Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1157730
Ik heb Gerrit al een langere tijd over op vers. Maar ik heb me nog steeds niet verdiept in het maken van een menu'tje
Hij eet nu sochtends een kuiken of een plak HaaksBarf, en dan 's middags (rond 5 uur) nog een eet moment en voor het slapen nog een keertje.
ik wissel het nu zo af.
Zaterdag: vis dag (de hele dag vis. Hele prooi en spiervlees)
Maandag: Orgaanmix van hart, lever en maag ( als ontbijt natuurlijk zijn geliefde kuiken)
En de andere dagen doe ik om en om spiervlees en vleesbot.
(en hou in de gaten of ik voldoende voer, door de kattenbak goed te checken)

Op gewichten heb ik niet echt gelet. Want gerrit is officieel nog een kitten (8 maanden) dus hij mag nog lekker groeien.
Maar hij is nu gecastreerd, en wil me toch wel aan de goede procenten gaan houden.

Gerrit weegt 4 kilo
4% van 4 kilo= 160 gr
160 x 7 = 1120 gr per week

50% vleesbot van 1120 gram = 560 gr
20% orgaan van 1120 gram = 224 =225 gr voor het gemak
30% spiervlees van 1120 gram = 336 = 335 gram voor het gemak


Klopt het voor zovere?
Of zou ik voor 3% van het lichaam moeten gaan?
die 20% orgaan, hoeveel moet daarvan hart, lever en overig zijn?
en bij de 50% hoe berreken ik die preies? want er zit altijd vlees aan.

Kan ik het beste elke dag van alle 3 de groepen (spier, bot en orgaan) alles geven? of zals ik het nu doe een dag al het orgaan geven. en de rest afwisselen?

Als prooidieren eet hij vooralsnog alleen kuiken en heel af en toe muis. andere knaagdiertjes vind ik geen probleem. maar konijnen incl jas, en ongeplukte vogels vind ik nog al eng!

verder eet hij:
ales van de kip ( dit is toch wel zijn lievelings vlees)
Kalkoen (spiervlees)
eend (rug) maar vaak met lange tanden
kwartel ( heel, geplukt, zonder hoofd)
konijn (karkas, spiervlees).. soms met lange tanden< soms is het zo op
rund (spiervlees)
geit (spiervlees)
lam (spiervlees, hart)
Paard (spiervlees, en zit ook door de haaksbarf) vind hij heel erg lekker
kleine hele visjes (sardien, makreel)
koolvisfilet

Met zalm karkassen wil ik nog beginnen, maar weet niet hoe ik dat moet geven.

Wie kan mij helpen aan een leuk afwisselend menu?
Ik heb helaas een mini vriezer, maar de albert cuijp markt is naast mn deur, dus kan ook veel gewoon dagelijks halen!
Laatst gewijzigd door suziester op do 07 mei 2009, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1157786
Tja een menuutje....

Wat de percentages betreft als je regelmatig HaaksBarf voert, ik weet niet hoeveel orgaan daarin zit, zou ik het orgaanpercentage wat verlagen.

Zelf ga ik uit van ca. 50% bevleesde botten, 15% orgaan , 35% spiervlees

Ze eten hier 2x per dag:
1 dag kwartel of duif, alle andere dagen 1x vleesbot en 1x wisselend spier of orgaan of een visje
Zo krijgen dan in 1 week het hele pakketje binnen.

Bij vleesbot gaat t echt om bevleesde botten [soms 50/50 vlees/bot, soms 30/70] zoals je karkasjes of eendenrug,dat moet je een beetje inschatten als t echt erg kaal is zou je iets meer vlees bij kunnen geven

Qua hoeveelheid.. kijk hoe Gerrit eruit ziet, wordt ie spekkig dan minder je wordt t een schrieltje mag ie wat meer, je hebt in ieder geval veel variatie -wat voor orgaan geef je, zie nu alleen t lamshart-

Kweenie of je hier wat meekunt, laat maar horen als je nog iets 'mist'
Door flin
#1158053
suziester schreef: Ik heb Gerrit al een langere tijd over op vers. Maar ik heb me nog steeds niet verdiept in het maken van een menu'tje
Hij eet nu sochtends een kuiken of een plak HaaksBarf, en dan 's middags (rond 5 uur) nog een eet moment en voor het slapen nog een keertje.
ik wissel het nu zo af.
Zaterdag: vis dag (de hele dag vis. Hele prooi en spiervlees)
Maandag: Orgaanmix van hart, lever en maag ( als ontbijt natuurlijk zijn geliefde kuiken)
En de andere dagen doe ik om en om spiervlees en vleesbot.
(en hou in de gaten of ik voldoende voer, door de kattenbak goed te checken)
'k zou de orgaan en vis verdelen over 'n paar dagen, alleen orgaan, of alleen vis, wil hier nogal laxered werken ...
Op gewichten heb ik niet echt gelet. Want gerrit is officieel nog een kitten (8 maanden) dus hij mag nog lekker groeien.
Maar hij is nu gecastreerd, en wil me toch wel aan de goede procenten gaan houden.

Gerrit weegt 4 kilo
4% van 4 kilo= 160 gr
160 x 7 = 1120 gr per week

50% vleesbot van 1120 gram = 560 gr
20% orgaan van 1120 gram = 224 =225 gr voor het gemak
30% spiervlees van 1120 gram = 336 = 335 gram voor het gemak


Klopt het voor zovere?
ja, prima!
Of zou ik voor 3% van het lichaam moeten gaan?
die 20% orgaan, hoeveel moet daarvan hart, lever en overig zijn?
en bij de 50% hoe berreken ik die preies? want er zit altijd vlees aan.
'k geef hier ergens tussen de 15- en 20 % orgaan, verdeelt over 3 à 4 ochtenden in de week...
hart: 5 %, lever 3-5%, nier en maag 5%, vette vis 6 %
Kan ik het beste elke dag van alle 3 de groepen (spier, bot en orgaan) alles geven? of zals ik het nu doe een dag al het orgaan geven. en de rest afwisselen?
hoeft niet, mag wel; 7 dagen in de week 'n theelepeltje orgaan, lijkt me niet makkelijk te organiseren...
Als prooidieren eet hij vooralsnog alleen kuiken en heel af en toe muis. andere knaagdiertjes vind ik geen probleem. maar konijnen incl jas, en ongeplukte vogels vind ik nog al eng!
'n kuiken is helaas geen volwassen prooidiertje, 'k noem 't altijd maar een ei op pootjes...
je zou nog aan kleurhamster, of gerbil kunnen denken
verder eet hij:
ales van de kip ( dit is toch wel zijn lievelings vlees)
Kalkoen (spiervlees)
eend (rug) maar vaak met lange tanden
kwartel ( heel, geplukt, zonder hoofd)
konijn (karkas, spiervlees).. soms met lange tanden< soms is het zo op
rund (spiervlees)
geit (spiervlees)
lam (spiervlees, hart)
Paard (spiervlees, en zit ook door de haaksbarf) vind hij heel erg lekker
kleine hele visjes (sardien, makreel)
koolvisfilet
super!
Met zalm karkassen wil ik nog beginnen, maar weet niet hoe ik dat moet geven.
met 'n beiltje in de weer gaan?
Wie kan mij helpen aan een leuk afwisselend menu?
Ik heb helaas een mini vriezer, maar de albert cuijp markt is naast mn deur, dus kan ook veel gewoon dagelijks halen!
kijk n's bij de kattenmenu's; daar kun je vast inspiratie opdoen,
'k heb hier zelf ook 'n vriesvakje in m'n koelkast, daar past evengoed voor ruim 2 weken voer voor 3 katzels in (nix meer voor ons dan.... >:( )

succes!
ps; 'k dacht dat de haaksbarf 15% orgaan hanteert, welke orgaan precies is onduidelijk
Door Too
#1158232
[quote="flin"]
'k zou de orgaan en vis verdelen over 'n paar dagen, alleen orgaan, of alleen vis, wil hier nogal laxered werken ...
[/quote]

Die was ik vergeten... hier gaat orgaan in 2 dagen in de bak, vis op weer een andere dag [hoewel vis en hart geen problemen geeft]
Door brie
#1158236
Er is al veel geantwoord dus kweenie of ik veel heb toe te voegen  :D
Wat je zou kunnen doen is het percentage orgaan inderdaad iets omlaag en het percentage spiervlees wat omhoog. (ik denk dan maar, een prooidier bestaat ook niet voor 20% uit orgaan)

Vleesbotten uitrekenen is eigenlijk heel simpel.
een kippennek is een vleesbot
het percentage vlees aan zo'n kippennek is ong 50% en het percentage bot in zo'n nek is dus ook ong 50%

Als je dus 560 gram aan kippennekken zou voeren zit je dus precies goed qua vleesbot.
Maar goed, niet alle botten wat je voert bestaan voor 50/50% uit vlees en bot. Een kipkarkasje kan wat kaler zijn (dan heb je al gauw 70% bot en 30% vlees)
Als je dat dan merkt heb je al gauw zoiets van: Huppakee, beetje extra spiervlees erbij om het weer wat gelijk te trekken.
Maar dat komt echt niet zo nauw hoor!!!
En ach, als je iets te veel bot hebt gevoerd dan zie je dat aan de drollen, die zijn dan mooi wit  ;)

Als je aan de slag gaat mekr je het gauw genoeg of je kat wel of niet happy is met de percentages die jij voor m hebt bedacht.

En vooral: kijk op het oog!!!
Ik heb ook een jonge poes, 9 maand is ze nu
Ik let eigenlijk niet zo op de hoeveelheid die ze eet. Soms heeft ze periodes dat ze het dubbele eet van normaal, als ik het te gek vind worden haal ik het bakje weg, en als ze iets teveel spek op haar ruggetje krijgt, krijgt ze de dag erna ook wat minder  ;)

4% lijkt me prima om mee te beginnen!

Fijne afwisseling trouwens!!!Volgens mij ben je lekker bezig!!!!
Heb je al eens gedacht aan een kwartel?
Ik koop ze vaak bij de makro, daar zijn ze €1.50 per stuk geloof ik, er zitten dan nog een paar orgaantjes in (hartje en niertjes ofzo)

Hier is het altijd maandag kwarteldag (zie ik als compleet)
donderdag visdag (afwisselend, zie ik ook als compleet)
zaterdag kuikendag (zie ik voor het gemak ook maar als compleet, alhoewel ik weet dat het niet zo is)

de rest van de week krijgen ze vleesbotten, spiervlees en orgaan.
meestal 's ochtends het gemalen spiervlees met gemalen orgaan (kheb een paar van die mieperds die het orgaan anders niet eten)
en dan smiddags een stukkie om op te kauwen.
#1161856
Thxx voor alle tips.
Ïk ga eens druk beginnen om een menu'tje samen te stellen.
Denk dat ik toch maar eens wat grotere knaagdiertjes ga bestellen.
Helaas zijn bij zoo-natuurlijk alleen kleine muisjes te krijgen. Dus ff opzoek naar wat groters.
En dan kuiken en knaagdier afwissel als ontbijt.
En dan de haaksbarf langzaam aan uit het menu halen.
Tis iid heel erg irritant dat je niet precies weet wat erin zit.

Ik denk toch dat ik vis op een dag blijf doen, en orgaan verdeeld over 2 dagen. Gerrit heeft bij mij geen last van laxerende effecten. Behalve als  hij geiten melk heeft gehad (dus dat krijgt hij ook niet meer)..

ik ga druk berekenen..
owwja hoeveel weegt een kuiken?
:o
Gebruikersavatar
Door koekje
#1161879
wil je een weekendrat overkopen? ik heb nog wel liggen. ik heb ook nog een beetje gerbil om te proeven.
ik bestel pas over een maandje of 3 tot 4 weer bij kiezebrink (of eerder, als ik me mis heb berekend met mn doos kuikens).
ik reken trouwens voor kuikens ook tussen de 30 en 40 gram.
#1161884
Weekend rat?!?
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? :bulb:

Maar ik zou iid graag eens wat van jou uitproberen. en over kopen.
Als jij dat kwijt kan iig.

Ik wil sowieso nog steeds jouw kattenspul in het echt bekijken!

Wanneer hebbie tijd? :mbounce:
Gebruikersavatar
Door koekje
#1161896
een weekendrat is een dikke rat van minstens 150 gram (meestal zo rond de 200-250). ot zou daar een heel weekend van moeten kunnen eten, vandaar de naam weekendrat (is weer eens wat anders dan een weekendsigaar).
ze heeft er 1 in de bek op de foto van mn onderschrift.
#1161917
maandag:
- 1 kuiken
- kippenkarkas (of haas of eend of kwartel) en 40 gram (lams of kip) hart

dinsdag:
- 1 kuiken + 1 muis
- 2 kippennekjes en 50 gram spiervlees

woensdag:
- 1 kuiken
- 50 gram spiervlees en 40 gram kipmaagjes

donderdag:
- 1 kuiken
- 2 vleugels en 50 gram spiervlees

vrijdag:
- 1 kuiken
- 50 gram spiervlees en 2 kippennekjes

zaterdag:
- 1 sardien of kleine makreel
- 100 gram vleesbot en 50 gram visspiervlees

zondag:
- 1 kuiken
- 50 gram spiervlees en 40 gram (kip)lever



Oke jongens.. dit is wat ik er nu van gemaakt heb.

ik had een totaal van 1120 gr per week -  280gr (7 x 40 gr elke dag eendagskuiken (of complete vis)) = 840 gr te verdelen over de rest van de week.

vleesbot 50 % = 420 gr
Spiervlees 35 % = 294 gr ( in het menu is het 300 gram geworden)
orgaan 15%
5% hart= 42gr (voor de handigheid 40gr in het menu)
5% lever=42 gr (voor de handigheid 40gr in het menu)
5% maag=42 gr (voor de handigheid 40gr in het menu)

Ik vind het met het bot toch nog steeds ingewikkeld. En ik vind ook 420 gr best aan de hoge kant.
Klopt het zo in mijn menu'tje?

Verder gelijk ff een vraag.
Ik wil paardenvlees halen voor gerrit (omdat hij het nu zo lekker vind in zijn haaksbarf. Maar is moeilijk te krijgen. Ook bij mijn meebestelling van herby vorige maand, was paardenvlees ook weer niet op voorraad. Waar zou ik het nog meer kunnen halen??

En zou ik zalm karkas ook evt bij de visboer kunnen halen? geef je dit met kop en al?
En zijn er ook nog andere vis karkassen die goed zijn?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1161925
de kop van de zalm is te hard, viskarkassen alleen als ze van een vette soort zijn. ik denk dat de meesten daarvan gewoon te hard en te groot zijn.
menuutje lijkt er goed uit te zien (ik geloof je berekeningen helemaal, zonder na te rekenen)  :P
ik zou de portie lever naar 50 gram verhogen. stel je neemt een voedseldier en ontleedt deze. dan is de lever altijd groter dan het hart en de maag ongeveer net zo groot (niet overigens iets kleiner).
paardenvlees zou ik zo snel niet weten. vleesturk misschien of bioslager?

ik denk dat je het menuutje best gewoon eens uit kunt proberen. kijk maar hoe hij het op doet. hou rekening mee dat de eerste (2?) weken de drollen nogal licht van kleur kunnen zijn. zolang ze niet kruimelig of als krijtjes zijn, voer je niet teveel bot en moeten de darmen nog gewoon wennen aan het verteren van hele vleesbotjes.

de kwartels van herby zijn trouwens compleet. ik voer 1 zo'n kwartel per dag per kat.
#1161948
Nou Gerrit moet nu onderhand wel al gewend zijn aan botjes, maar ik hield me nooit zo aan de percentages, deed alles op het oog.
Dus als hij witte poep heeft, heeft hij sowieso teveel botjes op!
Kleine vreetzak dat het is.

Zijn de hele kwartels van de herby nog in de veren? en hebben ze nog het hoofd erop?
ik zal mn lever iets verhogen.

En als ik zo'n weekend rat uitprobeer..
Hou ik die dan aan voor het hele weekend, dus zonder kuikens als ontbijt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1161985
ow, ik dacht dat je primair kvv had gevoerd hiervoor. ik dacht dat de siamezen van trudy ook wel wittig (beige van kleur zeg maar) scheten de eerste week, en die waren opzich ook wel iets gewend om te verteren. ik heb het ook bij sien gezien, terwijl ik die niet kouwe turk heb overgezet.
kwartels van herby zijn kaal en hebben soms wel een hoofd en soms niet. wel hebben ze orgaantjes aan de binnenkant, maar geen darmen meer. het hoofd van zo'n kwartel is niet eng, het zit meestal opgevouwen. het staart je niet aan oid  :D

de weekendratten zijn regular of large, dus iig volwassen. ik rekende deze als voor een heel weekend, dus zonder kuikens en voor 2 volle dagen. als ze dan op zondagavond erge honger had en de rat was helemaal op, kreeg ze er soms wel een kuikentje bij.
tegenwoordig eet otje een hele weekendrat binnen een dag op, en soms heeft ze savonds hem helemaal weggewerkt en roept ze om iets erbij (muis of kuiken).

dogshape heeft paardenvlees.
moet ik een kilootje voor je bestellen? dan heb je het pas na de carnaval (neem ik het daarna mee naar a'dam).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door