Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ing
#1139028
Hallo,

Ik wil mijn hond vit C gaan geven en begreep dat je dan de vit C met ascorbine moet hebben?? Dat honden dat op kunnen nemen?
Lizzy, ik begreep ook dat jij je hond vit C geeft, welk merk gebruik jij en waar kan je dat kopen?

(Ik moet misschien de ph-waarde van de urine van mijn hond gaan verhogen i.v.m. een gore Ecoli bacterie die niet te vernietigen is...woensdag aanstaande weer urinepunctie en kijken hoe de kweek er uit ziet)

Groetjes, Ing
Door DJARA
#1139191
Mijn honden eten graag mandarijn en appel.
Echter die laatste ZONDER de pitten.
Maar als je regelmatig groente mix geeft ( maakt) zou dit toch afdoende moeten zijn?????

Dat klinkt als een blaasontsteking, wat je beschrijft,  hier geef ik GAIA gedroogde cranberry's door zijn eten staan bol van vitaminen C( en navenant geen suiker!!!!), en het wordt aangeraden cranberryysap te drinken bij problemen met de blaas en urine wegen.
Dus wie weet.....................
Die cranberryy's verkopen ze hier bij de Jumbo.

Afbeelding
Door Lizzy
#1139315
Ing schreef: Hallo,

Ik wil mijn hond vit C gaan geven en begreep dat je dan de vit C met ascorbine moet hebben?? Dat honden dat op kunnen nemen?
Lizzy, ik begreep ook dat jij je hond vit C geeft, welk merk gebruik jij en waar kan je dat kopen?

(Ik moet misschien de ph-waarde van de urine van mijn hond gaan verhogen i.v.m. een gore Ecoli bacterie die niet te vernietigen is...woensdag aanstaande weer urinepunctie en kijken hoe de kweek er uit ziet)

Groetjes, Ing
Hallo Ing,
Ik geef mijn honden nooit standaard vitamine C. Maar, als je de urine aan wilt zuren, dan is inderdaad ascorbinezuur de juiste vorm vitamine C. Dit verzuurt ook bij honden de urine. Soms niet genoeg, soms moet je er cranberry of appelazijn bij geven. Als de pH waarde te hoog is (te alkalisch) dan moet de urine inderdaad verzuurt worden. Dan is het misschien handig om zelf pH waarde strips te kopen zodat je zelf kunt meten hoe hoog de pH waarde van de urine is. In zure urine overleeft de E-coli bacterie dus heel lastig.

Qua pH waarde strips: ik heb zelf de pH test, pH fix van deze producent: http://www.macherey-nagel.com/tabid/10467/Default.aspx. Die van mij meten: pH-Fix 0-14, maar deze is ook goed: pH-Fix 4.5 - 10.0
Door Ing
#1139344
Fijn Lizzy, voor je uitgebreide antwoord!
Cranberry krijgt ze al weken, woensdag weer een urinepunctie en dan zal 3 dagen daarna blijken hoe de kweek er uit ziet...
Waar koop jij je vit C als ascorbinezuur?

Groetjes,Ing
Door Lizzy
#1139353
Ing schreef: Fijn Lizzy, voor je uitgebreide antwoord!
Cranberry krijgt ze al weken, woensdag weer een urinepunctie en dan zal 3 dagen daarna blijken hoe de kweek er uit ziet...
Waar koop jij je vit C als ascorbinezuur?

Groetjes,Ing
Ik ben benieuwd!

Heeft je hond verschijnselen van blaasontsteking?

Ascorbinezuur is het goedkoopst als je pure ascorbinezuur bij de apotheek haalt. Vaak krijg je het in poedervorm. Soms ook in tabletvorm. Ik nam laatst de vitamine C1000 van de Kruidvat. Die zijn time released (daar heb je niks aan, in principe) maar de urine van mijn hond werd daarop toch zuur. Dus die kun je ook gebruiken. Ik weet niet wat je hond weegt? Je kunt met 500 mg per dag beginnen en dat langzaam uitbouwen naar ongeveer 1000 mg a 1500 mg per dag. En de pH waarde van de urine is het mooist zo rond de 6.2 a 6.3 (of als je minder nauwkeurig kunt meten : 6.0 a 6.5). Tabletten van 1000 mg kun je eventueel door de midden knippen!
Door Ing
#1139373
Ja ze heeft al 4 maanden steeds opnieuw blaasontsteking en al 3 antibioticakuren gehad, ze zit nu aan de zwaartse sessie...
De laatste 2 antibioticakuren zijn op kweek uitgekozen, dus echt niet zomaar even een kuurtje geven!
De bacterie is multiresistent aan het worden... :'(
Ze heeft ook nierbekkenontsteking opgelopen en de waarden van haar nieren waren niet goed, die zullen woensdag opnieuw gemeten worden.

Vorige keer waren ze beter :) doordat ik haar op Carnibest Light heb gezet (fosfor is daarin lager!).

Ze weegt 50 kilo en is pas 2 jaar.....

Ik zal in elk geval vast Vit C bij de apotheek gaan halen!

Bedankt alvast Lizzy! Groetjes, Ing
Door Ing
#1141483
Hallo allemaal,

Ik lees nu net op de website van een holistisch dierenarts dat je vit C ascorbaat moet geven aan honden.
Is dit hetzelfde als ascorbine??

Groetjes, Ing
Door Lizzy
#1141493
Ing schreef: Hallo allemaal,

Ik lees nu net op de website van een holistisch dierenarts dat je vit C ascorbaat moet geven aan honden.
Is dit hetzelfde als ascorbine??

Groetjes, Ing
Je hebt ascorbinezuur, calcium ascorbaat en magnesium ascorbaat en Ester-C. Magnesium en calcium ascorbaat zijn twee ontzuurde vormen van vitamine C. Ester C is ook een niet zure vorm. Hoe denkt deze DA urine goed aan te zuren met een ascorbaat? Ascorbaat is dus niet ontzurend. Met andere woorden: je moet om aan te zuren gewoon de ascorbinezuur hebben.
Door MollyBella
#1141546
Hier ook een freule die veel blaasontstekingen heeft (met blaasgruis)

hier krijgt ze inderdaad vitamine c ascorbinezuur van de apotheek
cranberrytabletten en appelazijn en carnibest diabetes aangezien daar geen rijst in zit en dit volgens da beter is (klinkt ook wel logisch hoor!)

Ik bedenk me net dat het weer tijd is om de ph waarde op te meten..

@ de gedroogde cranberry voerster (weet even niet meer wie dat is) Helpt dit beter als tabletten??
Door Alida
#1143769
Sorry hier kom ik nog effe..........ik geef mijn honden Bonusan Vitamine C 1000 ascorbatecomplex (voorheen NOW ascorbate mineral C) 1 maal daags 2 tabletten tot 2,5 jaar!
NOW werd toen uit de handel gehaald omdat er teveel Koper in zat en zodoende door wat zoeken en informeren ben ik aan Bonusan gekomen zit dezelfde substanties in als bij NOW
Door Lizzy
#1144351
Alida schreef: Sorry hier kom ik nog effe..........ik geef mijn honden Bonusan Vitamine C 1000 ascorbatecomplex (voorheen NOW ascorbate mineral C) 1 maal daags 2 tabletten tot 2,5 jaar!
NOW werd toen uit de handel gehaald omdat er teveel Koper in zat en zodoende door wat zoeken en informeren ben ik aan Bonusan gekomen zit dezelfde substanties in als bij NOW
De vraag is natuurlijk sowieso of dit verstandig is om te doen. Misschien moet je daar Mogens Eliasens mening over lezen. Die zegt namelijk dat je honden niet langdurig vitamine C moet geven (wat anders is het om de urine te verzuren bij blaasontsteking natuurlijk). Permanent vitamine C toedienen veroorzaakt namelijk dat de hond zelf stopt met het aanmaken van vitamine C en volgens mij is dat niet wat je moet willen.

Aan acrobate mineral c heeft TS niks, want daar wordt de urine niet zuurder van.
Door MollyBella
#1144739
@ Lizzy, ik maak me daar ook wel zorgen over, we geven Bella nu zo een 2 jaar extra toevoegingen, ook ascorinezuur om de urine zuurder te maken ivm blaasontsteking/gruis te voorkomen, omdat ze daar gevoelig voor is... Maar ik zou zo niet weten hoe het anders aan te pakken??
Laatst gewijzigd door MollyBella op za 10 jan 2009, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1144774
MollyBella schreef: @ Lizzy, ik maak me daar ook wel zorgen over, we geven Bella nu zo een 2 jaar extra toevoegingen, ook ascorinezuur om de urine zuurder te maken ivm blaasontsteking/gruis te voorkomen, omdat ze daar gevoelig voor is... Maar ik zou zo niet weten hoe het anders aan te pakken??
Tja. Soms word je door de hond of door de kat gebeten en moet je wel.... Je kunt proberen de vitamine C af te bouwen en in de laatst daarvan cranberry + appelazijn geven. En dan de pH waarde van de urine goed blijven meten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door