Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1157115
Gunnar en Pezzo hebben veel en vaak jeuk. Ik ben al bij Tannetje geweest en heb poeders meegekregen, maar eigenlijk helpt het niets   

Kan het eraan liggen dat ze teveel eiwitten binnenkrijgen doordat ze in verhouding veel of te veel spiervlees krijgen ?

Wat eten de honden precies:

In elk geval niet volgens een vast menu, maar wat ze elke dag krijgen is vlees en bot. Omdat ik het poeder van Tannetje gaf, heb ik een tijdje carnibest gevoerd omdat dat beter mengt, daarnaast heeft Gunnar een tandvleesontsteking gehad waardoor hij ook al niet eten wilde, dus CB was dan makkelijker in te geven.
Normaalgesproken voer ik kippennekken, kip-, parelhoen- en kwartelkarkassen en soms lamsrib. Aan vlees: rund, paard, hert, haas, geit, lam, kip en eend. Verder krijgen ze aan orgaan lamshart, weinig pens, lever, een beetje milt en kippenmaagjes en hartjes.
Groenten: wortel, pompoen, broccoli, witlof, bloemkool, bonen, alfalfa,  tauge, venkel, andijvie, spinazie

Extra: een eitje, verder aan koekjes alleen maar zelfgedroogde kipfilet en kippenhartjes en gedroogde spierinkjes en visolie.

Vis krijgen ze verder (te) weinig, omdat ze er alledrie niet dol op zijn 

De jeuk hebben Pezzo en Gunnar al maanden en het lijkt erger te zijn 's ochtends vroeg en 's avonds en als ze uit willen, (Jeppe krabt dan ook, maar bij hem is dat anders, het is t.g.v. zijn syringomyelia), Pezzo en Gunnar krabben echt op een andere manier, bij Gunnar is het ook vooral het bijten aan zijn poten en bij Pezzo het bijten en krabben aan zijn flanken. Ook het legen van zijn anaalklieren heeft niet geholpen. Gunnar heeft geen anaalklieren meer.

Van Tannetje heeft Gunnar Lin Wei variatie gekregen en Pezzo een eigen recept.
Dat was, begreep ik,  afhankelijk van hun persoonlijkheid, Gunnar is een typische bedaarde oude man (dat was hij ook al toen hij jong was ) en Pezzo is een prototype van ADHD, dat is de simpelste manier van hun omschrijven.

Gunnar krijgt Fortekor en Vetmedin voor zijn hart en Cholodin
en verder krijgen ze soms wat zeewier, maar niet zo vaak.

Ik heb eigenlijk niet het idee dat het erger wordt door vocht, warmte of koude, maar ik weet wel dat het echt al maanden duurt.

Heeft er iemand een idee wat ik zou kunnen doen ??
Door mcSnurk
#1157156
heb je de afgelopen maanden iets aan het menu toegevoegd wat ze daarvoor niet kregen, een vleessoort of een groente? Of is er in huis iets verandert, ander wasmiddel om hondebedden te wassen, of zoiets?
Door Nynke
#1157172
dat heb ik mezelf ook al afgevraagd, maar naar mijn idee niet.
Een ander wasmddel wel, we gebruiken nu een vloeibaar spul en voorheen altijd korrels van een ander merk, maar de dekens worden maar 1 keer per 2-3 weken gewassen, daar kunnen ze toch niet elke dag last van hebben ??? :-\ :-\

Vleessoorten of groentensoorten niet veranderd, hoewel ik nog geen jaaaaaaren barf, maar pas ongeveer 1 jaar denk ik ::)
Door mcSnurk
#1157197
tja maar als ze niet tegen dat wasmiddel kunnen en ze liggen er elke dag op. Zou dan toch dat oude merk nog eens proberen.
Ook niks verandert aan de hoeveelheden? Misschien dat ze iets niet goed verdragen wat je vroeger niet merkte omdat ze maar een klein beetje binnenkregen en nu meer?
Door Nynke
#1157224
nee, qua hoeveelheden is er niets veranderd, hoewel ik geen vast menu geef, daar ben ik te chaotisch voor  :-[ :-[ :-[

Ik zal inderdaad teruggaan naar het oude wasmiddel, je weet maar nooit !!!
Door annielaumen
#1157230
Ik was de dekens van Astrid altijd in azijn
Of je moet een hypo allergeen wasmiddel gebruiken
Door tt-tjes
#1157244
Het is maar een idee, misschien kun je eens andere karkassen te geven, zoals haas, of konijn. Het vleesbot wat jij opnoemt is allemaal van gevogelte (op de lamsrib na).
Of eens ander groenten te gebruiken in je groentemix.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1157649
Weet je zeker dat het door het voer komt?

Is het misschien een incidentele vlo? Ze hoeven niet bomvol met vlooien te zitten om er toch veel jeuk van te hebben.  :-\
Wat gebruik je aan vlooienbestrijding?

Tristan heeft een tijd Puur Jeuk gehad; ik zag geen snelle verbetering maar uiteindelijk was hij wel van de jeuk af.
Door Nynke
#1157669
tristan schreef: Weet je zeker dat het door het voer komt?

Is het misschien een incidentele vlo? Ze hoeven niet bomvol met vlooien te zitten om er toch veel jeuk van te hebben.  :-\
Wat gebruik je aan vlooienbestrijding?

Tristan heeft een tijd Puur Jeuk gehad; ik zag geen snelle verbetering maar uiteindelijk was hij wel van de jeuk af.
Maar van een incidentele vlo hoeven ze toch niet zoooo vaak en veel te krabben/bijten ?
Ik gebruik Advantage tegen vlooien. En ik kijk ze regelmatig na op hun kale buikkies en ik zie nooit iets :-\ :-\

Puur Jeuk is een goeie, dat ga ik eens opzoeken.

Carole; konijn krijgen ze al regelmatig als stukken, dat is echt super !!  ik sla de stukken wel even een beetje met de hamer, omdat het mijns inziens wel hard bot is :-X :-X

Annie; Ik zat te denken om Neutral wasmiddel te kopen, dat is toch goed ??
Door bloemetje
#1157672
Ik zit ook aan vlo te denken.. Guus had toen 1 en ik heb nooit geen vlooienpoepjes gezien! Hele tijd last van gehad en pas na meerdere behandelingen in huis en een keer wassen met een goede vlooienshampoo vanaf gekomen..
Daar hebben ze best last van hoor! Het jeukt ook een hele tijd door. Net als met ons een muggenbult.

Heb je al eens Berkenteer shampoo geprobeerd? Of Calendulan als het bepaalde plekken zijn?
Puur jeuk is ook een optie natuurlijk.
Door Nynke
#1157675
bloemetje schreef:
Heb je al eens Berkenteer shampoo geprobeerd? Of Calendulan als het bepaalde plekken zijn?
Puur jeuk is ook een optie natuurlijk.
Nee, Berkenteershampoo niet, maar wel Vlowegshampoo van jeanpau, en volgens mij zit daar ook berkenteer in, het ruikt in elk geval sterk naar brandend hout  ::) ::)

Ik ga toch zoeken naar Puur Jeuk !
Door Helma
#1157693
Hoi Nynke, mijn cavaliertje heeft ook een poosje geleden ontzettende jeuk gehad. En bij hem bleek het wel een vlo. Niet veel, maar toch genoeg om er jeuk van de krijgen. Hij krabte vooral aan zijn flanken (net alsof hij de brommer start zeg maar :)) en onder aan de buik en rondom zijn kontje. Toch denk ik dat het ook te maken heeft met de verwarming (dus droge lucht) in huis. Een vlooienbeet zal misschien wel meer jeuken op een droge huid. Mijn huid is ook harstikke droog en jeukerig met dit weer.Na druppelen met Advantage ben ik Chester weer dagelijks een visolie capsule van de Hema gaan geven en het gaat momenteel super met hem. De jeuk en de vlooien zijn nagenoeg weg en zijn vacht, die door het krabben en bijten toch behoorlijk wat te lijden heeft gehad, herstelt zich heel erg goed.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor Gunar en Pezzo!!
Succes ermee!!!
Groetjes van Helma.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1157696
Er zat bij Tristan ook geen vlo op, die zat bij Moyra.  :D  Ik vond ook geen vlooienpoepjes bij hem, maar hij verging van de jeuk. Hij is gewoon ontzettend gevoelig voor vlooienbeten. Hij had zo'n jeuk dat je hem niet eens meer over z'n rug kon aaien; dan begon hij meteen met z'n achterpoot op de flanken te krabben (die helemaal openlagen). Hij beet ook z'n achterpoten kapot.  :(

Stel dat het vlooien zijn, dan zitten ze niet op de blote buikjes. Wél bij de staart en in de broek. Maar de meeste vlooien zitten nog altijd in je huis, en niet op je hond. Werkt Advangage ook tegen vlooienlarven?

Wat ik gedaan heb: de honden goed behandelen (met een middel dat ook tegen larven werkt). Ik heb 1X omgevingsspray gebruikt, op alle plaatsen waar ze vaak liggen (goed de plinten en de stukken waar je niet over loopt). Regelmatig stofzuigen, dekens, kussens, mandjes op 60 graden wassen (elke week).

Pas na een paar maanden was Tristan helemaal van de jeuk af.



Nynke, wát het ook is: sterkte ermee!




Edit: Tristan heeft het vaker gehad; staat in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1063237
Laatst gewijzigd door -Annemarie- op do 22 jan 2009, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#1157698
Nynke F schreef: Annie; Ik zat te denken om Neutral wasmiddel te kopen, dat is toch goed ??
Ik zou dan voor de hondenkleden nog eerder kiezen voor Ecover wasmiddel en evt. wasverzachter.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door