Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#114351
Boef is een enorme knuffelkont en ze houdt er erg van om over haar buik geaaid te worden, wat ik dus ook dagelijks doe. Net dus ook weer. Maar dit keer voelde ik een knobbeltje ter grootte van een erwt. Het zit precies tussen de laatste en de één na laatste tepel in. Het zit onderhuids en het zit redelijk los. Lang kan het er nooit zitten, want dan had ik het eerder moeten voelen.
Ze is rond eind oktober voor het laatst loops geweest en ze had het dus nu eigenlijk al geweest moeten zijn.
Wat kan ik nu het beste doen? Gelijk dat knobbeltje laten onderzoeken door de da of eerst de loopsheid afwachten?
Door Elvira
#114354
Heeft ze er geen teek gehad ? Daar houden ze ook bobbels van over. Ik weet niet of ze last van schijndracht heeft, want mijn eerste hond heeft ook eens een mamatumor gekregen tijdens de schijndracht. Volgens de dierenarts hebben de hormonen er wel invloed op.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#114363
Zit ik een reactie te typen, wordt ik van barfplaats afgegooid. >:(
Goed, ik had dus ook al aan een insectenbeet o.i.d. gedacht, maar ik zie aan de huid niks (is ook een dunbehaard deel van haar buik) en het lijkt me dat je dan toch wel iets van een irritatie zou moeten zien.
Schijnzwanger is ze in de tijd dat ze nu bij me woont (2 jaar) nooit geweest. Daarvoor weet ik niet. Ze is overigens 7 jaar oud.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#114366
Ik zou er niet direkt in gaan laten prikken enzo, ik zou eerst even afwachten om te kijken hoe het zich ontwikkeld en hoe snel. Mijn oude shih tzu had met 5 jaar een mamatumor en is er gewoon 15 mee geworden, om wegens dementie in te slapen.
Als het enorm snel groeit is het tijd om te laten testen.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 22 jun 2004, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#114372
Nou, ik ben doodsbang voor bobbeltjes dus ik liet er wel door de DA even naar kijken/voelen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#114376
Ja, ik houd ook niet van bobbeltjes, ook al weet ik dat veel mammatumoren niet kwaadaardig zijn, er zijn er natuurlijk ook die het wel zijn. Maar ergens heb ik ook zo het idee dat het misschien wel met haar naderende loopsheid te maken heeft.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#114378
Ik denk dat niemand van knobbeltjes houd, maar in paniek slaan is ook niet nodig en ik denk dat voorbarig geprik ook niet helemaal goed is.
Door Lizzy
#114379
Ik vind het prettig wanneer de dierenarts (een goeie) zijn licht er eens over heeft laten schijnen. En als hij zoiets heeft "gatver, naar ding" dan kijkt mij een bioptie op z'n plek.

Ik heb qua bobbeltjes een dierenarts die GOUD in zijn gewicht waard is (en hij is DIK en groot ;D). Hij is heel eerlijk daarmee en zegt gerust "dit is volgens mij niks" (soms neemt hij toch een biopt om te laten zien dat het vet of cyste is - onze Whoofer zit vol met knobbels). Maar als hij twijfelt zegt hij "ik kan niet zeggen wat het is". En als hij het echt niet goed vindt, zegt hij "dit is gewoon onplezierig en daar moeten we een biopt van nemen". Ik vind een dunne naald biopt niet zo schadelijk in geval van twijfel of "he bah, eng ding".
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 jun 2004, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#114380
Ik vind aanprikken van knobbels dus 6 keer niks , ik kies liever dan voor direct verwijderen .Maar tot op heden heb ik nog nooit een knobbel laten verwijderen of aanprikken.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#114384
Tja, dit is zo'n klein knobbeltje dat ik het dan inderdaad liever gelijk helemaal weg laat halen.
Boef heeft ook wel vaker bulten gehad. Maar die zaten toen meer aan de binnenkant van de poot. Eentje groeide echt heel snel. Ik heb die vorig jaar weg laten halen, ook omdat het in de weg zat en dat bleken vettumoren te zijn.
Door lekker kort
#114398
Hoi Sonja,

Ik zou er toch maar even naar laten kijken, ik heb teveel meegemaakt op bultjes gebied, bij mijn eigen honden is het gelijk het mes erin (natuurlijk wel eerst een biopsie) en weg ermee, bij klanten heb ik hele vervelende dingen meegemaakt, was ik al jaren bezig dat er wat aangedaan werd vond de da het niet nodig tegen de tijd dat er eindelijk actie ondernomen zou worden, was de patient inmiddels al overleden of stierf in de ok.

Mijn ouwe berner had in een dag tijd opeens een bult, de volgende dag een biopsie en de dag erop opereren, bleek dat kleine bultje binnenwaarts zo groot als een tennisbal te zijn.

Groeten van een bulten foob
Laatst gewijzigd door lekker kort op di 22 jun 2004, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#114401
lekker kort schreef: Hoi Sonja,

Ik zou er toch maar even naar laten kijken, ik heb teveel meegemaakt op bultjes gebied, bij mijn eigen honden is het gelijk het mes erin (natuurlijk wel eerst een biopsie) en weg ermee, bij klanten heb ik hele vervelende dingen meegemaakt, was ik al jaren bezig dat er wat aangedaan werd vond de da het niet nodig tegen de tijd dat er eindelijk actie ondernomen zou worden, was de patient inmiddels al overleden of stierf in de ok.

Mijn ouwe berner had in een dag tijd opeens een bult, de volgende dag een biopsie en de dag erop opereren, bleek dat kleine bultje binnenwaarts zo groot als een tennisbal te zijn.

Groeten van een bulten foob
praat me niet over bulten :'(
Freule had een 'bult' zo groot als een voetbal in haar buik!
En we merkten niets, helemaal niets, tot op het allerlaatste moment natuurlijk, en toen was het te laat :'(
Door avalon
#114406
Nou ik heb het ook niet zo op bulten hoor. Angie heeft er ook een, maar dat is een navelbreuk. Ze heeft hier geen last van, en het wordt ook niet groter. Maar ik had er wel de DA naar laten kijken.
Door Eef+Stippels
#114409
Als ik jou was zou ik er ook naar laten kijken. Beter er te vroeg bij dan te laat! Er hoeft toch ook niet meteen in geprikt te worden, de dierenarts kan in ieder geval ff kijken..

Wandor heeft ook eens een bult op zijn zij gehad, wij waren al bang dat ie wat had, gelukkig was het niets ernstigs, het kwam van het hard tegen een boomwortel rennen (bij het spelen met een andere hond).
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#114442
laat ik het zo zeggen gezien mijn recente ervaring op "knobbeltjesgebied" bij Bas...

Kijk het heel even aan (maximaal een week) of dit dingetje groter of kleiner wordt. Wordt ie kleiner dan is er "niets" aan de hand (insectebeet ofzo), wordt groter dan richting DA en blijft ie hetzelfde ook richting DA.

Succes ermee!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door