Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1149710
er zit een gat in sien, zo in de flank ter hoogte van het heupbot of bovenbeenspier.
het gaatje is kleiner dan een 10 ct muntje en het is oppervlakkig.

een paar dagen geleden (misschien ergens vorige week) heeft sien wss zitten ruzieen buiten en heeft ze klappen gehad. er zit ook een klein korstje op haar hoofd, lijkt alsof ze van iemand een pets met nagels heeft gehad. toen ze na die ruzie weer binnenkwam, zag ik dat een plukje vacht daar omhoog stond.
sien doet verder niet ziek en loopt ook niet mank en eet normaal. het gat lijkt niet ontstoken (of iig niet stevig, moeilijk te zien, want er zit haar omheen), maar er komt wel wat vocht uit. als ik eraan zit, gaat ze een beetje zeuren en mept ze daarna ot even. 's ochtends na het ontbijt (nu dus) is ze erg chagerijnig. ik voel wel een beetje een verdikking rond het gat.

aan de ene kant heb ik zin om gillend met sien naar de dokter te rennen, aan de andere kant vraag ik me af of dat wel nodig is. ik voel er weinig voor om er onnodig AB in te laten doen en een kuurtje te geven. en sien is ook niet de gemakkelijkste met pillen en dingen tegen haar zin doen. en ik ben op dit moment verre van mobiel.
de DA-kliniek zit op 2 tramhaltes en een stukje lopen (en is niet zo goedkoop). de dependance (is iets goedkoper) zit op 10 minuutjes lopen. ik loop momenteel met een kruk, en das erg onhandig de sienmobiel duwen (sien dragen is te zwaar).

kan honing(zalf) een goede optie zijn? kan ik dat er gewoon royaal opsmeren en hopen dat het merendeel op de wond en onder het haar komt?
Door YaYa
#1149716
Klinkt toch alsof ze er last van heeft. En als het een krab of beet van een andere kat is, kan het heel goed gaan ontsteken. En dan hoef je het nog niet eens direct te zien. Het kan ook onderhuids ontsteken gaan ontsteken en dan barst het op een gegeven moment open.
Ik zou zelf proberen de wond open te maken en schoon te maken. En dan eventueel met jodiumoplossing spoelen of wondzalf halen bij de da. Als het echt ontstoken raakt, zal Sien wel aan de ab moeten maar misschien kunt je dit voorkomen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1149742
de wond is open, want er komt vocht uit.
kan betadinezalf of -gel ook? dat verkopen ze gewoon bij het kruidvat en etos, en kan ik nog wel naartoe hupsen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1149767
net even de dokter maar gebeld hoe en wat. ik kreeg de assistente aan de lijn en die vertelde er niets op te smeren. omdat katten er dat er toch meestal aflikken. dan zit het in de kat en niet meer op de wond. wondvocht was niet kwalijk, maar normaal. en omdat het er al toch wel bijna een week zit, was de verwachting er niet dat het zou gaan ontsteken, want dan was dat al gebeurd. dat sien goed loopt en goed eet en drinkt is een goed teken.
het was belangrijk dat de wond kleiner werd of een korstje op zou komen. aangezien het al donderdag is, en ik moeilijk zit qua lopen, zei ze me morgen terug te bellen en eventueel dan die avond langs te komen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1149943
ik zou t even aankijken meis..
het is positief dat t open is..
want pas als t gesloten is snel nadat t gebeurt is.. dan krijg je juist die abcessen..
het is een voordeel dat t in dr flank zit.. want als er vocht inzit dan loopt dat eruit..
en als t open is.. krijgt het die kans..
ws houdt sien t zelf open.. en dat is goed..
dan hoef jij dat niet te doen..
dat er dikke randen omheen zitten wijst wel op wat ontsteking.. maar nogmaals.. als sien t openhoudt.. krijgt t geen kans om een abces te worden..
een lichte ontsteking hoeft geen probleem te zijn mits ze zelf gewoon lekker tierig blijft..

ik zelf zou dus niet gaan..
de d.a. kan er ook niks mee..
dichtmaken is niet goed.. want dan gaat t dus woekeren van binnen..
misschien dat ze er 1 nietje of hechting in zouden doen.. ik weet niet precies hoe groot t is..
maar dan laten ze een deel toch ook open zodat de viezigheid eruit kan..
dat t pijn doet is logisch.. maar ook katjes hoeven niet altijd zonder pijn te zijn..
zo is t leven nou eenmaal..

ik zou dr met rust laten en haar goed in de gaten houden..
als t op een bepaald moment dichtgaat.. dan moet je het NOG beter in de gaten houden..
maar ik denk dat ze goed bezig is met zelf open en schoon houden..

ik vind dat je niet op pad hoeft..
een ab kuurtje zou kunnen.. dat zou wel helpen tegen een evt. beginnende ontsteking..
en zou het vormen van een abces na sluiting van de wond wel tegengaan..
maar je kunt ook kiezen voor t risico..
wanneer de wond sluit en je heb t gevoel dat t begint te ontsteken.. kun je het ook weer open peuteren zodat de viezigheid eruit kan..
meestal is dat wel genoeg om het toch te laten helen..
t duurt langer dan wanneer er een hechting ingaat.. maar de meeste d.a's doen dat liever niet bij een kat bij mijn weten.. :)
Door Mevroi Kruim
#1150069
Met Lyda eens, ik zou er ook niks aan doen. Als het netjes open is dan gaat het meestal vanzelf wel weer over. Het draineert goed dus dat is prima, juist als het te snel dichttrekt is dat bij kattenkrabben of -beten kwalijk omdat die bijna altijd gaan ontsteken en dan heb je zo'n lekker abces  :-X
Ik zou zelf ook niet aan een 'preventieve' ab-kuur beginnen, maar dat ben ik ...
Soms krijgen we het idee dat onze beestjes (of wijzelf) helemaal niks meer zelf kunnen en voor alles een pilletje of poedertje nodig hebben, maar da's echt niet zo! Juist dieren zijn heel goed in het zelf organiseren van dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1150192
het is ook allemaal zo ingewikkeld hè. lees je op inet dat door de kat eraan likken funest is (bacterieen uit de bek komen zo in de wond), zegt de assistente dat het juist goed is (ze houdt het dan schoon). en ik kan zelf niet meer goed nadenken als er iets engs met mn eigen haarballen is. en ze hebben nog nooit iets heel ergs gemankeerd en zijn eigenlijk gewoon kerngezond, dus ook van lullige dingetjes kan ik gelijk niet meer nadenken  :-[
ik heb net de wond nog eens goed bekeken met het zaklampje, en de huid ziet er echt geweldig mooi uit. schoon, roze, nette wondranden. er begint zich heel langzaam een soort korstje te vormen, samen met haren die erop geplakt zitten. het doet ook niet meer zeer als ik eraan zit te pielen (sien mekkert al als er een stofje op haar neus zit).
dus eigenlijk gaat het allemaal voorspoedig en goed, nu moet dan nog in mij internaliseren.
Gebruikersavatar
Door kira
#1150237
Ik zou ook niets doen. Onze andere zolderkat, die er niet meer is, heeft denk 3 jaar terug in onze vakantie vastgezeten met halsbandje en daarbij haar oksel helemaal opengevreten, bandje bleef zitten, zat er half in, stinken, smerig niet normaal. De da zei toen, als een kat door de helft ligt en je legt iedere helft in een hoek van de kamer groeit het zelfs nog vast. Met dat in mijn gedachte ben ik redelijk afwachtend met naar de da gaan met zo'n kat. Dat geeft ook heel veel stress voor een kat en dat is wellicht nog schadelijker. Ik zou zelf even noteren hoe groot het is, en hoe het voelt en nog even aanzien. Hoop dat het goed komt met Sien. Schrok wel even bij de tekst, een gat in Sien.
Door verwonderd
#1150256
[quote="koekje"]
het is ook allemaal zo ingewikkeld hè. lees je op inet dat door de kat eraan likken funest is (bacterieen uit de bek komen zo in de wond), zegt de assistente dat het juist goed is (ze houdt het dan schoon). en ik kan zelf niet meer goed nadenken als er iets engs met mn eigen haarballen is. en ze hebben nog nooit iets heel ergs gemankeerd en zijn eigenlijk gewoon kerngezond, dus ook van lullige dingetjes kan ik gelijk niet meer nadenken  :-[
ik heb net de wond nog eens goed bekeken met het zaklampje, en de huid ziet er echt geweldig mooi uit. schoon, roze, nette wondranden. er begint zich heel langzaam een soort korstje te vormen, samen met haren die erop geplakt zitten. het doet ook niet meer zeer als ik eraan zit te pielen (sien mekkert al als er een stofje op haar neus zit).
dus eigenlijk gaat het allemaal voorspoedig en goed, nu moet dan nog in mij internaliseren.
[/quote]
Succes koekje, beterschap voor Sien  :-*
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1150320
[quote="koekje"]
het is ook allemaal zo ingewikkeld hè. lees je op inet dat door de kat eraan likken funest is (bacterieen uit de bek komen zo in de wond), zegt de assistente dat het juist goed is (ze houdt het dan schoon). en ik kan zelf niet meer goed nadenken als er iets engs met mn eigen haarballen is. en ze hebben nog nooit iets heel ergs gemankeerd en zijn eigenlijk gewoon kerngezond, dus ook van lullige dingetjes kan ik gelijk niet meer nadenken  :-[
ik heb net de wond nog eens goed bekeken met het zaklampje, en de huid ziet er echt geweldig mooi uit. schoon, roze, nette wondranden. er begint zich heel langzaam een soort korstje te vormen, samen met haren die erop geplakt zitten. het doet ook niet meer zeer als ik eraan zit te pielen (sien mekkert al als er een stofje op haar neus zit).
dus eigenlijk gaat het allemaal voorspoedig en goed, nu moet dan nog in mij internaliseren.
[/quote]
meis..
een kattenbek is in zoverre vies..
als ze ons bijten.. zij we de l*l als t even tegenzit.. en dat ligt volgens mij geheel aan ons..  :D
maar.. ik weet zeker dat iedere kat wel 100 wondjes oploopt in zijn leven waar hij lekker aan likt..
en ik noem maar een cijfer.. puur op de gok..  in een kattenleven loopt een gemiddelde kat misschien een gemiddeld aantal van 2 abcessen op.. misschien iets meer.. misschien iets minder.. de een helemaal nooit.. de ander zomaar 5 achter elkaar..
maar het is echt niet zo dat een kat zon vieze bek heeft.. dat ieder wondje gaat ontsteken..

heb vertrouwen in sientje..
ze is een gezonde kat.. dankzij jou..  :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#1150409
ik had meneer koekje aan de lijn en die vroeg of ze toch niet beschoten was met een luchtbuks  :o
ik dacht zelf van niet, want ik heb geen (klappertjes)pistool gehoord. hoe zit een buksschotwond er uit? ook zo oppervlakkig? en kan ze daar wel gewoon goed mee lopen of geeft dat toch klachten in de zin van mank lopen?
Door Eef+Stippels
#1150411
Ik heb geen idee hoe zo'n schot eruit ziet.
Wanneer het geen schotwond is, maar een 'gewone wond' zou ik er groene leem wondzalf van groene os op smeren (andere belangrijke ingredienten: Illite, Colloidal silver, Calendula officinalis, Glycerin, Vitamine E olie (d-alpha tocopherol), Buxus chinensis, Persea gratissima, Tricticum vulgare, Beta – carotene, Lavendula officinalis, Aloe barbadensis, Mel, Propolis cera, Melia azudirachta, Echinacea purpurea.). Daar heb ik goede ervaring mee.

Wandor heeft twee keer een gaatje in zijn flank gehad, was ie heel hard langs/tegen de vuurkorf gerend. Ik heb vanaf het begin elke keer het gaatje gevuld met de groene leem en je zag het gewoon dichtgroeien, heel mooi. Het voordeel is ook dat het hard wordt, zodat er geen troep in kan komen (ook geen vliegen erbij) en het ook niet overal wordt aangesmeerd waar ze gaan liggen.

Beterschap!
Door brie
#1150470
arme sien
ik dacht ook gelijk aan een wond door menselijk toedoen :-\ heb nog nooit een kat gezien die door vechten zo'n grote oppervlakkige wond oploopt..
sterkte voor je poezendame, zo te horen gaat het allemaal wel goed komen  :-* met haar personeel zal het wat langer de tijd nodig hebben geloof ik  ;)
Door YaYa
#1150478
[quote="brie"]
arme sien
ik dacht ook gelijk aan een wond door menselijk toedoen :-\ heb nog nooit een kat gezien die door vechten zo'n grote oppervlakkige wond oploopt..
sterkte voor je poezendame, zo te horen gaat het allemaal wel goed komen  :-* met haar personeel zal het wat langer de tijd nodig hebben geloof ik  ;)
[/quote]

Door vechten kan wel. Ik heb dat nu in 14 jaar tijd 1x meegemaakt. Maar dan zie je dat ook echt wel. Bij ons was het hele huis besmeurd met bloed toen we thuiskwamen. We konden dus wel direct door naar de da en aan het gedrag van de katten konden we zien wat er gebeurd was. Die 2 katten waren dus samen niet meer te handhaven en we hebben er toen 1 herplaatst. En als je verder geen bloed gezien hebt, denk ik ook niet dat het van vechten is eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1150543
menselijk toedoen lijkt me sterk..
als t een schotwond is.. zit t niet alleen in de huid.. dan moet t wel een vreemde schampschot geweest zijn..
want luchtbuks kogeltjes zitten vaak wel degelijk helemaal in t lichaam dan..
die zie je pas op een rontgenfoto..
misschien is ze ergens aan blijven haken.. een spijker ofzo buiten..
dat ze opgejaagd is door een kat van de buren.. en vervolgens langs een hek is gerend..
dat zou dan eerder kunnen..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door