Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aneska
#1145352
Dit is na lang puzzelen het menu voor Zoë en Gipsy geworden. Ik heb bewust voor de botmixen van Herby gekozen omdat dat voor mij beter uitkomt.

Zoë weegt 6,5 kilo en krijgt per dag 46 gram botmix, 46 gram spiervlees, 19 gram orgaanvlees en 19 gram groenten en restjes, in totaal 130 gram per dag.
Gipsy weegt 4,5 kilo en krijgt per dag 32 gram botmix, 32 gram spiervlees, 13 gram orgaanvlees en 13 gram groenten en restjes, in totaal 90 gram per dag.

De groenten zal bestaan uit: wortels, komkommer, bietjes, andijvie, selderie en sla (deze krijgen ze 5x per week).  De restjes: Ei (1x per week), havermout, yoghurt (2x per week).

Maandag:
Herby botmix 1
Haasspiervlees
Konijnenlever
Groenten

Dinsdag:
Herby botmix 1
Lamspiervlees
Eendenhart
Groenten

Woensdag:
Herby botmix 2
Haasspiervlees
Rundernier
Restjes

Donderdag:
Herby botmix 1
Rundspiervlees
Schapenpens
Groenten

Vrijdag:
Herby botmix
Lamspiervlees
Eendenhart
Groenten

Zaterdag:
Herby botmix 1
Rundspiervlees
Konijnenlever
Restjes

Zondag:
Herby botmix 2
Geitspiervlees
Rundernier
Groenten


Ik hoop dat dit goed is zo! Ik wacht af wat jullie ervan vinden!
Laatst gewijzigd door Aneska op zo 11 jan 2009, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1145652
Ik ken de mixen van Herby niet maar dat is gewoon kvv toch? Dat is dan compleet als het goed is en in dat geval maakt het niet zoveel uit wat je erbij geeft. Je hebt aardig wat variatie dus dat lijkt me prima. Wel mis ik een visje.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1145673
[quote="Rovanna"]
Ik ken de mixen van Herby niet maar dat is gewoon kvv toch? Dat is dan compleet als het goed is en in dat geval maakt het niet zoveel uit wat je erbij geeft. Je hebt aardig wat variatie dus dat lijkt me prima. Wel mis ik een visje.
[/quote]

Neuh, het zijn aparte mixen, niks "kompleets" aan.
Door maddoc
#1146147
De botmixen van Herby zijn gewoon gemalen karkassen ong 70% bot/30% vlees.
´Mix´ omdat het een mix van 2 of 3 botsoorten is;
de 1 is kip en eend en de 2 is eend, konijn en haas.

Ik gebruik de kip/eend voor de katten en dat bevalt me prima.
Door Aneska
#1146910
[quote="vanaalst"]
waarom laat je de botmix niet weg en geef je het echte botwerk.
kippenekken, eendenekken, karkassen ed..
[/quote]

Omdat mijn honden ook wel eens bij mijn ouders zijn en zij moeten ze dan ook eten geven. Zij zagen het niet echt zitten om dat te gaan geven. Ik wil voor minimaal 3 maanden tegelijk bestellen, en moet dan ook gelijk in porties verdelen, en dan is het best lastig om de juiste aantal porties van elk te verdelen. Mijn honden zijn daar niet op een vast aantal dagen, maar wanneer het zo uitkomt.



Maar dan is nog steeds mijn vraag: Is dit zo een goed menu? Ik zou dan evt. nog wel bv. de groenten van maandag kunnen vervangen door een sardientje.
Door maddoc
#1147159
als ik het terugreken kom ik op een kaal bot percentage van 25% en heb je er dus rekening meegehouden dat de botmix 70% bot is ipv 50%.
de andere percentages heb ik niet teruggerekend.
je hebt flink wat afwisseling.
verder zie ik qua orgaan lever, hart, nier en pens en van verschillende diersoorten, dus oke.
is de rundernier biologisch? anders zou je ook lamsnier of konijnniertjes kunnen geven.
idd nog 'n vet visje erbij 1-2 keer per week voor de omega 3.
waarom wil je havermout erbij geven?
Door Aneska
#1147912
[quote="maddoc"]
als ik het terugreken kom ik op een kaal bot percentage van 25% en heb je er dus rekening meegehouden dat de botmix 70% bot is ipv 50%.
de andere percentages heb ik niet teruggerekend.
je hebt flink wat afwisseling.
verder zie ik qua orgaan lever, hart, nier en pens en van verschillende diersoorten, dus oke.
is de rundernier biologisch? anders zou je ook lamsnier of konijnniertjes kunnen geven.
idd nog 'n vet visje erbij 1-2 keer per week voor de omega 3.
waarom wil je havermout erbij geven?
[/quote]

Havermout heb ik in huis, en ze vinden het lekker, dus ik dacht laat ik dat er ook bij doen. Ik heb het verder eigenlijk niet met een specifieke reden erbij gedaan.
Ik wil alles (m.u.v. de groenten en de restjes) bij Herby bestellen, maar idd dan zou ik konijnenniertjes kunnen geven, ik zag bij hun geen lamsnier staan.
Het botpercentage is dan goed, dank je wel voor het narekenen!! Maar ik zou graag de rest van het menu ook willen weten of de percentages ook goed zijn.
Door maddoc
#1148285
[quote="Aneska"]
Maar ik zou graag de rest van het menu ook willen weten of de percentages ook goed zijn.
[/quote]

Is wel handig als je dan even de percentages vermeldt waar je van uitgegaan bent.
Door Hanny
#1148737
Even iets anders.
Heb je je hond van 6.4 kilo al eerder deze hoeveelheid gevoerd?
Ik heb er hier eentje rondlopen, die zou doodgaan op die hoeveelheid, of minstens afgrijselijk mager worden.
Vandaar mijn vraag. Mevrouw 6,2 kilo eet bijna 3 ons per dag. Is wel een heel verschil.

Hanny
Door Aneska
#1148905
Ik ben uitgegaan van 2% van het lichaamsgewicht,  25% kaal bot,  47% spiervlees, 14% orgaanvlees en 14% groenten en restjes.

Zoë (de hond van 6,5 kilo) staat nu sinds drie maanden op deze hoeveelheid (Carnibest), dat gaat goed, maar Zoë is al ruim 10 jaar, kan geen lange wandelingen maken vanwege een oude blessure (waar hij nog steeds van herstellende is, maar wat helaas op zijn leeftijd niet snel meer gaat) en verder speelt hij af en toe eens met Gipsy, hij is niet erg actief dus hij verbrand ook helemaal niet veel vandaar dat hij genoeg heeft aan die hoeveelheid.
Laatst gewijzigd door Aneska op wo 14 jan 2009, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#1149478
percentages lijken me oke, en je berekening klopt ook.
Je vermeldt geen hoeveelheden per dag, ga ervan uit dat je bij de orgaansoorten op een evenredige verdeling hebt gelet (ook mbt de pens).
Je kunt wat groente/extra vervangen door de vis, of gewoon extra als dat vwb het gewicht geen probleem is.

Of de hoeveelheden per dag/hond voldoen zal moeten blijken.
Daar zit ook heel variatie in;
mijn reu (ongecastreerd) 10,50kg bv heeft ong 375gr/dg nodig om op gewicht te blijven, mijn teefje (gecastreerd) 9kg kan niet meer eten dan 135gr/dg zonder dicht te groeien.
Beide zijn Border Terriers.

Hoe kleiner en lichter de hond hoe meer grammen voeding per kilogram lichaamsgewicht ze nodig hebben.
Laatst gewijzigd door maddoc op wo 14 jan 2009, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aneska
#1149971
De hoeveelheden per dag heb ik in het begin van het bericht gezet, ze krijgen bij mij gewoon iedere dag dezelfde hoeveelheid, en daar heb ik eigenlijk geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende organen.

Ik zal dan in eerste instantie de vis als extra erbij gebruiken. En zal waarschijnlijk ook wel wat moeten veranderen aan de hoeveelheid per dag, Gipsy is veel actiever dan Zoë en ik heb voor allebei 2% gerekend, maar daar ben ik nu nog bezig met uitvogelen hoeveel ze precies nodig hebben met de Carnibest.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door