Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door appart
#1140217
Hallo mensen,

Ik zou is beginnen met me zelf voor te stellen.
Ik ben Bob en ben 23 jaar en woon in Zwolle
Ik heb een amerikaanse bulldog teef van 8 maand met de naam Chic en een opvang reu van 2,6 jaar ook amerikaanse bulldog.
als deze reu weg gaat weer naar ze eigen baas.
Wil ik ook een reu het liefst een herplaatser zo dat ik een ander hond ook nog een leuke tijd kan gunnen.

Nu mijn vragen.

Ik geef Chic hier in het algemeen eigenlijk altijd Cavom brokken.
Maar geef haar nu ook steeds vaker Energique en merk dat ze het heerlijk vind en het er veel beter op doet.
nou is er bij ons op het bulldog forum die zijn eigen kvv draait en dat ook verkoopt voor 1,50 de kilo dus valt reuze mee.
Maar ben nu al wat dagen aan het lezen hier en vind barf toch ook eigenlijk wel goed klinken en een heleboel voor delen hebben.
Nou vroeg ik me af is Barfen nu ook echt zo heel duur of valt het reuze mee.
Ik heb zelf geen auto dus is er misschien makkelijk aan te komen in Zwolle.

En ik ben al de hele tijd aan het lezen over samen stellen van menu's en alles maar ik ben blijk baar zo dom ik begrijp er echt gewoon niks van.
Chic is nu 8 maand en weegt 33 tot 35 kilo.
hoe stel ik voor haar een goed beginners menu samen (of is er iemand die dat zal willen doen)
Het probleem is als het wel heel duur is zal het hem niet woorden voor mij ook al wil ik nog zo graag.
Zouden er hier mensen zijn die me het een en ander in leken taal kan uitleggen.

Al vast bedankt.

Gr Bob Oosterbroek en een poot van Chic
Door Robian
#1140361
De kosten als je zelf samensteld staat en valt met de adressen waar je koopt.
Ook een grote vriezer waardoor je groter in kunt kopen drukken de kosten.

Ik ben gemiddeld wel meer kwijt als € 1.50 p/kilo. Dit komt omdat ik bepaalde dingen wil voeren die nu eenmaal iets duurder zijn.
Ik zou wel aan dat bedrag kunnen komen en zelfs lager maar dan moet in concessies doen en dat wil ik niet.

In principe is het zelf samenstellen niet lastig. Ten eerste moet je voor jezelf bepalen welke percentages je wilt gaan voeren en over welk tijdsbestek het menu compleet moet zijn.
Mijn insteek is dat mijn honden alles binnen moeten krijgen binnen twee weken.

Ik voer mijn honden 1x per dag en de percentages die ik aanhou zijn 45% goed bevleesd bot, 15% orgaan, 20% spiervlees, 20% diversen.
15% is ongeveer 1 maaltijd dus in de week geef ik 3 maaltijden bot, 1 maaltijd orgaan, 1 maaltijd spiervlees, 1 maaltijd groentemix (valt bij mij onder diversen) en 1 maaltijd combi (spiervlees of vis of pens enz)
Dit zijn de percentages waar mijn honden het goed op doen, het kan zijn dat jouw hond meer bot / orgaan / spiervlees nodig heeft.

Als je Chic 2% van haar lichaamsgewicht zou geven dan zou je op maaltijden van 700 gram uitkomen.
Als ze daar te dun van wordt geef je meer, wordt ze te dik geef je minder.
Door appart
#1140427
Oke thanx voor je snelle antwoord.

Oke dat Schema dat jij hebt zou dat voor mij ook een goede zijn om mee te starten.
En zou je mij misschien is precies wellen vertellen hoe je menu's er uit zien kwa producten dan kan ik dat is een beetje als richtlijn gebruiken.

Ik ben al naar een vriend van en geweest die heeft hier in Zwolle een kip en gril.
Die zal is even voor me bellen voor kippenneken en kippen karkas want dat mag ze toch gelijk of moet ik nog wachten met die karkassen.
En hij snijdt ook nog altijd als hij een hele kip krijgt zo klein nekje er af dus die bewaart hij voor me die krijg ik voor niks.
Nou wil ik nog even langs de slager hier maar denk niet dat hij me kan helpen inverband dat hij zelf niet slacht.
en ik wil nog even langs 2 visboeren om te vragen als ik daar misschien die zalm koppen mag hebben.

En we hebben in Zwolle ook wel een islamistisch slager en daar wil ik morgen ook even gaan kijken als ik mischien daar wat mooies op de kop kan tikken.
Is er ook misschien een richtlijn waar ik me aan moet houden als ik net begin met barf kwa boten van geitenribben of in die trand die ze nog niet gelijk mag hebben.
Of moet ik eerst maar eens beginnen met de kippenneken.

Nou ben benieuwd.

Gr Bob en poot van Chic
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1140442
Lees anders even hier op het forum in de bieb de beginners documentatie, ik denk dat heel veel vragen daar beantwoord worden en het je allemaal wat duidelijker wordt! :)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html

Er zijn ook leveranciers van vers vlees die een uitgebreid assortiment hebben en aan huis bezorgen.
En hier staan allerlei adressen van vleesleveranciers verzameld en geordend op provincie:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html
Door appart
#1140459
Dankje ja heb al zo veel gelezen maar ben echt een leek.
Heb Chic nu net wel een ei met  Energique en dat vond ze echt heerlijk.
Maar geven jullie ook de ei met schil of zonder daar was ik benieuwd naar

Gr Bob
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1140462
Ik geef ze met, de ene keer eten ze het wel op de ander keer niet.
Vooral de schaal van eieren van de kipjes van mijn ouders wordt wel gegeten, die is naar mijn idee wat brosser dan de supermarkt eieren.
Door appart
#1140468
Ja heb haar nu ook met gegeven.
Beetje dom had het eerst even moeten vragen hier als dat wel kon.
Maar heb het ei opengebroken door heen gemengd en de schaal heb ik helemaal fijn gemaakt en er ook ddor heen gedaan.
Ze vond het echt heerlijk.
Maar hoe vaak mag je een ei geven.

GR
Door Robian
#1140656
Juist doordat je nog een beginneling bent zou ik de eerste link die Sanyo in haar antwoord gaf goed doorlezen.
Daar staan echt de belangrijkste dingen in die je moet weten.

Ik weet nog toen ik begon met zelf samenstellen dat het erg lekker is om even bij iemand te spieken wat hij/zij voert.
Er staan hier op het forum verschillende menu's van mensen die net zoals jij net begonnen zijn of willen beginnen.
Als je die plaatst dan weet ik zeker dat mensen die voor je na kijken.

Vwb je vraag over mijn menu. Hieronder vind je wat ik vorige week aan de mannen heb gevoerd.
Ik voer als bot bron vooral gevogelte omdat ik sommige andere botten net iets te hard vind.
Dat komt misschien omdat ik shelties heb of omdat ik een muts ben  :P

Ik heb mijn week bijna altijd hetzelfde ingedeeld; maandag - orgaan, dinsdag - rvb (rauwe vlees bot), woensdag - diversen, donderdag - rvb, vrijdag - spiervlees, zaterdag - rvb, zondag diversen
Ik probeer ook altijd 4 tot 5 diersoorten te geven, het liefst per week en anders per twee weken.

vorige week gaf ik dus:
maandag: runderlever
dinsdag: parelhoenkarkas
woensdag: groentemix met huttenkase
donderdag: eendenrug
vrijdag: kipfilet
zaterdag: kalkoennekken
zondag: pens  (ik reken dus de pens niet onder het orgaanvlees)

tot nu toe deze week:
maandag: lamshart
dinsdag: eendenrug

Voor de rest van de week heb ik nog kwartel, zalm en rundvlees op het programma staan.

vwb het beginnen met zelf samenstellen, ik zou eerst even simpel beginnen met bijvoorbeeld kippennekjes gewoon om te kijken hoe je hond de spullen kauwt.

Maar zoals ik al eerder schreef, lees je eerst even goed in in de Bibliotheek.  ;)
Door appart
#1145311
Nou gaat hier erg goed allemaal ze lust alles en vind het heerlijk.
Alleen mevrouw heeft zo de kipenvleugels weg.
Ik sla ze al expres kapot en snij ze in want anders ben ik bang dat ze er zo in stikt.
Als ik ze niet kapot sla gaat het trouwens net ze snel.
Ik vind zelf dat ze er niet goed genoeg op kauwt.
Heeft iemand een idee wat ik daar tegen kan doen.

Gr Bob
Door Helma
#1145399
Bob, wanneer je wat barfdingen wilt kopen, kun je wellicht eens naar de Woef en Miauwshop gaan in het winkelcentrum de Diezerpoort. (die bij Appie heijn) Een aantal van de dames die daar werken barfen ook met hun hond.
Groet Helma.
Door appart
#1145420
Oke thanx voor de tip.
Ga daar maandag wel eens even langs.

En is kijken wat ze kunnen betekenen voor mij.

Nogmaals bedankt erg goede tip.

GR Bob
Door Cathelijn
#1145428
appart schreef: Nou gaat hier erg goed allemaal ze lust alles en vind het heerlijk.
Alleen mevrouw heeft zo de kipenvleugels weg.
Ik sla ze al expres kapot en snij ze in want anders ben ik bang dat ze er zo in stikt.
Als ik ze niet kapot sla gaat het trouwens net ze snel.
Ik vind zelf dat ze er niet goed genoeg op kauwt.
Heeft iemand een idee wat ik daar tegen kan doen.

Gr Bob
NIet veel, alleen grotere stukken geven. Kippenvleugeltjes geef ik mijn honden ook niet (meer). Probeer eens een karkasje, als je dat nog niet hebt gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door