Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1147918
Bij onze chico is afgelopen vrijdag een talgbultje bij zijn achtervoetje weggebrand, 3 nieten erin. Tuurlijk had ik m dus een kraag om moeten doen of iets, niet gedaan. Bij een andere teckel van ons is zoiets al 2 x geopereerd met nieten gehecht en geen probleem. Dus ik dacht het zal wel loslopen, niet dus, s'-avonds zag ik geen nietje meer zitten.
Ik heb er nog wel 2x propolis opgedaan. Nu hinkt ie er wel mee, net in de biotex gedaan, betadine erop en met animalintex verpakt. Het is een rond ondiep gaatje, maar wel dus met een pusrondje middenin, shit. Ik zie nog niet echt verdikkingen of zo. Maja het zit aan de buitenzijde vlakbij zijn grote zoolkussen, diameter ong. een kleine cm. Ik twijfel of ik er nu verband omheen moet doen of gewoon openlaten, maar het is natuurlijk erg pijnlijk, en het is al zo'n formule a teckel, hij raust overal doorheen, niet lekker voor die wond.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1148277
ik denk dat je hem overdag een verbandje kan geven met een schoen aan.. vw het kapot stoten..
en snachts zijn kap om moet doen en de wond open moet laten.. zodat t kan drogen en luchten zonder dat hij t stuk blijft likken..
t mooiste was geweest als je gelijk terug was gegaan.. dan hadden ze de wond op kunnen frissen en opnieuw kunnen nieten..
ik ken de zalf niet wat je hebt gebruikt.. maar vaak is dat vet en is de wond niet vers genoeg meer om te sluiten dmv hechten..
Door vagebond
#1148357
Ja, ik had terug moeten gaan, maar dat was dan vrijdagavond geworden, dus waarschijnlijk niet mijn eigen da en hoge kosten. Vannacht doe ik m een snuitje om, gister had ik m idd de kap omgedaan en hij rende, dat wilde ie, het luik uit, klonk. Oh ja past niet, was ik dus vergeten, gaat lekker zo,arm beest. Ik kan beter hier een verzorgcentrum beginnen, we hebben 3 shetten, 2 paarden, 5 teckels, en er is altijd wel wat. De rest van het kleinspul, aanloopkippen, aanloopkat, dat hier rondscharrelt tel ik maar niet mee, die zijn zelfgenezend haha.
Animalintex is een soort trekverband, trekt vuil uit de wond. Of bedoel je de propolis, dat spulletje komt uit de bijenwereld, werkt overal tegen, schimmels, bacterieen, ik gebruik het overal voor. Laatst had mijn vader een koortslip, asjeblief doe maar een beetje propolis erop, met 2 dagen was het al weg. Ook mondzweertjes, kloven in je handen, wondjes enz.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1148478
je zou n u evt. nog terugkunnen..
maar dan wordt het een operatie onder verdoving.. omdat ze de randen weg moeten knippen zodat de wond weer vers is..
dat lijkt me niet prettig..
ik zou dan idd verder gaan met die propolis en overdag t verbandje..
een snuitje hou ik niet zo van.. niemand vindt t leuk om met zijn bek dichtgebonden te zitten.. :P
misschien snachts de kap om en het luikje dicht voor een tijdje..
tis meestal maar voor een dag of 10 hooguit..
ws wel korter ook..
als je maar goed in de gaten houdt dat de wond niet gaat onsteken en ook regelmatig dat verband eraf zodat t kan drogen..
Door *Natasja*
#1148554
vagebond schreef: Ja, ik had terug moeten gaan, maar dat was dan vrijdagavond geworden, dus waarschijnlijk niet mijn eigen da en hoge kosten.
Ja, maar die nietjes zullen er niet voor niks ingezet zijn door de DA  ::)

Ik zou hier niet zelf mee gaan rommelen met allerlei zalfjes e.d. , maar even contact opnemen met de DA. Voor je het weet, zit je met een wondje wat niet dicht wil gaan en dan ben je veel verder van huis.
Door conleeuw
#1148569
we zijn nu pak en beet 5 dagen verder, opnieuw laten hechten heeft geen zin, als het echt gaat ontsteken en het was een diepe wond, dan zou ik toch terug naar de da gaan ;)
Door vagebond
#1148751
Het is wel gaan ontsteken, maar geen diepe wond, vandaar de animalintex, ik ga vanavond het verband eraf halen. Met wandelen belastte hij het pootje eerst niet, maar later wel. Het wondje zit op een vervelende plek, vlakbij de grond.
Door vagebond
#1149261
Ik heb net het verband eraf gehaald, het groen was al weg, super die animalintex. hij loopt nu met een kap op. Anders laat ik m morgen maar apart lopen, ik moest m echt muilkorven om het verband eraf te knippen. Ik bel de da overmorgen, dan krijg ik m zelf aan de telefoon, altijd op vrijdag. Het ziet er goed uit nu, hopelijk droogt het goed op, zal ik t morgen dan ook nog in de biotex doen? Net wel gedaan en daarna weer betadine erop gedaan. Propolis durfde ik niet, want dat bijt als de ziekte op zo'n wond. Weer een les voor de volgende keer.
Door vagebond
#1150084
Vannacht en vandaag met de kap gelopen, ik zag vanmiddag dat de wond netjes opgedroogd was. Heb er toch een lik groene leem opgedaan voordat we gingen wandelen. Nee, hij krijgt geen ab, het is ook niet dik of zo. Ik laat m voorlopig met die kap oplopen. Hij friemelt m al door het hondenluik heen. Hij liep een stuk minder kreupel als gister gelukkig. Wow, die animalintex blijft in de ehbo doos voorradig, super. De hele groene pit die erin zat was helemaal weggetrokken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door