Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door appart
#1140762
Nou ga het eens proberen als er aan of op merkingen zijn hoor ik het heel graag.
Dit woord dan de eerste keer dat ze gaat barfe kvv eet ze al wel.
ik ga uit van de percentage van 60% rauwvleesbotten 15%rauwe groente 10%orgaanvlees 15%spiervlees.
Kreeg de tip om in het begin even een rauwvleesbot maltijd te vervangen dat heb ik gedaan met pens.
dus nu is het percentage 50%  rauwvleesbotten 15%rauwe groente 20% orgaanvlees 15%spiervlees
En dan 1 of 2 keer in de week 100 gram yoghurt extra
Chic is een amerikaanse bulldog teef van 8 maand en weegt ongeveer 33 to 35 kilo.
En ze mag iets afvallen haha. dus daarom berekend op 33 kilo
Mag ze dit allemaal hebben of zijn er dingen die ik moet vervangen en zo ja welke en met wat.

Maandag.    420gram kippenneken                                   370 gram runderkopvlees
dinsdag.      zalmkop                                                         370 gram groente + ei (1)
woensdag.  420gram penslap  of gemalen pens              245 gram  lever of nier of hart. (net wat voor de hand is)
donderdag. 420gram kippennekken                                  370 gram runderspiervlees
vrijdag.        420gram Geitenvlees met botten en ribben   245 gram Konijnen levertjes of Konijnen niertjes met vet
zaterdag.    420gram zalm of makreel                               370 gram groente
zondag.       420gram kipkarkasen of parelhoen               1 ei + yoghurt


Hoop dat dit een beetje klopt.
Zo niet plz help!!!!!!

nou ben benieuwd.
Gr Bob
Laatst gewijzigd door appart op di 06 jan 2009, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1140781
Nou je hebt er goed over nagedacht. Prima! Goede afwisseling ook en veel diersoorten.

Ik heb een paar opmerkingen:
Voor een beginnende BARF-hond is 60% vleesbot wellicht iets teveel dus ik zou beginnen met één maaltijd te vervangen door een orgaanmaaltijd en kijken hoe dat gaat. Je mag namelijk wel nog een maaltijd orgaan geven.
Een zalmkop weegt tussen 400-800 gram dus één per maaltijd is genoeg.
Runderribben zijn vaak erg hard dus ik weet niet of dat een goed idee is. Ik zou deze vervangen door de parelhoen of kipkarkas die voor zondagmorgen gepland staat.
Ben benieuwd wat het runderspiervlees is wat je geeft omdat er ook runderkopvlees staat. Wat is het verschil?
Ik zou iedere week lever geven en dan af en toe bij de pensmaaltijd nier of een ander orgaan. Hart bijvoorbeeld.
Door Mevroi Kruim
#1140869
Helemaal niet verkeerd!
De geitenribben zou ik nog ff bewaren voor als je hond een ervaren barfer is. Daar moeten ze goed voor kunnen knagen en hun spijsvertering moet goed aan botten gewend zijn. Andere geitenbotten dan ribben, schouderblad of bekken zou ik niet geven, die zijn te hard.
En pens plus andere organen op 1 dag, het KAN goedgaan maar heel veel honden krijgen van orgaan dunne ontlasting. Het is dus handiger om vleesbot, dat stoppend werkt, te combineren met orgaan.
Door appart
#1140882
en als ik nu eens de ei en yoghurt van zondag om wissel met de 245 gram  lever of nier of hart. (net wat voor de hand is)  van woensdag is dat een idee.
Zou  dat ook kunnen.
Want heb juist pens gedaan die dag om dat ik iets te veel vleesboten had om mee te beginnen volgens Rovanna als beginnende barfer.
Door Mevroi Kruim
#1140903
[quote="appart"]
en als ik nu eens de ei en yoghurt van zondag om wissel met de 245 gram  lever of nier of hart. (net wat voor de hand is)  van woensdag is dat een idee.
Zou  dat ook kunnen.
Want heb juist pens gedaan die dag om dat ik iets te veel vleesboten had om mee te beginnen volgens Rovanna als beginnende barfer.
[/quote]

Ja, dat kan prima. Monique (Rovanna) heeft helemaal gelijk dat veel vleesbot niet handig kan wezen, maar je hoeft natuurlijk niet al je vleesbot in 1 maaltijd te geven, je kunt het ook verdelen. En je hoeft ook niet elke dag evenveel te voeren, dat kun je gerust variëren, de ene dag wat meer, de andere dag minder.
Door appart
#1140913
oke dan krijg er helemaal zin in.

Moet wachten tot ongeveer het einde van de maand.
Tot ik me extra vriezer krijg en dan maar is bestellen.
Ga denk ik maar bij Herby bestelen dat lijkt me het makelijkst hoop niet dat ze van die hoge bezorgkosten hebben. denk dat ik het best voor 2 maand in kan slaan.
Nu maar hopen dat ik niet boven de 40 euro per maand kom dat heb ik er zo beetje voor uitgetrokken en heb dit helemaal in men budgettering mee genomen.

Als jullie nog goedkopere adressen weten die bezorgen hoor ik het graag.

GR Bob

P.S. bedankt voor de hulp allemaal
Door Robian
#1141217
Hé Bob, ziet er goed uit hoor.  ;)

Mijn honden krijgen te harde keutels op 60% bot, vandaar dat ik 45% voer. Ben benieuwd hoe Chic het erop doet.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1141243
Mijn honden doen het weer prima op zelfs 65% vleesbot dus zo zie je dat het heel persoonlijk is. Maar dat zijn dan ook ervaren BARF-ers.
Ja geitenrib kan heel hard zijn dus je zou het voorlopig even kunnen vervangen door bijv. kip (dat is makkelijk te krijgen en het is helemaal geen schande om je honden meer dan één maaltijd kip te voeren). Als je ziet dat ze het goed aankunnnen, kun je geit gaan introduceren.
Overigens krijgen mijn honden altijd wel één maaltijd met alleen orgaan. En inderdaad is de ontlasting dan dunner maar ook dat is per hond verschillend.
Schrik dus niet als de ontlasting wat te hard of te zacht is maar pas daarop wel je menu aan.
Succes!
Door Robian
#1141414
@Rovanna; inderdaad, het verschilt per hond en daarom is een menu  ook heel persoonlijk.
Mijn honden hebben ook geen problemen met één maaltijd met alleen orgaan. De ontlasting wordt er zelfs niet zachter van  :P
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door