Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nouchka
#1155370
Ik ben zover.... ;)
Ik ga mijn menuutjes voor mijn woefkes eens proberen samen te stellen.
En hier komen dus ook maar ineens mijn eerste vraagjes.

Eerst Nouchka
Een Engelse Cocker teef gesteriliseerd (weet niet of dit van belang is)
Ze is op dit moment iets te mollig (om het mooi te zeggen  ::)).  Nog wat aan het vechten met hoeveel gram KVV goed voor haar is.  Dus weegt nu 14, 5 en zou terug naar 13 kg mogen.
Ga ik dan uit van 14,5 kg en geef een kleiner percentage of ga ik uit van 13 kg en neem ik 2%?
Ik dacht het 2de dus dan kom ik
260 gr/dag  ofwel 1820 gr/week


Dan Bailey.
Ierse setter teef die steeds te mager is geweest.  Nu met KVV neigt ze echter naar de dikke kant.  Of ben ik het magere al zo gewoon??? :-\
Ze weegt nu 25,5 kg maar ik vond haar perfect toen ze 24 kg woog.
Net zoals Nouchka ga ik dan uit van 24 kg en 2%
480 gr/dag ofwel 3360gr/week
En daar schrik ik nu nva
Door Nouchka
#1155379
Oeps, op verkeerd knopje gedrukt.  ik was dus nog niet klaar.

Was dus aan het zeggen, dat ik daar van schrik, want KVV krijgt ze 800 gr per dag van.  Kan dat zo hard verschillen???

Dan hebben we Sam
Ook Ierse Setter teef die veels te mager is, al krijgt ze 1000 gr KVV per dag  :o Veel hé.
Ze weegt nu 26 kg, maar er mag dus gerust wat bij.
Geef ik dan meer procent of kan ik beter vettere diersoorten geven?  Of ga ik uit van het streefgewicht?
Ik ga even uit van 2 %  voor 26 kg dan kom ik aan 520 gr/dag ofwel 3640 gr/week

Ben ik al goed bezig?
Zo ja, dan kan ik aan mijn menuutjes werken
Zo nee, help aub?? :P :P
#1155663
Je kunt de magere hond zeker meer geven, volgens dezelfde verhoudingen. Dus bv 3% ipv 2%. Ik zou zelf niet direct meer vet gaan voeren, het barfmateriaal dat wij onze honden voeren is meestal al een stuk vetter dan bv wild.
Door Nouchka
#1155826
Bedankt, dan bereken ik het aan 3 %.
Kan je ook mijn andere vragen beantwoorden of kan ik beter andere reacties afwachten?

Ik wou na zo veel lezen even snel mijn menuutjes samenstellen, maar ik stuit al vrij snel op mijn eerste vraagjes.  :D
Als die nu beantwoord geraken, kan ik verder.  :-*
Door Too
#1155869
De hoeveelheid voor kan per individu heel sterk verschillen, maak gewoon je menu op basis van je kvv ervaring en kijk hoe ze het 'doen'.
Het is geen wet maar een richtlijn.

Bij de 'volle' honden 2%, bij de schrale hond 3% [of meer] om te beginnen

Je kunt toch altijd weer bijstellen!! Gewoon voeren met je handen en ogen - of  te wel voel en kijk -
Door Nouchka
#1157544
IK heb in mijn vriezer gekeken en er ligt nog maar voor 5 dagen KVV, dus ik moet er in vliegen. 
Gisteren eens zwaar nagedacht over mijn menuutjes.  Wat ik verwacht en hoe ik mijn vriend er toe krijg om ook alles mooi af te wegen.  Want daar zit het probleem ook wat.  Hij vindt het allemaal goed en wel dat ik wil barfen, maar het kost toch niet te veel moeite voor hem hé.  Hij is daar allemaal een stuk lakser in.  :(

Dus mijn oplossing lijkt ; ik vermaal de organen, spiervlees en groenten samen en maak er pakketjes van.  En de vleesbotten worden zo gegeven.  Kan dat? 
Kan ik dan 's morgens dat mengsel geven en 's avonds het vleesbot?  Of geef ik het best gemengd?  ( en laat ik dan elke keer een handleiding achter :D)
Ik meng het niet allemaal samen omdat ik het belangrijk vind dat ze iets te knabbelen hebben en omdat ze het zelf super vinden.

Dus hier komt het.

Sam weegt 26 kg.  Ik ga uit van 3,5 %, want ze is te mager. Dan krijgt ze 900 gr per dag ofwel 6300 gr per week.

3150 vleesbot ( eendenkarkas, kippekarkas, kippenekken, zalmkoppen, kalfskopvlees)
1260 orgaan (kippelever, kippehartjes, penslappen, lamslongen)
945 gr groente
945 gr spiervlees (kalkoen en runderspiervlees)
Dus geef ik 450 gr mengsel en 450 gr vleesbot per dag.

Nouchka weegt 14 kg.  Ik ga uit van 2,25 % Dan krijgt ze 300 gr per dag ofwel 2100 gr per week. (op 300 gr KVV doet ze het goed, dus wil dit zo houden)

1050 gr vleesbot
420 gr orgaan
315 gr groente
315 gr spiervlees
Ze krijgt hetzelfde vlees als Sam natuurlijk (niet te moeilijk hé  ;))

Bailey weegt nu 25,5 kg (maar mag wat af).  Ik ga uit van 2,75 %.  Dan krijgt ze 700 gr per dag ofwel 4900 gr per week (ze krijgt 800 gr KVV, dus dat was iets te veel)

2450 gr vleesbot
980 gr orgaan
735 gr groente
735 gr spiervlees.
Zelfde vlees.

Is dat een beetje goed?
Genoeg verscheidenheid aan vleesbot, orgaan,....?
EN wat denken jullie van mijn mengsel (orgaan, groenten, spiervlees)?
EN is barfen vrouwelijk?  ;D
Door Lizzy
#1157608
Nouchka schreef: IK heb in mijn vriezer gekeken en er ligt nog maar voor 5 dagen KVV, dus ik moet er in vliegen. 
Gisteren eens zwaar nagedacht over mijn menuutjes.  Wat ik verwacht en hoe ik mijn vriend er toe krijg om ook alles mooi af te wegen.  Want daar zit het probleem ook wat.  Hij vindt het allemaal goed en wel dat ik wil barfen, maar het kost toch niet te veel moeite voor hem hé.  Hij is daar allemaal een stuk lakser in.  :(

Dus mijn oplossing lijkt ; ik vermaal de organen, spiervlees en groenten samen en maak er pakketjes van.  En de vleesbotten worden zo gegeven.  Kan dat? 
Ja zeker, dat kan. Ik ben zelf een groot voorstander van vlees in grotere stukken. Maar ja, als dat niet lukt: dan kun je het malen. Ik denk dat het wel goed is om te weten dat vlees in stukken beter verteerd en minder  snel door het maag/darmkanaal gaat dan gemalen voeding. Mogelijk zou vlees in stukken je hond makkelijker op gewicht houden. Maar, ik geef de voorkeur aan vlees dat je zelf maalt boven een voer dat samengesteld is door een fabrikant, dus laat je niet ontmoedigen ;)
Kan ik dan 's morgens dat mengsel geven en 's avonds het vleesbot?  Of geef ik het best gemengd?  ( en laat ik dan elke keer een handleiding achter :D)
Ik meng het niet allemaal samen omdat ik het belangrijk vind dat ze iets te knabbelen hebben en omdat ze het zelf super vinden.
Dat kan prima. Waar je wel op moet letten: wanneer je vleesbotten hebt die wat kaler zijn of vleesbotten hebt van grotere dieren (niet-dragend) dat je er wat vlees of pens bij geeft.
Dus hier komt het.

Sam weegt 26 kg.  Ik ga uit van 3,5 %, want ze is te mager. Dan krijgt ze 900 gr per dag ofwel 6300 gr per week.

3150 vleesbot ( eendenkarkas, kippekarkas, kippenekken, zalmkoppen, kalfskopvlees)
1260 orgaan (kippelever, kippehartjes, penslappen, lamslongen)
945 gr groente
945 gr spiervlees (kalkoen en runderspiervlees)
Dus geef ik 450 gr mengsel en 450 gr vleesbot per dag.
Prima. Kalfskopvlees is alleen geen vleesbot. Dat is spiervlees.
Is dat een beetje goed?
Ja, prima. Qua hoeveelheden moet je het gewoon even aankijken. Als ze te dun worden: meer geven en als ze te dik worden wat minderen.
Genoeg verscheidenheid aan vleesbot, orgaan,....?
Ja, ik denk van wel. Het is wat lastig inschatten. Als je bijna altijd rund en kip voert en 1 keer in de week wat kalkoen en vis en eend: dan vind ik de afwisseling wat karig. Maar als je regelmatig lam en eend en kalkoen voert: dan is het prima.
EN wat denken jullie van mijn mengsel (orgaan, groenten, spiervlees)?
Op zich prima. Mocht je de kippenhartjes/lever eens af kunnen wisselen met lamshart/lever of iets: dan zou ik dat zeker aanbevelen.
EN is barfen vrouwelijk?  ;D
Bedoel je dat meer vrouwen dan mannen zich in goede voeding van honden verdiepen en het barfen aan de vrouwen over laten? Of bedoel je iets anders? Als je het eerste bedoeld: denk wel dat er meer vrouwen bezig zijn met gezonde hondenvoeding dan mannen. Die zijn over het algemeen toch wat meer van het gemak. Uitzonderingen daargelaten.
Door Cathelijn
#1157710
Om nog even op je vraag in je eerste berichtje terug te komen: ja je gaat uit van het gewicht dat je hond moet hebben als je hem/haar een paar kg wil laten afvallen.
Mijn hond was ruim 10 kg te zwaar en daarbij heb ik wel een tussenstap genomen.

Overigens hoef je het spiervlees en orgaanvlees niet te malen om er pakketjes van te kunnen maken. Ik zou de stukken zo groot mogelijk laten.
Door Nouchka
#1157734
Bedankt Lizzy voor je uitgebreide reactie.
Als ik het maal krijgen ze zowiezo elke dag van al het spiervlees en orgaan.  En de vleesbotten wissel ik zoveel mogelijk af.
Maar Cathelijn heeft misschien ook wel gelijk, ik moet het niet echt malen om er pakketjes van te maken. 
Ik denk gewoon dat ik nu maar best bestel wat ik nodig heb en dan zie ik wel.  Gaande weg zal ik meer en meer leren zekers?

Dan zwier ik het kopvlees bij het spiervlees en koop ik nog.....konijn  (misschien).  Was net in promotie in de Carrefour dus ga het morgen eens proberen of ze het lusten.

Ik ben toch juist hé, snippers zijn toch spiervlees?  Wat moet ik eigenlijk onder snippers verstaan?  Te kleine stukjes spiervlees voor menselijke consumptie of is het meer afval?

Nu heb ik ook makreel (uit blik)gegeven aan mijn woefies en ze waren er gek op.  Maar als ik dit geef moet ik dat dan bij spiervlees rekenen?

Hé, hé, het is toch niet zo simpel als ik dacht...
Door Cathelijn
#1157907
snippers zijn vaak restjes, deels spiervlees, soms wat vet of pezen eraan. Dus geen lappen vlees.
De makreel uit blik zal niet veel graat hebben (of helemaal niks) dus dat reken je dan tot spiervlees.
Je komt er wel, gewoon beginnen!
Door Nouchka
#1158411
Vandaag heb ik het konijn gegeven.  Man man, dat was een verrassing.
Nouchka, het eetmonster, die alles eet wat los en vast zit.......heeft het niet opgegeten. ???  Ze keek me zo aan van wat geef je me nu.  En toen ik het na een 15 min wou wegnemen, naam ze het in haar bek en begon te grommen.  Dus uiteindelijk niet gegeten en kunnen wegnemen.
Sam heeft enkel haar kvv op en wat aan het konijn gelikt.
En mijn 2 de verrassing.  Bailey, mijn moeilijke eter, mijn schriele kip van vroeger, had haar konijntje met smaak op.  En liet haar kvv liggen.  :o

Het wordt nog spannend...
Door Nouchka
#1158437
Geen idee.  Staat niet specifiek op de verpakking.
Maar dan wil ik ze ook in het bos niet meer achter konijnen zien rennen hé. ;)  Moet ik dan roepen 'Stop maar, jullie lusten dat toch niet!'? :D
Door Nouchka
#1160200
Ik heb eens een goed gesprek gehad met vriendlief en we zijn het eens geraakt.
Ik mag  ::) barfen met onze woefies maar het mag voor hem niet te moeilijk zijn.  Dus ik ga doen, wat ik eerder voorstelde.  De vleesbotten geef ik zo, van het spiervlees, orgaan en groente maak ik een mengeling (gemalen)
Dus even over die mengeling ;
Van organen heb ik eendenhart, kippelever, kippemaag, lamslongen en penslappen.
Van spiervlees heb ik runderspiervleessnippers en kalkoen of... (wat in reclame staat in de winkel)
En groente kan vanalles zijn.

Ik zou wekelijks een mengeling maken.  Wat raden jullie aan.  Doe ik al de organen, spiervlees en groente er in.  En dan gaat het me vooral over de organen.  Gooi ik er van alle 5 evenveel in.  Of moet ik bijv.  pens en lever wat minder doen?

Sam zou dan 450 gr vleesbot en 450gr mengeling per dag krijgen
Bailey van elks 350 gr
En Nouchka 150 gr van elks.

Van vleesbotten is de weekverdeling zo ;
maandag eendennekken
dinsdag zalmkoppen/vis
woensdag kippekarkas
donderdag eendennekken
vrijdag parelhoenkarkas
zaterdag kippennekken
zondag kippennekken

Wat denken jullie?
Door Lizzy
#1160298
Nouchka schreef: Ik heb eens een goed gesprek gehad met vriendlief en we zijn het eens geraakt.
Ik mag  ::) barfen met onze woefies maar het mag voor hem niet te moeilijk zijn.  Dus ik ga doen, wat ik eerder voorstelde.  De vleesbotten geef ik zo, van het spiervlees, orgaan en groente maak ik een mengeling (gemalen)
Dus even over die mengeling ;
Van organen heb ik eendenhart, kippelever, kippemaag, lamslongen en penslappen.
Van spiervlees heb ik runderspiervleessnippers en kalkoen of... (wat in reclame staat in de winkel)
En groente kan vanalles zijn.

Ik zou wekelijks een mengeling maken.  Wat raden jullie aan.  Doe ik al de organen, spiervlees en groente er in.  En dan gaat het me vooral over de organen.  Gooi ik er van alle 5 evenveel in.  Of moet ik bijv.  pens en lever wat minder doen?
Ik zou zelf 10% pens (van het totaal) doen en bijv. 10% ongeveer gelijke delen (beetje op het oog) eendenhart, kippelever, kippemaag, lamslongen. Oftewel: je totale hoeveelheid orgaanvlees: daarvan geef je de helft pens en de andere helft een lekkere mix.
Sam zou dan 450 gr vleesbot en 450gr mengeling per dag krijgen
Bailey van elks 350 gr
En Nouchka 150 gr van elks.

Van vleesbotten is de weekverdeling zo ;
maandag eendennekken
dinsdag zalmkoppen/vis
woensdag kippekarkas
donderdag eendennekken
vrijdag parelhoenkarkas
zaterdag kippennekken
zondag kippennekken

Wat denken jullie?
Ja, volgens mij kun je hier prima mee van start gaan!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door