Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door mir
#1149372
Ik heb even een vraag mbt de hoeveelheid voer die ik Akira kan geven. Ik heb energique gegeven en de aanbevolen hoeveelheid voor een pup van 4 maanden; gewicht ruim 5 kg is 200 gram.  Nu heb ik laatst carnibest gekocht (leek me wel lekker voor Akira wat variatie) maar de aanbevolen hoeveelheid is zo heel anders: per kg lichaamsgewicht 40-80 gram.  Dat zou dus betekenen dat hij maximaal het dubbele zou mogen hebben dan bij energique. Ik schipper maar een beetje en weet dat je moet kijken hoe je hond eruit ziet en het 'doet'.  Maar ik vraag me gewoon af waardoor het komt dat de aanbevolen hoeveelheid zo verschillend zijn.
Door fsas
#1151023
een fijne tip! Ik had dezelfde vraag.
Bij smuldier staat op de verpakking namelijk 30 gram per kilo lichaamsgewicht en bij Rodi komt het advies op de verpakking neer op 100 gram per kilo.

Nog even voor de zekerheid: de percentages die in de link staan uit de bovenstaande post, die zijn toch per dag?
Dus als een pup 5-10% van haar gewicht nodig heeft aan voer, dan is dat per dag? Dus ik neem aan niet per maaltijd?

Een pup van 2 kg (klein ras) zou dan 100-200 gram KVV per dag mogen. Dat komt een beetje overeen met Rodi maar hoe moet ik dat rijmen met het advies van smuldier (zou immers op 60 gram komen)?

Ik weet het: met de ogen voeren. Maar bij een pup en baasjes zonder enige ervaring valt dat niet mee...

groetjes, Anjo
#1151393
Wellicht heeft het verschil per product te maken met de energie/caloriën wat het per 100 gram levert. Daarbij zijn er ook produkten die weinig grammen per kilo adviseren om op die manier prijstechnisch er goed uit te springen bij de concurent. Praktijk is dat richtlijnen er zijn om je een richtlijn te geven, maar omdat geen hond hetzelfde is zullen er maar weinig honden zijn die exact genoeg hebben aan de opgegeven hoeveelheden. 
Dus inderdaad "met je ogen " voeren en als de hond veel vacht heeft ook nog met je handen. Het lijkt moeilijker dan het is. Voer je twee weken teveel dan zul je een aanmerkelijke gewichtstoename constateren. Kun je na 2 weken ribben tellen dan geef je te weinig.
Kijk gewoon voor jezelf wat logisch is. Voer je nu 200 gram van merk x dan is het ondanks hun voorschriften waanzin om van een ander merk het drievoudige te voeren of andersom.
Details omtrend kvv's kunnen alleen door fabrikanten ingevuld worden. Die weten wat ze erin stoppen en daarachter zal meteen de filosofie van de opgegeven hoeveelheden schuilgaan.
#1151398
[quote="fsas"]
een fijne tip! Ik had dezelfde vraag.
Bij smuldier staat op de verpakking namelijk 30 gram per kilo lichaamsgewicht en bij Rodi komt het advies op de verpakking neer op 100 gram per kilo.

Nog even voor de zekerheid: de percentages die in de link staan uit de bovenstaande post, die zijn toch per dag?
Dus als een pup 5-10% van haar gewicht nodig heeft aan voer, dan is dat per dag? Dus ik neem aan niet per maaltijd?

Een pup van 2 kg (klein ras) zou dan 100-200 gram KVV per dag mogen. Dat komt een beetje overeen met Rodi maar hoe moet ik dat rijmen met het advies van smuldier (zou immers op 60 gram komen)?

Ik weet het: met de ogen voeren. Maar bij een pup en baasjes zonder enige ervaring valt dat niet mee...

groetjes, Anjo
[/quote]

Is het advies van smuldier ook voor pups of voor volwassen honden. voor een pup is het aan de erg krappe kant.
De percentages en grammen die je tegenkomt die zijn per dag, nooit per maaltijd, want ik weet niet hoeveel maaltijden jij geeft.
Door Peter79
#1151872
Zelfde probleem zat ik eigenlijk ook net mee te worstelen.

Ik voer vers vlees, maar wil zo veel mogelijk gaan barfen.
Mijn hond wordt rond de 7 kilo (Lakeland terriër), maar is nu nog een pup van 16 weken.
Als ik dan kijk wat er bij een volwassen hond van dat gewicht wordt geadviseerd, wordt het er niet makkelijker op voor een beginner.

Als ik de barfrekenmodule aanhoudt, 7 kilo en 5% (toch een klein hondje), dan moet ze 350 gram per dag hebben.
Op de site van Omnivoer kan je kant en klare barfpakketen kopen, maar die adviseert voor een hond van 6-8 kilo 200 gram.
Dan zit daar ook nog een vastendag bij.
Dat is bijna de helft!!!

Zelfde met kvv.

Bandit 105 gram per dag
Energique 140 gram per dag
Carnibest 210 gram per dag
AHV 280 gram per dag.

Deze merken zijn hier goed te koop, vandaar dat ik deze heb genomen.
Voor de afwisseling voer ik deze ook allemaal.
Ik ben uitgegaan van de hoogste aanbevolen waarde.

Ik begrijp dat je met de ogen moet voeren, maar de verschillen zijn zo groot, dat je toch gaat twijfelen.
#1152072
[quote="Peter79"]
Zelfde probleem zat ik eigenlijk ook net mee te worstelen.

Ik voer vers vlees, maar wil zo veel mogelijk gaan barfen.

Strak plan!

Mijn hond wordt rond de 7 kilo (Lakeland terriër), maar is nu nog een pup van 16 weken.
Als ik dan kijk wat er bij een volwassen hond van dat gewicht wordt geadviseerd, wordt het er niet makkelijker op voor een beginner.

Als ik de barfrekenmodule aanhoudt, 7 kilo en 5% (toch een klein hondje), dan moet ze 350 gram per dag hebben.

Lijkt mij een mooi uitgangspunt als je BARF gaat geven volgens de hier geldende filosofiën

Op de site van Omnivoer kan je kant en klare barfpakketen kopen, maar die adviseert voor een hond van 6-8 kilo 200 gram.
Dan zit daar ook nog een vastendag bij.
Dat is bijna de helft!!!

Een pup van 16 weken zou ik zowieso niet laten vasten, maar dat ben ik.  Ik weet niet wat er in die pakketten zit, maar ook hiervoor zou kunnen gelden dat het pakket bij een reële aanbevolen hoeveelheid zichzelf uit de markt prijst.


Zelfde met kvv.

Bandit 105 gram per dag
Energique 140 gram per dag
Carnibest 210 gram per dag
AHV 280 gram per dag.

Deze merken zijn hier goed te koop, vandaar dat ik deze heb genomen.
Voor de afwisseling voer ik deze ook allemaal.
Ik ben uitgegaan van de hoogste aanbevolen waarde.


Op zich lijkt me de hoogste waarde geen slecht uitgangspunt. In de regel zie je toch vaak dat pups aan de aanbevolen hoeveelheden echt niet genoeg hebben en gapend voor de koelkast liggen. Het is voor de beginner inderdaad niet simpel zo, maar daar kunnen wij ook niks aan doen. Omdat het op zich staande produkten zijn met ieder z'n eigenaardigheden is er geen sluitende richtlijn voor kvv te geven, want ook wij weten niet wat erin gestopt wordt.
Eigenlijk is voor dit probleem maar 1 oplossing. Zelf samenstellen.


Ik begrijp dat je met de ogen moet voeren, maar de verschillen zijn zo groot, dat je toch gaat twijfelen.
[/quote]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door