Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1155352
Hoi Allemaal ik ben hier veel aan het lezen en nu vroeg ik me af , als mijn pupje hier komt wonen met 8 weken dan is ie gewent aan versvlees ahv en een natuur brok :-\, hoeveel %van zn gewicht kan ik hem dan het beste geven 5 of 10 ?ik dacht 5 omdat het een groot ras is ,
Ik wil opdenduur echt graag compleet barfen Maar moet eerst meer leren over de toevoegingen van de suplementen enzo dat vindt ik nog het moeilijkste . Kan ik hem dan een tijdje compleet versvoer geven en dan toegevoegd de kippen nekkenen karkassen enzo of ... ik weet niet wat een puppy aan kan ? tot ie daar aan gewent is (want ik weet niet wat zo'n maagje kan vertreren als ze er niet aan gewent zijn ?en dan over gaan op compleet Barf ?
Ik hoop dat ik mijn vraag goed gesteld heb  dankje wel groetjes michelle
#1155375
Wat je van plan bent kan goed. Jouw newfpup zal een kipnek en karkasje met gemak aan kunnen. Voor de zekerheid kun je omdat hij brok heeft gehad nog 1 weekje wachten met botjes en enkel kvv of iets dergelijks geven, maar in principe moet dat allemaal geen probleem zijn. Ik zou ook beginnen met 5% á 6 %.
#1155447
Hoelang zou ik dat eventuel moeten doen voor ik helemaal  over zou kunnen gaan op barfen ?
En als je met de procenten overal goed zou zitten moet je dan al de suplementen erbij doen die er staan of is het dan al gevarieerd genoeg.
#1155464
Ik ben met mijn boxer ook eerst een weekje begonnen met carnibest, daarnabegonnen met kippennekken, die ik al gauw te klein vond, ze slikte ze in een keer door dus daarna begonnen met zachte karkasjes van kip, konijn,kwartel.
Lapjes pens en spiervlees gaan ook al snel goed.
Sardientjes kunnen ze ook al snel aan.
Tanja is nu zeven maanden en eet nu alles, het enigste wat ik nog niet heb gegeven zijn ribben en nekstukken maar dit is meer omdat ik haar vleesbot moeilijk kan afpakken.
#1155527
wolfy schreef: Hoelang zou ik dat eventuel moeten doen voor ik helemaal  over zou kunnen gaan op barfen ?
En als je met de procenten overal goed zou zitten moet je dan al de suplementen erbij doen die er staan of is het dan al gevarieerd genoeg.
Een weekje lijkt me genoeg.

Wat bedoel je met "al die supplementen"?
#1155603
Vitamine E , Zalmolie , Levertraanolie,Borage olie en ik geloof dat er nog een paar stonden .
ik neem aan dat als ik mijn pup zo ga voeren ik iedere week zn gewicht in de gaten moet houden en alles opnieuw moet berekenen .
Maar eesrt ga ik alles heeel vaak lezen
#1155607
wolfy schreef: Vitamine E , Zalmolie , Levertraanolie,Borage olie en ik geloof dat er nog een paar stonden .
ik neem aan dat als ik mijn pup zo ga voeren ik iedere week zn gewicht in de gaten moet houden en alles opnieuw moet berekenen .
Maar eesrt ga ik alles heeel vaak lezen
Vit. E hoef je niet toe te voegen, Zalmolie alleen als woef absoluut geen vis wil eten, levertraan alleen als woef absoluut geen lever wil eten en Borageolie als je hond stijf staat van de huidklachten, maar als het goed is komen we niet zover.
Voer je een leuk gevarieerd menu, dan hoeft er aan echte supplementen niet echt veel bij.
#1155627
ik heb een vrijdag mijn pup gehaald, die kreeg ook brokjes en heb hem gelijk over gezet.
de eerste dag kvv, tweede dag--1 maaltijd kvv de rest barf, en nu krijgt vanaf morgen het echte werk.
Hij heeft al ettelijke kippenekken op en penslappies!
het gaat prima!
morgenochtend heb ik nog een klein restje cb dat krijg ie tesamen met wat spiervlees, s'middags staat zijn eerste visje op het menu en s'avonds krijgt ie kalfssnippers met lamsribben(niet dat ie van het laatste veel op krijgt)
#1155676
We zijn er in iedergeval uit dat het versvoer wordt :) , we zijn nu een diepvries aan het zoeken 2e hands ,
ik heb er heel veel zin in maar ben ook zenuwachtig ik moet nog gaan rekenen en kijken wat ik hem allemaal zou kunnen geven .
En hoe snel een levering bv van herbys binnen zou wezen , we hebben hier in iedergeval een lams slachterij enzo  daar ga ik even naar bellen  en neuzen wat er voor de rest nog te halen is .
als ie 8 kilo weegt zou ie zo'n 400 gram per dag mogen hebben als ik uit ga van 5 procent van het lichaams gewicht en dat moet ik dan nog gaan onderverdelen in die andere procenten van orgaan ,spiervlees , vleesbot en groenten /fruit wordt even puzzelen hoop dat ik het snel onder de knie krijg :D
#1155770
Hartstikke goed dat je voor vers gaat, iedereen wordt in t begin onzeker van de hoeveelheid informatie  ;) komt helemaal goed!
Ga puzzelen, rekenen, kijk wat je kunt krijgen, maak een menu opzet, gooi m in de groep....  voor je t weet ben je een Barf-baas

Succes!
#1155775
wolfy schreef: We zijn er in iedergeval uit dat het versvoer wordt :) , we zijn nu een diepvries aan het zoeken 2e hands ,
ik heb er heel veel zin in maar ben ook zenuwachtig ik moet nog gaan rekenen en kijken wat ik hem allemaal zou kunnen geven .
En hoe snel een levering bv van herbys binnen zou wezen , we hebben hier in iedergeval een lams slachterij enzo  daar ga ik even naar bellen  en neuzen wat er voor de rest nog te halen is .
als ie 8 kilo weegt zou ie zo'n 400 gram per dag mogen hebben als ik uit ga van 5 procent van het lichaams gewicht en dat moet ik dan nog gaan onderverdelen in die andere procenten van orgaan ,spiervlees , vleesbot en groenten /fruit wordt even puzzelen hoop dat ik het snel onder de knie krijg :D
Gaat helemaal goed komen. In het begin is eht even wat rekenwerk en controleer je jezelf nog met menu en weegschaal, over 2 á 3 maanden is het zo'n ingelsopen gewoonte dat je het uit de losse hand kan.
#1155853
Ik heb de rekenhulp wat een heerlijk heid zeg gemak dient de mens he :) en super dat het gelijk voor een week is uitgerekent dan kan je in iedergeval al dingen bestellen, nu moet ik alleen nog kijken wat ik wanneer moet gaan geven op welke dag , en waar ik het vandaan kan halen
gr michelle ps iedereen bedankt fijn dat iedereen de nog niet barfers wil helpen!
#1156013
he leuk nog een newfy die barft. Ik zou ook starten met 5%. Hou er rekening mee dat een newfy een heel trage stofwisseling heeft en verschrikkelijk weinig eten nodig heeft. De volwassen honden hier zitten ruim onder de 2%. De nog opgroeiende dames ook. De nestgenootjes die op CB staan eten ook fors onder de aanbevolen hoeveelheid. Dit terwijl ze allemaal erg actief zijn en ook redelijk aan de maat (de dames zijn 60 kg, dat is wel redelijk voor een teef).

Hier eten ze alles, wel valt mij op dat bot niet te hard moet zijn. Ik zou denk ik even starten met een dagje kvv, en dan in twee/drie dagen over gaan naar 100% barf. Wordt 't een kerel of een dame?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door