Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Channie68
#1147049
Hallo allemaal,

Net lid en nu al meteen een vraag! Mijn jongste telg, Channieman heeft vorige week zijn HCM en PKD testen gehad. Daaruit bleek dat hij helemaal kerngezond is alleen 1 nier ontbreekt. Zijn rechternier is wat groter dan normaal, maar wel met de juiste verhoudingen tussen nierweefsel en nierschors (als ik het goed onthouden heb). Hoewel degene die de echo maakte meteen zei dat hij er gewoon oud mee kon worden ben ik toch wel erg geschrokken. Uiteraard heb ik geprobeerd zoveel mogelijk informatie op te zoeken, maar op internet is er weinig over te vinden (het schijnt zeldzaam te zijn?). Bij de d.a. heb ik een groot aantal vragen beantwoord gekregen, maar ook zij had er geen ervaring mee.

Mijn jongen krijgt drie keer per dag carnibest, met nu extra vocht erbij. Ik heb begrepen dat dat het belangrijkste is. Via dit forum hoop ik tips te krijgen hoe ik hem zo goed mogelijk kan ondersteunen. Mijn insteek is ooit over te gaan op barfen, maar daarvoor moet ik eerst heel veel lezen en wat lef kweken geloof ik (carnibest is zo makkelijk :-[)

Hebben jullie ervaring met een kat met 1 nier en wat kan ik volgens jullie het beste doen om zijn nier zo optimaal mogelijk te ondersteunen?

groetjes
Petra
Door flin
#1147247
Hai Petra

Da's wel effe schrikken zeg?

'k heb geen ervaring met 1-nierigen, maar zoals je schrijft: die ene nier is gewoon gezond  toch?

'k denk zowieso dat alle katten, ook die met 2 gezonde nieren, 't beste af zijn met vers;

en zo voorkomen dat ze, zoals je vaak hoort, op zo'n 8 jarige leeftijd, altijd op brok,
problemen krijgen met nieren, blazen en ander ongerief....

och, en part-time-BARF kan natuurlijk ook, hè?  ;)
Door Too
#1147263
Wat een verhaal.. gelukkig is je ventje goed gezond en functioneert z'n nier goed.
Ik heb geen ervaring met 1-nierigen maar zou idd proberen m in optimale conditie te houden[ maar dat doe je bij elk beestje..] dwz vers blijven voeren ,in welke vorm dan ook
Kan geen kwaad je vast in te lezen in de nierdieet-topics maar zolang hij goed functioneert zou ik zelf nog geen actie ondernemen.
Wat zei de da moet hij verder onder controle blijven, nierwaardes testen ed, of is dat niet noodzakelijk?

Hmm hier heb je natuurlijk ook niet heel veel aan, maar blijf posten als je vragen hebt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1147420
zo, das schrikken. ik ga ervan uit dat zn bloedwaardes verder ook gewoon goed zijn. een nierdieet samenstellen (of bandit nierdieet geven) lijkt me dan niet nodig.
het gevaar komt kijken op het moment dat die ene nier wat mankementen begint te vertonen, van ouderdom, ziektes of ellendig voer (brokjes). hij heeft geen andere nier om op terug te vallen en alles is afhankelijk van die ene nier.

daarom zou ik zijn geval zeker zelf gaan samenstellen, en in de tussentijd cb (of een ander goed kvv met een miniem of geen koolhydraten en een calciumbron in de vorm van gemalen bot ipv een supplement) geven. bibi en bandit zijn in mijn ogen ook kvv's die hieraan voldoen. haaksbarf geloof ik ook, maar dat vinden ze hier niet te eten, dus kan daar verder weinig over zeggen.

ik zou hem zeker niet voor de fok gebruiken, mocht je dat in eerste instantie willen. geef met medische handelingen (en vooral die waar een roesje of andere vorm van verdoving komt kijken) altijd goed aangeven dat hij maar 1 nier heeft. ook als hij medicijnen nodig heeft, altijd zeggen dat hij maar 1 nier heeft.
Laatst gewijzigd door koekje op di 13 jan 2009, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1147635
Mijn zus heeft ook 1 nier, al bijna 40 jaar, en die is kerngezond zonder bijzonder dieet. Zij had als kind altijd blaas- en nierbekkenontsteking en haar ene nier is daardoor verschrompeld (bleek een defect in te zitten) waardoor de andere 2x zo groot is geworden en de functie van de schrompelnier heeft overgenomen. De schrompelnier gaf problemen en is verwijderd toen ze 12 was.

Op zich moet die ene nier dus geen enkel probleem zijn. Maar uiteraard is vers voor elke kat veel beter en dus ook voor jouw kat. En veiliger: met 2 nieren heb je altijd nog reserve als er iets gebeurt met 1, met 1 nier is het gelijk einde verhaal. Ook dat heeft mijn zus meegemaakt, ze kreeg een streptococcen-infectie in haar ene nier, die in staking ging, waardoor ze bijna het hoekje om was geweest. Met 2 nieren heb je dan nog een reserve-exemplaar. Ik zou dus helemaal afgezien van de verdere gezondheidswinst absoluut deze kat op vers overzetten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1147775
Ik heb in Zeewolde een assistente met maar een nier. Is zo geboren. Heeft nergens last van en hoeft ook nergens rekening mee te houden. Ik zou deze kat zeker op vers houden, verder niets anders.
Door Channie68
#1147998
Hoi allemaal, heel erg bedankt voor de reacties!

Inderdaad vertoond hij nu geen symptomen en is alles verder perfect in orde. Zijn bloedwaarden zijn (nog) niet getest, dat ga ik binnenkort laten doen en vanaf nu ook elk jaar herhalen. Hopelijk kan ik op deze manier zo snel mogelijk nierfalen onderkennen.

Op dezelfde dag dat hij getest is is hij gecastreerd, dat had ik van te voren al afgesproken. Ik ben geen fokker, het was voor mezelf om hem te laten testen. Mijn oudste heeft namelijk PKD in zeer vergevorderd stadium en een ander ventje is ooit HCM verdacht geweest (gelukkig was zijn hartje gezond). Voordat ik besloot dat Channie mocht komen had ik daarom met mezelf afgesproken dat ik hem dan op 1jarige leeftijd zou laten testen.

Zelf heb ik ook 1 nier sinds bijna 4 jaar, dus wat dat betreft pas hij goed bij me. Bij mensen is het inderdaad geen enkel probleem, maar omdat katten nou eenmaal vaker nierproblemen krijgen op latere leeftijd maak ik me stiekem toch zorgen. Mijn d.a. gaf ook aan dat een kat met 1 nier gewoon oud kan worden. Gelukkig is ze pro-versvoer en carnibest, en gaf aan dat dit de beste manier was om hem gezond te houden. Ook gaf ze de "tip" nog wat extra water toe te voegen eventueel omdat nierfalen bij katten waarschijnlijk door vochttekorten ontstaat. Verder dus minimaal 1 keer per jaar bloedwaardes testen (wellicht op oudere leeftijd wat vaker?). Ze zei ook dat mocht hij operaties ondergaan hij extra vocht van te voren en achteraf toegediend zou moeten krijgen om zijn nier optimaal te ondersteunen. Medicatie had ik nog geen rekening mee gehouden, da's een goede!
Vaak hebben katten met 1 nier ook andere afwijkingen, maar bij hem lijkt dat niet het geval (toen bleek dat hij 1 nier had is hij helemaal bekeken middels de echo en daar kwam niets geks uit). De lever is het enigste wat nog niet volgroeid is en eventueel een probleem zou kunnen vormen. Dat ga ik via bloedonderzoek in de gaten laten houden. De lever zag er nu perfect uit, ik hoefde me er geen echte zorgen over te maken (makkelijk gezegd natuurlijk....)

Geen speciaal dieet dus maar op vers houden is jullie advies. Ik ga eens goed lezen hier!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door