Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sher
#1145187
Nu heb ik op de markt ook allerlei groenten gekocht, met het idee dat ik daar wel "even" een groentemix van zou maken. Nu kom ik weer tegen dat niet alle honden goed op paprika reageren.  Natuurlijk had ik een zak paprika meegenomen. :-\
Wat is nou wel verstandig? Ik heb bloemkool, broccoli, paprika, worteltjes, komkommer, tomaat en ik zou er wat spruitjes bij kunnen doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1145197
Ik zou er ook geen tomaat in doen. De rest kan wel.

Volgende keer eerst lezen en dan kopen, dat scheelt :P
Door Laura2004
#1145214
Je kan het ook gewoon geven als je hond verder niet gevoelig is...

Ik heb hier een hele gevoelige hond (jarenlang huidklachten gehad) en zij krijgt gewoon tomaat en paprika en ze heeft nergens last van en mijn andere hond al helemaal niet.
Door 202Spots
#1145641
Sher schreef: Nu heb ik op de markt ook allerlei groenten gekocht, met het idee dat ik daar wel "even" een groentemix van zou maken. Nu kom ik weer tegen dat niet alle honden goed op paprika reageren.  Natuurlijk had ik een zak paprika meegenomen. :-\
Wat is nou wel verstandig? Ik heb bloemkool, broccoli, paprika, worteltjes, komkommer, tomaat en ik zou er wat spruitjes bij kunnen doen.
Paprika en tomaat zijn ook in de nachtschade familie en ook niet aan te raden wanneer je hond artrose heeft.
Mijn honden vinden paprika niet om te pruimen dus dat geef ik nooit.
Bij de groentes die je al hebt bloemkool, broccoli, paprika, worteltjes, komkommer, zou ik de komkommer vervangen door courgette, dat heeft meer voedingswaardes.
Ook zou ik er wat bladgroentes doorheen doen, andijvie en/of bakje alfalfa sprouts, en de gewone spruitjes erbij doen mag ook (maar dan heb je wel 'n hoop gas luchten met de spuiten,bloemkool en broccoli)
Teentje knoflook erbij is ook lekker.
Door Laura2004
#1145643
202Spots schreef: Paprika en tomaat zijn ook in de nachtschade familie en ook niet aan te raden wanneer je hond artrose heeft.
Dat wist ik niet... Waarom is het niet aan te raden als je hond artrose heeft?
Door 202Spots
#1145658
Laura2004 schreef: Dat wist ik niet... Waarom is het niet aan te raden als je hond artrose heeft?
http://www.doglogic.com/food.htm
"The nightshade plants contain an alkaloid steroid called solanine. The
foliage & unripe fruit contain dangerous levels of this steroid. The ripe
fruit are the least toxic part of this family of plants but may be deadly
under some circumstances. Solanine is also found in potato sprouts and the
green spots on some potatoes. Sweet potatoes and yams are totally safe. . . .
Solanine inhibits the formation of the collagen that makes up cartilage. It
is highly recommended that anyone/thing who suffers with any form of joint
ailment stop ingesting all nightshade plants.
To avoid any type of 'growing
pains' as the vet called Pano and joint dysfunction, especially if
predisposed, avoid all consumption of nightshade plant material.
For future reference, here is a list of nightshade plants:
In the veggie/fruit- world: it's white potatoes-unless ALL green parts are
removed(Solanum tuberosum), peppers - all types (this does not include
regular pepper as in the salt & pepper spice), eggplants, and tomatoes"

That's also the first information I've seen as to why the nightshade plants
may increase arthritis pain. Thanks for the heads up.

Bell Peppers = Paprika
Eggplant =Aubergine
Gebruikersavatar
Door Sher
#1145694
202Spots schreef: Paprika en tomaat zijn ook in de nachtschade familie en ook niet aan te raden wanneer je hond artrose heeft.
Mijn honden vinden paprika niet om te pruimen dus dat geef ik nooit.
Bij de groentes die je al hebt bloemkool, broccoli, paprika, worteltjes, komkommer, zou ik de komkommer vervangen door courgette, dat heeft meer voedingswaardes.
Ook zou ik er wat bladgroentes doorheen doen, andijvie en/of bakje alfalfa sprouts, en de gewone spruitjes erbij doen mag ook (maar dan heb je wel 'n hoop gas luchten met de spuiten,bloemkool en broccoli)
Teentje knoflook erbij is ook lekker.
Morgen ga ik op pad voor andijvie en alfafa. Ik wil in ieder geval één ding goed hebben. Nou ja, die sardines zijn ook goed natuurlijk.  :P
Gebruikersavatar
Door kira
#1145732
Ik knikker er ook vaak rode biet doorheen, niet duur, wel lekker (althans vinden mijn viervoeters).
Door Nynke
#1146024
kira schreef: Ik knikker er ook vaak rode biet doorheen, niet duur, wel lekker (althans vinden mijn viervoeters).
Rauwe ?? ??
Door Laura2004
#1146029
Nynke F schreef: Rauwe ?? ??
Ik doe ze er rauw in, wel geschild (zelf kan je ze ook rauw eten ;) ).
Gebruikersavatar
Door Sher
#1146813
De groentemix is klaar. Ik heb andijvie, rode bietjes, alfalfa, worteltjes, broccoli en een teentje knoflook gebruikt. Nu heb ik 15 porties groentemix.
Door Lizzy
#1146903
Sher schreef: De groentemix is klaar. Ik heb andijvie, rode bietjes, alfalfa, worteltjes, broccoli en een teentje knoflook gebruikt. Nu heb ik 15 porties groentemix.
Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Door Sher
#1146913
Lizzy schreef: Ziet er goed uit!
Gelukkig, nu morgen even op de markt kijken of de poelier iets voor me heeft en zaterdag nog wat barf-dingetjes halen. Het gaat helemaal goed komen.
Het kost wel wat moeite om goed van start te gaan, maar dan heb ik denk ik ook een mooi menu.  8)
Gebruikersavatar
Door Sher
#1149577
De groentemix had ik aangemengd met kippenhartjes en het ging smakelijk naar binnen. Het is me heel erg meegevallen. Alleen twee stukjes wortel, die nog te zien waren zijn blijven liggen. Het bakje is zorgvuldig schoon gelikt.  8)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1149589
Bij de c1000 was de broccoli(euro per kilo) en andijvie in de aanbieding en bij de lidl de wortelen(kilo 49 cent ,wat hebben wij toch veel voor de honden over,gisteren weer voor 4 weken groentenmixen gemaakt.

Ik geef ook altijd rauwe bietjes,staan op de volkstuin ingekuild.

Nu had ik gisteren dus zelf ook broccoli en vrijdag wordt het wortelen eten, ;D

Gisteren de broccoli aan het schoonmaken de stronken vinden ze heerlijk(klein stukje) ,er viel een roosje van de broccoli op de grond en dat eten ze niet ;)wel fijngemalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door