Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1143193
Hallo,

morgen gaan we Mi-Lan ophalen en ik heb een menu gemaakt. Voor Kiera & Jessy maak ik geen menu's meer, maar heb ik een vast ritme per week (wat betreft 4 dagen vleesbot, 2 dagen orgaanvlees, 1 dag spiervlees, de week erna 2 dagen spiervlees en 1 dag orgaanvlees, en de groente mix ik door het eten). Mi-Lan wil ik ook zo gaan doen, alleen wil ik daar eerst even een menu voor aanhouden omdat ik dan goed kan zien hoe hij waar op reageert en zeker weet dat hij genoeg krijgt.

Mi-Lan is ongeveer 2,5 kilo waarschijnlijk, ik ga uit van 6% van het lichaamsgewicht per week voeren (150 gram per dag, 1050 gram per week). Percentages die ik aanhoud: 50% vleesbot, 20% spiervlees. 20% orgaanvlees, 10% groente.


Nieuw menu:
Mi-Lan heeft nog geen tandjes, er komen al een paar kiesjes door, maar voor de rest is zijn gebitje nog leeg (er staan ook nog geen kiesjes boven elkaar). Hij kan dus niet kauwen, waardoor mijn oorspronkelijke menu dus nog niet gevolgd kan worden. In overleg met een kennis van mij doe ik het de eerste tijd even anders.
Ik heb van haar een vleesmolen geleend, waar ik het spiervlees en de pens in kleine stukjes mee probeer te krijgen.
Voor de rest ga ik straks naar de c1000 en haal daar kip (daar schijnen stukjes gemalen bot in te zitten) en enkelvoudig pens.

Menu:
Zaterdag 10-1:
140 gram (gemalen) spiervlees

Zondag 11-1
130 gram smuldier kip

Maandag 12-1
140 gram smuldier pens

Dinsdag 13-1
130 gram gram gemalen zalmmix

Woensdag 14-1
140 gram gemalen geitenvleessnippers

Donderdag 15-1
130 gram botmix (één van de twee van Herby)

Vrijdag 16-1
140 gram smuldier kip

En daar door gemengd de groentemix. Ik ga dit inderdaad over meer maaltijden verdelen, zoals je zei Lizzy  ;)
Na deze week kijk ik hoe het met zijn tandjes staat en ga ik het menu daarop aanpassen.





Dit menu is voor als zijn tandjes doorzijn, dus de data kloppen niet, want ik weet niet wanneer dat gebeurd:
Vrijdag 09-01
140 gram runderspiervlees (waarschijnlijk minder, ligt eraan wat hij bij de fokker morgen al heeft gehad)

Zaterdag 10-01
130 gram kippennekken

Zondag 11-01
140 gram penslap

Maandag 12-01
130 gram gemalen zalm (zalmbotmix Herby)

Dinsdag 13-01
140 gram geitenvleessnippers (spiervlees)

Woensdag 14-01
130 gram eend (kan dit al? Is de eend van Herby) + 50 gram groentemix

Donderdag 15-01
140 gram orgaanmix (konijnenniertjes, runderlever, runderhart, rundernier) + 50 gram groentemix

Dit is in ieder geval de eerste week. Is dit goed of kan ik beter dingen schrappen en vervangen voor iets anders?
Hoeveel keer per dag gaven jullie je pup eten met Barf?
Kiera & Jessy krijgen 1 keer per dag, dat gaat niet lukken met een pup. Ik hoorde 4 keer per dag, maar weet niet of degene die barfen dit ook aanhouden en tot welke leeftijd ongeveer?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door cindy1986 op za 10 jan 2009, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1143262
Gefeliciteerd met de komst van de kleine Mi-Lan! Wat leuk joh!

Wat ik zelf zou doen is de groentemix over meerdere maaltijden verdelen. De kans dat je hondje 10% van het totaal in 2 maaltijden op eet: is wat klein. Dat is erg veel groente, zeg maar. Mocht de kleine na de donderdag heel dunne ontlasting hebben, dan kun je de hoeveelheid van dit laxerende orgaanvleessoorten beter over 2 maaltijden verdelen.

Verder ziet het er prima uit. Of de eend van Herby al kan, weet ik niet. Ik ken die eend niet. Eendennekken kan zeker. Linga heeft 3 maaltijden per dag gegeten. Ik ben op 6 maanden pas naar 2 maaltijden gegaan.
#1143677
Bedankt Lizzy!

We zijn net thuis met Mi-Lan, maar er is één probleempje. Mi-Lan's heeft nog geen tandjes. Ze beginnen door te komen (een paar puntjes van die kiezen zijn er al, maar hij kan nog niks kapot kauwen.
Hij kan dus nog geen kippennekken eten, denk ik. Zou de botmix zalm wel kunnen en andere botmix van Herby ook? En penslappen?
#1144221
Ook een Tibetaan krijgt de tanden op dezelfde leeftijd als andere honden hoor.
En met 8 weken hebben ze alles wat een anderehond ook op die leeftijd heeft.
Misschien denk je dat ze net door zijn omdat het kleine tandjes zijn.
Maar als je twijfeld doe dan de gemalen botten of hele zachte zoals een kwarteltje of kippennekken
#1144348
[quote="ellyenrob"]
Ook een Tibetaan krijgt de tanden op dezelfde leeftijd als andere honden hoor.
En met 8 weken hebben ze alles wat een anderehond ook op die leeftijd heeft.
Misschien denk je dat ze net door zijn omdat het kleine tandjes zijn.
Maar als je twijfeld doe dan de gemalen botten of hele zachte zoals een kwarteltje of kippennekken
[/quote]

Een Tibetaan is over het algemeen genomen later met veel dingen dan andere honden. Het is geen uitzondering dat een pup met 8 weken weg gaat zonder tandjes. Bij de Tibetaan komt dit vrij vaak voor, die zijn over het algemeen genomen later met dingen. Nu was Mi-Lan de enige uit dit nest die nog geen tandjes heeft, maar de fokker heeft ook wel eens een heel nest gehad die met 8 weken nog niks had. Is allemaal goed gekomen. Ook de Tibetaan van een vriendin van mij had met 8 weken nog geen tandjes. Toen had ie ze eindelijk, begon ie te wisselen. Dus tja, ik vind het niet zo heel vreemd. Is alleen een beetje vervelend met het eten, want kippennekken lukt dus absoluut niet, omdat hij dus wel kan kauwen, maar er niks gebeurd met die paar punten wat kiesjes gaan worden, die zitten nog niet boven elkaar, dus lukt nog niet.
Hij kan absoluut nog niet kauwen, er is net een puntje door van een paar kiesjes, voor de rest niks. Dus ik zie niet over de tandjes heen, zie het verschil wel tussen wel of geen tandjes. Ik merk wel aan hem dat hij er last van heeft, dus ze zullen één dezer dagen wel komen. Spiervlees heb ik gisteren geprobeerd, maar een lapje kreeg hij niks vanaf. Ik heb het dus in mini-stukjes geknipt.
Laatst gewijzigd door cindy1986 op za 10 jan 2009, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1144349
[quote="Too"]
:o geen tandjes, is dat gebruikelijk bij tibetanen?
Ik ben van de katten, weet bijna niks van hondje dus als t een domme vraag is... Sorry


[/quote]

Nee joh, is geen domme vraag. Toen ik het voor de eerste keer hoorde (toen ik nog op zoek was naar een Tibetaan) had ik ook zoiets van, huh? Maar de Tibetaan schijnt over het algemeen later te zijn met dat soort dingen.
#1144524
Wij hebben bij onze Shih die wel tandjes had, de kippennekken echt heel erg plat geslagen met de hakbijl. Verder heb ik hem in het begin KVV gegeven een aantal weken, omdat ze als ze nog zo klein zijn gewoon nog niets zelf kunnen kauwen, dus was het malen of KVV.
Wel gaf ik hem af en toe iets groots om een beetje te oefenen, zoals een konijnkarkas  ;)daar was hij dan leuk mee bezig ;D

Na een paar weken was hij wel zo ver en idd dan gaan ze weer wisselen  :(

Hij is nu 5 mnd en heeft een keurig gebitje, is over op 2 maaltijden en eet redelijk veel, maar nog steeds moeten we veel dingen hakken of klein snijden. Bv een eendennek die eet hij nog steeds niet zelf, moet echt gehakt worden. lap pens...doet hij niks mee, vind hij te groot, dus moet ik ook in stukjes snijden. Eendenvleugeltjes ook nog steeds een paar meppen geven.
We bieden het wel eerst heel aan, pas als hij het laat liggen of er mee gaat spelen, dan gaan we hakken.

Succes met je puppie!!
#1144793
[quote="cindy1986"]
Een Tibetaan is over het algemeen genomen later met veel dingen dan andere honden. Het is geen uitzondering dat een pup met 8 weken weg gaat zonder tandjes. Bij de Tibetaan komt dit vrij vaak voor, die zijn over het algemeen genomen later met dingen. Nu was Mi-Lan de enige uit dit nest die nog geen tandjes heeft, maar de fokker heeft ook wel eens een heel nest gehad die met 8 weken nog niks had. Is allemaal goed gekomen. Ook de Tibetaan van een vriendin van mij had met 8 weken nog geen tandjes. Toen had ie ze eindelijk, begon ie te wisselen. Dus tja, ik vind het niet zo heel vreemd. Is alleen een beetje vervelend met het eten, want kippennekken lukt dus absoluut niet, omdat hij dus wel kan kauwen, maar er niks gebeurd met die paar punten wat kiesjes gaan worden, die zitten nog niet boven elkaar, dus lukt nog niet.
Hij kan absoluut nog niet kauwen, er is net een puntje door van een paar kiesjes, voor de rest niks. Dus ik zie niet over de tandjes heen, zie het verschil wel tussen wel of geen tandjes. Ik merk wel aan hem dat hij er last van heeft, dus ze zullen één dezer dagen wel komen. Spiervlees heb ik gisteren geprobeerd, maar een lapje kreeg hij niks vanaf. Ik heb het dus in mini-stukjes geknipt.

[/quote]

Heel bijzonder om te lezen, ik ken maar één Tibetaan die met 9 weken bij m'n schoonzus kwam en die had wel tandjes(dat heb ik gevoeld ook ,hi,hhi.)
Maar gaan ze dan wel met 8 weken de deur uit, of wat later??
#1144934
[quote="ellyenrob"]
Heel bijzonder om te lezen, ik ken maar één Tibetaan die met 9 weken bij m'n schoonzus kwam en die had wel tandjes(dat heb ik gevoeld ook ,hi,hhi.)
Maar gaan ze dan wel met 8 weken de deur uit, of wat later??
[/quote]

Ze gaan wel met 8 weken weg, met tandjes zijn ze wat later maar voor de rest zijn ze qua gedrag wel hetzelfde als andere pups (Mi-Lan is al erg zelfstandig voor zijn leeftijd, denkt al dat ie heel de wereld aankan  ::))
Ik heb wel het idee dat zijn kiesjes wel snel groeien nu, hij is ook veel op mijn vingers aan het kauwen en had me vandaag al aardig pijn gedaan met zijn kiesjes. Hij heeft een pensstaafje waar hij trots mee rondloopt, hij kauwt er wel op, maar echt wat eraf krijgen lukt nog niet.
#1157719
[quote="ellyenrob"]
Heel bijzonder om te lezen, ik ken maar één Tibetaan die met 9 weken bij m'n schoonzus kwam en die had wel tandjes(dat heb ik gevoeld ook ,hi,hhi.)
Maar gaan ze dan wel met 8 weken de deur uit, of wat later??
[/quote]

Hier in Nederland gaan ze met 8 weken. Mijn tibetanen komen uit Duitsland en daar is het heel gebruikelijk dat ze pas met 10 à 11 weken weg gaan.
Mijne hadden dus een compleet melkgebit toen ik ze kreeg.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door