Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door boogaart
#115520
Hallo,

Het is al heel erg lang geleden, maar ik hoop toch dat iemand er iets over kan zeggen. Het blijft toch knagen.

Mijn ouders hebben jaren geleden 2 Leonbergers gehad. Het waren twee reuen uit hetzelfde nest. Gefokt met stamboom.
Ze zijn op 3 en 4 jarige leeftijd overleden aan vocht achter/in de longen.
Tenminste dit is mij verteld...

Ik vraag me af, is dit erfelijk of is het toeval?

Nu heb ik discussies met mijn moeder over het wel of niet een hond nemen met stamboom...

Ik ben van mening dat je met grote rassen het best op zoek kan gaan naar een betrouwbare fokker en dus een hond met stamboom, maar ze heeft alle vertrouwen verloren.

Groetjes Monique
Door Timmy
#115521
Hadden ze misschien een hartafwijking? Dat kan soms wel in 1 nest voorkomen.

Gr.
Linda
Door Ineke
#115545
Hartafwijkingen komen wel voor bij Leonbergers, maar ook bij veel andere (grote)rassen.
Ik ken een fokker, die twee andere Leonbergers van een andere fokker heeft gekocht. Beide honden zijn overleden aan botkanker.
Zelfs voor fokkers is dat dus een moeilijke beslissing.

Mijn mening:
Ga te rade bij de rasvereniging van je keuze en bel een aantal fokkers op. Zoek desnoods de stambomen uit.
Garantie heb je natuurlijk nooit.
Bij een kruising weet je zeker de achtergrond niet van erfelijke afwijkingen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#115564
Ik zou er zeker voor kiezen om een hond bij een goede fokker vandaan te nemen, ik zeg bewust niet een hond met stamboom omdat er ook hier duidelijk weer teveel gewicht aan de stamboom wordt gehangen m.b.t de gezondheid van de hond. De stamboom is een afstammingsbewijs, niets meer en niets minder. Dat adstammingsbewijs is voor iemand die in het ras zeer bekend is naar waarde te lezen, voor de gemiddelde puppykoper is het een leuk geplastificeerd papier met wat namen erop maar verder verteld het hun niets.
Ook broodfokkers kunnen honden met stambomen fokken maar dat maakt dat hondje er niet beter op dan bij de broodfokker zonder stamboom. Waar je als aspirant koper beter op kunt letten is welke gebreken komen er voor in het ras, welke gezondheidseisen stelt de rasvereniging, bel eens verschillende fokkers voor info over gezondheid en welke testen ze doen , doen ze minder, precies het gevraagde of meer dan er geeist wordt.voldoen de ouderdieren ook aan de minimale exterieur eisen, indien van toepassing , zijn ze gedrag goed gekeurd. Het is beslist niet zo dat je als aspirant koper achteruit kunt gaan leunen omdat je een fokker met stamboom hebt gevonden.
Door tieneke
#115656
Kobus(Leonberger) kwam uit een nest van 9 pups.
Zijn zus(Tessa) is op 6 jarige leeftijd overleden aan botkanker.
Zijn broer (Macho)op 7 jarige leeftijd aan acute zware hartklachten.
Toen de eigenaren van Macho weer een nieuw puppie kregen stierf deze ook aan acute hartklachten na een medische ingreep ;)
Het hondje was nog geen jaar.
De eigenaren hebben de hond hierna naar Utrecht gebracht om te laten onderzoeken of er enige aanwijsbare verklaring was.
De uitslag daar ben ik best benieuwd naar.
Zij hebben nu weer een nieuwe pup!
Tel Kobus daarbij op met zijn hartproblemen en suikerziekte en je zou nooit meer een Leonberger durven nemen.
De andere broers en zussen leven nog alle 6 in goede gezondheid zonder ziektes.
Je moet zeker een goede fokker zoeken en volgens mij een flinke dosis geluk hebben.
Ik hoop dat Tinus en Tara heel lang gezond zullen blijven.
Door boogaart
#115666
"Ik zou er zeker voor kiezen om een hond bij een goede fokker vandaan te nemen, ik zeg bewust niet een hond met stamboom omdat er ook hier duidelijk weer teveel gewicht aan de stamboom wordt gehangen m.b.t de gezondheid van de hond".

Ik had het wat ongelukkig opgeschreven, maar ik bedoelde in eerste instantie op zoek gaan naar een goede fokker------ daar komt dan bij dat je vaak een stamboom krijgt.

Maar om er iets dieper op in te gaan... Ik dacht dat Raad van Beheer erop toeziet dat er gefokt wordt met gezonde honden, dwz HD ect.
Ik begrijp dat ze niet op alle afwijkingen kunnen toezien en dat er ook een verantwoordelijkheid bij de fokkers en aspirant kopers ligt...

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Door Angelique
#115680
boogaart schreef: "Ik zou er zeker voor kiezen om een hond bij een goede fokker vandaan te nemen, ik zeg bewust niet een hond met stamboom omdat er ook hier duidelijk weer teveel gewicht aan de stamboom wordt gehangen m.b.t de gezondheid van de hond".

Ik had het wat ongelukkig opgeschreven, maar ik bedoelde in eerste instantie op zoek gaan naar een goede fokker------ daar komt dan bij dat je vaak een stamboom krijgt.

Maar om er iets dieper op in te gaan... Ik dacht dat Raad van Beheer erop toeziet dat er gefokt wordt met gezonde honden, dwz HD ect.
Ik begrijp dat ze niet op alle afwijkingen kunnen toezien en dat er ook een verantwoordelijkheid bij de fokkers en aspirant kopers ligt...

Groetjes Monique
De RvB is kort gezegt een registratie kantoor. Zij registreren rashonden, geven stambomen uit en spreken sancties uit tegen mensen die dingen met hun honden doen die door de WET verboden zijn zoals b.v couperen/devocalisren enz.
Maar toezien op de fokkerij doen ze niet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#115697
Ik had het wat ongelukkig opgeschreven, maar ik bedoelde in eerste instantie op zoek gaan naar een goede fokker------ daar komt dan bij dat je vaak een stamboom krijgt.
Als je bij een goede en verantwoorde fokker koopt heb je altijd een hond met stamboom (behalve diensthonden ;) ) De Raad ven Beheer houd zoals Angelique al zei zich niet bezig met de manier waarop gefokt wordt, anders zouden broodfokkers ook geen stamboom aankunnen vragen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door