Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ashley
#1153951
Ik ben bezig met een menu te maken voor Pluto en Loesje. Maar wat ik erg moeilijk vind is dat ik ze wel 2x per dag eten wil geven, Pluto gaat anders gal spugen, maar dan krijgen ze dus 2x per dag 100 gram. Kan ik ook bijv. alles in verhouding bij elkaar gooien, dus groente, kop en spiervlees, orgaan tot bijv. 1 kilo en er dan porties van maken van 50 gram? S'avonds kunnen ze dan vleesbot eten en dan afhankelijk van dat gewicht in de ochtend zo'n portie met alles door elkaar. Ik heb nu bijv. vanavond eendennekken die wegen elk 125 gram dus is er nog 75 gram over. Dat wordt dan een heel gepuzzel met grammetjes van dit en grammetjes van dat.....terwijl als ik alles door elkaar gooi ( wel variatie natuurlijk) dan kan ik zo'n zakje pakken uit de vriezer...

Misschien een beetje een warrig verhaal geworden, ik heb het wel in mijn hoofd maar krijg het niet goed hier over gebracht maar misschien is er toch nog iemand die snapt wat ik bedoel en mij hier advies in kan geven.

Groetjes Joke
Door Stef@nie
#1154130
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar dan zou je dus elke dag een vleesbot geven én 50 gram van de mix? Dan moet je wel in die mix inderdaad goed de verhoudingen in de gaten houden. Het lijkt mij niet zo heel makkelijk. Kan je niet gewoon wat grotere en kleinere porties van alles maken en, afhankelijk van het vleesbot van die dag, een grote of kleine portie erbij geven? Het komt niet op een grammetje, dus heel exact hoeft het niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#1154162
Als je het spiervlees, orgaanvlees en groente voor een week (of twee weken) bij elkaar doet en mengt en je verdeelt het in dagporties en vriest die in, kan je dat rustig elke dag geven. Over die week (of twee weken) krijgt de hond dan toch de benodigde stoffen. Het maakt niet uit als dat mengsel niet elke dag precies hetzelfde is. 
Persoonlijk geef ik nooit vleesbot zonder iets erbij (tenzij het rijk bevleesd bot is zoals bijv. een kippepoot), want anders zitten ze hier een kwartier op hun hurkjes zonder dat er wat uitkomt :-X. En andersom geef ik niet graag vlees/groente zonder bot want dan moet ik broekjes wassen  ::)
Gebruikersavatar
Door kira
#1154199
Ik zou ook zeggen, meng het orgaan en vlees met elkaar. Groente allemaal in dagporties invriezen. Dan de weekhoeveelheid vleesbot bij elkaar in een zak. En iedere dag een stuk vleesbot pakken en de groente, de rest aanvullen uit de zak met orgaan/vleesmix. Als je dan eerst voor een paar weken orgaan/vlees bij elkaar doet en dat halveert in porties van 500 gram en invriest, pak je steeds zo'n zak eruit, die is voldoende voor ongeveer 5 dagen, en in de koelkast blijft het, is mijn ervaring, zeker zo lang goed. Door de vleesmix/orgaan voor een paar weken eerst te mengen, is je afwisseling helemaal mooi. Ik zou de groente niet door de mix heendoen in de vriezer, dat gaat onderin het zakje zitten en pak je er niet meer goed uit (is mijn ervaring van de zakkies/bakkies dilemma dat ik gehad heb, ik vries nu de portie's groente in in huzarensaladebakjes die ik hergebruik, van de éénpersoonsbakjes).
Door ashley
#1154216
Ok, ik ga dus het vlees en orgaan bij elkaar doen en de groenten apart. Ik wil ze dan s'morgens een mixje geven en s'avonds een bevleesd bot. Ik heb eendennekken, kippennekken, kipkarkas, kwartel, konijnenkopjes . Van het spiervlees heb ik, geit, paard, kip, konijn en rund en van het orgaan maagjes, hartjes, lever en long van diverse diersoorten.
Kan ik met de groenten niet de groente geven die ik zelf ook die dag eet? ik eet zeker 5x in de week verse groenten dus dan kan ik makkelijk iets er vanaf halen en dan ongekruid en ongezouten voor de honden bereiden of niet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door