Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#1148195
toch een probleempje hier:

m'n opslag kwa vries is niet groot, wèl rekening gehouden met feestdagen, en die prima doorgekomen, kwa kattenvoer, en toen:

Miep de Muts de sukkel weer aan de kwakkel;
dunne poëp; 'k noem 't geen diarree, wel 1 x op 'n dag dunne flats

Muts is al 'n moeilijke eter, (en mij te mager) en dus kipfilet, mager rundvlees en witvis gehaald.(normaal heel errug lekkur) .vermengd met gemalen snufje eischaal, de probiotica en nog wat l-lysine met cats-claw...
dat leek goed te gaan en na 4 dagen zat er weer een vorm in de ontlasting...
daarna gehakte duif gegeven, en weer was de ontlasting dun, dus terug naar bovenstaand menu...

en nu vindtie 't allemaal maar matig te vreten; een soort van uitgekeken op...ofzo...
 en  ben 'k zo vrij (?) geweest om rodi-vlees-enkelvoudig, en rodi-hart-enkelvoudig mee te nemen...(en smuldier-kip, en rund-enkelvoudig)
2 schijven ontdooit, door elkaar gemengd en verrèk; hij vrat 't! 't is ook wel heel fijn gemalen,
maar zit er iets van bot in de rodi? bij mijn weten zit er in de vlees-variant-enkelvoudig zelfs pens; iets wattie altijd vies vondt...
ga 'k hier ook nog eischaal bij doen?
en nog een ander probleempje is dat m'n vries nu wèl echt bijna leeg is , omdat m'n poelier wegens glibber er niet was afgelopen vrijdag...

  Miep gaat niet lekker,
't lijkt een oude sok, maar zou niet ouder zijn dan 'n jaar of 11, 12, daarnaast is't een moeilijke eter,  is al te mager, en heeft regelmatig vieze ogen en neus...wat dan ook weer overgaat, en nu dus matige ontlasting...

 die andere jongens varen in principe wel, en vreten alles...met goed poëpeindresultaat...

iemand ideën?

toch 'n keer bloed laten prikken?

(ohw; en zeker weten dat er geeen kerstslinger in zit...)
Laatst gewijzigd door flin op ma 15 jun 2009, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#1148363
Volgens mij zit er in Rodi inderdaad geen bot en buiten de hart en lamsversie in de rest wel pens. Kan het er niet aan liggen dattie op het moment liever gemalen hap heeft? Maar aan de andere kant heeft ie weer wel last van gehakte duif en dat is dus ook fijn.
Als je het echt niet vertrouwd zou ik er een bezoekje aan de da aan wagen. Qua prooitjes enz kan ik je niet helpen. Wel heb ik nog 2 vriezers tjokvol liggen met cb. Maar weet niet of je dat wilt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1148389
als je het niet vertrouwd en toch wel denkt dat het niet een eenmalige bevlieging is, zou ik even naar de dokter gaan.
tanden laten controlen, en pre-aenestisch onderzoek (bloedonderzoek naar nieren en lever en suikerspiegel) laten doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1148536
even een aanvulling op mn vorige nogal bondige berichtje.

dat bloedonderzoek wat ik bedoel, doen ze meestal bij oudere katten voordat deze geopereerd worden. om te kijken hoe de organen (nog) functioneren, en of ze de narcose wel aan kunnen of deze aangepast moet worden. zo'n standaard bloedonderzoekje kan best waardevol zijn. als er iets niet goed mocht zitten met lever/nieren/weetikveelwat, kan is dat via zo'n onderzoekje gelijk op te sporen en kan er een uitgebreider onderzoek plaatsvinden.
toen ik poet vorig jaar naar de DA sleurde, heb ik dat ook laten doen (en afkrabsel laten maken en FIV en FeLV test). ik was met Poet als de dood voor nierfalen en suikerziekte, omdat ze het jaar daarvoor duidelijk kwakkelde en wel eens waggelend de kast afkwam. ze leek veel minder stabiel in haar achterpoten, en dat kan ook door diabetes of nierfalen komen. gelukkig was het allemaal naar behoren voor haar leeftijd.
voor de centen hoef je het niet te laten, want zo'n onderzoekje kost maar een tientje extra ofzo.

rotte tanden kunnen ook voor interne problemen zorgen. de bactieen daaruit kunnen naar de organe gaan oid.
nu eten ze wel lekker en goed barf bij je, maar dat is jarenlang anders geweest en hebben ze br*kjes gekregen. dit kan best een bepaalde vorm van schade aan het kattenlijfje hebben toegebracht, en door de leeftijd of net even verminderde weerstand weer de kop op hebben gestoken of is mogelijk langzaam doorgegaan.

laat maar weten hoe het verder gaat, en wat er mogelijk uit het doktersbezoek komt.
Door flin
#1149492
ja,
en jullie verwoorden eigenlijk wat 'k vermoed...; slechte weerstand, door idd één of ander zoals boven beschreven,
aan de andere kant overwintie toch steeds z'n probleempjes
maar, waar 'k aan tweifel is;
't dier spuugt eigenlijk nooit, komt 3 keer op 'n dag eten vragen (en, jah 't is een èchte brok-geur-kat met 'n zeur-kop erop) en 'k weet niet precies wat 'k beter kan doen > vers, vers en vers

mochtie suiker of nier-problemen oid hebben, dan zou hij ook min of meer misselijk zijn, en/of niet willen eten, 'k krijg nu vooralsnog de indruk dattie (nu even (..) met z'n dunne poëp) slecht tegen bot kan, maar met wisseling van vleesch, hij wèl goed eet, hij wel wil eten, maar er zowieso nooit niet van aankomt, en hij piest goed, en staat niet droog oid

  maar idd; een bloedtest om te zien, hoe of wat..
zijn er dan nog dingen waar 'k direct specifiek naar moet vragen, of is zoiets standaard?








 
Door Too
#1149512
Wat een gedoe flin, van mij geen onderbouwd advies maar jij kent de Miep t best als je denkt dat t niet klopt zou ik m toch onder t vergrootglas laten leggen.
Is Miep trouwens ook de man met t afwijkende 'jasje'?
Door flin
#1149537
Miep klopt nooit..miep spoort niet, maar is 'n hele grote persoonlijkheid...kan zich alles toe-eigenen, zonder een spoortje schaamte....hij zal ook nooit tweifelen om je iets duidelijk te maken..is niet uit 't veld te slaan, en is hier ondanks z'n postuur de baas in huis,
  wat dat betreft is er geen verandering, (op dit moment wordt 'k door hem gefixeert aangekeken...trek zeker?)en vandaag nog geen poëp gezien eigenlijk....

Mio (zoalstie echt heet) is de witsnoet in m'n onderschrift, en is een klein devontjuh...niet de grote rooie cornish met zonder haar ;)
Door maddoc
#1149542
lastig probleem.

zou zelf dus iig bloed laten prikken; geriatrisch profiel, dat is incl T4=schildklier, en het bloedglucosegehalte.
Dan weet je iig hoe het met de nieren, lever, schildklier en suiker is gesteld.

Zou haar apart van de rest eten geven, zodat ze rust heeft en zodat je overzicht en controle hebt en vaak aanbieden.
En dan gewoon dat wat er het beste ingaat en wat ze verdraagt qua ontlasting.

Ik heb hier ook al jaren een (heel) slechte en kieskeurige eter wat met periodes op en af gaat.
Haar had ik (verrassend) genoeg als eerste op de carnibest natuur over en toen lustte ze ook gelijk niets anders meer, ook niet datgene wat ze daarvoor als enige lustte. Toen had ze op een gegeven moment zelfs iwat overgewicht.
Na een tijd begon het gedoe weer toen er een carnibestlading met een andere textuur kwam, was weer over toen de carnibest weer als vanouds was.
Vanaf toen weer steeds vaker eerst alleen als ik ook zag dat de carnibest er iets anders uitzag en daarna ook met de normale textuur.
Nu weigert ze al weer een hele tijd om er ook nog maar een hap van te eten en ook de eigengemaakte mix hoeft ze niet.
En daardoor ook weer afgevallen, dus weer over op het blik I. wat ze voorheen alleen maar lustte, dat ging even goed en gaat er nu ook nog maar af en toe in. Kwam nog een monster van Tr. brok tegen waarvan ik me herinnerde dat ze die in het verleden zomaar lekker vond; nu dus ook, dus eet zij die al weer een tijd eerst half-half met het blik van I. wat ze toen nog wel at, op het moment vaak alleen dat en ook vaker niet dan wel soepel.
Pas een nieuw natvoer van RC geprobeerd en zowaar goed gekeurd, de laatste 2 wk krijgt ze die er dus maar bij en aan het eind vd dag heeft ze daarmee meestal wel voldoende binnen. Ook dit gaat er wisselend in ze kan er op aan vallen en zo half zakje op eten en ze kan er ook na 2 hapjes de brui aangeven.
Ik denk dat ik daar mee nog weer een poging ga doen om de eigengemaakte mix er heel voorzichtig door te gaan mengen en kijken of ik haar die richting op kan krijgen.
Het is dus niet zo dat ze geen interesse in eten heeft, komt ook vragen, en rent mee bij het ronddelen, maar hoeft het dan niet of houdt het dan weer voor gezien na een paar hapjes.
Poot stijf houden en zeggen als je dit niet wil, dan eet je maar niet heeft geen zin; dan eet ze dus niet en heb ik een biafraantje.

Ik kwam er vorige week achter dat ze het eigengedroogde kippenvlees lekker vindt; het enigste waar ze altijd al wild van is is gebakken kip of vis, dus dat gaat er in heel moeilijke periodes in (als ze ruikt dat je daarmee bezig bent, staat ze opeens zomaar in de keuken te ijsberen..).
Ik overweeg ook nog om nu ze gedroogde kip wel lekker vindt om de eigen mix in de droogmachine te gooien, kijken of dat er in wil en dan zou ik het steeds iets minder lang kunnen drogen.
Bij haar heb ik dus al meerdere keren bloedonderzoek gedaan, bij haar (net als bij de rest van de siamezen) zitten veranderingen in het eiwitspectrum.

De vieze ogen/ neus; Bedoel je echt een snotneus en pusogen?
In dat geval zou ik wel behandelen en sowieso ruikt ze op zo'n moment dan ook niet goed en zit ze dan ook niet goed in haar vel en dat heeft bij een kat ook grote invloed op het eten.

BTW  dunne flats, noem ik dus wel diarree ook al zie je het maar 1 x per dag.
Door flin
#1149547
maddoc schreef: lastig probleem.

zou zelf dus iig bloed laten prikken; geriatrisch profiel, dat is incl T4=schildklier, en het bloedglucosegehalte.
Dan weet je iig hoe het met de nieren, lever, schildklier en suiker is gesteld.
ok, en dank voor de aanwijzing
Zou haar apart van de rest eten geven, zodat ze rust heeft en zodat je overzicht en controle hebt en vaak aanbieden.
En dan gewoon dat wat er het beste ingaat en wat ze verdraagt qua ontlasting.
da's al heel lang zo; die andere twee vreten samen, Miep eet apart..omdattie, als enige niet wilde geloven in 'vers', en meestal iets min of meer geplet krijgt,(2 of 3 keer op 'n dag) wat de anderen gewoon wegknagen
(ohw, hij heeft zonet wat gegeten, en bezoekt nu z'n bak....uhhh...redelijk vast, met vorm...pfjieuw..beter )

Ik heb hier ook al jaren een (heel) slechte en kieskeurige eter wat met periodes op en af gaat.
Poot stijf houden en zeggen als je dit niet wil, dan eet je maar niet heeft geen zin; dan eet ze dus niet en heb ik een biafraantje.
op zich eet miep alles, alleen blijftie vrij mager, maar wèl 2 of 3 keer op 'n dag = toch zo'n 120 gr vers, aan de andere kant :als 'k kijk naar de grote cornish van 5 kilo en miep iets van 2 (?) , dan vindt 'k de cornish ook weinig eten; die vreet 't liefst 1 keer echt, en dan nog n's een snackje....maar dus 't liefst iets van 125 gram in 1 keer en die's zeker niet mager (ook niet vet...gewoon goed)
het enigste waar ze altijd al wild van is is gebakken kip of vis, dus dat gaat er in heel moeilijke periodes in (als ze ruikt dat je daarmee bezig bent, staat ze opeens zomaar in de keuken te ijsberen..).
heeeeel herkenbaar!! eten koken = miep in de buurt; ons eten is 1000 maal lekkerder dan z'n eigen vreten...
Bij haar heb ik dus al meerdere keren bloedonderzoek gedaan, bij haar (net als bij de rest van de siamezen) zitten veranderingen in het eiwitspectrum.
wat betekend dit?
De vieze ogen/ neus; Bedoel je echt een snotneus en pusogen?
In dat geval zou ik wel behandelen en sowieso ruikt ze op zo'n moment dan ook niet goed en zit ze dan ook niet goed in haar vel en dat heeft bij een kat ook grote invloed op het eten.
nee, de 2 devon katten hebben wel chronisch niesziekte, maar eigenlijk komt 't (meestal) niet tot groen en geel; zo ja, is't idd een kuur, maar 'k moet toegeven dat dat al weer even geleden is, 't is meestal water-ogen en water-neus, (en dan vooral miep) voor 'n paar dagen, vandaar dat 'k de l-lysine had gehaald, of 't effect heeft vindt 'k moeilijk te beoordelen
BTW dunne flats, noem ik dus wel diarree ook al zie je het maar 1 x per dag.
m'n arts vond dat dunne poep, diarree zou meerdere keren op 'n dag dunne poep behappen...
Laatst gewijzigd door flin op do 15 jan 2009, 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#1150400
[quote="flin"]

op zich eet miep alles, alleen blijftie vrij mager, maar wèl 2 of 3 keer op 'n dag = toch zo'n 120 gr vers, aan de andere kant :als 'k kijk naar de grote cornish van 5 kilo en miep iets van 2 (?) , dan vindt 'k de cornish ook weinig eten; die vreet 't liefst 1 keer echt, en dan nog n's een snackje....maar dus 't liefst iets van 125 gram in 1 keer en die's zeker niet mager (ook niet vet...gewoon goed)

120gr vind ik ook niet weinig, zekers niet als ie maar 2kg weegt, maar die van jou hebben dacht ik niet een echte vacht voor de warmteisolatie? en zouden dan meer energie verbranden voor de warmteproduktie? . 125gr bij 5kg zijn hier normale hoeveelheden

wat betekend dit?

[b]Dan wordt het totale eiwitgehalte in het bloed gemeten, het eiwitspectrum is een onder verdeling (Alpha 1, Alpha 2, Beta 1, Beta 2, Gamma's, albumine), veranderingen daarin kunnen bv op een acute of chronische ontsteking wijzen, bepaalde veranderingen kunnen ook bv op FIP wijzen etc.

nee, de 2 devon katten hebben wel chronisch niesziekte, maar eigenlijk komt 't (meestal) niet tot groen en geel; zo ja, is't idd een kuur, maar 'k moet toegeven dat dat al weer even geleden is, 't is meestal water-ogen en water-neus, (en dan vooral miep) voor 'n paar dagen, vandaar dat 'k de l-lysine had gehaald, of 't effect heeft vindt 'k moeilijk te beoordelen

Oke, als het weer zover is voor antibiotica is Convenia injectie ook te overwegen, niet goedkoop maar ik heb er hier goede ervaringen mee, als het aanslaat is het in zo'n geval wel handig om iig na 2 wkn de injectie te herhalen.

m'n arts vond dat dunne poep, diarree zou meerdere keren op 'n dag dunne poep behappen...

het aantal keren per dag en evt persaandrang zegt iets over of het dunne of dikke darm diarree is
[/quote
Door flin
#1150690
heel erg dankjewel voor de uitleg Maddoc!

nu 'k 't hele verhaal nog n's zit na te lezen;
dat etensgedrag van Miep, is slecht omschreven:

ja, hij eet eigenlijk alles, mits niet teveel moeite
hij zal altijd proberen om af te wachten of er nix beters komt
zodra duidelijk is dat er nix anders komt, eettie 't op
1 keer een fout gemaakt om weer terug te gaan naar mengen met blik: dat resulteerde in uitzoeken van z'n eten, en nog minder eten

ja, deze rexen eten idd naar verhouding iets meer, om 't kacheltje warm te houden

dan nog: eet Miep kwa hoeveelhei/eigen gewicht redelijk, alleen blijftie een scharminkel
z'n gekke 5 minuten heeftie ook niet meer,
maar 's wel aanwezig, en gezellig opdringerig
soms verdenk 'k hem ervan dattie seniel wordt: blèhren in de ruimte zonder aanwijzing
affijn: gister weer wat ècht bot gegeten, in de vorm van smuldier-kip...dat ging ook goed
de diarree lijkt over, nu

zowieso ga'k
  een geriatrisch-profiel, incluis T-4 en bloedglucose en eiwitspectrum laten uitvoeren

  nu eerst m'n bench opsnorren; die staat nog ergens bij oma....
Door flin
#1158026
ondertussen is miep z'n ontlasting weer normaal.
hij wordt verwend met rodi-vlees, en wat rodi-hart, vermengd met steeds wat meer smuldier-kip...

beetje eenzijdig nog, maar allez...

  'k zit nu zelf effe in de lappenmand, dus DA is even uitgesteld
Door flin
#1173945
update Mieps;

die krijgt nu :
rund-enkelvoudig van Rodi
lam en rijst compleet van Duck
lamshart
kiplever
kipmaag
kipfilet
kalkoenfilet
vis-uit-blikje
ei
+ gemalen ei-schaal

de botjes van vanalles ging gewoon niet goed...op de 1 of andere manier verteerd hij dat niet goed...
en nu komtie weer bij/aan, en huppelt zelfs weer achter 'n propje aan...kijkt wakker uit z'n oogies, en 's weer onze Miep

'k vinnut zelf een matig menu zo ( en heb geen ideej wat er zo in de Duck behalve lam en rijst en plant-olie nog aan niet-natuurlijke toevoegingen zit) maar vooralsnog knaptie op! en dit alles vreettie goed...

ben nog niet bij de DA geweest...gezien de toto weinig thuis is, en achterop de fiedel in de bench, net even te koud....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door