Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door omadennis
#1149681
Onze kat Bo had donderdag 8 januari j.l. gegeten. Meteen daarna heeft ze alles uitgespuugd, spugen doet ze anders nooit. Ik heb het snel opgeruimd, Bo was meteen de trap op naar boven gelopen. Ik ben ook naar boven gegaan, misschien had ze daar ook nog gespuugd. Boven gekomen schrok ik heel erg. Bo stuiterde als een gek en had een hele dikke staart. Ik kan niet precies omschrijven hoe het ging. Het was wel meteen duidelijk dat er iets goed mis was! Ze kon niet meer op haar achterpoten staan (waren helemaal verlamd) en het onderste deel van haar rechter voorpootje was ook verlamd. Ze kon dus alleen nog maar liggen.
Meteen de dierenarts gebeld, konden meteen langskomen. Hij dacht aan een epileptische aanval of een hersen-bloeding. Maar zeker was het niet. Hij heeft een injectie gegeven voor een betere doorbloeding van het ruggemerg. Ook kregen we 5 pillen (dexoral) mee. Hij dacht n.l. aan een bloedstolsel. Verder hebben we een paar maal telefonisch overleg gehad met de dierenarts. Bo is nog steeds, nu een week later, net zo verlamd als toen het net gebeurd was. De dierenarts denkt dat de pootjes niet meer goed zullen komen, we moeten het voorlopig even afwachten en als het zo blijft nadenken of het nog wel een katwaardig bestaan is en haar anders in laten slapen. Maar dat willen we eigenlijk niet. Ze is pas 7 jaar en we hebben ook een broertje van haar in huis, Puck.
We zijn gisteren bij een dierenziekenhuis geweest voor een second-opinion. Ze hebben haar helemaal onderzocht en vooral om te kijken waar heeft ze nog wel gevoel, en waar niet. In haar beide achterpootjes heeft ze geen enkel gevoel meer, maar het vreemde is daar meteen boven in haar lichaam nog wel.
Ook b.v. haar staart en haar kopje dat werkt allemaal normaal. Ze ziet er ook gewoon goed uit. Ziet alles en hoort alles. Verder over haar lichaam wel normaal gevoel, maar in het onderste deel van haar rechter voorpootje bijna geen gevoel. Ze hebben ook foto's gemaakt, daarop was niets bijzonders te zien.
Zij denken ook dat het gevoel in de achterpootjes bijna zeker niet meer terug zal komen. In het voorpootje misschien op termijn nog wel. Ze vinden het een uitzonderlijk geval en kunnen het niet verklaren. Om  achter de oorzaak te komen zouden we door moeten gaan naar de faculteit voor diergeneeskunde in Utrecht en daar zal ze dan worden opgenomen en doen ze allerlei onderzoeken. Maar het zal aardig wat gaan kosten.
Bo zal er echter nooit meer beter van worden. Moet je onze kat Bo dat nog allemaal aandoen.

Wie heeft ook ooit zoiets bij de hand gehad en/of kan ons meer laten weten?
Groetjes,
Omadennis.
Door Mevroi Kruim
#1149811
Jeetje wat akelig joh! Arme Bo!
Nee, zo iets heb ik nooit meegemaakt. Wel een kat met een hartkwaal die een bloedstolsel kreeg in de grote lichaamsslagader op het punt waar die vertakt en 2 delen, 1 voor elke achterpoot. Maar die verging van de pijn, hij krijste het echt uit. En z'n achterhand werd gelijk ook koud en slap. Hij heeft nog een behandeling gehad voor het stolsel maar dat werkte niet, en na 2 dagen was z'n achterhand ook afgestorven dus hij is ingeslapen helaas.
Is de achterhand van Bo wel doorbloed?
Door omadennis
#1149839
[quote="Kruimel"]
Jeetje wat akelig joh! Arme Bo!
Nee, zo iets heb ik nooit meegemaakt. Wel een kat met een hartkwaal die een bloedstolsel kreeg in de grote lichaamsslagader op het punt waar die vertakt en 2 delen, 1 voor elke achterpoot. Maar die verging van de pijn, hij krijste het echt uit. En z'n achterhand werd gelijk ook koud en slap. Hij heeft nog een behandeling gehad voor het stolsel maar dat werkte niet, en na 2 dagen was z'n achterhand ook afgestorven dus hij is ingeslapen helaas.
Is de achterhand van Bo wel doorbloed?
[/quote]

Ja haar achterkant wel,het zit achter aan haar onderpootjes,daar heeft zij helemaal geen gevoel meer in,de dokter kon daar met een bloedvaten tangetje in knijpen,maar helemaal geen reactie :'( en haar rechter voorpootje ook aan de onderkant,het is ook volgens de dokter heel bijzonder.

omadennis
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1149947
jeetje wat akelig!!!
misschien zou je eens naar dorit aharon kunnen gaan..
www.kreupeldier.nl
als t met de wervels te maken heeft weet zij vaak wel te vinden wat het is..
soms zie je niks op een foto maar kan zij dus wel zien of er iets aan de hand is met evt. hernia's of weet ik wat..
ik geloof eerlijk gezegd niet dat daar iets uitkomt.. maar het is wel een optie als je toch verder wilt kijken..
en ik denk ook dat omdat het nu al zon tijd geleden is dat het begon.. je eigenlijk niet veel verbetering meer kan verwachten als t te maken heeft met beknelde zenuwen oid..


sterkte met bo..
Door verwonderd
#1150261
Wat een afschuwelijk verhaal.

Heel veel sterkte toegewenst en wijsheid met het nemen van beslissingen.

Ik weet niet of ik het mijn kat zou aandoen om naar Utrecht te gaan, eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat Lo zou aandoen..
Door Zuske
#1150528
Wat een vreselijk verhaal, ik heb dit in oktober ook meegemaakt. Onze kat Broertje had ook opeens verlamde achterpootjes. Natuurlijk gebeurt zoiets  altijd in je vakantie (dus niet je eigen da) en op een zondag. Wij naar de (vee)arts, wist er geen raad mee. kreeg spierversterkende injectie en prednison. De dag daarna mijn eigen da gebeld. Hij vermoedde (door de telefoon) dat het mogelijk een bloedstolsel was veroorzaakt door..... Naar een dierenarts (andere gegaan), diende een rontgenfoto gemaakt te worden, deze wees niets uit (zat wel weer 2 dagen tussen)...moest een echo van het hart gemaakt worden, da had geen echo, dus op zoek naar weer een andere da. Ondertussen moest Broertje wel aspirine hebben om te proberen het stolsel op te lossen. Belangrijk is dat de pootjes in beweging blijven, dus we hebben wat oefeningen gekregen.
Echo wees uit, Broertje had HCM (hartfalen), door het slecht pompen van zijn hartje (eerder niets gemerkt en een paar maanden ervoor nog controle). Was erop of eronder, Broertje kreeg 'heparine' om te proberen om het stolsel te doen oplossen, plastabletjes (al eerder injecties want er zat wat vocht) en harttabletjes. Vooruitzichten waren niet erg rooskleurig. De dag erna kreeg Broertje het opeens benauwd, wij als de wiedeweerga (het was zaterdag) naar de da....ging niet goed, kreeg een kleine inwendige bloeding
maar door de bloedverduners werd hem dat fataal. In onze armen is hij 1 minuutje na aankomst gestorven We waren meer dan doodziek.
Wil je niet verontrusten, maar ook niet rooskleuriger voorschrijven dan het is....ook verteld wat wij hebben meegemaakt, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Wens je heel veel sterkte en wijsheid.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1150557
Wat een naar verhaal.
Omdat het drie pootjes zijn, is het onwaarschijnlijk dat het uit de rug komt. Is dat voorpootje wel weer ok?
Geen idee wat het is. Klinkt een beetje als een polyneuropathie. het zou ook een vergiftiging kunenn zijn geweest.
Er is toen ooit zo´n brok geweest een hele poos terug waar katten verlamd van raakten. Maar dat gaat dan veel geleidelijker.
Ik ben bang dat het heel moeilijk wordt te achterhalen wat er precies aan de hand is.
Door brie
#1150893
Wat een verschrikkelijk verhaal  :'(
Ik heb nog nooits zoiets meegemaakt dus ik kan je niet helpen helaas :-\
Ik weet wel dat ik een kat met 2 verlamde achterpootjes geen katwaardig bestaan vind hebben..Dan was de keus niet moeilijk als er niks aan gedaan kon worden.
Sterkte met je beslissingen en een knuffel voor je patient
Door omadennis
#1153174
Het gaat met Bo helaas nog ongeveer hetzelfde.
We zullen haar dus vermoedelijk binnenkort wel moeten laten inslapen.
Behalve dat 3 pootjes verlamd zijn ziet ze er geweldig uit, ze is nog geen 8 jaar,
ze is vreselijk lief en we hebben ook nog een broertje van haar in huis.
Dus het is best een moeilijke beslissing voor ons om haar kwijt te moeten raken.
Door omadennis
#1153702
Haar voorpootje lijkt iets beter te gaan.
We hebben bij de dierenartsen al geinformeerd
maar omdat in de achterpootjes helemaal geen
enkel gevoel meer zit geven zij ons geen enkele
kans op verbetering met fysio.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1153858
nee dat zou ik ook denken..
als ie nog blij is en niet alles laat lopen.. zou je misschien een rolstoeltje kunnen overwegen..
er zijn katten die zich daar goed mee redden en nog heel blij kunnen zijn..
omdat ie nog zo jong is..
maar dan moet je wel heeeeeeel goed kijken of de kat dat wel aankan en of die nog gelukkig is..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door