Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ElinevKa
#1132323
Vorige week heeft mijn 3 jr oude rode (ex) kater blaasontsteking gehad. Nog geen blaasgruis, alhoewel er wel wat kristallen in zn plas zaten.
Ennieweej; hij is een slechte pillenslikker (merkte ik dus)..en ik heb hem subcutaan antibiotica gegeven (dus onder de huid geprikt).
Hij is er duidelijk vanaf; en nu ben ik op zoek naar voer wat hij preventief kan eten zodat hij niet snel wéér blaasontsteking krijgt, óf voorlopig geen blaasgruis ontwikkelt.
HIj eet nu carnibest en ik ben dus wel verbaasd dat ie dit bovenstaande heeft gekregen. Nu eet ie ook CB voor de honden mee; zou het daaraan kunnen liggen?

Ik zoek dus tips vwb voer (CB?) en tips vwb vitamine C (of juist niet); zijn daar druppels van wat ik door zn voer kan doen ?
Door YaYa
#1132389
In de carnibest voor honden zitten koolhydraten. Ik zou zelf de carnibest diabetes (wel voor de kat) gaan voeren omdat dat koolhydraatvrij is. Vitamine C zou je kunnen geven. Ik weet dat het in pilletjes is dus daar ben je vast niet blij mee. Maar of dat ook in poeder of druppels te krijgen is, weet ik niet.
Wel zou je misschien appelazijn kunnen proberen. Dit is in ieder geval vloeibaar en kun je door het voer mengen en verzuurt ook.
Door YaYa
#1132520
CB diabetes kan zeker gebruikt worden. Op advies van de fabrikant geef ik dit dus aan mijn blaasgruispatientje samen met 2x per week een tabletje vitamine C. En sindsdien gaat het super, nooit geen last meer van blaasgruis of blaasontsteking.
Door flin
#1133761
'k wil je toch aanraden niet klakkeloos 't voer te gaan verzuren...;
als je niet weet wat de ph-waarde v/d plas op dit moment is, en je gaat verzuren, zit je strax miss met een oxalaat probleem!
en dus zou 'k je aanraden om ph-stripjes te halen/bestellen, en idd in de gaten houden van de ph van z'n plas...


vooralsnog kan niemand er volgens mij de vinger opleggen; (blaasproblemen)
een aantal redenen zijn overduidelijk:

droge brok: en dus te weinig vocht/doorplassen ( + veel granen die zorgen voor een basischer PH )
te hoge ph-waarde van de pies/blaas en struviet-vorming ( oa door granen/koolhydraten-rijk voer,  mooi zou zijn: PH tussen 6 - 6.5)
te lage PH-waarde van de pies/blaas: oxalaat vorming (plas te zuur: minder dan PH 6)
een  afwijking in de bouw van de blaas, of plassert (bacteriën blijven 'hangen')
regelmatige ontstekingen (door oa bovenstaande) en tengevolge een onregelmatige verdikking van de blaaswand (waardoor weer bacteriën blijven hangen)

succes!
Door Mevroi Kruim
#1133762
Ik geef gewoon een deel van een vit C pilletje. Let wel op dat je ascorbinezuur koop, zonder verdere fratsen en poespas, dus niet met vertraagde afgifte e.d. Je kunt de tabletten verpulveren bv tussen 2 lepels of in een vijzel en dan een deel geven.
Door ElinevKa
#1133812
ja, ik heb eerlijkgezegd ook eerder gehoord dat het niet zaligmakend is om direct vit c te geven.
en zijn plas checken..ehmmmm hij piest buiten.
Op t moment van zijn blaasonsteking pieste hij ook binnen en kon ik het opvangen, maar nu is dat bijna onmogelijk.
dank voor alle waardes..
hij krijgt gewoon (?) eerst CB
Door ElinevKa
#1139262
weer een advies gevraagd.
Gijs lijkt nu wel van de blaasontsteking af; maar het duurt nog een tijdje voordat ik de diabetes cb in huis heb;
wat is nu verstandiger om te eten te geven; cb voor de hond (vrnl kip/rijst) of blikvoer van een 'gewoon'merk (hihi)
Door Jeaninet
#1140626
Ik geef mijn kater (blaasgruiskater) preventief orthosiphondruppels (koemis koetjing). Maar je zou ook aan blaas- en niercompositum kunnen denken of cranberriecapsules. Die laatste twee heb ik nog nooit gebruikt, dus weet ook niet hoe de katten dat vinden. Maar dan nog, iedere kat is anders wat betreft intake. Succes, Jeanine
Door Mevroi Kruim
#1140934
ElinevKa schreef: weer een advies gevraagd.
Gijs lijkt nu wel van de blaasontsteking af; maar het duurt nog een tijdje voordat ik de diabetes cb in huis heb;
wat is nu verstandiger om te eten te geven; cb voor de hond (vrnl kip/rijst) of blikvoer van een 'gewoon'merk (hihi)
Dan zou ik voor de cb kiezen, in die blikken zit zoveel narigheid dat ik daar helemaal niet aan zou beginnen.
Maar nog beter is om dan voorlopig ff tartaar, kip e.d. van de super of de slager te voeren, met gemalen eierschalen eroverheen voor de kalk. Daar zit tenminste geen graan in.
Door ElinevKa
#1141072
wat goed!! dat ga ik doen!! Ik denk dat hij tartaar en kip wel lekker vindt.
Hij is nl verder niet zo dol op vis achtige types. Dus tonijn ofzo, daar maak ik m niet enthousiast van
Door flin
#1141086
miss is smuldier-kip (gemalen kipkarkas) of smuldier-rund-enkelvoudig (alleen gemalen rundvlees) nog een optie,
daar kun je eventueel ook nog wat doormengen?
oa verkrijgbaar bij Jumbo en c-1000 (kost iets van 50 c per 400 gram)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door