Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1142538
Kan je in theorie eindeloos bot voeren, zolang de ontlasting goed blijft en hij voor de rest (vlees, orgaan, groente, etc.) ook genoeg binnenkrijgt?
Ik vroeg me af of er zoiets bestaat als je hond te veel bot voeren. Qua voeding dus, en niet krijtpoep-technisch. Gaat het mis in het lijfje als er teveel bot/calcium binnenkomt?

Ik vraag dit deels gewoon uit interesse, en deels naar aanleiding van het artikel over calcium op BARFplaats. Met dank aan Lizzy. Daarin wordt o.a. de nadelen van calciumsupplementen beschreven, omdat dit chemisch is kan een teveel aan calciumsupplement andere essentiële mineralen aan het lichaam onttrekken. Rauwe botten zijn een natuurlijke bron van calcium, betekent dit dat het lichaam opneemt wat het nodig heeft en de rest vrolijk afvoert? Of zitten er, behalve verstopping, andere gevaren aan te veel bot voeren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1142630
Waat bot zit kan niks anders zitten, dus als je veel bot voert moet je automatisch minder van iets anders voeren en dan kan je menu te eenzijdig zijn waardoor je hond tekorten oploopt van de vitaminen/mineralen die uit de normaliter andere 50% van het menu gehaald worden.
Gebruikersavatar
Door pike
#1142636
Angelique schreef: Waat bot zit kan niks anders zitten, dus als je veel bot voert moet je automatisch minder van iets anders voeren en dan kan je menu te eenzijdig zijn waardoor je hond tekorten oploopt van de vitaminen/mineralen die uit de normaliter andere 50% van het menu gehaald worden.
maar er staat wel bij
Boez schreef: Kan je in theorie eindeloos bot voeren, zolang de ontlasting goed blijft en hij voor de rest (vlees, orgaan, groente, etc.) ook genoeg binnenkrijgt?
Dus als de maaltijd in zijn geheel groter wordt maar alles blijft wel in verhouding dan is er geen probleem, het teveel aan calcium wordt uitgescheiden via de ontlasting.

Maar anders krijg je de situatie die Angelique beschrijft en dan gaat het dus "voedings-technisch" fout omdat je te eenzijdig voert.
Door Boez
#1142697
Ja, dat is natuurlijk zo. Van die éénzijdige voeding.

Maar stel dat je je hond, naar behoefte en compleet, BARF voert en daarbij geef je nog extra bot. Voor het gemak gaan we er even van uit dat de hond ook niet snel te dik wordt. En hij houdt goede ontlasting. Kan het bot dan kwaad?

Dit is natuurlijk een erg hypothetisch voorbeeld geworden, de realiteit is anders. Het is om de vraag te illustreren, of een teveel aan natuurlijk calcium of andere bestanddelen van het bot kwaad kunnen.
Door dogsunlimited
#1142716
Boez schreef: Ja, dat is natuurlijk zo. Van die éénzijdige voeding.

Maar stel dat je je hond, naar behoefte en compleet, BARF voert en daarbij geef je nog extra bot. Voor het gemak gaan we er even van uit dat de hond ook niet snel te dik wordt. En hij houdt goede ontlasting. Kan het bot dan kwaad?

Dit is natuurlijk een erg hypothetisch voorbeeld geworden, de realiteit is anders. Het is om de vraag te illustreren, of een teveel aan natuurlijk calcium of andere bestanddelen van het bot kwaad kunnen.
Ja, ik ben ervan overtuigd dat dit schaadt. De opname van zink en selenium worden onder ander beïnvloed door de juiste balans in calcium. Ook een teveel aan natuurlijk calcium kan met name zink niet opneembaar maken met alle gevolgen van dien. Denk dat het in de praktijk niet mogelijk is een hond te overvoeren met extra bot, zonder daar zichtbare problemen mee te krijgen. Voor mijn honden duidelijk het niet meer kunnen poepen.
Door Lizzy
#1142740
Het probleem is natuurlijk dat je niet weet wat een teveel is. En teveel is misschien zelfs nog wel afhankelijk van het individu en wat zij verder te eten krijgt. Teveel en te weinig zijn altijd lastige materies.

We kennen mensen (zoals Ian Billinghurst en vele trouwe aanhangers) die jarenlang, al tientallen jaren, generatie op generatie zomaar 70% a 80% vleesbot voeren. Ook puppies. Probleemloos. Zouden deze honden een tekort aan zink of selenium hebben, dan zouden ze symptomen van zink/selenium tekort hebben (bijv. groeivertraging en huidafwijkingen bij zink en steriliteit, spierzwakte en vermoeidheid bij selenium). En blijkbaar is dat niet het geval. Maar dat komt misschien omdat vleesbot rijk is aan zink? En orgaanvlees, noten, knoflook en groente rijk zijn aan selenium?

In ieder geval, de meeste honden krijgen bij meer dan 60% vleesbot simpelweg problemen met harde ontlasting. En dus lijkt het me onlogisch om dan toch meer te voeren dan waar je hond nog lekker op poept. En verder ben ik het met Angelique eens. Je kunt niet voldoende groente, orgaanvlees en spiervlees voeren wanneer je teveel vleesbot voert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door