Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1140355
Ik wil ook graag BARF geven naast de Carnibest. (En ja, ik verwacht ook dat na een tijdje dit huishouden volledig BARFt ;). Maar ik begin rustig aan.)

Nu zit ik wat te dubben met de percentages. Omdat Carnibest al compleet is, was ik benieuwd of ik wat minder groente kan geven en wat meer spiervlees bijvoorbeeld. Omdat Carnibest is gebaseerd op kip en rund, wil ik het BARFen namelijk ook gebruiken om meer variatie in het vlees te brengen.

Verder heb ik hier in allerlei topics de meest uiteenlopende supplementen voorbij zien komen: rauwe eieren, yoghurt, karnemelk, huttenkase, rauwe honing, knoflook, zaadkiemen, en nou ben ik er vast nog een heleboel vergeten. In hoeverre zijn deze noodzakelijk?

Doe ik mijn diertje te kort als ik hem 1/3 van zijn dagelijkse portie aan Carnibest voer, en de overige 2/3 verdeel over:
60 % vleesbot
5 % groenten
20 % orgaanvlees (waarvan een deel pens)
15 % spiervlees

???
Door Lizzy
#1141136
Boez schreef: Ik wil ook graag BARF geven naast de Carnibest. (En ja, ik verwacht ook dat na een tijdje dit huishouden volledig BARFt ;). Maar ik begin rustig aan.)

Nu zit ik wat te dubben met de percentages. Omdat Carnibest al compleet is, was ik benieuwd of ik wat minder groente kan geven en wat meer spiervlees bijvoorbeeld. Omdat Carnibest is gebaseerd op kip en rund, wil ik het BARFen namelijk ook gebruiken om meer variatie in het vlees te brengen.
Het percentage groente in Carnibest is erg laag.
Verder heb ik hier in allerlei topics de meest uiteenlopende supplementen voorbij zien komen: rauwe eieren, yoghurt, karnemelk, huttenkase, rauwe honing, knoflook, zaadkiemen, en nou ben ik er vast nog een heleboel vergeten. In hoeverre zijn deze noodzakelijk?
Ik vind dit geen supplementen. Dit zijn gewoon voedingsmiddelen. De extra's. Supplementen vind ik : visolie, vitamine C tabletten, glucosamine. Ik ben er van overtuigt dat een paar rauwe eieren per week erg gezond zijn. Zuivel heeft een hond niet nodig (net als de mens) en rauwe honing, knoflook en kiemen heeft je hond ook niet nodig. Het zijn extra's. Zeker bij ziekte/wormen, etc. kunnen dingen als honing en knoflook goed zijn (ook preventief).
Doe ik mijn diertje te kort als ik hem 1/3 van zijn dagelijkse portie aan Carnibest voer, en de overige 2/3 verdeel over:
60 % vleesbot
5 % groenten
20 % orgaanvlees (waarvan een deel pens)
15 % spiervlees

???
Als je minder dan de helft zelf samen stelt, hoef je zo nauwkeurig niet te werk te gaan. Ga je meer dan de helft zelf samenstellen, dan is het verstandig om dit inderdaad wat gecalculeerd te doen. Ik vind 60% vleesbot teveel en zou je aanraden dit terug te brengen naar 50%. Ik vind 20% orgaanvlees teveel omdat je nog Carnibest geeft en daar ruim orgaanvlees (en dus ook pens) in zit. Ik zou dit zelf terug brengen naar een procent of 10. Maximaal. Je kunt in de plaats van dat vleesbot en orgaanvlees wat meer groente en spiervlees geven.
Door Boez
#1141541
Bedankt voor je antwoord Lizzy.
Lizzy schreef: Ik vind dit geen supplementen. Dit zijn gewoon voedingsmiddelen. De extra's. Supplementen vind ik : visolie, vitamine C tabletten, glucosamine. Ik ben er van overtuigt dat een paar rauwe eieren per week erg gezond zijn. Zuivel heeft een hond niet nodig (net als de mens) en rauwe honing, knoflook en kiemen heeft je hond ook niet nodig. Het zijn extra's. Zeker bij ziekte/wormen, etc. kunnen dingen als honing en knoflook goed zijn (ook preventief).
Helder.
Als je minder dan de helft zelf samen stelt, hoef je zo nauwkeurig niet te werk te gaan. Ga je meer dan de helft zelf samenstellen, dan is het verstandig om dit inderdaad wat gecalculeerd te doen. Ik vind 60% vleesbot teveel en zou je aanraden dit terug te brengen naar 50%. Ik vind 20% orgaanvlees teveel omdat je nog Carnibest geeft en daar ruim orgaanvlees (en dus ook pens) in zit. Ik zou dit zelf terug brengen naar een procent of 10. Maximaal. Je kunt in de plaats van dat vleesbot en orgaanvlees wat meer groente en spiervlees geven.
Bedankt voor de feedback. Ik denk dat ik dan eerst 50-50 ga doen, zo kunnen we er allemaal wat makkelijker aan wennen. Als het 1/3 - 2/3 wordt zal ik bovenstaande in gedachten houden. Dan kunnen jullie ook wel een menuutje ter controle van mij verwachten ;)
Lizzy schreef: Overigens heb ik van jouw vragen een apart topic gemaakt. Dat is wat duidelijker, denk ik.
Ja, inderdaad. Ik had aangehaakt bij een andere discussie omdat ik niet heel BARFplaats wil spammen met mijn vragen :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door