Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Presley
#1148476
Ik heb even een vraagje betreft pens.
Mijn hond krijgt een kilo per dag.
Dat is op een week dus 3,5kilo vleesbot, 1500gr orgaan, 1500gr spiervlees, 500gr extra (groente/ei/kefir)
Momenteel laat ik pens onder orgaan vallen. Hiervan geef ik een kilo op de week.

Maar ik vraag me af of ik pens wel onder orgaan moet vallen?? Omdat er dan zo weinig ruimte meer is voor hart/nier/lever
Kan ik pens nemen als complete maaltijd, dus gewoon 1 pensdag op de week.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1148490
Presley schreef: Ik heb even een vraagje betreft pens.
Mijn hond krijgt een kilo per dag.
Dat is op een week dus 3,5kilo vleesbot, 1500gr orgaan, 1500gr spiervlees, 500gr extra (groente/ei/kefir)
Momenteel laat ik pens onder orgaan vallen. Hiervan geef ik een kilo op de week.

Maar ik vraag me af of ik pens wel onder orgaan moet vallen?? Omdat er dan zo weinig ruimte meer is voor hart/nier/lever
Kan ik pens nemen als complete maaltijd, dus gewoon 1 pensdag op de week.
Je kunt ook van die 1500 gram een kleiner deel pens geven en dan heb  je meer ruimte voor lever/nier/hart die naar mijn mening ook zeer broodnodig aanwezig dienen te zijn in een menu. Pens is een maag dus orgaan. Je kunt gerust wel eens een maaltijd pens voeren, alleen mis ik dan even de logica om het ineens tot spiervlees te bombaderen, want je geeft nu ok 1 kilo en nu reken je het tot orgaan. De meningen zijn verdeeld, maar wat mij betreft valt pens onder orgaan en niet onder spiervlees.
Door Lizzy
#1148500
Pens is geen spiervlees, het is orgaan. Pens is ook minder rijk aan calorieen en voedingsstoffen dan gewoon spiervlees. En ook wanneer je teveel pens voert (en het als zijnde spiervlees rekent) is in mijn ogen je menu niet in balans. Een prooidier bestaat ook niet voor zoveel procent uit pens (als men dan toch die theorie aanhangt, die van het prooidiermodel, snap ik niet waarom mensen voor pens ineens een uitzondering maken...). Mag je natuurlijk best wat meer pens voeren dan waar een prooidier uit bestaat (een koe bestaat voor zo'n 3% uit pens) maar meer dan 10% pens zou ik toch niet adviseren te voeren. Nou, voer je dan 10% nier, hart, tong, long, etc en 10% pens, lijkt me dat je van beide ruim voldoende voert!
Door Presley
#1148501
Angelique hoe kom je bij de opmerking 'spiervlees bombarderen'  :-\

lizzy, het antwoord: meer dan 10% pens zou ik toch niet adviseren te voeren. Nou, voer je dan 10% nier, hart, tong, long, etc en 10% pens, lijkt me dat je van beide ruim voldoende voert!

Dat was dus mn vraag!
Laatst gewijzigd door Presley op wo 14 jan 2009, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1148518
Presley schreef: Angelique hoe kom je bij de opmerking 'spiervlees bombarderen'  :-\

lizzy, het antwoord: meer dan 10% pens zou ik toch niet adviseren te voeren. Nou, voer je dan 10% nier, hart, tong, long, etc en 10% pens, lijkt me dat je van beide ruim voldoende voert!

Dat was dus mn vraag!
Ik heet geen Angelique maar als jij schrijft:
Momenteel laat ik pens onder orgaan vallen
dan loop je blijkbaar met het idee rond om het ergens anders onder te laten vallen (en wij weten natuurlijk dat er mensen zijn die rauw voeren die pens zien als spiervlees of zelfs als complete maaltijd)?

Maar goed, ik ben blij dat ik je vraag beantwoord heb!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1148524
Presley schreef: Angelique hoe kom je bij de opmerking 'spiervlees bombarderen'  :-\

lizzy, het antwoord: meer dan 10% pens zou ik toch niet adviseren te voeren. Nou, voer je dan 10% nier, hart, tong, long, etc en 10% pens, lijkt me dat je van beide ruim voldoende voert!

Dat was dus mn vraag!
Klopt, foute opmerking, verkeerd gelezen  :-[(omdat we dat heel vaak lezen), moest zijn "complete maaltijd".
Door Lizzy
#1148533
Ik heb even zitten rekenen. Begrijp ik het goed dat je 7 kilo per week voert? Dan voer je nu 21% orgaanvlees, toch? Dat is dan pens + hart en lever en dergelijke? Als je dan 1000 gram pens voert, dan voer je nu bijna 15% pens en 6% dingen als hart, lever, nier, etc. Ik vind 6% inderdaad ook wat weinig. Ik zou dus zelf eerder rond de 700 a 800 gram pens gaan voeren zodat je wat meer lever, hart, etc. kunt gaan voeren. Meer orgaanvlees in totaal voeren: zou ik zelf dus niet doen. Ik vind 21%, inclusief pens, mooi zat.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1148571
ik voer pens 1 keer in de 2 weken, en 1 keer in de 2 weken hart/nier/lever, enz. Gaat goed hier en ze krijgen in 2 weken alles binnen
Door Lizzy
#1148715
trimsalon schreef: ik voer pens 1 keer in de 2 weken, en 1 keer in de 2 weken hart/nier/lever, enz. Gaat goed hier en ze krijgen in 2 weken alles binnen
Ja, dat is natuurlijk ook een prima oplossing!
Door cathrien
#1148797
trimsalon schreef: ik voer pens 1 keer in de 2 weken, en 1 keer in de 2 weken hart/nier/lever, enz. Gaat goed hier en ze krijgen in 2 weken alles binnen
Zo doen ik het ook. ;) gaat prima.
Door Presley
#1149908
Oke dan ben ik er een beetje uit.
Het is niet mijn bedoeling om pens ergens anders dan onder orgaan te laten vallen.
Ik ga nu dus in week 1: 1kilo pens, 500gr hart/nier/lever
Week 2: 1kilo hart/nier/lever en 500gr pens.
Dan voer ik 50/50 dit lijkt me prima  :)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1149954
Presley schreef: Oke dan ben ik er een beetje uit.
Het is niet mijn bedoeling om pens ergens anders dan onder orgaan te laten vallen.
Ik ga nu dus in week 1: 1kilo pens, 500gr hart/nier/lever
Week 2: 1kilo hart/nier/lever en 500gr pens.
Dan voer ik 50/50 dit lijkt me prima  :)
en wil je die kilo orgaan in 1 maaltijd geven?????
Orgaan werkt bij 2 van mijn honden laxerend namelijk. Ik verdeel hart/lever enz over 2 keer per week met een beetje bot erbij.
hoop niet dat het TE ingewikkeld word :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door