Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Esther2
#115671
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag alles weten over natuurlijke voeding! Wat is natuurlijke voeding? M.a.w. wat mag er niet inzitten? Wat zijn bijv. anti-oxidanten? ???

Ik heb een paar maanden oude stevige hond (boerderijkruising) en wil hem anders gaan voeren want hij poept écht heel veel :-[ en drinkt naar mijn idee ook teveel. En een andere reden is dat Eukanuba lelijke dierproeven op honden doet! >:(

Sorry, maar ik ga niet 'barfen' voor de hond, daar heb ik de tijd niet voor, heb amper de tijd om voor mezelf te koken! ;)

Ik heb al wat info opgezocht over Bibi, Biofood, Carnibest, Duck, Energique, Happydog, Jarco en Rodi. Die laatste heeft geen website, maar die maken toch van die 100% vleesplakken? Zag ik bij KvW van de RVU. ::)

Maar kenners; help me eens, wat is nou het verschil tussen al die merken? Kan ik hier op de site ergens een overzicht vinden? Vers of brok, verkrijgbaarheid, prijs etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer... :'(

Ik wil mijn hond graag het beste geven, ik eet zelf nl. ook gezond. :)

Hoop dat jullie me kunnen helpen,

Groetjes, Esther2
Door Ollie
#115688
Hoi, welkom op barfplaats! :D

Wij voeren onze honden carnibest en energique.
Ik zou zeggen probeer gewoon eens een merk. Dan zie je vanzelf wel waar je hond het goed op doet.

De een voert bibi en is heel goed te spreken, en de ander voert carnibest, en is ook heel goed te spreken.
En weer een ander voert rodi, en ga zo maar door!
Het beste is gewoon uitproberen, dan kom je er wel achter wat je hond lekker vind, en waar die het, het beste opdoet!
Gebruikersavatar
Door chooky
#115690
Esther2 schreef: Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag alles weten over natuurlijke voeding! Wat is natuurlijke voeding? M.a.w. wat mag er niet inzitten? Wat zijn bijv. anti-oxidanten? ???
Hoi esther,
Welkom hier op barfplaats!
Wij verstaan onder natuurlijke voeding, datgene wat de hond van nature zou moeten eten, waar zijn hele lichaam op gebouwd is om te eten. Idealiter zouden dat hele prooidieren zijn, aangevuld met wat rijpe bessen en zo.
Waar het vooral om gaat is dat het voor het grootste gedeelte (minimaal 70%) van dierlijke oorsprong is, en dat het rauw is.
Je kunt dan gaan 'barfen' dus zelf samenstellen, maar als dat niet tot je mogelijkheden behoort, kun je ook een compleet versvoer geven, zoals je er zelf ook al een paar noemt.
Ik heb een paar maanden oude stevige hond (boerderijkruising) en wil hem anders gaan voeren want hij poept écht heel veel :-[ en drinkt naar mijn idee ook teveel. En een andere reden is dat Eukanuba lelijke dierproeven op honden doet! >:(
dat zijn twee probleempjes die met versvlees op te lossen zijn, door de hoge verteerbaarheid poept de hond maar weinig en doordat er in het voer al veel vocht zit, drinken de meeste honden ook veel minder.
Sorry, maar ik ga niet 'barfen' voor de hond, daar heb ik de tijd niet voor, heb amper de tijd om voor mezelf te koken! ;)
hoeft ook niet hoor, je hoeft geen sorry te zeggen ;)
Als je dat leuk vindt kun je ook af en toe zelf 1 maaltijdje samenstellen (komt vaak neer op een aantal kippenekjes, een stuk vuile pens of wat lamsribbetjes in de voerbak gooien ;D) maaar ook dat hoeft niet.
Ik heb al wat info opgezocht over Bibi, Biofood, Carnibest, Duck, Energique, Happydog, Jarco en Rodi. Die laatste heeft geen website, maar die maken toch van die 100% vleesplakken? Zag ik bij KvW van de RVU. ::)
Er staan hier ergens ook wel alle sites van de versvleesvoerproducenten. je kunt ook even op http://rauwvoer.pagina.nl kijken
Maar kenners; help me eens, wat is nou het verschil tussen al die merken? Kan ik hier op de site ergens een overzicht vinden? Vers of brok, verkrijgbaarheid, prijs etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer... :'(
ikzelf ben van mening dat Carnibest, Bibi, Bandit, Duck en Energique de boventoon voeren, vooral omdat zij gemalen bot als calciumbron gebruiken en geen preparaat. de laatste twee gebruiken iets meer graan als de rest, maar zijn weer op meer plekken verkrijgbaar. Carnibest en Bibi werken met verkooppunten die je op hun sites kunt vinden.
De andere merken (Rodi, Ahv, Kivo (weet eigenlijk niet of zij ook met gemaalen bot werken), smuldier, stawi, runner) verschillen de meningen nogal over. Rodi is over het algemeen wel goed, Ahv schijn je niet meer dan 500 gram per dag te moeten geven, ivm eiwitfractie, kivo is vooral kip, smuldier stawi en runner worden meestal het minst gewaardeerd maar zijn wel het goedkoopst en in bijna elke supermarkt verkrijgbaar.

Ik wil mijn hond graag het beste geven, ik eet zelf nl. ook gezond. :)

Hoop dat jullie me kunnen helpen,

Groetjes, Esther2
:D :D :D
Ik hoop dat je zo even verder kunt. Goed dat je over gezond voer na wil denken!
groetjes Eva
Door Lizzy
#115695
Esther2 schreef: Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag alles weten over natuurlijke voeding! Wat is natuurlijke voeding? M.a.w. wat mag er niet inzitten? Wat zijn bijv. anti-oxidanten? ???
Hoi Esther, welkom op Barfplaats!

Onder natuurlijke voeding versta ik persoonlijk voeding die overeenkomt met voeding die een hond van nature zou eten. Dat houdt dus in: verse, rauwe voeding bestaande uit: rauw vlees, rauw orgaanvlees, rauwe, geschikte botten, rauwe gepureerde groentes en kruiden, rauwe eieren, etc. Al dan niet kant-en-klaar gekocht of zelf samengesteld.
Ik heb een paar maanden oude stevige hond (boerderijkruising) en wil hem anders gaan voeren want hij poept écht heel veel :-[ en drinkt naar mijn idee ook teveel. En een andere reden is dat Eukanuba lelijke dierproeven op honden doet! >:(
Dat lijkt mij een zeer goede beslissing!
Sorry, maar ik ga niet 'barfen' voor de hond, daar heb ik de tijd niet voor, heb amper de tijd om voor mezelf te koken! ;)
Dat hoeft ook niet. Kant-en-klare voeding (mits deze rauw is) is ook erg gezond!
Ik heb al wat info opgezocht over Bibi, Biofood, Carnibest, Duck, Energique, Happydog, Jarco en Rodi. Die laatste heeft geen website, maar die maken toch van die 100% vleesplakken? Zag ik bij KvW van de RVU. ::)
Je gebruikt hier namen van voedingen die in twee aparte categorieen thuishoren, namelijk de categorie:

1)Versvlees (KVV) oftewel natuurlijke voeding. De merken zijn: AHV, Bandit, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, Rodi.

2)Brokken oftewel onnatuurlijke voeding: Happydog, Jarco, Biofood, etc. etc. etc. etc. Eukanuba past dus ook in dit rijtje thuis.
Maar kenners; help me eens, wat is nou het verschil tussen al die merken? Kan ik hier op de site ergens een overzicht vinden? Vers of brok, verkrijgbaarheid, prijs etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer... :'(
De merken versvlees heb ik hierboven genoemd. Dat is natuurlijke en gezonde voeding.

Persoonlijk vind ik geen enkele brok gezond. Maar wil je dan een merk voeren dat niet stijf staat van de rotzooi dan kun je kiezen voor: Biofood, Canex, Farmfood, etc. etc. Maar daar gaat ons forum niet over, over brokken. Wij houden ons bezig met verse voeding kant-en-klaar en we leren mensen dus zelf samen te stellen (voor de liefhebbers).

Je kunt natuurlijk ook bijv. 's morgens brok en 's avonds versvlees geven (kant-en-klaar) maar hoe minder (geen) brokken je voert, de beter dit voor de gezondheid van jouw hond is.
Ik wil mijn hond graag het beste geven, ik eet zelf nl. ook gezond. :)

Hoop dat jullie me kunnen helpen,

Groetjes, Esther2
Zie boven.
Groetjes, Lizzy
Door Ineke
#115734
Hoi Esther,

Welkom hier.

Ik voer mijn honden ook sinds kort volledig kvv, Bibi.
Ik zit hier wel al een jaar, maar bij mij had het wat tijd nodig ::)

Barfen durf ik niet, maar met 2x per week vuile pens, soms een eitje, wat gepureerde groentes, beetje yoghurt en zo nu en dan een kluif, eten mijn honden 3 *** en vind ik het verschrikkelijk leuk om mijn honden op deze manier te 'verwennen'

Leuk dat je ook geïnteresseerd bent in natuurlijke voeding en voor je hond nog leuker ;)
Door Esther2
#115983
Ben ik weer...

Bedankt voor jullie reacties, ik begrijp er nu wat meer van! Ook het verschil in kvv en brokken. Ik zou mijn hond wel graag 's ochtends nog wat geven (een echte slokop is het), maar kan dat dan ook kvv zijn? Of komt dat 'rauw' op zijn dak vallen? Hi-hi!

Ik vind het nog wel spannend hoor; vuile pens, kippennekjes...ik ben niet zo'n held wat dat betreft!

Enne...neemt voorhuidontsteking trouwens af door te barfen of te kvv-en?

Groetjes, Esther
Door Marion
#116064
Sorry, maar ik ga niet 'barfen' voor de hond, daar heb ik de tijd niet voor, heb amper de tijd om voor mezelf te koken! ;)
;D Mijn vriend zei vanmorgen tegen mij dat Tommie lekkerder en gevarieerder eet dan hij :-\
Hahahaha ik heb gezegd dat als hij ook alles RAUW eet en ik dus niet hoef te koken ik voor hem ook wel zo gevarieerd en gezond wil "koken" ;D
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Door Esther2
#116202
Hoi Marion,

Ja. stom van me, maar ik ging ervan uit dat 'barfen' echt inhield een potje koken voor de hond (weet ook niet waarom). Er is niets erger dan de lucht van gekookt vlees, brr!
Een kat van mij moest eens op dieet van rijst met gekookte kip of koolvis, dat had echt een hoog getver-gehalte!

Ik wil graag nog twee dingen weten: hoe kom je aan vlees voor de hond? Heeft de slager dat?
En waar komt de term barfen eigenlijk vandaan?
Door casangio
#116345
[quote="Esther2"]
Hoi Marion,

Ja. stom van me, maar ik ging ervan uit dat 'barfen' echt inhield een potje koken voor de hond (weet ook niet waarom). Er is niets erger dan de lucht van gekookt vlees, brr!
Een kat van mij moest eens op dieet van rijst met gekookte kip of koolvis, dat had echt een hoog getver-gehalte!

Ik wil graag nog twee dingen weten: hoe kom je aan vlees voor de hond? Heeft de slager dat?
En waar komt de term barfen eigenlijk vandaan?
[/quote]

Hoi Esther,

Eerst en vooral hartelijk welkom op de bp

Kompleet vlees voer koop je bij de dierenwinkel. Het ligt daar altijd in de diepvries, maar ook bij de supermarkten. Tenminste als je in Nederland woont. In Belgie kan je het bij een dierenzaak kopen zoals Tom & Co. Er is niets gemakkelijker. Pakje open en hupsakee in de pot van de hond. En gezonder dan brokken want daar zitten allerlei toevoegingen in.

Het is niet barfen maar barf. Bones And Raw Food.
Wij maken er in het nederlands barfen van.

groetjes, alma

P.S. Wat is een boerderijkruising???? Een grote stevige fox???
Laatst gewijzigd door casangio op za 26 jun 2004, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#116362
Hoi Esther,

Even voor de zekerheid: ik zou niet direct met BARF beginnen als je hond nu nog brokken eet en je zelf niet precies weet hoe je een BARF maaltijd moet samenstellen.

Het slimste is om je hond eerst over te zetten op kompleet versvlees. Dan heb je alle voordelen bij elkaar; je hond krijgt goed voer, het is kompleet, dus je hoeft er zelf niet bij na te denken.

Als je BARF wilt gaan geven zou ik je adviseren om je eerst goed in te lezen op Barfplaats.
BARF is goed en erg leuk, maar er kan ook heel veel mis gaan, als je het niet goed doet.
Ik weet verder eigenlijk niets over BARF, maar er zijn hier ervaren barfers genoeg die je met raad en daad bij kunnen en willen staan.

Succes!
Door Esther2
#116892
Hoi,

Mijn reu is een kruising van een grote Münsterlander/Friese Stabij en een Mechelaar/Rottweiler, gewoon van de boerderij in Friesland! Mooi gezond, lekker lomp, beetje waaks, beetje bejaagd, maar bovenal superlief!

Ik ga van de week eens kijken welke dierenwinkels kvv verkopen en iets proberen. Ik heb Rodi zien liggen bij AH; duur hoor voor vier plakken! Daar doe ik dan twee dagen mee met mijn hond!

Het is niet zo dat ik er geen geld aan uit wil geven, maar ik ga toch nog even 'rondshoppen'.

Ik hou jullie op de hoogte,

Groetjes, Esther
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door