Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1156501
Even vooraf ik van wal steek met mijn vraag: dit betreft niet mijn hondje, maar het hondje van een oud tante (80jr).

Haar 6jr oude middenslag schnautzer heeft geen galblaas meer. Het dieet van de dierenarts (uiteraard met de woorden "meer mag hij niet eten, alleen deze brokvoeding") werkt wel maar duidelijk is te zien dat het beesje het niet optimaal "doet".

Ze heeft mij gevraagt of ik denk dat rauw voeding iets kan doen. Uiteraard, ik twijfel er niet aan dat rauwe voeding dit beesie wat meer uitzicht kan bieden.
Maar waar moeten we op letten?
Ik heb haar nu wat bakjes Bandit lam mee gegeven om heel voorzichtig wat te mengen met de brok. BARF lijkt me nog wel wat stappen te ver aangezien de eigenaar niet meer zo... eh... (hoe zeg ik het netjes) flexibel is  ;)

Ik kan zo in de zoekfunctie niet echt iets vinden. Ik denk dat het iets met vet en eiwit aanpassingen moeten zijn (zo even uit mijn blote hoofd) maar graag wat tips en hulp  :)
#1156535
Mijn moeders heeft geen galblaas meer, en wel degelijk problemen met vet eten. Zalm, gefrituurde dingen, geeft geheid problemen. Ik zou dus veilig kiezen en die producten nemen die wat minder vet in zich hebben, dus de kipvariant of de rundvariant. Als 't hondje gaat spugen, blijft je oud tante bij de brokken, zou jammer zijn.
#1156890
De lever produceert wel de gal maar slaat hem niet op volgens mij. Dat betekent dat zonder een galblaas voor de opslag je lijf niet ff een forse lading gal in het verteringskanaal kan spuien als je vet gegeten hebt maar dat er voortdurend kleine beetjes gal in gaan. Eigenlijk zoals een paard het doet, die heeft ook geen galblaas, produceert wel voortdurend gal en kan ook wel vet verteren als het maar geen grote hoeveelheden tegelijk zijn. Paarden zijn dan ook gebouwd op de hele dag door steeds kleine beetjes eten, precies tegengesteld dus aan honden.
Het lijkt me dus dat je iig geen grote hoeveelheden vet tegenlijk zou moeten voeren, dus misschien beter meerder maaltijden per dag.
Bij mensen kun je de energie-behoefte ook voor een aardig deel dekken met koolhydraten, daar is geen gal bij nodig, maar bij honden heeft dat dan weer andere nadelen. Beetje schipperen dus.

Hier http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... -darm.html staat eea uitgelegd over de vertering en de functie van gal.
#1160946
Even een update:
Het hondje smult van de Bandit  ;D  heeft niet gespuugt. Maar begint wel een beetje te stinken (krijgt ook Mifrolan en Veendrenkstof, in minimale hoeveelheden), maar dat lijkt me niet meer dan logisch gezien de medische geschiedenis.

@ Tannetje:  hieronder even een stukje uit een vorig Topic, waarin Lizzy schrijft dat kip één van de vetarme vleessoorten is. Maar elders (weet even niet waar) heb ik gelezen dat kip wel degelijk 'vet' is....?!?!?  :-\  Hoe zit dat?  :-[
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  de link
Het geschreven stukje:
Vetarme vleessoorten:
Paard (2,67 gram per 100 gram)
Kip (5,6 gram per 100 gram)
Kabeljauw (0,3 gram per 100 gram)
Kalf (1,45 gram per 100 gram)
Rundvlees (4,09 gram per 100 gram)

Zeer vet vlees:
Schapenvlees (16,6 gram per 100 gram)
Eend (17,2 gram per 100 gram)
Gans (31 gram per 100 gram)

Gemiddeld vet vlees:
Geitenvlees (7,88 gram per 100 gram)
#1161350
Kruimel schreef: Het vlees van kip is niet vet, er zit geen vetweefsel tussen het spierweefsel zoals bij varkens en runderen. Maar onderhuids vet zit er wel heel veel aan de kip, en buikvet enzo, en vooral aan de stuit, dus als je hele kip voert met vet dan is dat wel heel vet.
Ah op die fiets!!  :D  Zeker met de "plofkuikens", kan me er alles bij voorstellen dat deze vet zijn.
Maar die worden natuurlijk niet in het biologische voer van Bandit gebruikt  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door