Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#1152256
Bij het hoekje honden staat veel info over wel/niet laten enten.
Nu is zolderkat vroeger altijd geënt, maar de laatste twee en misschien al wel drie jaar niet meer. En dacht ik, zo dat nou erg zijn? Ze is niet meer geënt omdat ze een buitenkat is, die er nooit was. Sinds we barf doen, is ze er wel op vaste tijdstippen, en ze laat zich op het moment ook weer heel goed oppakken. Dus als er wel geënt zou moeten worden, zou ik dat nu wel kunnen doen. Ze is, voor zover ik als leek kan zien, kerngezond. Waartegen zou ze geënt moeten worden, kan dit achterwege blijven, en als ik het niet doe, hoe is dan het risico?
Haar meenemen naar de d.a. zal erg veel stress geven.
Door Too
#1152442
Ga even meelezen, ik ben er nog [steeds] niet helemaal uit.

Niesziekte gaat er sowieso niet meer in, ze hebben in t asiel de volledige 'kittenserie' gekregen, ik zie dat als een griep cq verkoudheid een gezonde kat  moet mi in principe voldoende weerstand hebben om dit t hoofd te bieden. Denk dat buitenkatten ook regelmatig tegen een virusje aanlopen waardoor t systeem regelmatig een boost krijgt, 'k vermoed dat binnenbeesten meer moeite zullen hebben met een passerende germ.

Kattenziekte en...?.. Geen idee, maar dan toch zeker niet jaarlijks- de da bekende vorig jaar dat zij haar [binnen]katten niet meer ent..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1152599
ik laat ot enten, als ik weer op de been ben. sien krijgt dit seizoen niets, misschien komende herfst ook een titertest.
poet wordt ook niet meer geënt. ze is al 13, en heeft in het verleden wel eens entingen gehad. ik ga er van uit dat ze in de loop der jaren al genoeg afweer heeft opgebouwd. ze is altijd best gezond geweest, totdat de voedselallergie de kop opstak. en ze heeft in december voor de eerste keer een oogontsteking gehad.
met barfen gaat haar conditie (en ik neem aan ook afweer) weer omhoog.

swarts (jaartje of 16) wordt ook niet meer geënt. dat durft meneer koekje niet aan.
Gebruikersavatar
Door kira
#1153091
Werken de prikken bij een kat net als bij een hond, of ik bedoel, misschien even anders uitwerken, zijn katten prikken te vergelijken met de Weil / Kennelhoest prikken, die dus hun werking na een korte periode verliezen, of meer zoals de hondeziekte prik, die als die aanslaat langdurig zijn werk kan doen? En krijgt een kat ook prikken tegen ziektes die ook in andere vormen voor kunnen komen, zeg maar zoals de Weilprik bij de hond, die slechts werkt tegen een deel van de mogelijke verwekkers van deze ziekte?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1153142
bij niesziekte wel denk ik, dat kan je vergelijken met een griepenting bij mensen. griep wordt door meerdere ziekteverwekkers veroorzaakt, en de enting kan deze nooit allemaal overlappen.
kattenziekte is 1 ziekteverwekker.
Gebruikersavatar
Door kira
#1153285
is kattenziekte dodelijk of alleen voor kittens en oude katten? Je leest het wel, ik weet niets van de gezondheid van katten, dus ook niet van enten. Als ik naar de da ga, zal ze zeggen alles erin en braaf terug komen, maar dat zeggen ze bij een hond ook, en bij de hond doe ik dat dus ook niet. Wat zit er buiten kattenziekte en niesziekte nog meer in de enting van een Kat?
Door flin
#1153315
Onderzoek naar de duur van de bescherming na vaccinatie heeft vragen opgeroepen naar de benodigde frequentie van de herhaling van de inenting. Laboratoriumtesten kunnen bepalen of de hoeveelheid antistoffen in het bloed van de kat hoog genoeg is om de kat te beschermen tegen infecties. Als de antistoffentiter in het bloed hoog genoeg is, dan zou de kat beschermd moeten zijn tegen infectie met het desbetreffende virus, en is er geen noodzaak om de enting te herhalen.

Aan het einde van de jaren '90 hebben de grote Amerikaanse diergeneeskundige organisaties (AAFP, AVMA en AAHA) de volgende consensus bereikt betreffende vaccinaties:
   

1.  Vaccinatie is een complexe geneeskundige procedure en moet als een medisch probleem benaderd worden.   

     
  2 Geen enkele vaccinatie is altijd veilig, geen enkele vaccinatie is altijd succesvol in het voorkomen van de ziekte en geen   
     enkele vaccinatie is altijd bij alle dieren nodig.   
     
  3. Vaccinatieschema's voor katten moeten bepaald worden op 'dier voor dier' basis en men dient geen zogenaamde   
      standaardschema's te gebruiken.   
     
  In plaats van de gedachten uit de vorige eeuw (elke kat moet elke inenting elk jaar krijgen) zijn er nieuwe doelen gesteld:   
     
  1. Vaccinatie van een zo'n groot mogelijke hoeveelheid van de dieren in risico populaties voor een bepaalde ziekte.   
     
  2. Vaccinatie alleen tegen de besmettelijke ziektes voor welke er een realistisch risico bestaat dat de kat aan de                 
      besmetting bloot gesteld zal worden en deze ziekte mogelijk kan ontwikkelen.   
     
  3. Vaccinaties moeten zo vaak als nodig gegeven worden.   
     
  Voor alle vaccinatievloeistoffen die de AAFP (American Association of Feline Practitioners) aanbeveelt is bewezen dat ze de kat beschermen tegen ernstige besmettelijke ziektes. Vier van de tien beschikbare vaccinaties worden genoemd als basis vaccinatie. Deze "basis" vaccinaties zijn nodig voor alle katten en bieden bescherming tegen de volgende virussen:
   
     
  1.Kattenziekte, (of katten panleukopenia virus) FPV - is de veroorzaker van deze potentieel dodelijke, erg besmettelijk   
     ziekte, welke wordt gekarakteriseerd door hoge koorts, braken, diarree en beschadiging van de hersenen.   
     
  2. Calicivirus, FCV - veroorzaker van luchtweg en mond infecties.   
     
  3. Herpesvirus, FHV - veroorzaker van luchtweg en oog infecties.   
     
  4. Hondsdolheidvirus, (rabiës) - veroorzaker van infecties van het zenuwstelsel. Een dodelijke ziekte die ook
   
      overgebracht kan worden op mensen en andere zoogdieren. Nederland is rabiësvrij (alleen vleermuizen zijn besmet   
      met het rabiësvirus), maar voor reizen naar het buitenland is een rabiësenting wettelijk verplicht.   
     
  De aanbevelingen (richtlijnen) van AAFP voor FPV, FCV en FHV entingen zijn: alle kittens moeten voor de eerste keer ingeënt worden op een leeftijd van 6 weken, dan elke 2 - 3 weken tot na de leeftijd van 12 weken boosteren (herhalen van de enting) De volgende vaccinatie is 1 jaar na de kittenentingen, de daarop volgende vaccinatie elke drie jaar.
   
     
  De zes andere vaccinaties worden beschouwd als "non-basis" vaccinaties. Gebruik van deze vaccinaties moet per individueel geval beoordeeld worden, afhankelijk van verschillende factoren.   
     
  1. Leukemievirus, FeLV - veroorzaker van lymfosarcoma. (lymfeklierkanker)   
     
  2. Chlamydia - veroorzaker van luchtweg - en oog infecties   
     
  3. Feline infectieuze peritonitis, FIP - dodelijk virale ziekte die eerst symptomen van luchtweg en maag/darm ziekte kan   
      veroorzaken, voordat de ziekte zich verder verspreidt naar andere organen.   
     
  4. Kattenaids, FIV - nog niet beschikbaar in Nederland maar er bestaan plannen om het binnenkort op de markt te   
      brengen. Het is een virale ziekte die de immuniteit van de kat verlaagt.   
     
  5. Giardia - niet beschikbaar in Nederland. Het is een protozoale parasitaire ziekte die voornamelijk symptomen van
   
      het maag/darm kanaal veroorzaakt.   
     
  6. Bordetella - veroorzaker van luchtweginfecties   
     
  Het bepalen van welke kat ingeënt moet worden met "non-basis" vaccinaties en op welke leeftijd, is het onderwerp van vele discussies
   
  Wanneer een kat besmet raakt met een bacterie of virus zal het immuunsysteem van de kat daarop reageren met het maken van antistoffen tegen dit virus of deze bacterie. Door vaccinaties worden dode of levende (of deeltjes van levende) virussen of bacteriën aan de kat toegediend. De concentratie van de antistoffen die in het bloed van de kat aanwezig zijn wordt "titer" genoemd. Theoretisch gezien zou een hoge antilichamentiter een aanwijzing zijn dat de immuniteit tegen het betreffende virus of de bacterie goed is. De vorige vaccinatie heeft een goede immuun respons opgewekt en een hoge antilichamentiter veroorzaakt, herhaling van die enting is dan niet nodig. De hoogte van de antilichamentiter tegen rabiës, FPV, FCV en FHV is een goede indicatie voor bescherming tegen deze ziektes, terwijl dit voor andere ziekten niet zo is.
   
     
  Het belangrijkste advies dat de AAFP, AAHA en AVMA geeft, is dat elke katten eigenaar samen met zijn/haar dierenarts moet bepalen welke entingen worden gebruikt en wat het juiste entschema voor zijn/haar kat of katten is. Kortom, er bestaan geen "foute of goede" vaccinatieschema's. Elke kat en elke cattery moet zijn eigen vaccinatieschema ontwikkelen, die volledig anders dan andere cattery's kan zijn en toch in beide cattery's de katten goed en volledig gevaccineerd zijn. Die gedachte heeft veel tijd nodig om geaccepteerd te worden door dierenartsen, kattenverenigingen en katteneigenaren.
   
   
   
  Het is dan ook erg belangrijk dat kattenfokkers en dierenartsen de nieuwste ontwikkelingen betreffende entingen blijven volgen. Er zijn veel onderzoeken gaande op het gebied van het inenten en er worden steeds nieuwe gegevens uit deze onderzoeken bekend gemaakt. Zo heeft een recent onderzoek aangetoond dat katten die subcutaan (onder de huid) ingeënt zijn met een combinatie-enting tegen FPV, FCV en FHV, antilichamen tegen hun nieren ontwikkelen. Dit wil niet automatisch zeggen dat ze daardoor ook nierfalen ontwikkelen. Er is nog veel onderzoek nodig om de relatie tussen nierfalen en het ontwikkelen van antilichamen tegen nieren te bepalen.
   
     
  Recentelijk is in Nieuw Zeeland de vaccinatie tegen FPV, FHV en FCV door een groot farmaceutisch bedrijf geregistreerd voor 3-jaarlijks gebruik. Dus de grote farmaceutische bedrijven hebben nu ook aangetoond dat hun producten goede bescherming bieden tot drie jaar na het enten.
   
     
  Mijn mening (als Fellow member van de AAFP) is dat de richtlijnen van AAFP voorlopig opgevolgd kunnen worden. Deze richtlijnen zijn samengesteld door Amerikaanse vooraanstaande onderzoekers. De eerste versie was in 1998 opgesteld, deze versie is in het jaar 2000 aangepast.
   
  Voor meer informatie  http://www.aafponline.org/ voor de originele richtlijnen van AAFP   
     
  of op http://www.winnfelinehealth.org/health/ ... eries.html voor commentaar op de AAFP richtlijnen van Susan Little in de Cat Fanciers Almanac

Tekst Dr. Emil Višnjari?
Laatst gewijzigd door flin op zo 18 jan 2009, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1153379
onze eigen katten , in elk geval de 2 oudsten van 8 en 11 jaar zijn waarschijnlijk (overmatig/jaarlijks) geënt,
(die kwamen als herplaatsers) daar ze van 'n aktieve fokker afkomstig zijn,
en met de jongste, die nu 2 is, en in principe z'n kitten-entingen heeft gehad, en toennie een jaar was nogmaals,
wil 'k die laten titeren, om te kijken of 't nogmaals nodig is te enten

dan gaat 't dus om kattenziekte en niesziekte-herpes/calici-virus...
Gebruikersavatar
Door kira
#1153402
Dank voor de info Flin.

Dat titeren, is net als bij honden? Geldt dan ook dat als de kat de eerste paar jaar (volgens mij bij ons 4 jaar, of 5) vol geënt zijn, ze in principe voldoende antistof hebben, en dat als ze het niet hebben, het de vraag is of een nieuwe prik helpt en nodig is gezien evt. geheugencellen?

En FIP is dodelijk, maar niet een basis enting, is daar een reden voor?

Waarop kan getiterd worden? Alleen die eerste 3?

Vragen geven antwoorden en antwoorden roepen dan weer vragen op.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1153423
ik geloof dat FIP hetzelfde is als het onschuldige coronavirus. als dit virus zich muteert, wordt het pas FIP. FIP is in alle gevallen dodelijk (je hebt 2 vormen) en pas te diagnostiseren bij autopsie. en een autopsie kan pas als de kat overleden is.

titeren is op nies- en kattenziekte.
ik geloof dat kattenziekte zowat bijna altijd dodelijk is, niesziekte alleen vaker bij kittens.
Door flin
#1153433
kira schreef: Dank voor de info Flin.

Dat titeren, is net als bij honden? Geldt dan ook dat als de kat de eerste paar jaar (volgens mij bij ons 4 jaar, of 5) vol geënt zijn, ze in principe voldoende antistof hebben, en dat als ze het niet hebben, het de vraag is of een nieuwe prik helpt en nodig is gezien evt. geheugencellen?
klopt
Waarop kan getiterd worden? Alleen die eerste 3?
bij mijn weten wel:
kattenziekte en niesziekte
Vragen geven antwoorden en antwoorden roepen dan weer vragen op.
ja, da's alleen maar goed!

FIP:

De FIP-enting
Er is een enting ontwikkeld voor FIPV. Echter, deze enting is erg omstreden De fabrikant zegt dat er een bescherming is van 69%. Studies van het Cornell Feline Health Center in de VS geven heel andere cijfers. In deze test gaf het vaccin geen enkele bescherming, sterker nog, 52,5% van de gevallen werd (sneller) ziek. Zowel de fabrikant als het Cornell Center hebben geen cijfers hoe de situatie 'in het veld' zou zijn. Het is niet verstandig om een vaccin uit te gaan uitproberen in de eigen cattery!! Het vaccin kan alleen gebruikt worden bij seronegatieve katten, en gedurende een periode van 150 dagen moet de cattery behandeld worden zoals hierboven omschreven bij kittens FIP-vrij grootbrengen. LET OP! Een kat is alleen voor 100% zeker seronegatief als het als kitten zoals boven omschreven is grootgebracht.
Elke kat die het vaccin krijgt zonder dat de kat zeker seronegatief is loopt grote kans JUIST FIPV TE ONTWIKKELEN! Ons advies is daarom ook: NIET ENTEN!


http://www.sokvanneocat.nl/fip.htm
Gebruikersavatar
Door kira
#1153455
Bedankt voor de info. Even voor mij samenvattend. Fip is dus niets voor. Of er is wel iets voor, maar dat kan het veroorzaken. En dat risico zal ik niet nemen.
Voor de kattenziekte en niesziekte is zolderkat dus waarschijnlijk wel beschermd. Ik zou dat kunnen laten titeren. Maar dan moet ik dus naar Tannetje en dan moet ik zolderkat dus veel stress aandoen. Lange autorit en prikken in de poot. Heb voor de honden ook niet iemand dichter in de buurt kunnen vinden die

Komt kattenziekte veel voor in Nederland? En begrijp ik het goed dat de andere ziektes niet dodelijk zijn (nummers 2 en 3 3en 2 en 6?)

Worden in nederland katten ook op Rabiës geënt?

Ben nog in de twijfel wat ik nu ga doen, titeren of niets. In ieder geval niet naar de da hier verderop.
Door flin
#1153491
katteziekte uitbraak
Bij de uitbraak van deze gemene ziekte in Helmond blijkt het virus dusdanig gevaarlijk dat inmiddels (voor zover wij op dit moment weten) ongeveer 10 volwassen katten en 40 kittens zijn gestorven. Ook niet-geënte katten van de eigenaar van de opvang werden getroffen. Een hard gelag als je je inzet voor de opvang van (niet gewenste) kittens. Er wordt nog wel eens gedacht dat het bij oudere katten niet meer nodig is om ze te laten enten. Maar juist die katten zijn doordat ze ouder zijn meer vatbaar voor ziektes. En tegen katteziekte is geen enkele niet-geënte kat opgewassen. Katten die nooit buiten komen lopen natuurlijk minder risico op besmetting. Maar zoals uit het bovenstaande blijkt kun je als mens de ziekte ook overdragen. Een voorbeeld is die aardige vriendin die voordat ze bij u thuis kwam in bovenstaande opvang is geweest om een katje uit te zoeken. Ongewild en onbewust kan zij het virus meenemen naar uw huis.
kira schreef:
Voor de kattenziekte en niesziekte is zolderkat dus waarschijnlijk wel beschermd. Ik zou dat kunnen laten titeren. Maar dan moet ik dus naar Tannetje en dan moet ik zolderkat dus veel stress aandoen. Lange autorit en prikken in de poot. Heb voor de honden ook niet iemand dichter in de buurt kunnen vinden die
kun je bloed laten prikken en op laten sturen?
En begrijp ik het goed dat de andere ziektes niet dodelijk zijn (nummers 2 en 3 3en 2 en 6?)
bij normale afweer niet idd
Worden in nederland katten ook op Rabiës geënt?
niet standaard
buitenland is wel verplicht
Door Lisa
#1163689
Als ik mij goed herinner, heeft Tannetje hier *ooit* eens geschreven dat katteziekte vermoedelijk een kattenleven lang geldig was. Ik heb 2 katten na de kittenenting niet meer geënt. Een kat komt uit een opvang, dacht dat hij na een jaar weer geënt was. Deze kwam met chronische nies, dus de weerstand hiertegen bij de andere twee wordt wel op peil gehouden.
Gebruikersavatar
Door kira
#1164264
Nou ik heb beslist, ik doe niets. Misschien nemen we dan een risico, maar haar vangen, in de auto doen, kilometers rijden naar de da, terwijl ik dan alles afwegend maximaal een katteziekte prik zou doen, terwijl ze daar mogelijk al voor beschermd is (als de enting is aangeslagen), nee dat doe ik haar niet aan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door