Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ashley
#1139389
Hallo,

Na heel veel geduld en jullie hulp eten mijn beide jack russel nu kvv, haaksbarf en carnibest wissel ik af. Maar ik merk bij Pluto dat hij aan 2x per dag 100 gram kvv niet genoeg heeft, hij loopt de hele dag te zeuren om eten. Ik kan hem niet meer geven want dan groeit ie dicht. Nu zou ik wel met ze willen gaan barfen maar hoe ga ik dat aanpakken? Pluto heeft ontzettend gevoelige maag en darmen, vandaar dat het overgaan van brok naar kvv zo moeizaam verliep. Hij lust voor de rest alles, maar ja wat ga ik hem dan geven en hoe pak ik dat het beste aan, in 1x overgaan van kvv naar barf is denk ik vragen om problemen.....Dus moet ik een aantal maaltijden gaan vervangen en zo ja vanaf wanneer moet ik de percentages in de gaten gaan houden?
Dan Loesje,  die lust absoluut geen pens, ze vist het overal tussen uit ook al probeer ik het goed te verbergen. Ook botjes eet ze niet,  ze pakt ze aan en rent rechtstreeks de tuin in om ze te begraven en als ze  binnen is verdwijnen ze in de plantenbakken......Wat mij betreft kan zij gewoon op kvv blijven, zij zeurt niet om extra eten, maar misschien weet er iemand hier hoe ik haar wel die botjes kan laten eten. Het is niet zo dat ze ze later weer opgraaft en als nog opeet, ze vergeet ze na dat ze ze begraven heeft. Ik heb haar nog maar 5 maanden, ze is een afgedankt fokteefje dus ik weet niet waarom ze dit doet.

Het zijn weer een hele hoop vragen zie ik nu....sorry..... :shy:


Groetjes Joke
Door Nynke
#1139465
Hoi Joke,

de botjes kun je eventueel vermalen en hoe te beginnen met barf vind je in het beginnersdocument in de bieb, daarin staat goed omschreven wat beginnersbotten zijn e.d.

En verder heeeeel veeeel lezen  ::) ::) ::)

Succes !!!
Door tieneke
#1139488
Als je 2 a 3 dagen per week zelf gaat samenstellen hoef je de percentages niet zo in de gaten te houden,de pens zou ik wel weglaten want dit zit meestal al genoeg in de kvv.
Loesje zou je wat kippennekken kunnen geven die goed op kamertemperatuur zijn en die je of heel erg plat slaat of in heel kleine stukjes knipt met een snoeischaar,zo heb ik mijn buiten katten ook aan de barfhap gekregen...nu kraken ze een paar keer en laten de nek zo wegglijden,ze trekken tegenwoordig de deurpost er haast uit als ze baasje tegen etenstijd aan horen komen lopen met de barfhap,dus gewoon volhouden  ;)  ;D ;D
Door ashley
#1139504
Ik heb al menig uurtje hier lezend doorgebracht en weet ook wel zo'n beetje waar ik mee moet beginnen. Maar omdat Pluto zo extreem gevoelig is met zijn maag en darmen dacht ik dat ik  misschien net als met de kvv voorzichtiger moest gaan beginnen.  Kippennekken platgeslagen is de eerste stap die ik ga doen, maar ja hoevaak kan ik dat geven en hoeveel want het is geen "complete" maaltijd.
Ik ben nog een beetje huiverig om hem te gaan overzetten, van brok naar kvv gaf ook erg veel problemen ( spugen, diarree en een darmonsteking) vandaar dat ik hier het nog even extra navraag ipv zomaar te gaan beginnen.

Stel dat ik ga beginnen met 3 avondmaaltijden te gaan vervangen door kippennekken en als dat goed gaat steeds 1 dingetje extra ga introduceren ben ik dan op de goeie weg, of moet ik sneller extra dingen toevoegen?
Door tieneke
#1139604
joke moerman schreef: Ik heb al menig uurtje hier lezend doorgebracht en weet ook wel zo'n beetje waar ik mee moet beginnen. Maar omdat Pluto zo extreem gevoelig is met zijn maag en darmen dacht ik dat ik  misschien net als met de kvv voorzichtiger moest gaan beginnen.  Kippennekken platgeslagen is de eerste stap die ik ga doen, maar ja hoevaak kan ik dat geven en hoeveel want het is geen "complete" maaltijd.
Ik ben nog een beetje huiverig om hem te gaan overzetten, van brok naar kvv gaf ook erg veel problemen ( spugen, diarree en een darmonsteking) vandaar dat ik hier het nog even extra navraag ipv zomaar te gaan beginnen.

Stel dat ik ga beginnen met 3 avondmaaltijden te gaan vervangen door kippennekken en als dat goed gaat steeds 1 dingetje extra ga introduceren ben ik dan op de goeie weg, of moet ik sneller extra dingen toevoegen?


Als je hond zo gevoelig is zou ik de kvv maaltijd iets kleiner maken en beginnen met 1 of 2 nekken die je bijv na iedere kvv maaltijd geeft.
Gaat dit goed dan geef je een of 2 keer per week de nekken als volledige maaltijd en hierna ga je eens een eendennek of kipkarkasje geven wat je voor de zekerheid ook platslaat.Gewoon zelf goed aankijken en zeker niets overhaast doen.
En maak je vooral geen zorgen dat de maaltijden niet kompleet zouden zijn  ;)
Door tiny
#1139635
Waar ik ook tegelijk mee gestart ben is een hele goede pro-biotica. Die ondersteunt de darmflora. Dat is een hele goede zet gewees.t
Ik heb hier ook een hondje wat heel gevoelig is met het darmstelsel. De pro-biotica krijgt ze nu niet meer. Ze barft er heel vrolijk op los.
Door Lizzy
#1139943
Ik kan me helemaal vinden in wat Tieneke en Tiny schrijven. Gewoon heeeeel langzaam beginnen. En de vleesbotjes eerst plat meppen. Wat je ook kunt doen is af en toe wat extra spiervlees geven. In grotere stukken. Met vis zou ik zelf nog even wachten. Witte vis verteerd goed maar is zo mager dat je hondje er snel weer honger op heeft. Vette vis is erg gezond maar verteerd best lastig/zwaar.

Ik zou dus zelf iedere dag wat minder KVV geven en iedere dag er iets bij geven van kippen of eendennek (platgeslagen) of kwartel (mag ook een hele kwartel zijn of het karkasje. Beide zacht en klein) of spiervlees (runderkopvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, etc. Geen varkensvlees). Je kunt bijv. de helft of 1/4 KVV vervangen voor vleesbot/spiervlees. En je zou eens kunnen proberen om wat restjes groente door het spiervlees te mengen. Bijv. wat gekookte worteltjes of courgette. En dan even kijken hoe het gaat. En dan zou je bijv. eens 1 rauw eitje kunnen geven per week. Eens kijken hoe dat valt. Nou, zo bouw je dat dan een beetje uit. Als je minder dan de helft KVV gaat geven, zou ik wel volgens de percentages gaan voeren.
Door ashley
#1139960
Bedankt voor alle adviezen!

Een goede probiotica ben ik al gaan geven toen hij zo veel problemen had met de overstap van brok naar kvv en die krijgt hij eigenliik nog steeds. Ik zal zaterdag weer een nieuw potje halen en voorlopig het blijven geven.
Ik ga zo wat kippennekken en wat spiervlees bestellen en dan eens kijken hoe het gaat vallen, dat hij het lekker vindt is mij allang duidelijk....
Verse groente doe ik ook al bij de kvv vooral als extra vulling dus dat gaat goed en een rauw eitje gaat ook al prima dus nog even dan is Pluto compleet aan het barfen..
Loesje probeer ik gelijk met Pluto over te schakelen maar wil ze absoluut geen botjes eten dan laat ik haar wel op de kvv tot ik een maalmachine heb.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door