Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door bobbyelschot
#1140994
Wij zijn enkele dagen kvv (smuldier vleescompleet glutenvrij) aan het voeren aan onze dalmtier Bobby. Heb al heel veel gelezen op het forum. Ook veel gelezen over nierstenen. Aangezien dit een veel voorkomt bij het ras. Is er iets wat je in de gaten moet houden of extra op moet letten en het risico hoger wanneer je kvv of barf voert.. :-\ :-\

Groeten Ronald
Door Lizzy
#1141285
Hallo Ronald,
Nee, op zich is verse/rauwe voeding beter voor een Dalmaat dan welke brok dan ook. Puur omdat vers eten voldoende vocht bevat en de Dalmaat heel vochtrijk voer nodig heeft. Ik vind persoonlijk geen enkel KVV echt ideaal voor de Dalmaat maar het is altijd nog beter dan een droge brok. Persoonlijk vind ik het nadeel van een KVV (over brokken ga ik het verder niet hebben) is dat er veel orgaanvlees in zit en dat bevat weer veel purine en het is juist de purine waar de Dalmaat problemen mee heeft. Het is nooit verkeerd (zeker niet met een reu) om de hoeveelheid KVV iets te verminderen en in plaats daarvan of groente of zuivel of rauw ei te geven. Dus bijv. 3 keer per week groente, 2 keer per week rauw ei en 2 keer per week zuivel.

Wat je moet doen, maar dat geldt dus voor alle Dalmaten, ongeacht de voeding die je ze geeft: goed opletten dat ze goed kunnen blijven plassen. Een Dalmaat moet voldoende drinken, voldoende de gelegenheid krijgen om te plassen en wanneer je ziet dat je hond wel wilt plassen maar er geen urine komt: dan is het zaak onmiddellijk naar de dierenarts te gaan. Heb je eenmaal uraat problemen, dan is het zeker aan te bevelen het dieet aan te passen. En dan kun je niet anders dan zelf samen gaan stellen (en niet terug over te gaan op de brokken van de DA, zoals hij je zal adviseren!).
Door bobbyelschot
#1142785
Hallo Lizzy

Dan komt natuurlijk de vraag hoeveel. Ik voer nu twee keer daags 500 gr smuldier. Bobby is 8 maand oud en 25 kg. Welke groente kun je het best gebruiken en kun je gewoon yoghurt geven als zuivel. Ik neem aan dat ik het er gewoon doorheen meng?

Vaak lees je dat pens goed is om de tanden te reinigen. Kan dit voor een Dalmatier of zijn hier andere kauw dingen voor.
Bobby heeft de nare gewoonte om ontlasting te eten. Nu kreeg gisteren te horen van de DA  op de puppy avond dat ik dan maar vier keer per jaar de hond moest ontwormen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Misschien veel vragen maar het is allemaal nieuw.

Groeten Ronald
Door Lizzy
#1142828
bobbyelschot schreef: Hallo Lizzy

Dan komt natuurlijk de vraag hoeveel. Ik voer nu twee keer daags 500 gr smuldier. Bobby is 8 maand oud en 25 kg. Welke groente kun je het best gebruiken en kun je gewoon yoghurt geven als zuivel. Ik neem aan dat ik het er gewoon doorheen meng?
Je voert dus 1 kilo Smuldier per dag?
Ik zou 100 gram groente en zuivel/ei geven (in totaal dus). En ja, het is een goed idee om dat door de Smuldier te mengen.
Vaak lees je dat pens goed is om de tanden te reinigen. Kan dit voor een Dalmatier of zijn hier andere kauw dingen voor.
Een lap pens is prima. Karkas van kip, eend, parelhoen, konijn is ook prima (eerst aan vleesbot laten wennen!).
Bobby heeft de nare gewoonte om ontlasting te eten. Nu kreeg gisteren te horen van de DA  op de puppy avond dat ik dan maar vier keer per jaar de hond moest ontwormen. Heeft iemand hier ervaring mee.
Ja, hier ben ik het dus echt glad niet mee eens. Vier keer per jaar ontwormen is echt veel, veel, veeeeel te veel. Bovendien, ik geloof niet in preventief ontwormen. Stel, je hond heeft geen wormen? Waarom zou je er dan gif in kiepen? Er zijn dan geen wormen om gedood te worden, terwijl dat gif wel belastend is voor zijn lichaam. Bovendien, als je hem hebt ontwormt, kan ie toch een maand later weer wormen hebben (waarvan overigens nog moet blijken, als de hoeveelheid worden niet teveel is, dit schadelijk is voor de hond! Men vermoed juist van niet!).

Bij het eten van ontlasting komt de ontlasting in de maag van je hond. Het milieu is daar erg zuur (pH waarde van 1) en wormpjes sterven daar echt een vroegtijdige dood.

Mijn Dalmaat Linga eet ook poep. Ik ontworm haar nooit. Wel laat ik haar ontlasting nakijken op wormen. Ik verzamel dan ontlasting van 3 dagen en laat de DA kijken of er wormen/eieren in de ontlasting zitten. Raad eens wat? Ze is al 3 jaar worm-vrij! Ik ontworm als mijn honden teveel wormen hebben. Linga is dus 3 jaar geleden voor het laatst ontwormt (als pup), Brutus en Pinkel kan ik me niet eens meer herinneren, wanneer die voor het laatst ontwormt zijn... :g:
Misschien veel vragen maar het is allemaal nieuw.

Groeten Ronald
Stel je vragen gerust hoor, daar is het forum voor!
Groetjes, Lizzy
Door arlette
#1143018
Ik kan me aansluiten met Lizzy. ik kan me zelfs niet meer herinneren hoe lang het geleden is dat mijn oudste hond van 9 jaar ontwormd is.
De pup heb ik 1x ontwormd toen ze ongeveer een maand bij mij was. Ik ben haar gaan halen toen ze 3,5 maand was. Bij de fokker zat ze op brok en ik ben dan onmiddellijk overgeschakeld op kvv en barf.  Ze is nu 8 maanden. Ban eens benieuwd of ze ook "worm-vrij" zal blijven.
Door bobbyelschot
#1147944
Ik vond het ook wel veel vier keer ontwormen per jaar. Gaan we dus ook niet doen.

De kippenekken vindt Bobby heerlijk!!!!! Nu was ik van plan wat meer vleesbot te bestellen. Hoeveel is verstandig te geven naast 2 x daags 500 gram smuldier compleet (totaal 1 kilo). Mag dit iedere dag. Zoals je adviseerde geef ik nu twee keer per week zuivel en twee keer per week een groentemix. (100 gram per keer).

Ronald
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door