenkarkas
              20 gr kippemaag

En wat denken jullie?  Genoeg variatie? Kloppen de verhoudingen wat?
Ik heb nu per week 325 gr vleesbot, 230 gr spiervlees, 100 gr orgaan.
Weinig in vergelijking met jou, Henkje ???

Nog een vraagje ; geven jullie je kat 2 keer per dag eten of maar één keer? 
En als de ene kat van de andere het eten wil afnemen , laten jullie dit toe of komen jullie tussen?  Anaïs is immers een schrokopje en pikt eten van Miu, die dat dan weer niet erg lijkt te vinden. 
Laatst gewijzigd door Nouchka op vr 23 jan 2009, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1158713
Over de logistiek:
de troelen eten 2x per dag en vanwege de rust gescheiden, vroeger liet de nurks zich van t eten duwen en de spicht groeide dicht.
Ze hebben vaste plekken een in de keuken de ander in de badkamer, deur op een kiertje, degene die t eerst klaar is moet wachten [inmiddels is de betreffende naam noemen voldoende  ::)]

Tja zo'n kuiken is echt een heel geel kuikentje, oooit [20jaar geleden  :o]de allereerste keer vond ik t ook even slikken maar t went snel!
Ik vind je wel stoer hoor gelijk een heel konijn, daar heb ik iets langer over gedaan, nu vraag ik de poelier of ie nog koppies heeft  :D
#1158744
Konijn was eigenlijk gekocht voor de honden.  Maar 1 hond lust het.
En Anaïs blijkbaar ook.  Miu wist niet wat ze ermee aan moest, dus Anaïs had geluk  :D

Heb nu mijn bestelling gedaan.  Dus over een paar dagen ga ik dit ophalen en kan ik ermee beginnen. 
Kan iemand even zeggen of mijn menuutje goed is? 
Oeps, ik dring wat aan vrees ik. Sorry  ;)
#1158839
Geen idee, zelf in de beginfase. maar toen ik probeerde om een menuutje te maken, werd voor een kuiken 30 gram geteld. dus dan zou je er 3 moeten voeren. Afhankelijk van wat ze opkrijgen [las dat ergens dat er bij iemand 4 per kat werden gegeten. Bij mij zitten ze bij 2/2,5 vol]
#1158946
[quote="Nouchka"]
Ok, ik heb me eens bezig gehouden met mijn menuutje.
Dat heb ik al opgesteld voor ik jouw reactie kreeg Henkje.  Das handig om eens te vergelijken met kittens die even oud zijn.
In ieder geval, dit had ik in gedachte.

maandag ; 90 gr kwartel    is dit kompleet met ingewanden?
dinsdag ; 90 gr hele visjes  zie 'k als kompleet

woensdag ; 70 gr eendenkarkas = vleesbot                   
                    20 gr kippelever                                                            20gr orgaan
donderdag ; 70 gr konijn    is dit kompleet met ingewanden?                   
                  20 gr eendenhart                                                          20 gr orgaan
vrijdag ; 70 gr kippenekken vleesbot
              20 gr kalkoenspiervlees spiervlees

zaterdag ; eendagskuiken 90 gr (ben ik nog niet zeker van, even antwoord op mijn vraag afwachten)

zondag ; 70 gr parelhoenkarkas vleesbot           
               20 gr kippemaag                                                                20 gr orgaan

totaal gewicht: 560 gr + 90 gr vis
totaal orgaan: 60 gr
totaal karkas: 210 gr
totaal spiervlees:20 gram,
  en dan heb 'k de kwartel en konijn nog niet meegerekend:stel:
  dat was een kwartel met vlees, zonder ingewanden, en 't konijn ook:

dan kom 'k op:
46 % vleesbot
10 % orgaan
12 % vlees
16% eendagskuikens
16% vis


op zich vindt 'k je afwisseling prima, persoonlijk zou 'k ze iets minder vis geven: zo'n 5-7 %, en minder kuikens,
dan houd je meer afwisseling voor spiervlees in je menu

Ik heb nu per week 325 gr vleesbot, 230 gr spiervlees, 100 gr orgaan.
 
[/quote]
#1159407
Hoe ga je dan met een heel dier om ivm de percentages?
Ik dacht kwartel = vleesbot, spiervlees en organen
            eendagskuiken = idem
            hele vis = idem
            konijn = spiervlees en vleesbot (zonder organen)

Hoort de vis en het eendagskuiken dan niet bij de rest?  Is dat een apart percentage?  En waarom? 
En waarom minder kuiken?  Ik heb al menuutjes gezien waar men elke dag kuikens geeft en ik geef het maar 1 keer?
Sorry voor de vragen hoor.  Maar ik wil niet graag een menuutje klakkeloos overnemen.  Ik wil door hebben waarom ik wat geef.
Alvast bedankt voor de moeite
#1159522
Nouchka schreef: Hoe ga je dan met een heel dier om ivm de percentages? 
als 'n heel prooitje helemaal intact is, zie 'k dat als kompleet prooitje;
de prooitjes bestaan gemiddeld uit: 15 % kaaaal bot, 10-15 % orgaan (ook de hersentjes en  darmpjes etc. erbij) de rest vlees en vocht
Ik dacht kwartel = vleesbot, spiervlees en organen
             eendagskuiken = idem
             hele vis = idem
             konijn = spiervlees en vleesbot (zonder organen)
dan is je kwartel dus een kompleet prooitje

eendagskuiken: = 'n niet volgroeid/net uit 't ei kipje,
vergelijkbaar met 'n ei kwa voedingswaarde, en nog te weinig calcium in de botjes om als kompleet te zien

hele visjes: kun je als kompleet zien, persoonlijk vindt 'k vis niet zozeer in 'n kattemenu passen,
maar voer 'k 't uitsluitend voor de omega-3 die in de vette vis zit
(tenzij m'n kat aan de dunne is, wil 'k 'm wel wat witvis geven...licht verteerbaar)
en ja, 2 v/d 3 vinden 't hier lekker

konijn-zonder-ingewanden; 15% kaaaal bot, en vlees; - 15% orgaan
Hoort de vis en het eendagskuiken dan niet bij de rest?  Is dat een apart percentage?  En waarom? 
't hoort wel in je menu, maar stel:
je voert heel veel kuikens en vis
blijft er tè weinig ruimte over voor andere voedingsstoffen 
En waarom minder kuiken?  Ik heb al menuutjes gezien waar men elke dag kuikens geeft en ik geef het maar 1 keer?
dat draait dus om %; jij voert zo'n 90 gram op 'n dag, en er zijn katten die 140 gram per dag eten
Sorry voor de vragen hoor.  Maar ik wil niet graag een menuutje klakkeloos overnemen.  Ik wil door hebben waarom ik wat geef.
vindt 'k juist helemaal prima!
blijf dat vooral doen!  :)

zelf zou 'k uitgaan van:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan
25% vlees
4-10% kuikens
4-10%  vette vis

en natuurlijk komt 't niet op de gram, en natuurlijk wil 'k 't niet moeilijker maken dan 't lijkt....
zie de komplete diertjes als kompleet, en de karkassen als vleesbot waar nog vanalles bij moet (vlees en orgaan)
  houdt 'n kompleet prooidiertje in je hoofd, en bedenk hoe dat karkas eruit zou moeten zien...

succes!
#1164688
Ok, kleine omgooiing van het menu.
Ik ben bezig geweest met het menu voor mijn honden.  Daarbij goed gesprek gehad met mijn vriend. Die vindt het allemaal best dat ik wil barfen, maar voor 3 honden en 2 katten zoveel verschillende dingen vindt hij wel moeilijk.  Dus we zijn er uitgeraakt. We geven gewoon elke dag 50 % vleesbot en 50 % mengeling van spiervlees en organen (gemalen).  Dit wou ik al langer doen bij de honden, maar ik ga dit ook doortrekken naar de katten.

Ik ga ze ook iets meer geven dan die 90 gr die ik eerst wou geven, ik vind het wat weinig.  Ik begin met 100 gr per dag.
Dus dan heb ik 50 % vleesbot = 350 gr
15 % orgaan = 105 gr
25 % spiervlees = 175 gr
  = 280 gr mengeling
10 % vis = 70 gr

Maandag      50 gr eendenkarkas en 50 gr mengeling
Dinsdag        70 gr vis en 30 gr mengeling
Woensdag    50 gr kippenek en 40 gr mengeling
Donderdag  50 gr eendenek en 40 gr mengeling
Vrijdag          50 gr kwartel  en 40 gr mengeling  (dit is volledige kwartel zonder kop en veren, ik weet ik wijk af van het percentage, maar kan dit voor één dag eens geen kwaad??)
Zaterdag      50 gr parelhoenkarkas en 40 gr mengeling
Zondag        50 gr kippenek en 40 gr mengeling


Wat vinden jullie hiervan?
  Ik wou niet van alles een prakje maken, want wil wel dat ze hun botjes zo krijgen om eens goed te kauwen
Ik had al wel kuikens besteld. Geef ik die gewoon dan eens als extra.  Zo 1 of 2 keer per week?
Dinsdag kunnen we eindelijk onze bestelling afhalen.  Spannend
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door