Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1144091
Al een poosje ben ik aan het rondneuzen in de buurt naar prooidieren. Maar het is vaak veuls te duur (in vergelijking met internet) en de keus is beperkt..
Elke keer kom ik weer uit op een site als kiezebrink of prooidier.nl.
De katten eten hier op zich goed van het samengestelde voer wat ze krijgen, maar ze zijn dol op de kwartels en eendagskuikens die ze krijgen dus ik denk dat ik ze ook een plezier doe met gevarieerde prooidiertjes. Ik durf echter niet ineens een heleboel te gaan bestellen..Ben bang dat ze het toch niet eten en dan zit ik met een prijzig overschot in mn vriezertje..

Proefpakketjes bestellen is lastig, maar wellicht dat iemand van bp voor mij een proefpakketje samen willen stellen envia de post wil versturen? Uiteraard tegen betaling..
Door flin
#1144247
'k wil je best wat opsturen hoor...

'k kan alleen geen garantie geven dat 't vers aankomt?
dan zou 't gewoon via pakketpost gaan toch?

  of is er een anderte optie?

'k kan hier bij de dsz komen aan: (gevroren)
muis: klein tot volwassen
kleurhamster
rat: klein/volwassen
krekels/sprinkhanen: levend.....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1144354
ik wil ook wel een muis of gerbil in een envelop stoppen, maar geef daar verder geen garanties op  ;D
ik heb eens gelezen dat de pakketpost van prooidier.nl op zich zo slecht nog niet is. het komt in een piepschuimen bak met koeldingesen (ijs enzo). en het is een speciale levering die met een dag bij je wordt bezorgd. mocht je een keer in amsterdam zijn, kan je altijd wat komen halen natuurlijk, mits ik knaagdieren met staart in huis heb (maar om gewoon een taartje te komen eten mag natuurlijk ook).
Door brie
#1144423
koekje schreef: ik wil ook wel een muis of gerbil in een envelop stoppen, maar geef daar verder geen garanties op ;D
ik heb eens gelezen dat de pakketpost van prooidier.nl op zich zo slecht nog niet is. het komt in een piepschuimen bak met koeldingesen (ijs enzo). en het is een speciale levering die met een dag bij je wordt bezorgd. mocht je een keer in amsterdam zijn, kan je altijd wat komen halen natuurlijk, mits ik knaagdieren met staart in huis heb (maar om gewoon een taartje te komen eten mag natuurlijk ook).
Tja, ik ben nu niet echt wekelijks in a'dam te vinden...
Tenzij we naar de broer van hans gaan (die woont in beverwijk, dus das nog te doen)
maar goed, zo'n bezoekje beperken we het liefst tot 1 x per jaar ofzo :-X

Kijk, ik wil best wat bestellen, maar ik ben bang dat als ze het hier niet lusten, dat ik er dan niet meer vanaf kom :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1144433
bij prooidier.nl kan je ook dingen los bestellen volgens mij. misschien is er iemand bij je in de buurt die wel eens bij kiezebrink bestelt. bij KB kan je ook losse dingen bestellen.
misschien zit er in de buurt een DW of reptielenzaak die muizen e.d. verkoopt. dan kan je ook eens een losse proberen.

ik vind het moeilijk om van te voren te gokken of ze het wel of niet eten, en wat de criteria zijn voor het eten van knaagdieren met staart. dingen als kuikens en kwartels worden hier ook goed gegeten. otje vindt kwartels met veren best leuk, sien wil ze persé kaal. ik had een keer bij de frettenstichting in breda een knaagdierenproefpakketje gehaald, met de bedoeling dat het voor sien was. ik kom met het bakje boven aan (ze zaten bij mn moeder) en geef sien een muisje. die zat er een beetje aan te snuffen, en otje kwam van onder het bed gesjeesd en pakte het zo uit mn hand. ze heeft dat hele bakje in 1x leeggegeten.
otje eet dus erg goed knaagdier, en sien vindt nog steeds dat ze stinken. otje eet geen hele vleesbotjes, maar grote weekendratten krijgt ze zonder moeite weg.

je hebt wel een voordeel dat je veel katten hebt, en ook nog 2 kliko's (lees: honden)  :P
de kans dat er iemand is die ze wel lust, is daarmee wel groter natuurlijk.
Door brie
#1147365
okeej, koekje, je hebt me overgehaald met je gepraat over mn kliko's  :P

ik denk dat ik gewoon maar wat ga bestellen bij prooidier.nl..als ik hier in de dierenwinkels los wat ga kopen (alleen muis en rat) moet ik er al een aantal van inkopen (de dierenwinkels waar ik ben geweest verkopen pas vanaf een minimaal aantal muizen enzo)
gooi ik er gewoon 50 euro tegen aan, heb ik van alles wat en dat is geloof ik nog niet zoveel..

ik zou dan graag wat ratten willen bestellen, gerbils/ woestijnratten (das toch hetzelfde?), hamsters en duiven, geen muizen die ijn me echt te duur.. :-\
maar nu mijn vraag hoeveel zitten er hiervan in een kilo?  1 kilo hamsters kost 13.50 bij prooidier.nl, krijg ik dan een beetje hamster voor mn geld?  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1147416
gerbils zijn idd woestijnratten.

hamsters zijn meestal best fors. ik geloof gelijk aan een stevige gerbil, ik gok zo rond de 70 gram. ik heb hier maar 1 knaagdier-eter; Otje. en die vindt hamster maar zo-zo. de snorren van flin vinden hamsters geloof ik wel lekker.
als ik jou was, zou ik een pretpakket nemen en een duif erbij. eventueel 2 pretpakketten en/of 2 duiven, omdat de verzendkosten relatief hoog zijn. het nadeel van een pretpakket is dat er geen hamster inzit. misschien kan je even contact zoeken en je situatie uitleggen (knaagdieren nog in probeerstadium) en vragen of ze iets wat ze bij jou al wel eten (de kuikens of het babynijntje) kunnen vervangen voor 1 hamster, eventueel voor een kleine meerprijs.

de eerste keer dat ik knaagdieren en andere 'moeilijke' dingen heb gegeven (kerst 2007) had ik ook een pretpakket (van de frettenstichting), en een schaaltje gepluimde kwartels zonder darmen van de poelier. de kwartels zouden volgens mij goed gaan (is gepluimd gevogelte, en sien houdt wel van voormalig vliegende dingen) en de knaagdieren was een gok. vandaar dat ik niet gelijk een kilo van het 1 of ander heb gehaald. alle knaagdieren van het pretpakket (ik had er geen babykonijn in, maar wel 2 kleine ratjes of 2 gerbils) zijn binnen een halve dag in Otje verdwenen. en sindsdien wist ik dat Otje heel erg van knaagdier hield. sien heeft ze niet eens aangeraakt en wilde er niet van eten. ze stonken zo  ;D
ik gaf sien eerst een muis uit het bakje en ze pakte hem aan zoals een kuiken en liep ermee naar haar placemat. toen legde ze hem snel weg en keek heel moeilijk en met een vies gezicht. Otje kwam aangesjeesd en de muis verdween onder luid gegrom (Otje gromt dus nooit!  :D ) in Otje. met de rest van de knaagdiertjes heeft ze even zitten spelen, maar telkens als Sien te dichtbij kwam, ging de grommer weer aan en vrat ze hem snel op. inmiddels heeft otje door dat sien die dingen echt niet eet, en wordt er niet meer gegromd.

aflopen mei heb ik voor otje voor haar verjaardag een hamster via Heloise geritseld. hamster eerst zo gegeven. was redelijk leuk, maar het was goed weer en buiten spelen was leuker. de hamster mocht niet mee naar buiten van mij (gillende buren, ongedierte, andere katten die hem dan mogelijk opeten) dus legde ik hem weer binnen. toen heb ik de hamster in stukjes gehakt, want ze wilde er nog steeds niet van eten. ik hakte door zn darmen heen  :yucky: en gaf hem aan ot. ze heeft er een paar hapjes van genomen, en uiteindelijk is met moeite 3/4 ervan opgegaan. geen hamster dus meer voor otje.

gerbils daarentegen zijn volgens otje echt een culinair hoogstandje. geen idee waarom, maar ik vermoed dat het iets met geur te maken heeft. otje heeft ook een voorkeur voor grote mannelijke ratten (de weekendratten). deze zijn, net als de gerbils, geslachtsrijp en stinken dus naar knaagdier. als otje langere tijd geen knaagdier heeft gegeten, en dan weer ineens wel, loopt ze ze ook eerst helemaal op te snuiven en ermee te kroelen en wassen (en natuurlijk ook opgooien enzo). ook de vrouwtjesdieren en de diertjes die nog niet geslachtsrijp zijn, zitten vaak in een zak bij dieren die dat wel zijn, dus hebben ook wel een knaagdierlucht aan zich. maar voor otje zijn knaagdieren net als een goede franse kaas; hoe harder de stink, hoe beter de smaak.
Door brie
#1147438
koekje schreef: maar voor otje zijn knaagdieren net als een goede franse kaas; hoe harder de stink, hoe beter de smaak.
;D ;D ;D

bedankt voor je uitgebreide antwoord. ;)
ik had juist gedacht dat ze de hamsters wel lekker zouden gaan vinden, als ik een kat was had ik denk ik als eerste de hamster eruit geplukt, met zn mooie vachtje :D
Maar goed, ik weet niet of ik voor 12 euro aan bezorgkosten alleen maar een proefpakketje ga bestellen..dan kan ik beter van alles een kilo bestellen, ben ik er in 1 keer vanaf.
Met de 5 katten die hier rondlopen moet er vast wel 1 zijn die alles eet...En ook al is het er maar 1, dan heeft die kat het geluk dat ie de komende tijd prooidier op zn menu heeft staan.
En ach, anders geef ik de prooitjes cadeau aan mn moeder,één van haar pezen, de rode kater (die rode noorse boskat die toch niet bij ons komt wonen maar waar ik gelukkig wel mee mag blijven knuffelen :D ) is dol op alles wat ik mee breng..

de babykonijntjes, zijn dat (net als eendagskuikens) van die calcium arme, geen complete dus, diertjes?
toen heb ik de hamster in stukjes gehakt, want ze wilde er nog steeds niet van eten. ik hakte door zn darmen heen en gaf hem aan ot. ze heeft er een paar hapjes van genomen, en uiteindelijk is met moeite 3/4 ervan opgegaan.
oh ja, hier had ik nog helemaal niet aan gedacht, ze zullen waarschijnlijk niet alles eten, maar ik hoef ze dan toch niet zelf te gaan ontleden?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1147453
lijkt me dat een proefpakket wel vanalles inzit, maar je toch goedkoper daarmee uitbent dan er hele kilo's van te bestellen. een kilo muis, kilo rat, kilo gerbil, kilo hamster, etc loopt toch iets harder in de centen. er zit een afhaalpunt in harderwijk. das misschien dichterbij voor je dan h'sum.

als ze het niet eten, hoef je natuurlijk niet te ontleden. ik heb hem in stukjes gehakt, omdat ze er zelf echt niet van hapte. ik dacht dat ze hem misschien te groot oid vond.

babynijntjes zijn volgens mij net als eendagskuikens (en weanerratten en jonge muizen); arm in calcium.
Door flin
#1147731
hier op dit moment nog maar 1 katzel die de hamster zo wegknaagt...

en toch, als er 'n stuk overblijft, knieper ik 't even voor 'n paar uur terug in de vries,
hak 't in bevroren toestand fijn, (geen gespetter...  :P ) en meng 't door iets anders....stelletje...zeursnorren  >:(
komt 't toch binnen
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door