Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nouchka
#1143495
Na me ingelezen te hebben over barfen en KVV voor honden , heb ik nu tijd voor mijn katzels.
Enig probleem heb ik wel.  Ik weet veel van honden, maar op kattengebied ben ik een leek.
Zal ik even mijn situatie uitleggen.
Eerste katje hebben we vorig jaar gekregen van een oeps-nestje van een collega.  Zij heeft jammer genoeg maar enkele maanden bij ons rond gedarteld.  Is op een dag niet meer terug gekomen.
Drie honden, maar toch werd dat katje gemist. :D Dus nu lopen er 2 kittens bij ons rond.  Ze zijn intussen 7 maanden en ook uit oeps-nestjes.
De één is kortharig getijgerd en de andere een zwarte langhaar.
Voedingsgeschiedenis, want daarvoor ben ik dus hier. :P : eerst Wiskas brokjes, maar wegens stinkende poepjes overgeschakeld op Royal Canin.  En daar doen ze het goed op.  Ja ja , voor jullie gaan steigeren, ze gaan het hopelijk nog beter dan op KVV en wie weet later op Barf.
Bij Anaïs moet ik al geen schrik hebben, die eet bij Bailey (mijn setter) mee uit haar bak.  Miu wordt nog afwachten?

Dus nu mijn vraagjes
Moet je net als bij een hond langzaam overschakelen?  KVV en brokjes tesamen?
Welke KVV raden jullie me aan?  Barfen is voor later vrees ik. 
Zal haar vacht ook gaan veranderen of is dit een fabeltje? Anaïs is zwart, maar heeft een bruinige kraag en buik? 
Toch al een vraagje over barf?  Is een ééndagskuiken echt een kuikentje?  Stomme vraag, maar ik heb integenstelling tot topics bij de honden, hier nog geen enkele foto gevonden van de 'produkten'. 

Er komen waarschijnlijk nog vraagjes hoor....
#1143561
Hoi, goed dat je je katten ook lekker vers gaat geven!

- in principe hoef je jonge dieren niet geleidelijk over te zetten, alleen zijn katten het daar vaak niet echt mee eens  >:( Als je katten het eten kun je z gewoon direct overzetten, anders moet je kunst- en vliegwerk gaan toepassen  :D daarover kun je hier genoeg info vinden, de meeste eigenaren hebben daar ruime ervaring mee  :P
- kvv moet je ff aan de experts vragen, ik ben er niet mee op de hoogte, mijn poezels eten zelf samengesteld.
- meestal verandert de vacht idd, hij wordt zachter, voller en beter van kleur. Om dat  te bevorderen is het zeker slim om vette vis bij te voeren of visoliecapsules.
- ja, een eendagskuiken is een haantje van 1 dag oud. Een ongewenste leghaan eigenlijk.
Door Hilde__
#1143584
Je katten zijn nog jong dus grote kans dat ze niet moeilijk gaan doen.

Wat betreft KVV ben ik (of m'n katten  ;D) erg tevreden over Bibi en Bandit alleen is Bandit wel erg prijzig. Verder heb je nog Carnibest maar daar kan 1 van mijn katers niet goed tegen en Haaksbarf maar dat vinden ze hier alle drie niet lekker.
Door YaYa
#1143690
Katten kunnen enorm moeilijk doen met overzetten maar die van jou zijn nog jong dus grote kans dat je ze in 1x over kunt zetten. Brokken en kvv samen hoeft echt niet. Gewoon weg die brokken en kijken of ze kvv willen eten (evt met blik mengen of andere lekkere dingetjes). Verder kun je kijken of ze kipfilet en rund lusten dat kun je ze ook gewoon geven.
Kuiken is inderdaad kuiken en ik moest daar in het begin vreselijk aan wennen. Nu heb ik er geen moeite meer mee. Je kunt natuurlijk ook kijken of ze kippennekjes, kwartel enz lusten. Gewoon proberen en kijken wat erin gaat. Ze laten het heus wel merken als ze het er niet mee eens zijn.
Dat Anaïs wat bruinig is, is niet van de brokken maar van het zon/daglicht. Zwart en zeker langharig verkleurt door zon/daglicht naar bruin. Op de stukken met kort haar (bv kop/poten) zal ze wel zwarter zijn maar de lange haren worden wat bruinig. Dus de kleur zal door de kvv niet verbeteren maar de vacht wordt wel anders. Zachter en voller en ze zal ook minder verharen.
Door Too
#1143705
Gewoon in een keer overzetten , en duimen dat t werkt ::)
De dametjes waren hier bijna een jaar oud toen ze gewoon over zijn gegaan, eigenlijk begon ik wat dat betreft nogal naief, nooit aan gedacht dat ze zouden kunnen weigeren
En ze hebben tot dusver niets geweigerd [op verse sardien na]

Ik zou de kvv niet meteen mengen met blik of vis, als ze t argwanend bekijken een scheutje warm water erover en dan maar s even aankijken..

Ben benieuwd
Door Nouchka
#1144262
Bedankt al voor de reacties.
En inderdaad, Anaïs haar kortere haartjes zijn zwarter.  Ik vind het gewoon jammer dat haar kraag zo bruinig is.  Ze ziet er prachtig uit (eigen kind, schoon kind  ;)-, maar dat bruin ontsiert haar wat.  Vroeg me gewoon af of dit te verhelpen is.

Wat die KVV betreft, ik betaal nu Royal Canin brokken 4 kilo aan 33 euro.  Gek moet ik al niet doen om daar onder te zitten denk ik zo?  Of wel?  Wat kost die BIbi en Bandit?  Bibi heb ik in een topic aan 1 e 70 gevonden als ik me goed herinner, mar Bandit vind ik geen prijs van.

Die prooidieren die jullie geven, is dat met huid en haar/veertjes?  Ik denk dat ik toch ook in het begin een paar keer moet slikken.  Maar ik heb me er bij de honden ook vrij snel kunnen overzetten.  En dat vooral door het feit dat ze het SUPER vinden.  Je ziet ze gewoon met smaak eten. En dat wil ik bij mijn katzels ook.

Nu staat er heel de dag een bakje met brokken.  Nu gaan ze moeten leren om elk uit hun eigen bakje te eten zeker?  En dit binnen een bepaalde periode, of het wordt slecht?  (Of pure marteling voor de honden die dit ruiken en er niet aan mogen komen :D)
Door Too
#1144286
Je hoeft natuurlijk geen hele dieren in de vacht te voeren, de kwartel die ik voer is al gepluimd zonder ingewanden, ziet eruit als een erg klein kipje [ de duif en konijn die ze af en toe krijgen idem] Barf voor katten is net zo makkelijk [of moeilijk ;)] als voor honden
Er zijn hier heel veel barfkatten die geen prooidieren als muis ed krijgen, hoor.

Voor prijzen en verkrijgbaarheid zou je een mailtje aan Bandit kunnen sturen.
Door indra
#1153438
nou ik heb geen moeite om mijn kat over te zetten, had kippennekken voor de honden gehaald en de kat werd een waar tijgertje en jatte de kippennekken uit de bakken die op het aanrecht stonden om verdeeld te worden, schrok er eerst van want wist niet of ie ze wel weg kon krijgen maar hij kouwt erg goed dusss.... hij doet voortaan gewoon mee!!  :)
#1154007
indra schreef: nou ik heb geen moeite om mijn kat over te zetten, had kippennekken voor de honden gehaald en de kat werd een waar tijgertje en jatte de kippennekken uit de bakken die op het aanrecht stonden om verdeeld te worden, schrok er eerst van want wist niet of ie ze wel weg kon krijgen maar hij kouwt erg goed dusss.... hij doet voortaan gewoon mee!! :)
Echte barftijger dus!
Menig katteneigenaar zit hier nu met groene wangetjes van de jaloezie ;D

Enne ... FOTOOOS!
Door Borke
#1155282
Super zeg!

Overigens dat zwarte katten bruinig kleuren komt inderdaad door het zonlicht maar zeker ook door de genen.
Wij hadden een pikzwarte Maine Coon kater die uit een lijn van effen gifzwarte katten kwam en zijn vacht verkleurde dus niet in het zonlicht en die van zijn zwarte zoon dus ook niet  8)
#1155441
Volgens mij, als ik me goed herinner, is er een verschil tussen echt zwart (vaak met een of meer witte aftekeningen, dus eigenlijk een vorm van bont) en heel erg donker cypers, dus met een streepje erin. Veel helemaal zwarte katten zonder enig wit zijn eigenlijk heel donkere streepjes, en dat zie je als ze in de zon zitten. Je ziet dan echt het cyperse patroon erdoorheen schemeren, in tinten heel erg donkerbruin. Bij zwart met witte zie je dat niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door