Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mischa
#1146128
Gijs is oud. Veertien jaar geleden heb ik hem van straat geplukt. Navraag leerde dat mensen hem na een verhuizing hadden achtergelaten. Een buurvrouw had het nog met hem geprobeerd, maar hij was in huis niet te handhaven! Mijn lieve goedzak, loensende theemuts, ze moeten blind en gek tegelijk geweest zijn. In die tijd was hij met zijn hangbuikje en tandsteen beslist al geen jonge blom meer. De dierenarts schatte hem vijf en dat maakt Gijs nu ongeveer 19 jaar. Maar ja, waarin verschilt een kat van vijf van een kat van vier of acht? Gijs is gewoon oud en het laatste jaar begon ik dat steeds beter te zien.

Op nieuwjaarsdag keek ik naar en bekroop me het gevoel dat dit weleens zijn laatste jaar kon worden en nu? De laatste dagen holt hij ineens achteruit: slecht eten, uitdrogen, lusteloos en wankel op de poten. De exacte waarden heb ik nog niet nagevraagd, maar uit testen bleek gisteren dat zijn nieren het opgeven. Daarbij is zijn kalium niet goed en klopt zijn hartje wat snel. Temperatuur en bloedruk zijn verder normaal. Het voorstel van de dierenarts is dat hij drie dagen bij haar gespoeld wordt en dat ze zijn mineraalhuishouding weer op orde gaat proberen te brengen. Haar verwachting is, dat Gijs dan met een aangepast dieet, er misschien nog wel een jaartje bij gaat krijgen. Morgenochtend ga ik hem brengen, het zal niet leuk zijn. Ik ben bang dat zijn einde dichterbij is dan de arts denkt en maak mezelf verwijten.

Vier jaar geleden ging Gijs, die tot dan toe gewoon supermarkt voer kreeg ook niet zo goed. De toenmalige dierenarts vond het niet alarmerend. "Lusteloos, slecht eten en gewicht verliezen? Uw kat is prima in orde, daar mocht best wel wat gewicht vanaf". Gelukkig werd Gijs toch weer een 'te dikke kat', met (beschaafde mate aan) energie. Ik zelf denk dat dat in hoofdzaak te danken is aan de overstap naar KVV. Daar zit nu ook mijn angst. Misschien wel een jaartje extra met nierdieet zegt de nieuwe dierenarts, maar KVV was toch al minimaal belastend voor de nieren? Wat gaat het nierdieet van de dierenarts dan beter doen? Zelf ben ik bang dat hij bij thuiskomst, schoongefilterd en gemineraliseerd en wel, waarschijnlijk weer goed zal zijn. Maar ik denk ook dat het voor korte duur zal zijn. Ik lees op de site veel over Fortekor en zal daar zeker navraag naar doen bij de dierenarts, misschien dat dat nog verschil kan maken. Maar met eten kan ik voor mijn gevoel nog maar weinig voor hem doen. De werking van de KVV heeft zijn einde bereikt en bovendien eet hij het gewoon niet meer. Het zal dus iets van Hills nierdieet worden. Sinds gisteren is hij aan de Hill's. Nog geen nierdieet, maar iets dat hard stinkt en heel geconcentreerd is om hem weer op krachten te brengen. Hij lust het, maar het kost hem moeite. Per keer een twee, drie hapjes en zo heb ik er nu vandaag en gisteren toch theelepelgewijs een blikje per dag ingekregen (de dierenarts adviseerde overigens anderhalf, maar dat lukt niet).
Aandacht wordt nog steeds gewaardeerd, als hij me ziet gaat zijn kop omhoog en roept hij me. Maar toch zoekt hij steeds vaker zijn kussentje op. De bak, niet dat er veel te poepen valt, gaat ook nog goed. Om er te komen moet hij een soort tunnel door. Voor gezonde katten geen probleem, maar hem lukt het ook nog steeds. Kotsen valt wel mee. Zolang ik hem heb gooit hij er wekelijks weleens wat aan de verkeerde kant uit. Eigenlijk is daar geen verschil. Wel hou ik in de gaten dat hij niet teveel water drinkt. Dat ging donderdagavond fout, hij heeft toen een kwartier op de grond liggen bijkomen. Als hij nu drinkt laat ik hem niet al te lang zijn gang gaan en las een pauze in. Daarna zet ik hem weer bij de waterbak en gaat hij weer door met drinken. Als er een kast open staat schuivelt hij er nog wel naartoe en snuffelt even, maar eigenlijk ligt hij verder de hele dag alleen maar.

Ik ben boos op mezelf dat ik niet al eerder werk heb gemaakt van zijn nieren. Ik had kunnen weten dat dat zijn zwakke plek was en had vaker moeten testen, eerder bij dierenarts om medicijnen vragen. Aan de andere kant is het wel een oud beestje en was hij tot voor kort best nog wel goed voor een heer op leeftijd. Ik zal dus ook wel wat goed gedaan hebben. Nu kan ik niet meer doen dan afwachten tot woensdag. Kijken hoe Gijs er door komt en wat de dierenarts dan te zeggen heeft.

Er staat op Barfplaats veel te lezen over nierfalen. Toch ben ik erg benieuwd naar ervaring van mensen die met nierpatiënt toch weer de overstap van KVV naar een dierenartsdieet gemaakt hebben. Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.
Door Rima
#1146148
Ik wens je heel veel sterkte. Ik geef nu infuus thuis. Kun je dat niet vragen aan de DA? Het is zo makkelijk iedereen kan het. Thuis zal Gijs veel relaxter zijn als bij de DA hoe lief die ook is.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1146160
Hoi Rima, dankjewel voor je reactie.
Dat infuus wat je geeft, is dat enkel voor het vocht of ook om te filteren? Bij de dierenarts heeft Gijs zaterdag wel 150 ml vocht onder de huid gekregen. Dat zag er heel simpel uit. Ook was er bij de dierenarts een vrouw in de wachtkamer die zelf haar kat vocht toediende. Dus ik denk dat als het nodig is de dierenarts het ook wel aan mij zal willen uitleggen. Maar dat ging enkel om het vocht geloof ik.
Door maddoc
#1146176
Sterkte met hem!

Het belangrijkste is nu idd vocht, infuus, en zorgen dat er eten in komt dat de nieren ontziet,
dus ik zou niet in eerste instantie kiezen voor AD of Recovery (ik denk dat dat is wat je nu geeft?), alhoewel iets eten beter is dan niets eten.
Maar of Bandit nierdieet proberen of het arsenaal aan nierdieet van alles wat open trekken  en kijken of er iets bij zit wat hij lust (van de Royal Canin portiezakjes is een nieuwe smaak, tonijn, die vaak erg gewaardeerd wordt) en anders daarmee dwangvoeren en kijken of hij het als het infuus het ureum uitspoelt en het dieetvoer zorgt dat er minder gevormd wordt daarna zelf weer oppakt.

Ik zou ook overwegen om hem niet in opname te doen (mits je zelf goed dwangvoert) en dagelijks voor het infuus/med. heen te gaan.
Ik weet niet of het plan is om intraveneus infuus of onderhuids infuus te geven?
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1146230
Rima,
Heel erg bedankt voor het filmpje, heel verhelderend. Ik heb 'm opgeslagen op mijn pc. Jij trouwens ook veel succes en sterkte met je Maxje.

Maddoc,
Dankjewel voor je adviezen over de verschillende merken nierdieetvoeding. Het klopt trouwens dat Gijs dit weekeinde aan de Hill's A/D is. Voor deze twee dagen moet het maar even, als Gijs maar eet. Het ruikt overigens echt heel sterk, ik moet Menno echt uit de buurt houden. Hij is niet blij en lijkt het oneerlijk te vinden dat hij nog steeds 'gezonde kost' krijgt, terwijl Gijs 'patat met frikandellen' mag ;O).
Wat betreft het afzien van opname moet ik toch even goed nadenken. Ik zie zeker een voordeel voor Gijs; een eerdere keer hebben ze hem volle dag en nacht vastgehouden ter observatie (verstopping). Toen ik hem in het bezoekuur kwam opzoeken, maakte hij een doodongelukkige indruk. Al kan dat ook komen door het infuus dat toen aan zijn poot vastzat. Voor mij zou het een optie zijn 'm in de ochtend te brengen en 's avonds na mijn werk weer op te halen. Dan is hij in ieder geval de avond en nacht lekker thuis. Ik ga morgenochtend overleggen op de dierenkliniek. Wellicht dat er voor hun goede redenen zijn, hem daar ook in de nacht houden. Ook moet ik meewegen dat twee keer per dag met de spits door druk Amsterdam voor Gijs ook niet fijn is.
Door maddoc
#1146267
Voor de avond en nacht thuis lijkt me een goede oplossing, zekers als er overdag niemand thuis is, dan moet je idd wel 2x keer rijden.
Als ze onderhuids infuus geven ipv intraveneus kun je hem gelijk weer meenemen, dan is het 1x keer rijden.
Katten op die leeftijd zijn het liefste in hun eigen vertrouwde omgeving en kunnen er vaak niet goed mee overweg wanneer ze daar uit gehaald worden.
En als het fout zou aflopen is het ook wel fijn dat ie z'n in dat geval laatste dagen niet alleen in de d'praktijk geweest is maar thuis bij z'n eigen vertrouwde mensen en op z'n eigen plek.
#1146283
dag Mischa,
laat Gijs om te beginnen zoveel drinken als hij zelf wil. hoe meer hij plast hoe meer/beter hij afvoert. en nierkatten kunnen hun urine niet meer concentreren (oid).
bij mij gaat het in vlagen, soms drinkt MoMo vaak en relatief veel en dan weer minder. sinds hij een aantal weken nierdieet eet, worden zijn plassen kleiner en plast hij minder vaak.
ik ben ook nog maar onlangs met het probleem geconfronteerd en aan het uitzoeken wat goed of beter werkt. kom heel veel tegenstrijdigheden tegen en ben er ook nog niet uit. als ik meer rauw vlees voer dan gaat zijn drinken/plassen met de dubbele hoeveelheid omhoog. hij moet laag in zijn goed verteerbare eiwitten zitten, maar ik weet nog niet hoeveel eiwitten hij met rauw vlees binnenkrijgt en hoe dat dieet er dan uitziet.

MoMo krijgt afwisselend hills k/d natvoer (oranje zakjes da) en beaphar nierdieetvoer (dierenspeciaalzaak). daarnaast krijgt hij een afgepaste hoeveelheid RC renal  s p e c i a l droge brokjes nierdieet. ik wissel omdat hij soms (een verpakking) iets helemaal niet meer wil eten. ik doe zijn fortekortabletje bij zijn afgepaste hoeveelheid (ong 10 stuks) droge brokjes in een gesloten doosje en honger hem in de loop van de middag een beetje uit. dan krijgt hij alles ineens voorgeschoteld en knabbelt het fortekor tabletje zelf met de rest vrolijk op. pas daarna krijgt hij zijn natvoer en vleesje.
twee maal per etmaal krijgt hij ongeveer 5 gram rauw vlees (lam, geit). van rauwe kip geeft hij over. de da zei mij wel dat rood vlees meer fosfor bevat, dus minder goed is. heb diepvries smuldier kip (bij Jumbo) gekocht maar nog niet geprobeerd.

en ik ben van da gewisselend voor dit probleem omdat de vorige onder meer heel afwachtend was met behandelen. datzelfde gebeurde met zijn mastceltumor, ook maar even een paar maanden wachten, dan kunnen we verder zien.. nou mooi niet dus. en verder begreep ik de logica van wachten met behandelen 'want het is nog niet zo erg', helemaal niet. nierschade is onherstelbaar dus hoe eerder je probeert te behouden wat je nog hebt hoe beter, lijkt mij.

vanaf het moment dat hij een tabletje fortekor krijgt is hij energieker, levendiger en vrolijker.
ik zit nu te wachten op een nieuwe fosfaatbinder van bayer, renalzin. het werkt wat anders dan ipikatine, is smaakloos. vloeibaar voor over het eten.
ik weet van opname bij de dierenarts om met een infuus de nieren door te spoelen, je hoort er goede berichten over maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. is voor zware gevallen.
via bloedonderzoek weet ik zijn creatinine en ureum waardes. fosfaat hoor ik nog. (de rest was prima in orde). ik heb de afspraak om 6 weken na de start met renalzin weer bloed te testen om te kijken wat zijn waardes op dit dieet doen.

Mo heeft afwisselend vorig jaar infuus en onderhuidse vochtinspuitingen gehad (ivm zware diabetes). mijn ervaring was hoe eerder hij goed ging eten van zijn natvoer (nog wat aanlengen met heet water zodat hij nog meer vocht binnenkrijgt), hoe beter. je kent de test met het nekvel? plooi tussen duim en wijsvinger houden en terug laten veren. als het niet onmiddellijk soepel terugveert is hij aan het uitdrogen. magere katten lopen meer kans sneller uit te drogen dan wat dikkere. Mo kreeg iedere keer een halve liter onderhuids ingespoten, bult zachtjes wegmasseren en weer mee naar huis. hij heeft ook infuus bij de da gehad, werd daar doodongelukkig van en at niet meer. we hebben hem met infuus thuis gehad, dan goed opletten dat infuus blijft doorlopen en goed is aangebracht. toen hij weer wat ging eten, vooral natvoer en rauw lamsvlees, was het vochtprobleem over.
succes en groetjes, Adriana en MoMo
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1149638
Het was me een weekje wel. Niet alleen Gijs ziek, maar ook het mensenbestand hier ineens met koorts in bed. Gijs is drie dagen naar de dokter geweest. De dierenkliniek wilde Gijs 's nachts toch ook aan het infuus houden: telkens voor de nacht mee naar huis nemen zat er, afgezien dat we zelf ook ziek waren, dus niet in. De dierenarts is gelukkig niet ver bij ons vandaan, ik heb dus wel dagelijks, paracetamolletjes in me mik, Gijs even kunnen bezoeken.
Gijs hebben we gisteren op mogen halen. De nacht tevoren had hij nog wel zelf het infuus half uit zijn poot getrokken, dus had de dierenarts hem zelf nog wat vocht toegediend. De arts was wel heel tevreden: urea gedaald van 28 naar 14 en creatinine van 600 naar 360. Ikzelf moet het nog even geven voor ik net zo tevreden ben. Gijs deed me gisteren nog het meest denken aan een verslagen waterbalon en hoewel zijn lichaam het vocht nu wel opgenomen heeft, is hij nog verre van oude Gijs. Het heeft er duidelijk ingehakt.

Als Gijs niet ineens achteruit gaat, moet hij pas over vier weken weer naar de dokter. Ondertussen is hij aan de Fortekor en gaan we verschillende nierdieeten uitproberen. Ik hoop dat Gijs het oppakt, want erg veel trek in eten lijkt hij niet te hebben. Telkens een paar likjes en hup, klaar. Als een soort plaaggeest verschijn ik nu met regelmaat met een bord eten. Sluit ons samen op in de badkamer, buiten het gezichtsveld van Menno, en probeer hem dan aan het eten te krijgen. Menno is overigens maar allerminst te spreken over de ziekenboeg. Die is jaloers en steekt zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken. Hij valt niet aan, maar wat een kermisgeluiden als hiij Gijs ziet. Ik probeer ook hem maar zoveel mogelijk aandacht te geven. Het zal wel overgaan.
#1149825
Arme Gijs! Ja, van slechte nieren word je misselijk en dan komen katten vaak moeilijk aan het eten. Ik zou zelf wel de kans geven om zelf te eten maar als het te weinig is dan toch dwangvoeren, anders wordt 'ie helemaal zo slap en akelig  :-\
Beterschap voor iedereen!
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1151470
Gijs lijkt opgeknapt. Het had na de dierenartsopname nog twee dagen extra tijd nodig, maar hij is nu weer ongeveer als vanouds. Hij heeft zelfs gespeeld met een touwtje en als ik met een laserlampje schijn, volgt hij deze het hele huis door met zijn ogen. Dat is wel ongeveer het maximum, want hij was altijd al liever lui dan moe. Een bungelend stukje kipfilet in mijn hand wordt ook gevolgd, en waar allerhande dieetprutjes de afgelopen week tot soep moesten worden aangelengd omdat meneer te weining puf had z'n bekje voldoende te openen, wordt de kipfilet gewoon netjes gekauwd. Ook geeft Gijs weer aan iedereen die hem aait wasbeurten.

Menno heeft één of twee dagen lopen mopperen, maar dat is nu ook weer over. Flink met hem gespeeld en tv laten kijken: "Herken de vogels in uw tuin", een DVD van anderhalf uur die hij helemaal uit zit. Ongelovelijk maar waar  :D.

Van de dierenarts moet Gijs nu elke dag anderhalf blikje nierdieetvoer eten, daarover maak ik me wel een beetje zorgen. Dat komt neer op ca. 230 gram en dat heeft hij nog nooit gegegeten. Menno eet dat nog niet, en die ziet er toch echt meer dan weldoorvoedt uit. Gijs oogt niet meer misselijk en eet wel, maar niet meer dan verspreid over de dag een paar muizenhapjes. Veel te weinig volgens wat de dokter zou zeggen, maar niet veel minder dan hij altijd al deed. Is 230 gram niet wat veel voor een bejaarde, voornamelijk slapende binnenkat van gemiddeld formaat?
Door flin
#1151828
[quote="Mischa"]
Van de dierenarts moet Gijs nu elke dag anderhalf blikje nierdieetvoer eten, daarover maak ik me wel een beetje zorgen. Dat komt neer op ca. 230 gram en dat heeft hij nog nooit gegegeten. Menno eet dat nog niet, en die ziet er toch echt meer dan weldoorvoedt uit. Gijs oogt niet meer misselijk en eet wel, maar niet meer dan verspreid over de dag een paar muizenhapjes. Veel te weinig volgens wat de dokter zou zeggen, maar niet veel minder dan hij altijd al deed. Is 230 gram niet wat veel voor een bejaarde, voornamelijk slapende binnenkat van gemiddeld formaat?
[/quote]

fijn dat 't weer wat beter gaat!

'k neem aan dat er veel vocht in de blikjes zit? staat 't op de verpakking?
  zou dat de reden zijn dat er een flinke hoeveelheid in moet?
in vergelijking met vers , zou 't idd heel veel zijn, maar je kunt 't er eigenlijk niet mee vergelijken...
Door Borke
#1155273
Onze nierpatiënt (helaas inmiddels overleden) deden het prima met Fortekor en Bandit nierdieet.
Brokken van de DA heb ik nooit willen geven nadat wij met de katten 4.5 jaar gelden overgegaan zijn op kvv.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door