Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deduk
#1143559
Ik heb net mijn eerste groenteprutje gemaakt! Ik heb er het volgende in gedaan:
mandarijn, sla, rode bieten, witlof, wortel, rettich, bloemkool, appel, peer, knoflook
Ontbreekt er iets belangrijks? Of zit er te veel van een bepaald soort groente in (knollen bijv.)?
Ik ben benieuwd!
Door Nynke
#1143588
ja, daar mankeert lijkt mij wel wat aan  :-X:

Je kunt fruit beter niet toevoegen aan groente, daarnaast heb je in verhouding best veel onder de grond groeiende groenten t.o.v. boven de grond groeiende groenten. Daarnaast is rettich hardstikke pittig en vrees ik dat je beessies het niet lusten  :-\ :-\

ik zou de volgende keer eerst even kijken naar de lijst die ergens in de Bieb Barf te vinden is en daaruit de helft boven en de helft onder de grond groeiende groenten kiezen, dan ook groene groenten toevoegen, zoals andijvie of spinazie. En niet te veel kool geven  ::) ::) en geen fruit in de groentemix doen.

Ik hoop dat je niet teveel gemaakt hebt ??

oja, onder groentemix kun je veel zoeken hier met de zoekfunctie  ::) ;)
Door deduk
#1143712
Nynke, bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee! Waarom kan je beter geen fruit en groente door elkaar doen? Ik dacht dat rettich geen kwaad kon; radijs mag je er wel in doen, en dat is toch veel pittiger dan rettich? De hond vond het trouwens wel heel lekker!
Ik had een paar ijsklontenbakjes vol gemaakt. Ik denk dat ik nog een paar bakjes ga maken met de groenten die in mijn eerste mix ontbraken, dan vullen ze elkaar mooi aan! Heeft iemand ideeen wat ik er naast spinazie en andijvie nog meer in kan doen?
Door Happy Tail
#1143743
ik zou ook voorzichtig zijn met koolsoorten ivm met mogelijke omgevings ongemakken(neusdichtknijpsmiley)
Maar zoals al vermeld, zoek even op groentenmix.
je kunt eens denken aan sperciebonen, en kleine beetjes zuurkool zijn hier ook altijd erg jummie.
Door Laura2004
#1143764
Ik heb de eerste jaren altijd fruit toegevoegd aan de groentemix en daar hebben mijn honden nooit last van gehad hoor  ;)
Door Laura2004
#1143772
Ik vind het eerlijk gezegd een prima groente-fruitmix, niets op aan te merken, ik kijk nooit naar hoeveel groentes er onder de grond groeien en hoeveel boven de grond, ik doe niet zo moeilijk......
Ik zou alleen geen ijsbergsla geven, want dat bevat nauwelijks voedingsstoffen.

@EH: het wordt soms afgeraden om geen fruit in de groentemix te doen, omdat het vaak bij het vlees wordt gegeven en dat zou kunnen gisten in de maag van de hond, wat weer voor winderigheid oid kan zorgen (maar nogmaals daar hadden mijn honden geen last van). En wellicht geef jij de groentemix niet bij het vlees, dat kan natuurlijk ook en dan lijkt het me helemaal geen probleem ;)

Als de hond het lekker vind kan je gewoon rettich geven lijkt mij, ik ken de groente niet, maar als het op radijs lijkt is het prima.

Je kan van alles in je volgende groentemix doen, idd opletten dat je niet te veel koolsoorten gebruikt (dus 1 of 2 per mix), je kan wortel, taugé, alfalfa, bataat (niet te veel want het bevat wel veel koolhydraten), sla, radijs, er schiet me even geen andere groente te binnen, maar je kan van alles geven.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 09 jan 2009, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#1143778
Je kan er trouwens ook kruiden doorheen doen, zoals peterselie en brandnetel. Er schieten me nog wat groenten te binnen courgette, knolselderij, postelijn, spruitjes, broccoli, waterkers nou ja, zo kan je wel even verder hè  ;D
Gebruikersavatar
Door kira
#1143794
Bij mij zou die groentemix er ook zo uit kunnen zien. Groente en Fruit geeft hier geen probleem. Te veel kool geeft hier een stinkende ruft, maar uit prijsoverweging hebben mijn mixen ook wel eens heel veel kool. Onder en boven de grond, trek ik mij ook niet zo veel van aan. Maar heb ook beren met een makkelijk spijsverteringskanaal.
Door Nynke
#1144109
nou, ik dacht echt dat rettich pittig was  :-X :-X  zoals radijs of zo  :-\ :-\  maar het is al, even tellen, ik was ongeveer 21, dus 17 jaar geleden dat ik het geproeft heb  ::) ::)

en ik geef de groentemix altijd gemengd met vlees, vandaar dus dat ik geen fruit zou toevoegen  :-X omdat dat gist op het vlees.
Ik eet zelf ook geen fruit als dessert  ::)
Door deduk
#1144115
Dat fruit beter niet samen kan met vlees wist ik niet. Weer wat geleerd! Pelle vindt de groente-fruit mix ook erg lekker om zo op te eten; ik denk dat ik het dus vooral als tussendoortje zal geven.
Door 202Spots
#1144236
EH schreef: Ik heb net mijn eerste groenteprutje gemaakt! Ik heb er het volgende in gedaan:
mandarijn, sla, rode bieten, witlof, wortel, rettich, bloemkool, appel, peer, knoflook
Ontbreekt er iets belangrijks? Of zit er te veel van een bepaald soort groente in (knollen bijv.)?
Ik ben benieuwd!
Ik zou dus ook geen fruit door de groentemix doen.
en sla vervangen door andijvie of andere bladgroentes.
Wanneer rettich hetzelfde is als Daikon...
http://en.wikipedia.org/wiki/Daikon
dan geef ik dat liever dan gewone radijs want de daikon is heel gezond ik gebruik het meestal en dan nog bleekselderij, broccoli, sperzieboontjes,koolraap,spruitjes of kijk hier voor meer groentes
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?action=search2

Je hoeft niet precies de helft van knol groentes en bladgroentes te doen,maar het is wel verstandig om 'n beetje de verhouding in de gaten te houden en 'n beetje combinatie van verschillende groentes.
Wanneer je alleen maar knolgroentes gebruikt dan heb je kans dat de ontlasting to hard word, en wanneer je alleen bladgroentes zal gebruiken dan word het spuitpoep.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1144339
Laura2004 schreef: Wat?

sorry, vergeten de quote knop in te drukken.........maar hier worden ook "vreemde geurtjes" gefabriceerd als ik fruit met groenten ga mengen :-\
En fruit en vlees gaat hier ook niet goed :o
Laatst gewijzigd door *Monique op za 10 jan 2009, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door deduk
#1144382
Ik ruik hier nog geen nare luchtjes, dus ik hoop dat Pelle er niet zo gevoelig voor is! Krijgt een hond van spruitjes ook niet erg veel last van gasvorming? En zijn sperziebonen de enige groenten die je een beetje moet koken?
En ja, rettich is hetzelfde als daikon.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door