Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ashley
#1150124
Ik ben bezig om uit te proberen wat mijn hondjes lusten aan vlees en vleesbotten. Nu heb ik al aardig wat geprobeerd zoals paardenkopvlees, zalm, kippennekken en vleugels, eendennekken, hart, lever, maagjes, rauw ei, yoghurt, groenten. Nu heb ik bij mijn bestelling van haaksbarf ( wat ze nu nog voornamelijk eten) konijnenkopjes gehad om te proberen of ze dat lusten. Maar volgens mij zijn die veels te groot voor 1 maaltijd, hoe doe ik dat dan, door midden hakken? Omdat het 2 hondjes zijn van rond de 8 kilo heb ik gekeken bij de kattenbarf topics. Daar zag ik dat katten ook eendagskuikens eten, mag een hond die ook of zullen ze die niet lusten? Zo ja is dat een complete maaltijd? De honden mogen 150 gram per dag dus ik doe nu s'morgens 50 gram kvv en s'avonds 100gram met wat groente, yoghurt of een rauw eitje erdoor. Als ze niet s'ochtends eten gaan ze spugen dus 1x per dag voeren gaat niet lukken.
Maar met nog wat uitbreiding van botten kan ik toch al wel een menuutje voor ze maken?

Alvast weer bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1150132
die van mij waren bang van de eendagskuikens, totdat vinnie erachter kwam dat ze ongevaarlijk waren en begon hij met de kuikens te spelen ???
een eendagskuiken kan je vergelijken met een eitje, dus nee is geen complete maaltijd, daarbij weegt zo'n eendagskuiken niks hoor.
Als je nu kvv geef, dan hoef je er toch geen groente door te doen, of ei oid, je geeft neem ik aan een complete kvv?
een rauw eitje als extra kan natuurlijk altijd!
en je moet niet 1x per dag voeren hoor, het mag wel.. ;)
Je kan best een menu gaan maken, zou alleen wel wat meer verschillende diersoorten gaan geven.
Maar als je over het algemeen toch de kvv blijft geven dan hoef je niet zo nauw te kijken hoor, wbt de barf
Gebruikersavatar
Door pike
#1150373
Hier zijn ze ook alledrie gek op eendagskuikens. Ze hebben er net allemaal een op. Zo'n kuiken weegt ongeveer 40 gram. Het is zeker geen complete maaltijd, het bot dat erin zit stelt echt helemaal niets voor. Het is een beetje een veredeld ei. Hier krijgen ze ze als snackje na de avondwandeling  :D
Als je konijnekoppen te groot/zwaar zijn dan kan je ze in tweeën hakken of knippen. Als je ze hakt doe dat dan als ze nog enigszins bevroren zijn, anders zitten de spetters tegen het plafond  ::) Knippen met de snoeischaar gaat ook best.  ;)
Door Sylvi@
#1150376
Savanne wilde ze nooit eten, tot ik haar van de week zat te 'pesten' met zo'n geel bevroren kuiken voor haar neus, hap slip weg ::) ;D
Savanne lust ze dus wel als 'ijsjes' misschien nu ook ontdooid!? Heb ik nog niet weet geprobeerd.
Door ashley
#1150379
Ik geef nu complete kvv  ( om te proberen wat ze allemaal lusten ben  ik af en toe iets gaan toevoegen van groenten) maar wil dus helemaal zelf gaan samenstellen maar omdat ze dus maar 2x 100 gram mogen vind ik dat een beetje moeilijk qua bot/vlees. Een beetje bot met wat vlees weegt al gauw meer dan 100 gram.
Maar ik ga van het weekend er even voor zitten om wat te puzzelen met de menuutjes.

Zijn er nog andere vleesbotjes die ik ze kan geven die niet teveel wegen behalve de gebruikelijke beginnersbotjes zoals eenden en kippennekken?
Gebruikersavatar
Door pike
#1150388
joke moerman schreef: Ik geef nu complete kvv  ( om te proberen wat ze allemaal lusten ben  ik af en toe iets gaan toevoegen van groenten) maar wil dus helemaal zelf gaan samenstellen maar omdat ze dus maar 2x 100 gram mogen vind ik dat een beetje moeilijk qua bot/vlees. Een beetje bot met wat vlees weegt al gauw meer dan 100 gram.
Maar ik ga van het weekend er even voor zitten om wat te puzzelen met de menuutjes.

Zijn er nog andere vleesbotjes die ik ze kan geven die niet teveel wegen behalve de gebruikelijke beginnersbotjes zoals eenden en kippennekken?
Vleugels (of halve vleugels) van kip, eend en parelhoen, die wegen niet zoveel)voorpootjes van kleine konijntjes ook niet. Ter illustratie: Duc krijgt momenteel een extra maaltje 's avonds omdat ik hem te mager vindt. Ik had vanavond drie halve eendevleugeltjes die wogen samen 125gram dus zo'n 40 gram per stuk.
Kleine karkasjes zijn ook makkelijk in twee helften te knippen  :)
Door Chubby
#1150512
Je kunt ook zo'n konijnkop geven en de dag ervoor of erna wat minder voeren, als zijnde 'balansdag'.

Mijn katten eten ook bot: kwartel, eendennek, kippennek en kipkarkas, konijnvoorpootjes en konijnkarkas, haasbout en hazenrug (ff knippen), lamsribbetjes. Er is genoeg klein botspul te krijgen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door